Nekromanti Välkommen till Zar!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag visade ju upp en skiss på världen till mitt rollspel tidigare på forumet (Bifogas), och nu när jag har fått klart en testversion av reglerna så har jag börjat grunna på metaploten bakom allt..
(Notera att i skissen på världen är projektnamnet "Element" och inte Zar..)

Jag har inget namn på världen, så jag kallar den helt enkelt Zar, vilket kommer ifrån Zarokk,
namnet på ett land i testversion. Det är kring detta land mycket kretsar.. Fast det var också ett projektnamn.. /images/icons/wink.gif

Jaja, om ni inte hänger med så är det detta jag vill ha sagt:
Zar är ett projektnamn och jag skulle uppskatta ett bättre namn. För det är rätt fult.. /images/icons/wink.gif Jag skulle vilja veta vad ni tycker om det jag skrivit, och sedan har jag några viktiga beslut att fatta som kanske ni kan hjälpa mig med..




Så här ser det då ut:
<font size=3>F<font size=2>ör länge sedan så levde människorna i världen Zar som en framstående civilisation. Man levde på ön Zarokk i teknisk fulländling. Man behärskade portaler, höjden av utveckling, och använde dessa för att hämta främmande varelser som man ändrade på för att få tjänare.

Men allt gick fel i en enorm kollaps. Öriket Zarokk sjönk, portalerna kollapsade och människorna flydde till fastlandet där dom glömde sina framsteg, monster trängde igenom portalerna, och flydde ut i havsmörkren..




Teknik finns idag i världen, i form av gnåmers små urverk (Nej inte felstavat..) och liknande under.. (Det är en "medeltida-antik"-fantasyvärld.) Magi är något som också finns. Frågan är då, vad spelade magin för roll i detta?


1. I Zarokks rike så var magi och teknik samma sak, men under kollapsen så splittrades balansen och dom gick skilda vägar. Portaler är ju faktiskt ett utmärkt exempel på något som kan tillhöra både magi och teknik..
2. Man hade lyckats föra ihop magi och teknik och det var så man nådde "toppen".
3. Magi hade inget med det att göra.
4. Magi finns på ett eget plan, ett eteriskt plan, och portaler var ett ultimat sätt att "tappa" dom på rå magisk kraft.


Det finns även andra varelser än människor på den här världen.. Alver, ungefär, och gnåmer, små tekniskt intresserade dvärgar ungefär, inte som den klassiska "krigardvärgen". Det finns även varelser som liknar orcher, fast dom är inte lika råa. Dom flesta. /images/icons/wink.gif Och det finns även djurfolk. Frågan är nu, vad är alvernas roll?

A. Alverna och människorna har utvecklats från samma varelse.
B. Människorna kom ut av alverna. (För att sedan lämna fastlandet och bosätta sig på Zarokk)
C. Alverna kom av människorna. (Möjligtvis efter kollapsen)
D. Dom kommer från olika källor.


Gnåmer hade jag tänkt låta vara ett människosläkte som optimerade sig för teknik, "orcherna" är slavrasen som hämtades från en annan värld, och som har levt i frihet efter kollapsen, djurfolket kan komma från samma källa som alverna, eller så lämnade människor ön och blev djurfolk, eller så blev dom det under/efter kollapsen, osv..


Att låta alverna vara dom som bröt sig loss från dom teknikintresserade människorna har ju sin tjusning, och även tvärtom, även om dom passar som olika varelser..
En annan idé är att magin kom från inlandet, tekniken från Zarokk. Alverna odlade fram magin, människorna tekniken..




Ja, det vore verkligen trevligt ifall ni kunde komma med era synvinklar och idéer.. Även om ni bara har ett bättre namn än Zar så blir jag glad! /images/icons/smile.gif Jag hade tänkt att världens namn ska vara en spillra av namnet på det gamla öriket "Zarokk".. Zarokk tror jag att jag ska kalla de öar som finns kvar av öriket (Se världsbeskrivningen), så det vore bra med ett namn på det gamla öriket.. Ett som speglar dess personlighet. Sedan kan man ta ett besläktat namn ur detta.. Tacksam för hjälp som sagt!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Satt och funderade på ett namn... Om spelet kretsar runt mekaniska grejor så tycker jag att "mechanique" låter rätt coolt. Eller Mekano kanske ;P

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag blev lite orolig när jag läste ...sjönk och ...havsmörkren. Det finns nämligen likheter med min värld.

