Nekromanti Världens bästa dungeon sökes!

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Dongeoncrawling i fantasy har aldrig tilltalat mig, så jag är måttligt insatt i genren. Men nån gång måste man väl prova, och då vill man ju ha en så bra dungeon som möjligt.

Vad finns det för färdiga dungeons som är så pass bra att de funkar som äventyr i sig själva för en spelgrupp som så fort vi hamnar i minsta antydan till grottsystem kör på "vänsterregeln" i ren protest tills SL tröttnar och låter oss hitta en utgång?

Eller ja, så illa är det väl inte. Men jag är i alla fall ute efter tips på riktigt bra dungeonscenarion. Gärna med en säljande liten beskrivning, men helst utan spoilers. Spelsystem och kampanjvärld spelar mindre roll.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Death frost doom. Bästa dungeonen, inte lång och gjord både för de som gillar dugeons och de som hatar dungeons. Rent guld! :gremlaugh:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Nu gillar jag den ännu mer. :gremsmile: Min grupp har inte riktigt fattat charmen med dungeons än.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Anomolous Subsurface Environment
Jag som inte är något stort fan av grottsystem har haft fantastiskt skoj i den dungenonen så här långt. Fast det kanske nästan är mer en kampanjevärld än bara ett grottsystem. Men det är så underbart skruvat att man kan kalla det vad man vill!
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Köpte den bara för att, men... seriöst, hur länge måste jag vänta på en pdf, som jag betalade via paypal? Alla andra ställen levererar saker direkt. Drar ju ner betyget en aning redan där.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Well... de två bästa är nog Death Frost Doom och Anomolous Subsurface Environment, men de har ju folk redan tipsat om. Jag gillar personligen Tomb of Horrors, men det är inget jag skulle föreslå för folk som är skeptiska till spelformen.

Det finns en väldig massa annat som också är bra dock, jag gillar bland annat:

Lost City - En pyramid visar sig vara toppen av ett underjordiskt samhälle där religiösa grupper lever i instabil terrorbalans med varandra.

Castle Ravenloft - Superklassisk vampyrsaga med många imponerande scener och en kul bakgrundshistoria för spelarna att upptäcka.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Tomb of Horrors är en hyllning till hela spelformen men den är verkligen inget för nybörjare. Om dungeoncrawling är droger så är Tomb of horrors heroin. Bättre att börja med lite Death frost doom weed och sedan gå vidare till något som worlds largest dungeon smärtstillande.

Valley of dust and fire är crack blandat med avloppslösande medel och råttgift insprutat rakt i halspulsådern :gremwink:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
En relaterad diskussion är så klart exakt VAD det är som gör en dungeon bra. Jag har sökt efter en sådan tråd, men ingen framgång där.

De positiva dungeon-relaterade upplevelser jag själv haft begränsar sig nog mest till Granströms rätt småskaliga (men finurliga) dungeons i konfluxkanpanjen. Ja, och typ Vildhjarta, om det räknas. Den gemensamma nämnaren jag tycker mig se är att det hela är mer än bara en labyrint, att hela dungeonen är ett stort pussel. Det är nog nåt sånt vi är ute efter.

Vilka andra egenskaper kan en dungeon ha som gör att det är värt att spela scenariot som en dungeon och inte mera friluftigt?

(vet någon om en sådan tråd så peka gärna)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det har varit flera trådar. Jag har en del direkt felaktiga saker jag tycker i de trådarna, så om de inte blir hittade gör det mig inget :gremsmile:

Det finns flera olika approacher till dungeons som gör dem fungerande, men bland det jag tycker mest om är dungeons med flera olika fraktioner. Det gör att man kan förhandla med med folk, lägga upp långsiktiga strategier och på det hela taget behandla dungeonen som en plats med relationer lika mycket som en plats med skatter och monster att slå i skallen.

Med det sagt så gillar jag även dungeons fyllda med saker man kan pilla med. Konstiga pooler med märkliga effekter, spakar att dra i, pulver att sniffa, etc.

Man kanske kan abstrahera det till att dungeons kräver interaktionsmöjligheter, men det är väl i vagaste laget :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Det finns många olika sorters dungeons jag gillar. Där finns de där hela grejen är story drive, där finns de som är mysterium och där finns de som går ut på att döda saker. Sedan finns det dungeons jag avskyr, pussuel dungeons gör mig bara uttråkad tex.

Men min favorit typ av dungeon? En liten bit av helvetet som det är visualiserat av GM:en. Det ska vara ohyggligt, brutalt, taskigt, svårt och lurigt. Det är en arena för att se vem som är smartast och det är en kullning av de som är för svaga, naiva, fega eller modiga. Det behöver inte finnas någon logik, det enda som behöver finnas är test som om man klarar dem ger otroliga belöningar och som om man misslyckas ger brutala bestrafningar för ens stackars karaktärer som man fortsätter kasta in där tills man bygger en bro av deras lik till sitt mål.

En ordentlig dungeon är designad av GM:en, den kan innehålla delar från andra dungeons men den ska vara sammansatt för att nå vissa mål eller förs fram vissa budskap. De kan vara kortare kreationer som lär ut dygder så som förräderi, feghet, mod eller alturism eller så kan de vara enorma meditationer på vad ens spelvärld är när allt kommer till kritan. Men vad de än är ska de vara spetsen på spjutet och om spelarna knäcker dina dungeons så har de tagit sig igenom det värsta världen har att kasta mot dem.

Varför? För svårigheter är kul! Det är inte kul om man vinner hela tiden, det är därför det suger att spela tv-spel på godmode mer än fem minuter. När du vinner vill du kunna känna känslan av att ha uppnått något genom skicklighet! Det är vad som gör en dungeon rolig att spela :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Eksem said:
bland det jag tycker mest om är dungeons med flera olika fraktioner.
Ah, nu fick du mig att komma ihåg Return to White plume mountain. Den var lite kul vill jag minnas.

pulver att sniffa
Rätt... specifikt uttryckt. :gremsmirk:

Man kanske kan abstrahera det till att dungeons kräver interaktionsmöjligheter, men det är väl i vagaste laget :gremsmile:
Jo, men nåt åt det hållet va.
 
Top