Nekromanti Vända Kaplan efter vinden

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har en bekant, troende men rätt moderat muslim, som umgåtts med Kaplan innan han blev känd. och hen säger att han är en skum figur som gärna säger rätt saker när kuffar hör, och andra saker när inga som inte är rättrogna kan höra. I alla fall förr i tiden. Typ att Israel borde förintas och liknande. Fast det är iofs mainstream i muslimkretsar.

Men folk kan ju ändra sig, det var en typ år sedan. Jag får dock dåliga vibbar. Han verkar för bra på att ljuga, till och med för en politiker. Skönt att slippa honom ett tag framöver.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Inkognito;n176823 said:
Se där! Ett jättebra exempel på varför personen ifråga är olämplig.

Handslaget är ett skitdåligt exempel.

Varför är det inte Erdoganvurmandet som tas upp gång på gång på gång på gång? Varför är det handtagandet? För mig är det närmast obegripligt.

Inkognito;n176823 said:
Vi har organisationer verksamma, i många fall med statligt stöd, som flera gånger bevisats vara islamistiska organisationer med extremt otäck agenda. Detta är ett problem som måste granskas och vädras snarast. Inte minst för att minska motsättningar mot övriga muslimer.
Det har jag inte satt mig emot heller.

Inkognito;n176823 said:
PS. Det finns inte en chans i världen att Kaplan inte hade koll på Grå vargarna. Har du någon vän som flytt/vars föräldrar flytt från Turkiet (vänstersympatisörer, kurder eller armenier)? Diskutera detta lite med föräldrarna om du är såpass nära.
Jag har inte skrivit att Kaplan inte har koll på Grå Vargarna. Jag tycker inte att det är så trevligt att få ord lagda i min mun, så låt gärna bli det tack.

Inkognito;n176823 said:
PS2. Jag tycker att det är konstigt att du Krank tillämpar dubbla standarder när det plötsligt rör sig om en man med annan etnicitet/religion/kulturell bakgrund (med understrykning på att denne man varken representerar alla turkar eller alla muslimer).
Hade du tyckt att det var en axelryckning om Stefan Löfven i Sverige/styrd av sina egna värderingar vägrade ta kvinnor i hand och skyllde på att han var uppfostrad så?
Jag skiter även i hur Löfvén tar i hand, faktiskt. Jag tycker att det är ett större problem att han i dagsläget driver en i mina ögon främlingsfientlig politik.

Då tycker jag att det är betydligt värre när t.ex. Göran Persson gick runt och petade kvinnor i magen och pratade om hur tjocka de var, till exempel.

Inkognito;n176823 said:
Jag har inte samma åsikter som dig i alla frågor, men när det gäller att människor ska bedömas som gelikar trodde jag att vi var på samma sida! (kanske till och med att jag var mer öppen till att förlåta dåligt beteende pga okunskap och "ville väl"-syfte)
Blir du lika upprörd över killar som kramas olika när de ska krama sina tjejkompisar och sina killkompisar? Vad är din åsikt om "manskramen"?

Och varför är det så stor skillnad att hälsa olika på folk beroende på kön och att krama folk olika pga kön? Jag säger inte att något av det är oproblematiskt, men jag tycker inte heller att något av det är speciellt värt att kritisera en politiker för.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
*Host host*

Nåja, Krank, det handlar inte om att dunka folk på ryggen när man kramas eller ej.
Det handlar om att det finns ett strukturellt förtryck av kvinnor i världen och jag godkänner inte det, oavsett form, oavsett "ursäkt".

För övrigt varade Khans karriär inte så länge, som väntat.

Jabar Amin, också MP, lyfter en extremt bra tes.

Ska man sitta i miljöpartiets styrelse måste man behandla män och kvinnor lika, så enkelt är det. Att behandla kvinnor sämre grundar sig i en brist på respekt för mänskliga rättigheter, säger riksdagsledamoten Jabar Amin till SVT Nyheter. Han tycker att Khans agerande är allvarligt och köper inte hans förklaring om att det är ett personligt val att inte ta kvinnor i hand.
I stället gör han en liknelse med att en vit man bara skulle hälsa på vita – men inte svarta.

