Nekromanti Vända Kaplan efter vinden

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Så nu när Kaplan är borta, vem tar över efter honom?
Min första gissning hade varit Veronica Palm (S), eftersom hon arbetat med bostadsfrågor förut, men hon jobbar på rädda barnen numera... och dessutom är det inte så troligt att Miljöpartiet vill "förlora" ett statsråd.
Så... Någon som har lite insikt i MP?
Någon som vet vem som är en up-and-coming stjärna som kan försöka bli Sveriges nästa bostadsminister? Om det blir MP gissar jag på att de kommer välja en man, eftersom de är väldigt 50/50 i sin könsfördelningshållning, men mer än så vet jag inte.

Tankar?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Eftersom min utgångspunkt är att erfarenhet och kompetens i bostadsfrågor inte kommer att vara ett högt urvalskriterium (en snabb genomgång visar att detta inte legat högt på listan när de utsett ministrar) känns det som en svår fråga.
De bör ju ha fler och mer kritiska ögon på sig än vanligtvis när en minister ska utses, vilket kanske kan visa sig positivt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vem det än blir, måtte det bli någon bra!
Vi måste ju skita ut 700000 nya bostäder illa kvickt, det är inget jobb man kan sköta med vänster hand direkt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Arfert;n176413 said:
Vem det än blir, måtte det bli någon bra!
Vi måste ju skita ut 700000 nya bostäder illa kvickt, det är inget jobb man kan sköta med vänster hand direkt.
Enligt Boverket är det främst en dispositionsfråga, alltså att bostäderna finns men att de inte används optimalt, och att det främst drabbar vissa grupper.

Så det är inte säkert att vi behöver riktigt så många nya boenden.

En parantes bara.

Edit: har ingen aning om vem som tar Kaplans plats.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har läst Boverkets rappport. Och den är ingen lek.

Vi har inte den kapaciteten som krävs att bygga, även om vi hade multum med miljarder över. Den har inte funnits på årtionden.

Boverket säger inte ett det främst en dispositionsfråga. De pekar på ett stort nybyggesbehov också.

Den skrevs innan den senaste stora flyktingvågen, och sade då att byggbehovet var minst 34000 årligen. Men skrev upp det till 71000 nya bostäder årligen de närmsta 6 åren i höstas. Och sedan 50000 årligen.

Tjosan.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag har inte läst boverkets rapport. Nämner den geografi? Jag inser ju att det blir en historisk utmaning att få asylsökarna i arbete, men för att de ska ha minsta chans kommer ju dessa bostäder att behövas åtminstone inom ett par timmars bussfärd från stora produktionsområden. (Avfolkningorter och semesterstugbyar är inte direkt hållbart. Jag hoppas inte man tagit med sådana boenden i kalkylerna?)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,705
Location
Stockholm
Arfert;n176598 said:
Jag har läst Boverkets rappport. Och den är ingen lek.

Vi har inte den kapaciteten som krävs att bygga, även om vi hade multum med miljarder över. Den har inte funnits på årtionden.

Boverket säger inte ett det främst en dispositionsfråga. De pekar på ett stort nybyggesbehov också.

Den skrevs innan den senaste stora flyktingvågen, och sade då att byggbehovet var minst 34000 årligen. Men skrev upp det till 71000 nya bostäder årligen de närmsta 6 åren i höstas. Och sedan 50000 årligen.

Tjosan.
Det som känns så konstigt för mig i byggbranschen är att det fortfarande är så jäkla hård konkurrens, trots att kapaciteten "inte räcker till". Att de bolag som är bäst i klassen ska ligga på 5-8 % vinst, de stora aktörerna runt nollstrecket och de duktiga men inte spektakulära byggarna på stadigt röda siffror känns ju konstigt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Med dagens heta bostadsrättsmarknad plus låg ränta, reglerad hyra och skitsurt processande för att få bygglov så lönar det sig bäst att bygga aningen för få bostadsrätter och inga hyresrätter. Så länge den konstruktionen består så kommer det vara bostadsbrist.