Jag anser 1D...
1 för att det låter roligast.
D för att dem är för olika för att vara samma.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja..

Nja.. Jag tänkte på namnet på världen.. Namnet på rollspelet blir väl samma sak, men en värld kanske inte borde heta Mechanique.. /images/icons/smile.gif

Stämning i spelet är vad jag kallar "Europa-inspirerad mystik." Likt Europa på medeltiden så är främmande nationer främmande och underliga, troll finns i skogarna och är läskiga.. Magi finns, och det finns även sådana som arbetar med teknik, vilket är lika mystiskt det..

Så nej, det FOKUSERAR inte på tekniken, men den finns där. Och det är ingen töntig viktoriansk blaja som fickur och sånt, nej det är mäktiga mekaniker, som små ihopfällbara ångdrivna spindlar, automatarmborst, och vattenur! (Fast dom finns bara i Iszenmar..)

Sedan så hade jag tänkt att namnet, skulle komma från ett namn på den gamla civilisationen.. Alltså ska man med lite förvrägning få ett namn som passar till en uråldrig tekniskt, och kanske magiskt, fulländad civilisation.

Men tack iallafall! Nästa rollspel jag gör kommer defenitivt heta Mechano! /images/icons/tongue.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag blev lite orolig när jag läste ...sjönk och ...havsmörkren. Det finns nämligen likheter med min värld.

Great minds think alike säger man ju, hehe!


Jag anser 1D...
1 för att det låter roligast.
D för att dem är för olika för att vara samma.


Tjo du.. Fast alverna kommer inte vara som DoD:s alver direkt.. Snarare som dom i böckerna om Deverry.. Fast ÄNNU mer naturliga om det går.. Så trovärdiga det går alltså. (Och jag kan nog inte låta dom leva för evigt heller, det är ju lite töntigt.. /images/icons/tongue.gif) Under den Gamla Tiden, eller vad man ska kalla det, så skulle ju alverna och fastlandet kunna motsvara magi-natur livsstilen, och öfolket magi-teknik livsstilen. Så att säga.


Själv lutar jag åt 1&4 och A&D.. Det var ju några på forumet som gillade magi baserat på ett eteriskt plan,
och det är en mysig idé.. Fast det kanske finns någon som har några ÄNNU bättre idéer?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Alverna kan ju alltid härstamma från små gröna rymdprickar...=P

Om det skall vara som i Deverry bör dem någ ha samma ursprung annars kan människorna vara en utveckling av alver, eller inveckling om man så vill. Det innebär att alver inte är den ultimata rasen, dem har rätt kraftiga nackdelar.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Zar är ett projektnamn och jag skulle uppskatta ett bättre namn."

- Om jag nu kommenterar detta helt fritt, utan min traditionella tvetydighet (min nya hobby), så tycker jag att de flesta "hembyggda" rollspel verkar ha en allvarlig idéfattigdom när det kommer till namn; på länder, folk och fä. Det mesta låter bara skumt; jag vet för det var så jag själv brukade göra när jag skrev något -fantasyliknande- *skräp*. Bra tips:
<A HREF="http://www.zompist.com/kit.html" target="_new">http://www.zompist.com/kit.html</A> - "The Language Construction Kit", väldigt grundläggande introduktion till hur man kan bygga upp språk på ett vettigt sätt.
<A HREF="http://www.sys.uea.ac.uk/~jrk/conlang.html" target="_new">http://www.sys.uea.ac.uk/~jrk/conlang.html</A> - "Constructed Languages List", ...och här kan du, i all vänlighet, knycka eller ta inspiration från andra fabricerade språk.

