Världen brinner... och rollspel

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag är inne i en djup klimatet-går-åt-helvete-och-mina-barn-kommer-att-växa-upp-i-the-road-fas och jag försöker distrahera mig från den sprängande plast-överkonsumtions-ångesten genom att fundera på om det finns en vinkel som kopplar detta till rollspel. Finns det rollspel med tema klimat eller klimatångest? Hur får man in det i spel? Hur använder man temat? Finns det något sätt att använda rollspel för att hindra global uppvärmning, förutom det självklara att sluta konsumera böcker och skärmar?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag delar din ångest och tänker att man måste vara beredd att kämpa i det lilla och vara inställd på att göra kraftiga omställningar när världen är redo.

Tills dess tänker jag att inga produkter är "miljövänliga" (eftersom produktion inte är särskilt miljövänligt) men att rollspelsböcker t.ex. är relativt mindre skadliga för miljön med tanke på hur mycket tid man ägnar åt dem kontra miljöskadorna de har orsakat. Och rollspelande måste absolut vara en av de miljövänligare aktiviteterna man kan ägna sig åt idag!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag är inne i en djup klimatet-går-åt-helvete-och-mina-barn-kommer-att-växa-upp-i-the-road-fas och jag försöker distrahera mig från den sprängande plast-överkonsumtions-ångesten genom att fundera på om det finns en vinkel som kopplar detta till rollspel. Finns det rollspel med tema klimat eller klimatångest? Hur får man in det i spel? Hur använder man temat? Finns det något sätt att använda rollspel för att hindra global uppvärmning, förutom det självklara att sluta konsumera böcker och skärmar?
Det finns ju ett gäng postapokalypsspel om man vill drömma sig bort till hur det kommer att vara efteråt. (Sorry, inser att det nog inte var så hjälpsamt :)) Hade inte Werewolf lite tema åt det hållet? Att man försvarar naturen och moder jord och så där?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Finns det något sätt att använda rollspel för att hindra global uppvärmning, förutom det självklara att sluta konsumera böcker och skärmar?
Vad jag vet är konsumenters påverkan på klimatet marginell(?). Det verkar som att det krävs politisk förändring på global nivå. Därmed inte sagt att man ska ge upp! Jag spelar en del rollspel med folk som är aktiva inom olika aktivist-rörelser, och jag tror att det finns spel som behandlar lite det du efterfrågar. Jag ska fråga runt och återkomma när jag vet mer (för jag vill själv veta).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Blue Planet har väl alltid varit ett av de mest ekologiska och miljömedvetna spelen, om än kanske inte specifikt klimatet?

Jag undrar också hur nya Werewolf blir - man kan inte gärna slåss mot den globala uppvärmningen med klorna?

I The Day After Ragnarok har man just varit igenom Fimbulvintern, men det är inte riktigt samma sak…

Polaris har en massa problem med uppvärmningen - Solen och dess demoner kommer och ödelägger allt…
 
Last edited:

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Dark Sun har klimatkatastrof som centralt tema, och Warewolf som andra varit inne på handlar om miljöförstöring.

Annars tänker jag att man kanske måste använda liknelser, snarare än klimatet som sådant. Och då skulle alla "ni kommer till en by, med en konflikt utan vinnare" funka.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Kopparhavets hjältar behandlar ämnet. Ja, allegoriskt för att knyta an till en annan tråd. Det hjälpte åtminstone mig att skriva om det. Oklart om det hjälper att läsa om det dock... Men jag tror nog det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Se det såhär - planeten klarar sig oavsett. Det är mänskligheten som dör. ;)

Skämt åsido finns ju också Hack the Planet, med clifi-tema. Att annars skriva alternativa nutidssettings där helt andra konflikter står i fokus eller vi enats kring något helt nytt för att lösa gemensamma problem. Lite som Clarkes Childhood’s End.

Utopier istället för dystopier.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
JFinns det rollspel med tema klimat eller klimatångest?
Medan Världen Går Under är gjort för att spela sådana scenarier. Men jag får en vag känsla av att det är lite för positivt i sin grundton för att riktigt vara vad du letar efter. Kanske kan vara värt en kik om du redan har det i ditt spelotek.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag har nog inte svar på det du frågar, men delar ändå med mig av mina tankar.

Klimatet, hur det förändras och påverkas av människans aktiviteter, är tema i en del spel, om än inte rollspel. Jag har själv utvecklat kortspelet Klimatkoll, men det finns även andra svenska och internationella spel som på olika sätt beskriver de system som styr hur klimatet påverkas. Inte sällan riktar sig dessa spel till skolor. Det finns också en del spelliknande workshopmaterial, som The Climate Fresk, där deltagarna får samarbeta och diskutera frågorna på ett framåtsträvande sätt. Sedan finns en del dataspel, där ämnet berörs. Civilization VI Gathering Storm är ett exempel, kommande Klimatspelet ett annat. Det finns säkert andra som har fler och bättre exempel.

