Nekromanti Vända Kaplan efter vinden

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Evokee;n180206 said:
Problemet med Romson är att han aldrig pudlar efter sina grodor. Istället för att säga att hon sa fel, eller inte fann rätt ord, lindar hon i sig i konstiga förklaringar och resonemang som gör allt värre.
Ja, exakt detta faktiskt. Jag tror hon hade kunnat rädda upp nära nog 100% av situationerna om hon bara sagt något i stil med 'Ledsen, jag uttryckte mig klumpigt/fel' eller, som i fallet med båtfärgen som var urbota fånig, bara sagt att hon skulle åtgärda det snarast istället för att skylla på sin man/sambo eller hur det nu var.

Den här viljan att "förklara" och då bara gräva hålet hon sitter i än djupare är ett märkligt beteende som jag inte alls förstår...

Cog.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Inkognito;n180168 said:
Jag tror inte att Miljöpartiet som helhet står för allting som de hamnat i eller drivit. Hos den stora massan tror jag det handlar om okunskap, populism och ett vilset "vill väl". Vilket kan vara oerhört skadligt i sig, även om inte uppsåtet är illvilja.

Det samma är min uppfattning om Åsa Romson. Jag tvivlar inte på att hon är kunnig inom miljörätt, men verkligheten utanför har visat sig vara väldigt främmande för henne tyvärr.

Vad gäller 9/11 förstår jag vad hon syftade på och jag instämmer att det blåstes upp för stort. Självklart(?) känner hon medlidande med offren och sympatiserar inte med gärningsmännen. Det olyckliga som hon syftade på var givetvis att en följd av de islamistiska terroristernas attentat var att motsättningar och misstro mot vanliga muslimer (och människor från mellanöstern generellt) ökade. En åsikt jag delar till fullo med henne och det är både skadligt och dålig journalistik att detta uttalande förvreds.
Jag ser det framför allt som att hennes problem är att hon känner att hon som språkrör måste ligga på en nivå hon inte är bekväm med (till stor del baserat på att jag hört henne prata om hur hon ser på skillnaden mellan att vara forskare och politiker - som forskare så ska man tänka efter och vara analytisk, som politiker så måste man istället hela tiden komma med lättsålda one-liners). Det är inget större problem på hennes verklighetsuppfattning, men ibland så går det för fort så hon tvingas säga saker utan att hon hinner tänka igenom vad hon säger och då blir det ibland fel. Både 9/11 och liknelsen mellan förintelsen och det som händer i medelhavet är utmärkta exempel på det fenomenet - hon har hjärtat på rätt ställe men när det ska formuleras så landar hon helt enkelt i fel ord.

Kort sagt, hon är inte någon Annie Lööf när det kommer till att leverera vinnande citat, men hon känner att hon som språkrör måste försöka vara det. Och då är hon helt enkelt ute på så djupa vatten att hon inte bottnar.

Evokee;n180206 said:
Problemet med Romson är att han aldrig pudlar efter sina grodor. Istället för att säga att hon sa fel, eller inte fann rätt ord, lindar hon i sig i konstiga förklaringar och resonemang som gör allt värre.
I artikeln jag hittade om att 9/11 skulle vara en olycka så stod i brödtexten ett utalande från Åsa Romson där hon tog avstånd från uttalandet. När hon liknade det som händer i medelavet med förintelsen så tog hon avstånd ifrån uttalandet i intervjun efter debatten. Det är de två grodor från henne jag kommer att tänka på på rak arm.

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Übereil;n180238 said:
Jag ser det framför allt som att hennes problem är att hon känner att hon som språkrör måste ligga på en nivå hon inte är bekväm med (till stor del baserat på att jag hört henne prata om hur hon ser på skillnaden mellan att vara forskare och politiker - som forskare så ska man tänka efter och vara analytisk, som politiker så måste man istället hela tiden komma med lättsålda one-liners). Det är inget större problem på hennes verklighetsuppfattning, men ibland så går det för fort så hon tvingas säga saker utan att hon hinner tänka igenom vad hon säger och då blir det ibland fel.
Ett språkrör är i praktiken en partiledare. Och en partiledare är i praktiken en företagsledare. Inte helt oväntat tjänar Mps språkrör ungefär lika mycket som en företagsledare för ett mindre företag. Och med en sådan lön förväntar man sig en viss kompetens.