"1. I Zarokks rike så var magi och teknik samma sak, men under kollapsen så splittrades balansen och dom gick skilda vägar. Portaler är ju faktiskt ett utmärkt exempel på något som kan tillhöra både magi och teknik..
2. Man hade lyckats föra ihop magi och teknik och det var så man nådde "toppen"."


- Låter intressant i mina öron. En slags förklaring för det här skulle ju kunna vara att Perfektion (föreningen av Magi och Teknik) är onaturligt och något som "stöts bort", likt glasbitar i foten. Umm.. Eller nåt sånt, ja.

"A. Alverna och människorna har utvecklats från samma varelse."

- Låter sannolikt, om man - som du hade tänkt - gör dem ganska lika och inte använder den "klassiska" onaturligheten hos "standardalver".

"D. Dom kommer från olika källor."
och,
"Alverna odlade fram magin, människorna tekniken.."

- Låter också som ett intressant scenario, särskilt i koppling till min föreslagna "onaturliga perfektion". Var det verkligen menat att "Alver" och Människor skulle mötas som jämlikar (eftersom de utvecklade tekniken tillsammans)? Ger en massa möjligheter för att skapa någon slags ömsesidig misstro: "Det var tekniken som slutade fungera", "Det var magin som var för oberäknelig".

//MiDNiGHT. - som inte orkade gå in särskilt djupt i det hela...

 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kanske borde nämna..

Kanske borde nämna att detta är en metaplot som ingen idagens "Zar" vet om. Alla flydde, ön sjönk, tekniknivån sjönk till medeltida/antiken och ingen minns längre något om någon ö.

Kan bli en rätt spännande överaskning när spelarna får veta var alver gnåmer och "orcher" kom ifrån egentligen!

Och tack tack TACK för tipsen om språksidor MidNight! Det var ju SÅ jag skulle göra! (Hade funderat på språkuppbyggnad tidigare.)




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Öh. En sak till som kanske borde nämnas..

Sedan har vi ju det där med gudar.. Jag hade tänkt att ifall jag låter all magi komma från ett eteriskt plan, där man kan se "skuggorna" av det som lever på vårt plan (Läs Deverry) så skulle gudarna, om dom nu finns, vara livsmanifestationer på det planet, mäktighet beroende på hur många som tror på dom. Förmodligen något liknande om jag tar en annan tolkning av magin. Men det vet ju inte folk förstås /images/icons/smile.gif.

Så, tycker ni att det är en bra idé att låta magi komma från ett eteriskt andeplan? Det innebär inte att man färdas dit varje gång man använder magi, jag hade tänkt mig att det inte direkt är någon som känner till att det är därifrån magin kommer..


Ett alternativ vore att, eftersom alla kulturer har sina egna idéer vad magi är, helt enkelt skita i att förklara det. Det är ingen som vet säkert.




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Skit!

<I>Ett alternativ vore att, eftersom alla kulturer har sina egna idéer vad magi är, helt enkelt skita i att förklara det. Det är ingen som vet säkert.</I>

Hurra för den versionen!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Skit!

Tja, det blir ju mindre jobb för mig iallafall.. /images/icons/wink.gif
Det är nog den lösning som passar bäst, fast jag gillade det eteriska planet..

Men här är en härlig kompromiss!
Emperiets magiker t. ex säger att magin kommer av de fyra elementen, och shamaner i öst säger att det kommer från andeplanet.. andeplan = eterikst plan, så då jag ha ett eteriskt plan men ändå ha en väldigt fri magisyn.. Det är ju inte säkert att magin kommer därifrån bara för att spelkonstruktören vill det! /images/icons/wink.gif

Japp det blir nog bäst! /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,692
Location
Värnhem, Malmö
Om jag får utveckla lite tankar...

Zarokks folk öppnade portaler till ett eventuellt "Eteriskt plan". Zarokks slavkast skickades dit för att se om det fanns något farligt där (det var lätt att skaffa nya från de barbariska länderna bortom havet). Vissa sade sig ha fått kontakt med en "gudalik entitet", vilken fördömde Zarokks då nyligen utvecklade teknologi som en gång skulle leda dem i fördärvet (och se! De fick rätt!), och började missionera detta bland slavarna, vilka i flera fall omvändes.