Det finns en del quantified self-liknande tjänster, exempelvis Svalna. De är inte spel, men ofta spelifierade, och ger användaren inblick i sin egen klimatpåverkan och förslag på hur en kan sänka den. Eventuellt skulle det kunna inspirera till att skriva rollspel.

Jag har ingen konkret bra idé kring hur en kan skriva ett rollspel på temat (utan att det bara blir apokalyps av alltihop), eftersom en karaktär och enskilda händelser är väldigt små i sammanhanget. Möjligen skulle en kunna koka ner det till vad dagens människor behöver offra för att framtida generationer ska kunna leva, men det känns ganska svårt att ro hem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som jag ser det är klimatförändringarna bara deprimerande diskbänksrealism, så jag kan inte se hur det skulle bli ett bra "realistiskt" rollspel.
Av samma anledning finns det heller INGEN storfilm som beskriver klimatförändringarna på ett realistiskt sätt - för skulle det finnas skulle folk ta livet av sig efter att ha sett den, för den skulle bli så deprimerande.

Sedan vill folk snabbspola själva apokalypsen och ha ett postapokalyptiskt spel.
Problemet är att ingen vill spela i en realistisk postapokalyptisk miljö.
Vi talar om ett klimat som växlar extremt snabbt mellan olika extremväder: ena veckan torka och extremvärme som i en bastu, andra veckan översvämningar så folk drunknar och spolas bort, tredje veckan orkaner som blåser sönder allt. Samtidigt kommer extremvädret leda till massutrotning av arter och enorm matbrist p.g.a. att man inte kan odla något.
Jag har ännu inte stött på något rollspel som utspelas under en svältkatastrof, och det blir inte roligare bara för att det är en postapokalyptisk svältkatastrof.

Det stora problemet är så fort man lägger in något "roligt" i ett rollspel om klimatförändringar så blir det automatiskt orealistiskt.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Som jag ser det är klimatförändringarna bara deprimerande diskbänksrealism, så jag kan inte se hur det skulle bli ett bra "realistiskt" rollspel.
Av samma anledning finns det heller INGEN storfilm som beskriver klimatförändringarna på ett realistiskt sätt - för skulle det finnas skulle folk ta livet av sig efter att ha sett den, för den skulle bli så deprimerande.

Sedan vill folk snabbspola själva apokalypsen och ha ett postapokalyptiskt spel.
Problemet är att ingen vill spela i en realistisk postapokalyptisk miljö.
Vi talar om ett klimat som växlar extremt snabbt mellan olika extremväder: ena veckan torka och extremvärme som i en bastu, andra veckan översvämningar så folk drunknar och spolas bort, tredje veckan orkaner som blåser sönder allt. Samtidigt kommer extremvädret leda till massutrotning av arter och enorm matbrist p.g.a. att man inte kan odla något.
Jag har ännu inte stött på något rollspel som utspelas under en svältkatastrof, och det blir inte roligare bara för att det är en postapokalyptisk svältkatastrof.

Det stora problemet är så fort man lägger in något "roligt" i ett rollspel om klimatförändringar så blir det automatiskt orealistiskt.
Eventuellt skulle ett rollspel, där RPna är klimatflyktingar, kunna bli spännande. Det största hotet blir extremväder, men det skulle också gå att skapa utmanande situationer av knappa resurser och möten med andra människor under flykten. Samtidigt känns det ganska deppigt att spela, som @anth är inne på.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Zombie Cinema hade gjort det här fantastiskt bra inser jag. Klimatkatastrof är ju en katastrof, och ZC gör sig bra för katastroffilmer även om de inte har zombisar i sig.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Det kanske inte är någon hjälp i fråga om spel, men jag har länge velat bygga ett postapokalyptiskt rollspel som handlar om gemenskap, samarbete, ömsesidig hjälp och liknande. Den här artikeln som jag läste nyligen matchar vissa tankar jag har haft.
Tror att Lost Roads handlar lite om det?
Har inte testat det själv men blir sugen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Neotech utspelar sig mitt i klimatkrisen. Jag tror jag hade använt något liknande om jag ville adressera frågan. Samma miljöer åtminstone. Det är hit vi är på väg. Vill vi det?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Självfallet aw som lång kampanj med fokus på samhället och inte pang pang burnout på två spelmöten.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Neotech utspelar sig mitt i klimatkrisen. Jag tror jag hade använt något liknande om jag ville adressera frågan. Samma miljöer åtminstone. Det är hit vi är på väg. Vill vi det?
Det finns där i bakgrunden, men har det egentligen särskilt stor betydelse utöver att det är uttryck för en framtid som tar avtramp i vår verkliga nutid?

Cyberpunkiga spel känns ofta som mer eller mindre ytliga ursäkter för att få använda bomba cybertech eller stora vapen liksom.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Självfallet aw som lång kampanj med fokus på samhället och inte pang pang burnout på två spelmöten.
Jag tänker att man hade velat hacka AW lite så att det är mindre aggressivt och orienterat mot tanken på medmänniskan som hot. Ta bort allt det här med en framtid är det fortfarande finns nog med kulor och nog med bensin, liksom.
 
Top