Nekromanti Välkommen till Zar!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
När Arvidos Nästan Är Nöjd Håller Vinden Andan!

Okej, här är en version som nästan har nått perfektion! /images/icons/smile.gif
Nu vill jag bara höra vad ni andra tycker..


Alla människor stammar ur Folket, som levde i ett vidsträckt ödelandskap i forntiden. En dag fann en av deras spejare en monolit som reste sig ur jorden, en svart kloliknande sak. Folket samlades, samlades runt monoliten, som uppfyllde dom med visioner om en Kraft. Många gav sig av efter dessa visioner, de sökande, de andra stannade för att slå sig ner runt monoliten.

De sökande som hade givit sig av nådde till slut den plats dit dom hade kännt sig manade, och grundade ett rike. Dom försökte förstå kraften dom hade känt.

De som hade stannat grundade ett rike kring monoliten. De lärde känna kraften, och utnyttjade den för att skapa förunderliga ting. Själva jorden förändrades.

De stannandes civilisation nådde en höjdpunkt där dom kunde använda portalteknologi, toppen av magi och teknologi. Under experimentstadierna så svaldes många av de stannande, för att dyka upp på andra platser i andra tider.

När de stannande behärskade portalerna så hämtade dom främmande varelser med kroppar byggda för tungt arbete, för att kunna arbeta där dom var för finlemmade. Dom förändrade dom främmande varelserna och även medlemmar av sig själva.

Men portaltekniken var inte perfekt. I ett ödestigert misstag så öppnades portar för fruktansvärda monster, och ön som civilisationen låg på sjönk. Invånarna flydde till fastlandet, och deras slavfolk likaså. Slavfolket hade en förunderlig gemensamhet som lät dom till viss del dela känslor och minnen.


Och nu kommer det coola.. De sökande är alverna som utvecklats av den levande kraften, de stannande som försvann dök upp tidigare i historien som fastlandets urinvånare och djurfolk, och slavfolket är de orchliknande varelser som idag bebor världen.. Dom har fortfarande ett avlägset minnesfragment av människors förtryck och därför har vissa stammar av dom ett hat mot människor.




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Cool värld. Gillar det m portalerna. Monsterna då, ta de från nån mytologi. Annars kan det bli bisarrmonster a la CoC. Kanske från den orientaliska mytologin. DoDs Samurajs monsterkapitel antar jag har inspererats av den mytologin. Där finns bl a dai-bakemono, orcher.. Skulle man inte kunna tänka sig att olika smittor kom genom portalerna också och förändrade människor, de med minst magiskt kunnande, till onaturliga varelser. T.ex. till Rokurokubi (den kopplar från sina kroppsdelar nattetid och samlar föda), till kannibaler med stenartad hud, till Uba (ung. mara). Smittorna kan också smitta djur, de växer i storlek och får tänder och klor (i brist på annat).

Vill ge förslaget "Carok" till världsnamnet. Men är det antikfantasy skulle jag helst vilja ge ett grekiskklingande namn.

Det där med magisk teknologi. Fick mig att tänka på "Dödens Port"-serien av Margaret Weis och Tracy Hickman.
Det var en alv som skulle skjuta en lod mot en drake. (fritt från minnet)
Lodet: Jag kommer inte ha någon effekt mot en varelse av den storleken.
Alven: Det struntar jag i. SKJUT!
Lodet: Men jag kommer inte att göra någon skada.
Alven: Bara skjut!

Har eg. inget med teknologi. Det där var "bara" ett alviskt, magisk föremål.

/[color:green]Han</font color=green> som kanske skulle ha strykt de två sista styckerna
 
Top