Detta ledde till en massa revolter och liknande, och slutar med att några slavar flyr ut i båtar och hamnar efter lång tid på den huvudsakliga kontinenten. Där upprättar de någon form av portaler till samma plan, men blir i många fall dödade av demoner (eller dylikt) från detta plan, alternativt drabbas av mutationer på grund av magisk strålning.

På så vis uppstår alver och djurfolk. Alverna är de som har bäst hand med magin, och stannar i Västmark, medan djurfolk och o-muterade varelser tar sig ut över världen och blandar sig med andra folk. Allt detta finns endast kvar som förvrängda gudasagor och legender.

Samt några ouppklarade frågor...
Har Iszenmar övertagit något av Zarokks kulturarv?
Kan man kanske hos detta rikes mystiker hitta några spår till sanningen om vad som egentligen hände den ödesdigra dag då zarokkeserna gick för långt?
Hur påverkade Zarokk din kompis ökenkontinent?
Vad har guden (eller vad det nu är?) för (om något) samband med den Daos som dyrkas av rakierna?
Vilken ödesdiger vetenskaplig landvinning (vilken senare blev en stor landförlust, höhö) gjorde zarokkeserna?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
:D

Trevligt med någon som förkovrat sig! /images/icons/smile.gif

Egentligen skrev jag värld-skissen först, sedan metaplot-skissen, så dom kanske är lite ur synk.. Då får världen anpassa sig efter metaploten!
Det är en intressant idé med att det levde människor på fastlandet också.. Fast jag hade tänkt att alverna skulle bryta med människorna, snarare än att muteras.. Alverna valde en annan livsstil helt enkelt.. Isåfall så har dom levt länge isolerade från varandra, och barbarfolken borde ju ha utvecklats i en annan riktning också.. En möjlighet är den här historien:


"De förstfödda typ.."-Alver stannar på fastland, människor lämnar det-Alver utvecklar magi, människor teknik-Människor lämnar ön av någon anledning, befolkningsexplosion?-Dessa blir "barbarfolken"-Portalkaos, världar som borde lämnats stängda öppnas-Öborna splittras, lever i postapokalyps-Och sedan? Det blir lite krångligt att det redan fanns folk på fastlandet..

Och på tal om det eteriska planet.. Det var tänkt mer som en "skugga" av vår värld, med magi och liv.. Demoner kommer från andra dimensioner.

Men tack för ett stimulerande inlägg, utveckla gärna mera!




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Varför alver? Man måste inte ha med alver i sin värld...jag har grunnat på en egen värld. Där FANNS det alver, innan människorna slog ihjäl dem...:)

"det är roligt att slå tärningar"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Berätta inte för mig vad man måste ha med!

Okej, det är inte alver. Det är ett nomadfolk med spetsiga öron som lever i 300 år och som jag råkar kalla alver. Men jag kan kalla dom hungaruffer (TM) om du vill! /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,692
Location
Värnhem, Malmö
Re: Okej...

...jag fortsätter. Jag ska nog använda olika historiska epoker här. "Forntiden" är den tid som fanns innan Zarokk började hitta på saker, "Storhetstiden" den tiden då Zarokk började skapa portaler och liknande, "Splittringstiden" den tid då man bröt upp.

I forntiden levde folk på fastlandet, människorna lämnade det och utvecklade teknologi. När deras jordbruk utvecklades det flyttade folk ut, men förde en tynande tillvaro. Spår av dem finns i Virkvatner och Ransgaard, bland annat. Vildmarkens folk har sina rötter övervägande här.

Under storhetstiden lever Zarokks folk i överflöd, även en enkel bonde kan på grund av den enorma tillgången på magisk/teknologiska gadgets få sitt jobb oerhört snabbt gjort. När portalerna sedan kollapsar har de flesta blivit så oerhört feta, otränade och förslöade att de knappt kan klara sig, och därför startar ett oskickligt utkämpat inbördeskrig om resurserna. Flera "kontrollmanicker" förstörs och demonerna/golemerna löper amok. Härskarkasten flyr i sina skepp, enklare folk ror eller seglar för glatta livet. Nästan allt om tillverkningen av golemer etc. glöms. När de anländer ses de gamla folken som underlägsna och de decimeras ytterligare. Därför är t.ex. Vildmarkens folk fientligt inställt till "nykomlingarna". Under denna tid formas mängder av små bysamhällen, sekter, stammar, rövarband och liknande, och södra delen av kontinenten upplever en hektisk och förvirrande tid. Vissa sekter blir stora, som Daosismen, bysamhällen blir till stadsstater som blir till länder, hemliga sällskap formar sina traditioner och ligger ännu i modern tid bakom en del.

