Hur skulle en sådan setting se ut? Tänker kanske mer vilka principer man ska utgå från för att skriva en värld.
Vi har redan gruppkoncept - exempelvis att alla spelar hyrsvärd som ska lösa företagens problem - men jag är inte så intresserad av just hur rollpersonerna faller samman med konceptet med spelet, utan hur världen i sig uppmanar till spelande.
På sätt och vis tycker jag att ordvalet ”värld” pekar på vad som ofta blir fel - det är ju faktiskt inte en hel värld som ska beskrivas, utan bara väl valda delar av den. Naturligtvis kan man måla upp världen i stora drag - det är ett beprövat sätt att börja - men ska det bli spelbart behöver man i regel också zooma in och beskriva enskilda platser hyfsat detaljerat. Utan konkreta platser att besöka blir det inget äventyr - om man nu inte förlitar sig på enbart slumpmötestabeller (lite udda upplägg men kanske inte helt omöjligt?).
Ett ord jag kommer att tänka på i sammanhanget är
mikrokosm, vilket betyder en värld i miniatyr. Det stora övergripande - kanske en konflikt eller ett mysterium - som placeras i ett lokalt eller regionalt sammanhang. Något som går att besöka och navigera i. Sandbox ligger väl inte helt avlägset begreppsligt, men jag tänker att en (ett?) mikrokosm i mindre skala återspeglar något större. En världsordning?
Man behöver kanske inte, som du påpekar, utgå ifrån gruppkoncept i sitt världsbyggande. Men jag tror att det blir svårt att bortse ifrån
genre eftersom val av genre också innebär ett urval i geografin och rummet. I en genre är vissa platser intressantare än andra. Ska man vara genren trogen behövs vissa specifika miljöer finnas med. Naturligtvis kan man bryta mot genrekonventioner och fokusera på helt andra platser, men då tror jag att man behöver veta varför man gör det.
Ett sätt bygga världar skulle alltså kunna vara att kombinera mikrokosm (det stora i det lilla) med genre (som i det här fallet handlar om både vissa typer av platser och en förväntad dramaturgi som kan knytas till vissa rumsliga omständigheter).
Grupper (factions) och konflikter som andra nämner ovan är förstås också bra och väl beprövade ingredienser, men jag tänker att de också kan placeras in
i en ram av mikrokosm och genre. Lägg därtill mina tankar om hur yta och djup hänger ihop, men det har jag redan skrivit om i andra trådar.