Känner man sig inte bekväm med sina arbetsuppgifter så kanske man valt fel jobb, för det är inte frågan om bekvämlighet utan brist på kompetens.
Håkan Juholt och Mona Sahlin är också exempel på partiledare som spelar i samma division som Åsa Romson.
Observera att jag inte säger att de är inkompetenta som personer, utan inkompetenta som partiledare - de var helt enkelt "fel man på fel plats".
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
anth;n180255 said:
Ett språkrör är i praktiken en partiledare. Och en partiledare är i praktiken en företagsledare. Inte helt oväntat tjänar Mps språkrör ungefär lika mycket som en företagsledare för ett mindre företag. Och med en sådan lön förväntar man sig en viss kompetens.

Känner man sig inte bekväm med sina arbetsuppgifter så kanske man valt fel jobb, för det är inte frågan om bekvämlighet utan brist på kompetens.
Håkan Juholt och Mona Sahlin är också exempel på partiledare som spelar i samma division som Åsa Romson.
Observera att jag inte säger att de är inkompetenta som personer, utan inkompetenta som partiledare - de var helt enkelt "fel man på fel plats".
Jag säger inte emot. Det jag försöker få fram är att jag inte tror att hennes verklighetsuppfattning är en särskilt stor del i förklaringen till varför hon vid upprepade tillfällen gör tokiga uttalanden.

Übereil
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
anth;n180255 said:
Ett språkrör är i praktiken en partiledare. Och en partiledare är i praktiken en företagsledare. Inte helt oväntat tjänar Mps språkrör ungefär lika mycket som en företagsledare för ett mindre företag. Och med en sådan lön förväntar man sig en viss kompetens.

Känner man sig inte bekväm med sina arbetsuppgifter så kanske man valt fel jobb, för det är inte frågan om bekvämlighet utan brist på kompetens.
Håkan Juholt och Mona Sahlin är också exempel på partiledare som spelar i samma division som Åsa Romson.
Observera att jag inte säger att de är inkompetenta som personer, utan inkompetenta som partiledare - de var helt enkelt "fel man på fel plats".
Kanske det handlar om Peter-principen. Juholt var nämligen, enligt anekdotiska bevis från mina välplacerade kompisar, en skicklig riksdagsman.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_principle
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Übereil;n180238 said:
I artikeln jag hittade om att 9/11 skulle vara en olycka så stod i brödtexten ett utalande från Åsa Romson där hon tog avstånd från uttalandet. När hon liknade det som händer i medelavet med förintelsen så tog hon avstånd ifrån uttalandet i intervjun efter debatten. Det är de två grodor från henne jag kommer att tänka på på rak arm.

Übereil
Hon tog måhända avstånd från uttalandet. Men initialt krångla hon till det genom att säga att de olyckor hon åsyftade var det olyckor som drabbat Sveriges muslimer efter 9-11.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Mekanurg;n180293 said:
Kanske det handlar om Peter-principen. Juholt var nämligen, enligt anekdotiska bevis från mina välplacerade kompisar, en skicklig riksdagsman.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_principle
Det sitter många stolpskott i riksdagen. Så att man är en duktig riksdagsledamot innebär knappast att man blir en duglig minister eller för den delen statsminister.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Inkognito;n180648 said:
Är det någon som är mer insatt och kan förklara vad "Miljö"-partiet sysslar med här:
http://www.expressen.se/nyheter/miljopartiet-radda-for-brost-och-aktivism/

Känner inte alls till Jenny Wenhammar och vet inte mer om Femen än att de protesterat mot en del riktigt sjuka saker genom fredlig aktivism där de visat slagord på nakna bröst (vilket är jätteupprörande för många galningar! Haha)
WHAT?! What the... De har lite panik på att undvika allting som kan ge medie-ljus just nu alltså. Herregud. Porta folk som nominerats till poster i sitt eget parti.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Mundo;n180661 said:
WHAT?! What the... De har lite panik på att undvika allting som kan ge medie-ljus just nu alltså. Herregud. Porta folk som nominerats till poster i sitt eget parti.
Försökt finna någon onämnd orsak till varför hon behandlas såhär, men det hemskaste hon gjort verkar varit att flasha brösten för Reinfeldt. Kanske är de rädda för blodbad om hon skulle flasha på kongressen med alla islamister närvarande? XD

Jag tror att den enda nystarten som är möjlig snart är att de försvinner till historien som en läxa och att alla någorlunda vettiga som varit aktiva i partiet startar nytt, alternativt engagerar sig för miljöfrågor i något annat parti.

Edit: Nu fann jag att hon deltagit i en "bröstaktion" mot Muslimska brödraskapet också.. Då var den frågan utredd.
 
Top