– Skulle vi acceptera det? Nej, det skulle vi aldrig göra. Det här är förlegade, reaktionära synsätt som inte hör hemma i Sverige eller i ett modernt parti som Miljöpartiet.

Word.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Mundo;n176842 said:
Ja, det där kan jag givetvis inte försvara. Där har vi definitivt en snubbe som måste ryka från sin post för att Mp ska kunna ha någon trovärdighet.

Mundo;n176842 said:
Nåja, Krank, det handlar inte om att dunka folk på ryggen när man kramas eller ej.
Det handlar om att det finns ett strukturellt förtryck av kvinnor i världen och jag godkänner inte det, oavsett form, oavsett "ursäkt".
Du har fortfarande inte förklarat om skillnaden mellan "manskram" och "icke-manskram" är lika idiotisk, och om den skillnaden inte är det - varför.

För övrigt varade Khans karriär inte så länge, som väntat.

Jabar Amin, också MP, lyfter en extremt bra tes.

Mundo;n176842 said:
I stället gör han en liknelse med att en vit man bara skulle hälsa på vita – men inte svarta.[/I]
– Skulle vi acceptera det? Nej, det skulle vi aldrig göra. Det här är förlegade, reaktionära synsätt som inte hör hemma i Sverige eller i ett modernt parti som Miljöpartiet.
För det första är "hälsa annorlunda" inte samma sak som "inte hälsa". Han hälsade - han tog bara inte i hand. Man kan hälsa på andra sätt än att ta i hand. Så liknelsen funkar inte riktigt.

För det andra... väntar jag fortfarande på svar om den här sortens förlegade, reaktionära synsätt är mer OK om det rör sig om svensk norm ("manskram") än om det rör sig om en upplevt "främmande" norm (olika hälsningssätt). Och isåfall varför det är mer OK. Och varför ett handslag eller bristen på detta anses viktigare och mer dåligt än att gulla med Erdogan.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag satt inför två val när jag skriver denna post.
Val 1:
Varför manskramar är dåliga kanske vi kan ta i en annan tråd som inte har med MPs stolpskott att göra?

Men fine, vi kör val 2 och derailar SÅ IN I HELVETE om manskramar.

En manskram är ett utbyte. Två personer går med på att röra vid varandra. Om kramen görs lite annorlunda (med ett dunk i ryggen eller med lite mer kraft spelar inte jätte-roll, det är ändå en kram, såsom namnet hintar på).

Att krama de två personer som kommer för att intervjua mig, den ene lite hårdare än den andra, ser jag inte som kränkande.
Om jag skakar hand med en av intervjuarna men vägrar skaka hand med den andra för att den är kvinna/svart/bög, eller vad fan som helst, så spottar jag i princip dem i ansiktet.
Där sker inget utbyte. Där sker en förolämpning.

Jag kan använda vilken (reaktionär) ursäkt jag vill.
"Jag skakar inte hand med bögar, det kan ge aids/Jag skakar inte hand med kvinnor, jag tycker kvinnor är smutsiga/Jag skakar inte hand med svarta, för de försöker alltid stjäla min klocka".

Nu är jag inte en idiot, så såklart kommer jag inte säga det. Jag kommer istället säga...
"Jag skakar inte hand med bögar, det står i bibeln/Jag skakar inte hand med kvinnor, jag tycker det är för intimt i min kultur/Jag skakar inte hand med svarta, för.. uhm... Ras är svårare att skydda sig mot än sexualitet och kön, så jag säger bara 'För jag är en Trump supporter'.".