Att kyla ner bostadsrättsmarknaden (amorteringskrav, högre ränta) är riskfyllt då det kan få privatekonomin att kollapsa och därmed orsaka en finanskris till. Marknadshyra skulle göra det mer lönsamt att bygga hyresrätter, men skulle göra livet stensurt för massor med hyresrättsinnehavare och dessutom segregera samhället ännu mer. Subventionera hyresrättsbyggandet kostar, och ingen vill ta kostnaden. Släppa in utländska aktörer på marknaden går inte facket med på, för det sabbar den svenska modellen. Och bygglovsprocessen är svår att förenkla, för det inkräktar dels på demokratiska principer, dels på miljöskydd och dels på kommunernas självbestämmande.

Fint hörn vi har målat in oss i.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille;n176688 said:
Att kyla ner bostadsrättsmarknaden (amorteringskrav, högre ränta) är riskfyllt då det kan få privatekonomin att kollapsa och därmed orsaka en finanskris till. Marknadshyra skulle göra det mer lönsamt att bygga hyresrätter, men skulle göra livet stensurt för massor med hyresrättsinnehavare och dessutom segregera samhället ännu mer.
Fint hörn vi har målat in oss i.
Dessutom, om det byggdes billiga hyresrätter skulle luften gå ur BRF-bubblan, och tiotusentals skulle bli fastlåsta i sitt boende; de skulle sitta i en bostadrätt som skulle vara mindre värd än vad de lånat till. Ingen politiker vill riskera det.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Är det någon som har koll på möjligheterna för S att byta ut Mp från ministerstolen, kanske ge dem en annan mindre viktig i utbyte?

Denna ministerpost hade ju inte riktigt samma tyngd när den tillsattes som den har i dagsläget.

Edit: Googlade på det nu och jag var såklart inte först att tänka så! :)
Det verkar ju absolut vara en möjlighet. Jag tror att det blir så.

För övrigt tror jag det kommer hända rätt mkt runt och inom Mp den närmaste tiden. Jag skulle bli väldigt förvånad om inte huvuden börjar sticka upp snart och vittna om stora slitningar inom partiet. Jag har svårt att se att det verkliga stödet inom partiet är så stort som redovisat för den typ av värderingar och ideologier som "smyger" i leden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Inkognito;n176749 said:
För övrigt tror jag det kommer hända rätt mkt runt och inom Mp den närmaste tiden. Jag skulle bli väldigt förvånad om inte huvuden börjar sticka upp snart och vittna om stora slitningar inom partiet. Jag har svårt att se att det verkliga stödet inom partiet är så stort som redovisat för den typ av värderingar och ideologier som "smyger" i leden.
Ja, det finns såklart stora slitningar just nu. Ganska många Mp-väljare är extremt missnöjda med att partiet till exempel backade upp S när de gäller hur man handskades med flyktingvågen och hur denna stoppades. Vilket jag har stor förståelse för.

Sedan är det många som stör sig på den extremt onyanserade bilden av Kaplan som visats upp och tycker att han fick gå på alldeles för lösa skäl, givet vilka som fick sitta kvar under förra regeringen och givet att vi fortsätter ha den andre vice talman vi har. Har Kaplan klampat i klaveret ett par gånger? Absolut. Men snacket om "islamism" när han t.ex. aktivt arbetat för hbtq och uttalat sig rätt starkt mot just radikaliserade islamistiska grupper i sverige? För att han var på en företagslunch? Pytt.

Men det är väl, antar jag, åtminstone delvis utanför trådens ämne.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
krank;n176783 said:
För att han var på en företagslunch? Pytt.
Nja, det där är ju att förenkla det hela lite väl mycket. Ung. som att Mona Sahlin rök pga. en toblerone (som så klart inte var fallet).

Jag orkar inte länka allt men snabba googlingar ger väldigt mycket information som jag tycker pekar på att Kaplan höll ganska 'shady' sällskap och gjorde ytterst tveksamma uttalanden.

Sen finns det så klart de som talar till hans fördel. Han kanske inte förtjänade det våldsamma drev som fick honom avsatt men vilka som det drevat kring har faktiskt förtjänat det om man skall vara ärlig.

