Världen brinner... och rollspel

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nja, tanken var inte att spela bakom murarna utan hämta inspiration om hur en grupp människor beter sig när allt de vant sig vid tas ifrån dem och de totas ihop med främlingar och har ett massivt, yttre hot emot sig som de inte kan gör så mycket åt.
Det är tyvärr ganska tråkigt.

De som vågar lämnar i tid, innan det blir riktigt illa.
Sedan flyr än del, för att de inte har några andra alternativ.
De andra blir kvar, för att de inte har några andra alternativ, och då väljer de någon strategi:
- att ansluta sig till förtrycket för att ens familj ska leva i relativ säkerhet
- att helt enkelt leva en tynande tillvaro, där man successivt glömmer vad det är att kunna gå ut och äta (eller alls äta sig mätt), eller vad ett äpple smakar och att sådana fanns när man växte upp, eller att det finns länder där polisen inte rånar folk och att ens eget land var sådant för bara några år sedan, man tappar kontakten med sina vänner (som har flytt) utomlands för de känner skuld för att de har det så bra, och du som bor kvar känner sån skuld för din eländiga tillvaro
- att göra motstånd som idealist, vilket väsentligen blir en verskamhet av smuggling och "olagliga affärer" (alltså helt vanlig marknadsekonomi) där man får muta sig fram för att alls klara sig
- att försörja sig som brottsling, precis som regimen

Verkligheten är så nedslående så jag vet inte hur man ska kunna samla "inspiration".
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag noterade på OctoGônes att "positiv postapokalyps" verkar vara ett hyfsat vanligt tema där. Bois dormant, Krystal och ett tredje spel jag inte minns namnet på hade alla det temat.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
I mitt huvud handlar MÖRK BORG i mångt och mycket om klimatkrisen och den stundande apokalyps vi står inför utan att visa något större intresse av att göra något åt saken. Men det är mer en metafor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
I modulen till Neotech jag arbetar på nu som utspelar sig i Somalia med omnejd försöker jag vara rätt noga med att integrera klimatfrågan i settingen. Inte bara vad som hänt klimatet och vad det betyder för gemene person, utan även vad det fått för större politiska konsekvenser, hur det skapar konflikter och allianser mellan stater och klasser. Sen är modulen långt ifrån klar, så vi får se vad det hela landar i :)

En svårighet som jag tycker finns när man skriver om klimatkrisen och dess påverkan på människor är att det är väldigt lätt att börja tala i negationer. Man beskriver bara vad som inte funkar längre, vad människor inte kan göra, vilka djur som inte längre finns etc. Detta blir ju knepigt för jag vill ju göra ett verk som beskriver en massa möjligheter för spelarna. En modul till stor del handlar om vad rollpersoner inte kan göra blir nog ganska tråkig att läsa och ännu svårare att använda sig av rent praktiskt. Jag menar inte att man måste beskriva klimatkrisen på detta sätt, men det är en lätt fälla att fastna i.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
I modulen till Neotech jag arbetar på nu som utspelar sig i Somalia med omnejd försöker jag vara rätt noga med att integrera klimatfrågan i settingen. Inte bara vad som hänt klimatet och vad det betyder för gemene person, utan även vad det fått för större politiska konsekvenser, hur det skapar konflikter och allianser mellan stater och klasser. Sen är modulen långt ifrån klar, så vi får se vad det hela landar i :)

En svårighet som jag tycker finns när man skriver om klimatkrisen och dess påverkan på människor är att det är väldigt lätt att börja tala i negationer. Man beskriver bara vad som inte funkar längre, vad människor inte kan göra, vilka djur som inte längre finns etc. Detta blir ju knepigt för jag vill ju göra ett verk som beskriver en massa möjligheter för spelarna. En modul till stor del handlar om vad rollpersoner inte kan göra blir nog ganska tråkig att läsa och ännu svårare att använda sig av rent praktiskt. Jag menar inte att man måste beskriva klimatkrisen på detta sätt, men det är en lätt fälla att fastna i.
Spännande. Och sjukt imponerande att du skriver om Somalia. Har själv försökt läsa in mig på regionen (på grund av jobb) men jag tyckte det var svårt att riktigt förstå. Ska bli spännande att läsa!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
I mitt huvud handlar MÖRK BORG i mångt och mycket om klimatkrisen och den stundande apokalyps vi står inför utan att visa något större intresse av att göra något åt saken. Men det är mer en metafor.
En sjukt hemsk metafor. Gillar det mycket!
 
Top