OM manskramar behövs diskuteras närmare än såhär så rekommenderar jag en trådutbrytning/ny tråd.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
krank;n176837 said:
Jag har inte skrivit att Kaplan inte har koll på Grå Vargarna. Jag tycker inte att det är så trevligt att få ord lagda i min mun, så låt gärna bli det tack.
Det var menat som replik på att där du skrev "Kaplan sa att han inte kände..".
Ber om ursäkt för klumpig formulering, inte menat att lägga ord i din mun.

krank;n176837 said:
Blir du lika upprörd över killar som kramas olika när de ska krama sina tjejkompisar och sina killkompisar? Vad är din åsikt om "manskramen"?
Som botgöring ska du få ett svar om kramar eftersom du fastnat för detta! :)
Jag initierar inte kramar med folk jag inte känner. Bland mina vänner skulle jag säga att kramtypen varierar mer mellan individer än kön. Utanför familjen är det nog en manlig vän jag kramar kärvänligast faktiskt.
Kan inte erinera mig att ryggdunkande kramar är särskilt förekommande i mitt liv.
Det är nog förvisso en sanning att en kvinna är tidigare i vänskapen att gå över till kramhälsning, män behöver känna varandra närmre.
När vi ändå är inne på turkiska hälsningsseder så har jag hälsat på turkiska tjejvänner genom både kramar och puss på kinden. Inte "svensk-turkiska", utan "turk-turkiska" (och muslimsk). Initierat av dem, så uppenbarligen är det inte genomgående så att man inte ens tar i hand mellan könen. (Även "turk-turkiska" mfl. manliga vänner har hälsat med puss på kind, om det var relevant).
Generellt hälsar jag nog anpassat på det sätt som visar störst respekt för motparten, jag utgår inte från mig själv. Däremot förväntar jag mig samma respekt tillbaks.
Dock så är/var ingen av dem islamister, mig veterligen. Islamister (och motsvarande extremist-Ideologianhängare) kramar jag inte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm


Kaplan och Khan har bägge genom sina egna agerande sått ett rejält tvivel att de passar i ett regeringsparti som ska vara feministiskt och i alla fall en smula vänster. Så de åker.

Varför vara ledsen för det, liksom. Frågan är snarare hur i helvete kunde de klättra dit de kom utan att att nån tryckte på larmklockan?

Javisst ja, någon gjorde det. Men det var ju bara en kärring, varför lyssna. Suck.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
– Jag kände till det. Jag hade inte förstått hur kränkande vissa kvinnor tycker att det kan vara. Jag hade inte förstått vilka reaktioner det kunde väcka, säger Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin i SVT:s Gomorron.

Nu har Gustav Fridolin gjort det. He done and went there. Det är inte snubben som inte vill skaka hand med dig om du saknar pungkulor som förvirrar honom, det är "vissa kvinnors" reaktion på detta som förvirrar honom.

 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Mundo;n176936 said:
– Jag kände till det. Jag hade inte förstått hur kränkande vissa kvinnor tycker att det kan vara. Jag hade inte förstått vilka reaktioner det kunde väcka, säger Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin i SVT:s Gomorron.

Nu har Gustav Fridolin gjort det. He done and went there. Det är inte snubben som inte vill skaka hand med dig om du saknar pungkulor som förvirrar honom, det är "vissa kvinnors" reaktion på detta som förvirrar honom.
Jag blir så trött. Ett urgammalt citat får sammanfatta min reaktion:
"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves." F von Schiller
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mundo;n176936 said:
– Jag kände till det. Jag hade inte förstått hur kränkande vissa kvinnor tycker att det kan vara. Jag hade inte förstått vilka reaktioner det kunde väcka, säger Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin i SVT:s Gomorron.

Nu har Gustav Fridolin gjort det. He done and went there. Det är inte snubben som inte vill skaka hand med dig om du saknar pungkulor som förvirrar honom, det är "vissa kvinnors" reaktion på detta som förvirrar honom.
Säga vad man vill om Mp, men förtroendekapital är de väldigt bra på att bränna.
Är inte Mp profilerade som ett feministiskt parti?
Och de har ett sådant språkrör.
Vad blir nästa uttalande från Fridolin? ... "vi har inte förstått vad feminism innebär" :p

Jag kallar mig inte ens feminist, men inser hur j***a dumt det är.
Vilket betyder att ledaren för ett feministiskt parti har sämre omdöme än en lekman som inte är intresserad av politik/feminism.