Cog.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
cogitare;n176785 said:
att Kaplan höll ganska 'shady' sällskap
Just sällskapet har jag svårt att fälla honom för, personligen. Jag menar, jag tycker inte att Soran Ismail är kass för att han ibland äter lunch med Linus Bylund till exempel, trots att jag anser att den senare företräder ett parti jag tycker är rätt fruktansvärt på många plan. Jag tror inte heller att jag skulle tycka det om Soran vore en politiker. Jag tillhör inte heller de som tycker att Ebba Busch Thor behöver lämna politiken för att hon gnuggat armbåge med IDF.

Ibland när man kritiserar till exempel företag eller organisationer som har samröre med diktatorer så brukar motargumentet vara att man genom just samröret skapar bryggor och vägar för att kunna påverka. Det jag hört från bland annat min gamle amatörteaterkompis Anders Wallner (f.d partisekreterare Mp) är att Kaplan sett till att finnas just i svenskturkiska kretsar - där det också finns "shady" element - bland annat just för att kunna vara en positiv kraft.

Det finns uttalanden man kan kritisera Kaplan för. Men givet att en svensk justitieminister fick sitta kvar efter att ha föreslagit, på största allvar, att man skulle låta straff gå före dom, och att vi har en andre vice talman som inte tycker att man kan vara svensk och jude samtidigt... så har jag lite svårt att se att det skulle vara tillräckligt för en avgång.

Drev är överhuvudtaget jävligt osmakliga, och i det här fallet var det ju huvudsakligen just drevet som gjorde det omöjligt att ha kvar Kaplan.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Min inställning till MP är neutralt positiv. Många av sakerna de skriver om i sitt partiprogram delar jag analys och slutsatser av.


Min inställning till Kaplan är att han inte är en särskilt kul människa. Nu startade jag tråden för att jag ville höra gissningar om vem som skulle ta över efteråt men eftersom vi är på punkten "Hur var Kaplan egentligen?" så kan jag vill slänga in my five cents...

Den 11 mars 2010 röstar riksdagen om Sverige ska erkänna Turkiets folkmord på armenier. Miljöpartiet var för ett erkännande. Men Mehmet Kaplan argumenterade under ett långt anförande för att riksdagen skulle rösta nej.

Samma år bjuder han in Yvonne Ridley, en anti-semistisk jävla tokstolle, för att komma till riksdagen men backar ur när folk påpekar att hon är en antisemistisk jävla tokstolle.

Under 2013 umgås Kaplan, med samarbete av en kollega I partiet, med en turkisk politisk organisation vars huvuduppgift är att vinna sympatier för turkiska staten i andra länder.
(Hoppa till 14:00)

När han sen 2014 tillträder som bostadsminister är en av de första sakerna han gör ett officiellt statsbesök i Turkiet. Var det för att få inspiration till hur man löser Sveriges bostadskris genom lite innovativa lösningar, eller var det för att åka och säga hej till sin chef?

Där finns mer roliga saker som Kaplan har hittat på, bland annat när han 2014 skrev under som ordförande i Husbymoskéns styrelse och skriver på ett årsprotokoll där 1,3 miljoner kronor fattas från Moskéns konto. En miljon av dessa har förts över till någon stiftelse. 300 000 till ett okänt konto. Kaplan menar att han inte är ansvarig eftersom han inte normalt varit aktiv i föreningen, men på papperet var han trots detta ordförande på årsstämman.

Problemet är inte om han "råkade" sitta på middag med en grupp som tycker att folkmord är okey och borde utövas igen fast mot kurderna... Problemet är att Kaplan är en satans skojare, och som Nalin Pekgul också har sagt, har undvikit kritik genom dessa år för att folk är oroliga för att bli kallade islamofober ifall de kritiserar honom.

Och MP har ett återkommande problem med detta. Spana in den här kandidaten till partistyrelsen tillexempel. Verkar vara en skön snubbe, som inte ens vill vidröra kvinnor genom att skaka hand med dem? Hur kommer det sig att han har några politiska uppdrag alls för ett parti i Sverige? Hur blev han ens en kandidat liksom?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank;n176791 said:
Ibland när man kritiserar till exempel företag eller organisationer som har samröre med diktatorer så brukar motargumentet vara att man genom just samröret skapar bryggor och vägar för att kunna påverka. Det jag hört från bland annat min gamle amatörteaterkompis Anders Wallner (f.d partisekreterare Mp) är att Kaplan sett till att finnas just i svenskturkiska kretsar - där det också finns "shady" element - bland annat just för att kunna vara en positiv kraft.
Jag håller med. Jag har själv suttit i sammanhang, som representant för en organisation eller liknande, som jag själv skulle tänka mig för - men för att jag haft en uppgift där, att representera organisationen i sammanhanget. Och det har bedömts viktigare än - eller möjligen trots - vilka andra organisationer som finns där.