Ökenkontinenten kan endast vara en hypotes bland forskare, på grund av att något nämns om den i en Zarokkisk krönika, men den kan också ha sjunkit under havet. Alternativt kan den verkligen ha besökts, men man fördrevs av folket (snälla, gör dem inte till stereotypa fördomspräglade rollspels-araber!).

Roligt att du gillade mina idéer, och lycka till med spelet!

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
HungarufferQuest!

Eller så kan man se det såhär; "alv" betyder inte nödvändigtvis mer än mystiskt människliknande väsen. Vanliga dödliga i Zar använder ett motsvarande uttryck om de där konstiga kropparna som kan trolla så bra och lever så länge; det är "översatt" till svenska helt enkelt. (Gammal bortförklaring på "elf" kontra "aldryami" från Glorantha. Ärligen snodd.)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Hej!

Jag föredrar personligen när magi och teknologi är odelbara enheter, båda två produkter av den aktuella världens naturlagar och omöjliga att dra någon gräns mellan. Att teknologi och magi står i opposition till varandra är ju annars en gammal tanke, som lätt kan bli klichéartad om man inte inför lite nya spännande element i det hela. Version 1 är ju annars en intressant idé. Ska du sätta magi och teknologi mot varandra tycker jag att du ska göra det till ett huvudtema, som har betydelse för resten av världens utseende, annars kan du lika bra skippa det (för det är, åtminstone enligt min åsikt, faktiskt rätt trist).

Om du väljer att följa linje 1 så undrar jag, vad hände med manicker som var byggda både med hjälp av magi och teknologi? Förlorade de vissa egenskaper, blev de helt funktionsodugliga, hade de kvar sina ursprungliga funktioner men i en lätt modifierad form som gjorde att de bättre passade den nya linje de ramlat in på (magi eller teknologi beroende på) eller exploderade de kanske i två lika stora delar. Eller ligger "splittringen" mellan magin och teknologin på ett mer filosofiskt plan, där vissa valjde att följa magin och andra teknologin?

Vad gäller alverna, så föredrar jag nog version D, främst för att jag tycker att det verkar osannolikt att ett folkslag så lättvindligt skulle kunna välja att byta ut hela sin livsstil och mentalitet mot en helt annorlunda, såsom du antytt i andra inlägg.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag föredrar personligen när magi och teknologi är odelbara enheter, båda två produkter av den aktuella världens naturlagar och omöjliga att dra någon gräns mellan. Att teknologi och magi står i opposition till varandra är ju annars en gammal tanke, som lätt kan bli klichéartad om man inte inför lite nya spännande element i det hela. Version 1 är ju annars en intressant idé. Ska du sätta magi och teknologi mot varandra tycker jag att du ska göra det till ett huvudtema, som har betydelse för resten av världens utseende, annars kan du lika bra skippa det (för det är, åtminstone enligt min åsikt, faktiskt rätt trist).

Tja, du kan nog komma att gilla den version jag arbetat fram nu. (Läs "Bakgrund på bakgrund-inlägget)

Om du väljer att följa linje 1 så undrar jag, vad hände med manicker som var byggda både med hjälp av magi och teknologi? Förlorade de vissa egenskaper, blev de helt funktionsodugliga, hade de kvar sina ursprungliga funktioner men i en lätt modifierad form som gjorde att de bättre passade den nya linje de ramlat in på (magi eller teknologi beroende på) eller exploderade de kanske i två lika stora delar. Eller ligger "splittringen" mellan magin och teknologin på ett mer filosofiskt plan, där vissa valjde att följa magin och andra teknologin?