Kan vi inte göra den här farsen komplett genom att även få ett uttalande i frågan från det andra språkröret, Åsa Romson?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
anth;n176944 said:
Kan vi inte göra den här farsen komplett genom att även få ett uttalande i frågan från det andra språkröret, Åsa Romson?
"Feminism-olyckan".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Mundo;n176936 said:
– Jag kände till det. Jag hade inte förstått hur kränkande vissa kvinnor tycker att det kan vara. Jag hade inte förstått vilka reaktioner det kunde väcka, säger Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin i SVT:s Gomorron.

Nu har Gustav Fridolin gjort det. He done and went there. Det är inte snubben som inte vill skaka hand med dig om du saknar pungkulor som förvirrar honom, det är "vissa kvinnors" reaktion på detta som förvirrar honom.
Det gör mig säkert till islamist i vissas ögon, men jag är också rätt förvirrad över hur häftiga reaktioner det blivit över denna sak. Det är som om folk klivit in från en alternativ verklighet (eller möjligen en annan tid) där handslag är extremt mycket viktigare än de är i den verklighet jag bor i. Jag köper att visst, det kan väl ses som problematiskt, men inte på sån nivå att det borde resultera i nåns avgång. Jag brukar inte vara den som argumenterar för att de frågor andra engagerar sig i är skitsaker, men det hävdar jag nog i det här fallet.

Den rätt nasty rasistiska och islamofoba undertonen i "kritiken" gör inte saken bättre, när till exempel folk här på allvar vräker ur sig islamofoba konspirationsteorier helt oemotsagda.



...och nu kommer det eviga jävla Romsondrevet också, ser jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag menar, visst har vi hyfsat prominenta spelskapare på forumet som gjort rätt stor skillnad i hur de porträtterat kvinnor respektive män i sina rollspels illustrationer? Om man bortser från graden av kändisskap och offentlighet, på vilket sätt är det ena sättet att göra skillnad på män och kvinnor OK men det andra inte?

Och det här kan vara det märkligaste jag läst idag:

Om jag skakar hand med en av intervjuarna men vägrar skaka hand med den andra för att den är kvinna/svart/bög, eller vad fan som helst, så spottar jag i princip dem i ansiktet.
Nej, det är inte att spotta någon i ansiktet att hälsa på någon på ett annat sätt. Jämförelsen är absurd, likställandet värre.

En manskram är ett utbyte. Två personer går med på att röra vid varandra. Om kramen görs lite annorlunda (med ett dunk i ryggen eller med lite mer kraft spelar inte jätte-roll, det är ändå en kram, såsom namnet hintar på).
Och en hälsning är fortfarande en hälsning, oavsett om den sker med handen eller med hjärtat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krank, ställ dig inte bland mörkmännen. Jag fattar inte vad du håller på med. Måste vara någon reflex. Vad vet jag.

Och for the record, majoriteten av världens muslimer har absolut inget problem med att skaka tass med en tjej.

Det är bara de mest reaktionära som inte gör det. Så det är ett bra lackmustest. De som vägrar har sannolikt andra kul idéer också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Arfert;n177002 said:
Krank, ställ dig inte bland mörkmännen. Jag fattar inte vad du håller på med. Måste vara någon reflex. Vad vet jag.
Detsamma.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Arfert;n177002 said:
Och for the record, majoriteten av världens muslimer har absolut inget problem med att skaka tass med en tjej.
Samma majoritet som du ganska nyss antydde att man inte kunde lita på eftersom de "ljuger för kuffar"?


Look, jag har inget emot att kritik riktas mot politiker. Men jag tycker att kritiken ska vara proportionerlig och att den ska riktas förhållandevis likvärdigt. Jag tycker att det finns god anledning att rikta kritik mot alla de tre politiker som nämnts i tråden. Men proportionaliteten är helt fucked up, framför allt givet vad andra politiker - som sitter kvar - kommit undan med.