Men då borde han ha svarat det. "Jag var där för att det är ett viktigt sammanhang för mig som svenskturk och politiker. När jag kom till middagen blev jag medveten om att där också var representanter för organisationer som har antidemokratiska värderingar. Jag har förklarat för arrangörerna att jag inte vill förknippas med 'Grå Vargarna' och deras politik."

Hade han sagt det, hade saken dött där och då.

Det gjorde han inte. Av vad han sagt senare, och flera andra i MP:s toppskikt, så tycks det som de inte förstår problemet.

Jag tror de hade SETT problemet väldigt väl om det varit Carl Bildt som åt nyårssupé i ett sällskap där ledaren för "Sveriges Nationella Förbund" ingick.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Sapient;n176803 said:
Det gjorde han inte.
Och det är väl det jag tycker att han möjligen kan kritiseras för. Han sade att han inte kände Grå Vargarnas ledare, men det var kanske inte tillräckligt tydligt. Men ja, givet risken för drev i det här läget borde han ha uttryckt sig mer likt det du skriver.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Mundo;n176797 said:
Och MP har ett återkommande problem med detta. Spana in den här kandidaten till partistyrelsen tillexempel. Verkar vara en skön snubbe, som inte ens vill vidröra kvinnor genom att skaka hand med dem? Hur kommer det sig att han har några politiska uppdrag alls för ett parti i Sverige? Hur blev han ens en kandidat liksom?
Det där har jag också suttit och stört mig på hela dagen. Inte att han inte vill skaka hand med kvinnor men gör det med män, utan att folk tycker att hans jävla hälsningsmanér borde vara grund för något annat än en axelryckning. Olika kulturer har olika sätt att hälsa, och även i sverige har vi definitivt en stark kulturell norm som skiljer på män och kvinnor även där - när en man träffar en annan man och de kramas, så är det ett snabbt tryck och en ryggdunk, när en man träffar en kvinna och kramas så är det inte alls samma rörelse.

Så nej, jag förstår verkligen inte hur just handskaket kan bli en sån enorm fråga i det här sammanhanget. Finns det inget mer konkret? Har snubben t.ex. drivit antifeministisk politik eller jobbat mot hbtq-rättigheter? För även om han haft det så har vi minst två partier i riksdagen som gjort exakt samma sak på partinivå och det extremt nyligen. Återigen det här med att sila mygg och svälja kameler. Vi har abortmotståndare, HBTQ-motståndare, nationalister och rasister i regeringen och folk exploderar över en snubbe som inte vill ta i hand? Proportionerna är slående. Jag skiter i om snubben vill ta i hand, visa vilken politik han driver istället.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
krank;n176809 said:
Vi har abortmotståndare, HBTQ-motståndare, nationalister och rasister i regeringen och folk exploderar över en snubbe som inte vill ta i hand? Proportionerna är slående. Jag skiter i om snubben vill ta i hand, visa vilken politik han driver istället.
Nu tycker jag iofs inte att HBTQ-motståndare, rasister, folk som klankar ned på kvinnofrågor etc, som (oftast) finns inom SD och KD ska gå undan strålkastaren iheller.
Men hade KD eller SD haft ett stolpskott som sa att han inte ville skaka hand med kvinnor (underförstått för att det ingår i hans kultur) så kan du ge dig fan på att han hade fått kuken avskuren av sig på ETCs ledarsida, och med all rätt. Idioter ska sågas vid fotknölarna, oavsett vilket parti de representerar.