Ja, tidigare i utvecklingen så funderade jag på just den frågan. Resultatet ser du i den nya versionen..

Vad gäller alverna, så föredrar jag nog version D, främst för att jag tycker att det verkar osannolikt att ett folkslag så lättvindligt skulle kunna välja att byta ut hela sin livsstil och mentalitet mot en helt annorlunda, såsom du antytt i andra inlägg.

Va? Har jag sagt det? Jag tycker raka motsatsen..
Visserligen så låter jag alverna ha VALT magi-natur, men tidsskalan ska vara större än vad folk verkar få intrycket av..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En bakgrund till bakgrunden!

Efter lång och mödosam tankeverksamhet så kom jag fram till ett trevligt resultat jag känner mig nöjd med.. Postar det här för er åsyn, och kanske kommentering.


Folket (Som jag kallar dom, nästan människor men inte riktigt.) levde i ett nomadsamhälle i ödsligt land, öken kanske. En dag stötte folket på en svart monolitliknande sak, likt en klo i vildmarken. När dom undersökte den närmare fick dom visioner, vissa gav sig av mot norr där dom känt närvaron av grönska och något som kallade på dom. Vissa kände sig manade att stanna vid monoliten.


Monoliten kan ha varit en materialisering av magin i världen, en rest av en gammal civilisation (bakgrund till bakgrund till bakgrund! Hu!) eller kanske något som varelser från andra världar lämnat här. Vi gräver inte djupare i det, det pajar mystiken.. /images/icons/wink.gif


Hursomhelst så nådde dom av folket som gav sig iväg tillslut bördigare land, och det mål dom hade sett i visioner. Dom visste att dom hörde hemma här, och började försöka lära sig kraftens mysterier, kraften som kallat på dom.

Det av folket som stannade kvar kom också i kontakt med kraften, via monoliten. Dom utarbetade sätt att suga kraft ur monoliten för att använda den på andra sätt. En civilisation växte upp kring monoliten, med en mekanisk vetenskap som förlitade sig på monoliten.

Medans tiden passerade så hade dom två halvorna av folken växt till två enskilda folk. Dom som gav sig av hade börjat förstå kraftens hemligheter, och detta hade påverkat dom. Kraften var levande, och fyllde dom med mera liv, och deras ålder drogs ut för att bli längre, och dom tog annorlunda drag. Dom förstod att dom skulle vaka över detta landet. Många hade också gett sig av för att utforska den nya världen.

Dom som stannade i ödemarken däremot hade byggt upp en högstående kultur ute i ödemarken. Dom hade börjat påverka själva jorden, och världen förändrades. Land flyttade på sig, ödemarken fylldes med vatten.


Det var under denna tiden som djurfolken uppstod ur den omformande världen. Notera att det inte alls är säkert att öken förvandlades till vatten -Kanske folket levde på öar från början, eller så var dom vattenlevande. Alla tre lösningar är väldigt intressanta tycker jag.. Om dom levde på mark från början så ligger deras ursprungliga civilisation på botten, det gamla Zarokk är byggt ovanpå den. Dom vilda folken i norr kan vara dom som inte blev alver, eller folk förvisade från öriket.


Under toppen av sin utveckling så nådde folket som stannade ända till andra världar. Dom fångade ett främmande folk som fick göra deras grovarbete. (Dom var inte för feta, snarare för fina) Men något med portalerna gick fel, deras värld sjönk, monster vällde ut genom portalerna, och dom tvingades fly. Utan sin monolit och dess kraft så försökte dom återskapa sin teknik väl i land men det gick inte, och dom gav upp. Svunna tider föll i glömska. (Eventuellt så glömde dom allt väldigt snabbt så fort dom kom utanför monolitens verkningsradie. Eventuellt så hade dom själva sett till att ingen skulle kunna själa kraften, och glömde den när dom lämnade sitt örike.) Man rotade sig i söder på den nya kontinenten, och så småningom så spred man sig även norrut, västerut..

Några hade dock gett sig av åt andra håll när öriket gick under.. Kanske till och med stannat kvar..




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top