Nekromanti Vänta och se...

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Enligt reglerna i DoD 6 boken så som jag tolkat dom så skall RP få reda på om hans motståndare i en strid träffar eller inte innan han väljer om han vill parera.

Detta är i mina ögonen ganska löjligt då man föreställer sig att motståndaren knappast slänger iväg med svärdet åt fel håll när han missar. Utan att han gör en dålig attack mot RP som RP genom att röra sig undvikande kan undvika.
Alltså borde RP alltid parera när motståndaren gör ett anfall eftersom han knappast borde kunna bedöma om motståndarens anfall kommer att träffa eller inte innan han börjar utföra sin parering.

Förutom i extrema fall kanske då en vapenmästare slås mot en bonde som hittat ett kortsvärd på vinden för två dagar sen.

Vad tycker ni?




"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
... är bra ur viss synpunkt.

Ifrån spelarens synpunkt är det ju bra för då kan han spara sina parerings handlingar till de anfall som han riskerar att bli skadad utav.
Eftersom pareringar och attacker är skilda handlingar riskerar man ju inte att råka ut för att spelaren sparar sina handlingar och sedan anfaller när han vet att inte fienden har några handlingar kvar.

Men jag förstår din synpunkt. Rent teoretiskt sätt verkar det lite löjligt att i förväg se att ett slag missar.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
I reel strid så är det ofta så att du rätt lätt kan se om motståndaren kommer träffa eller inte. Det är mer eller mindre så att är han nära nog kommer han träffa, annars inte. Det är därför en person som rör sig väldigt fort och säkert (a.k.a "han har bra fotarbete" :)) är farlig. Attack/Parerings FV får helt enkelt ses som så att det är ens skicklighet i att se om man är i ett bra läge och kan/behöver attackera eller parera. Det är såklart också ett mått på hur bra man är på att faktiskt skada med sin attack och inte bara glida förbi eller för pareringar, hur bra man är på att parera på korrekt sätt.

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: ... är bra ur viss synpunkt.

Mmm kan förstå ditt inlägg Kanto men jag och mina rollpersoner är eniga om att man inte bör få reda på om en attack missar eller träffar i förväg.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Jag vet inte om du har fäktats, <B>Kaoin</B> och jag har ingen erfarenhet utav sån't (förutom boffring nå'n gång på fritiden) men jag håller faktiskt med <B>Dart</B>.

/[color:green]Han</font color=green> som kör med att om någon säger att han avvaktar innan initiativslagningen så blir han automatiskt först nästa SR (vad sägs om den regeln?)
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Har fäktats, och tränar samt undervisar en form av Kung Fu som innehåller en hyfsad mängd vapen :gremsmile:. Har även livat rätt länge. Och min åsikt är att om motståndaren står inom räckvidd så är det rätt osannolikt att han missar om du inte rör dig snabbt eller parerar. I och för sig står det någonstans har jag för mig att det är inräknat i FV att kombatanterna rör sig så bra som möjligt, och då kan man ju diskutera om de kan avgöra om motståndaren är i läge att träffa och man därför ska parera eller inte. Smaksak. Jag tycker personligen det är ok att låta spelaren vänta med att parera tills man ser att attacken träffar, för jag tolkar då pareringens FV som spelarens skicklighet i att se behov av att parera eller inte (samt att välja rätt parering).

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>
 
Top