Och vänta, vilka rasister har vi i regeringen? o_O
I riksdagen köper jag, men att regeringen skulle krylla av nationalister och rasister är för mig okänt (ja, förutom Kaplan då vill säga, men han kastade de ju ut?).
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg till dig Krank, men lyckades radera det. Hinner inte skriva om det, en del har även Mundo och Sapient tagit upp nu.

krank;n176809 said:
Finns det inget mer konkret? Har snubben t.ex. drivit antifeministisk politik eller jobbat mot hbtq-rättigheter? För även om han haft det så har vi minst två partier i riksdagen som gjort exakt samma sak på partinivå och det extremt nyligen. Återigen det här med att sila mygg och svälja kameler. Vi har abortmotståndare, HBTQ-motståndare, nationalister och rasister i regeringen och folk exploderar över en snubbe som inte vill ta i hand? Proportionerna är slående. Jag skiter i om snubben vill ta i hand, visa vilken politik han driver istället.
http://www.expressen.se/ledare/johan...poten-erdogan/

Det är islamister, inte muslimer, som är problemet här. Du kan vara homosexuell och ändå kalla dig muslim (om du bor på rätt plats). Att vara islamist, där det bland annat ingår att du vill införa Sharia-lagar, och homosexuell finns däremot inte. Däremot är det tillåtet att låtsas att man är ok med det för att uppnå ett högre syfte.

Vi har organisationer verksamma, i många fall med statligt stöd, som flera gånger bevisats vara islamistiska organisationer med extremt otäck agenda. Detta är ett problem som måste granskas och vädras snarast. Inte minst för att minska motsättningar mot övriga muslimer.

PS. Det finns inte en chans i världen att Kaplan inte hade koll på Grå vargarna. Har du någon vän som flytt/vars föräldrar flytt från Turkiet (vänstersympatisörer, kurder eller armenier)? Diskutera detta lite med föräldrarna om du är såpass nära.

PS2. Jag tycker att det är konstigt att du Krank tillämpar dubbla standarder när det plötsligt rör sig om en man med annan etnicitet/religion/kulturell bakgrund (med understrykning på att denne man varken representerar alla turkar eller alla muslimer).
Hade du tyckt att det var en axelryckning om Stefan Löfven i Sverige/styrd av sina egna värderingar vägrade ta kvinnor i hand och skyllde på att han var uppfostrad så?

Jag har inte samma åsikter som dig i alla frågor, men när det gäller att människor ska bedömas som gelikar trodde jag att vi var på samma sida! (kanske till och med att jag var mer öppen till att förlåta dåligt beteende pga okunskap och "ville väl"-syfte)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Mundo;n176819 said:
Nu tycker jag iofs inte att HBTQ-motståndare, rasister, folk som klankar ned på kvinnofrågor etc, som (oftast) finns inom SD och KD ska gå undan strålkastaren iheller.
Men hade KD eller SD haft ett stolpskott som sa att han inte ville skaka hand med kvinnor (underförstått för att det ingår i hans kultur) så kan du ge dig fan på att han hade fått kuken avskuren av sig på ETCs ledarsida, och med all rätt. Idioter ska sågas vid fotknölarna, oavsett vilket parti de representerar.
Gäller det även idioter som gör skillnad på hur de kramar folk beroende på kön?
Eller är det bara skillnader baserat på kön som vi inte är vana vid som räknas?
Jag förstår liksom inte hur det gör någon till "idiot" att ha olika sätt att hälsa på personer av olika kön, om det inte gör en person till idiot att t.ex. krama folk olika beroende på kön? Och är det verkligen så att handslaget är så viktigt att det gör att personen ifråga bör "sågas vid fotknölarna"?

Jag kan också notera att Björn Söder sitter kvar. Så länge Björn Söder sitter kvar så tycker jag att man ska vara lite försiktig med att kräva folks avgång för att de inte hälsar likadant på folk utifrån vilket kön de har. I jämförelse med grejer den mannen häver ur sig på veckobasis så är det nämligen en piss i missisippi.

Överhuvudtaget ser jag hälsningsvanor som en skitsak i politiska sammanhang. Att, som vissa, dundra på om mänskliga rättigheter och gud vet vad är helt sinnesskikt överdrivet.

Mundo;n176819 said:
Och vänta, vilka rasister har vi i regeringen? o_O
I riksdagen köper jag, men att regeringen skulle krylla av nationalister och rasister är för mig okänt (ja, förutom Kaplan då vill säga, men han kastade de ju ut?).
Där var det helt enkllelt jag som skrev lite snabbt och inte läste det jag skrev. Riksdagen menade jag såklart.
 
Top