Om det gör mig till mörkerman att sparka bakut och försöka nyansera när folk sväljer mygg och silar kameler, sprider islamofoba konspirationsteorier och visar en imponerande grad av hyckleri - ja, då är jag väl en mörkerman, då.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n176991 said:
Och en hälsning är fortfarande en hälsning, oavsett om den sker med handen eller med hjärtat.
Jämförelsen mellan "manskram" och "vill inte vidröra kvinnor för de är smutsiga i min kultur" är det enda som är absurt i den här tråden.
Och dra inte in rasistiska och islamofobiska konspirationsteorier här please, såvida vi inte tycker att SVT är en producent av islamofoba och rasistiska grumliga teorier.
Det här handlar om två politiker som varit extremt olämpliga för sina uppdrag, och de hade fått drev mot sig (som Romson och Sahlin och de ministrar som fick avgå för att de inte betalat TV-liscensen). Dreven kan vi diskutera, såklart, och hur uppblåst det är. MP ligger ju grymt mycket i skottgluggarna just nu och det skulle inte förvåna mig om vi får se en total omstöpning av regeringen inom den kommande månaden.

Med det sagt, det är inte värdigt av dig, som annars en väldigt skicklig debattör, att i en debatt att dra ut "Ja men det är rasistiskt/islamofobiskt" om jag kritiserar en -person- som råkar vara muslim. Hade jag sagt "Ja vår sittande regering är full av muslimer som hatar Sverige för det gör alla muslimer" och länkat bilder på Mona i slöja, fine, men det gjorde jag inte. Jag länkade till SVTs uppdrag granskning liksom.

Ingen kallar mig kvinnohatare för att jag tycker Annie Lööf är en sopa till politiker, då ska ingen kalla mig rasist för att jag kritiserar Kaplan. Kritisera gärna min ståndpunkt, men likställ mig inte med Björn Söder är du snäll.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Mundo;n177007 said:
Jämförelsen mellan "manskram" och "vill inte vidröra kvinnor för de är smutsiga i min kultur" är det enda som är absurt i den här tråden.
Var har du läst den förklaringen? Den jag läst, från flera håll, är att handslag med kvinnor - kroppskontakt - anses för intimt.

Mundo;n177007 said:
Och dra inte in rasistiska och islamofobiska konspirationsteorier här please, såvida vi inte tycker att SVT är en producent av islamofoba och rasistiska grumliga teorier.
I den här tråden har det hävdats att man generellt inte kan lita på muslimer eftersom det är "mainstream" bland dem att "ljuga för kuffar". Det är den islamofoba konspirationsteori jag syftade till. Tillsammans, givetvis, med att drevet i stort innehållit ett icke föraktligt mått av rätt så ogrundade anklagelser om att t.ex. Kaplan skulle vara "islamist" som "infiltrerat" etc.

Mundo;n177007 said:
Ingen kallar mig kvinnohatare för att jag tycker Annie Lööf är en sopa till politiker, då ska ingen kalla mig rasist för att jag kritiserar Kaplan. Kritisera gärna min ståndpunkt, men likställ mig inte med Björn Söder är du snäll.
Jag har inte kallat dig rasist. Det är inte vad jag säger. Jag säger att det i dreven, både här på forumet och i debatten i stort, funnits extremt starka rasistiska och islamofoba inslag. Och det är rätt obehagligt, framför allt när det kommer från folk man gärna vill ska förstå bättre.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nej, de om ljuger för kuffar är islamister, som muslimska brödraskapet och deras hangarounds. (Som Khan och hans polare.)

Såg precis på Rapport att den kvinnliga reportern sa att det är ytterst ovanligt att någon inte tar i hand, och då är det superkonservativa som inte gör det. Hon har skakat hand med imaner och andra skriftlärda på den stora moskén i Kairo, sunni-islams viktigaste lärosäte. Och i Egypten har man reagerat med stor förvåning över Khans hållning.

Men det måste vara jobbigt nu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Arfert;n177009 said:
Nej, de om ljuger för kuffar är islamister, som muslimska brödraskapet och deras hangarounds. (Som Khan och hans polare.)
Så när du skrev det här:

Fast det är iofs mainstream i muslimkretsar.
Så råkade du bara skriva "muslimkretsar" istället för "islamistkretsar"?
 
Top