Nekromanti Vägen till visdom

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Nu är jag återigen här och ber om ider. Har som ni märker en hel del äventyr att göra parallellt, men det kanske är tur om inspirationen slutar flöda :gremsmile:

Nåväl, denna gång funderar jag på göra ett större äventyr, ett sådant där riktigt. Dvs ett sådant som tar lång tid att gör, mycket diskussion och eftertanke.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Funderar på att göra ett äventyr ang alvernas eterseglare och hemligheter. Det blir för mig ett ganska svårt äventyr att knåpa ihop då jag aldrig spelat alv själv och inte heller någon av de jag spelledat. Vi har helt enkelt tyckt alver varit för mäktiga. Hur kan jag styra upp så alverna blir rimliga? Visst behövs det troligen mycket kunskap för att klara detta uppdrag, men är det ändå inte risk att alverna blir såpass mäktiga att det helt enkelt blir ett tråkigt spel?
Att låta RPna köpa högre färdigheter drar förvisso upp kostnaderna rejält på färdigheter, men ändå?

Finns det mer info än den i grundboken, alver samt legender och hemligheter gällande detta?
Vet inte exakt vad jag är ute efter får nog erkännas, är det eterseglarna och hur mycket vet RPna om det hela? Hur mycket vet alver generellt? Hur mycket vet de som aktivt letar?
Är det förbannelsen de är intresserad av?
Vart i världen bör äventyret gå?
Behöver alla RPn vara alver? Behöver någon vara det?

Någon idé på rimligt upplägg?

Jag börjar alltid mina ider med en pyttedel av det hela och spinner på utifrån det. Denna gång är det:
"Ett kompass i guld. Det verkar inte fungera utan pilen är alltid riktad åt ett och samma håll.
RPna träffar en man som säger ”följ bara vägen så kommer ni finna det ni söker”" </font></td></tr></table>
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
För det första: allt som hänsyftar till L&H och involverar Mörkret, eterseglare, Förbannelsen och allt annat ur hemlighetskapitel borde i min mening märkas med SPOILER :p

Nåväl...

Till att börja med; alver är inte särskilt mycket mäktigare i gemen, de har bara mycket bättre möjligheter (ett antal häftiga vapen, stridskonster och material samt långa liv). Den genomsnittlige Tom Alv får dock troligen spö av den genomsnittliga Jon Stadsvakt på de flesta platser i Mundana, och kan nog råka illa ut i en dust med Karl Barbråkstake med.

Till att börja med säger du att alla alverna (precis som regelboken antyder) är under 50, gärna 20-30-årsåldern, och sedan gör du vanliga rimlighetsbegränsningar beroende på vad det ska vara för folk, t.ex. "inga vapenmästare, magiker på över adeptnivå eller sällsynta alviska vapen o rustningar (Lyfali, Vicoshira etc.), eller framgångsrika karaktärer", också helst enligt regelboken. Sedan borde problemet vara löst.

Alverna är kanske mäktiga som folk och innehar några av Mundanas skickligaste och mäktigaste individer, men det betyder inte att varenda jäkla alv är tränad att kubba runt och slänger magi (FV 18) med en Lyfali (Stridskonst FV 22) i vardera hand (även om det är ganska vanligt i annan fantasy). Speciellt pyar är ju i stort sett människor med långa liv och spetsiga öron.

SPOILERS

Hemlighets- och bakgrundskapitel i Dvärgar och Drakar innehåller lite fakta om det drakvaktade eterseglarfästet samt draken däri. EM har uppslag om det mesta. Den nya Alver-boken kommer nog att innehålla en hel del om ämnet.

Alver generellt vet ingenting alls om eterseglare; Sanaris inre krets ligger någonstans mellan att ha ett hum om det hela till att försöka bygga en ny eterseglare, och några enstaka, exceptionella individer av den typ som finns i fantasy (typ Carwlan) vet säkert ett och annat också - det är liksom upp till dig.

Att göra sig av med eller minska följderna av Förbannelsen är typ målet med alvernas hela samhälle, kultur och halva magitraditionen; letar någon alv efter eterseglaren är det troligen till hälften för förbannelsens skull och till hälften för att avslöja deras mystiska ursprung.

Då eterseglaren ligger begravd i ett namngivet fäste på kartan är det en rimligt område. Sunari känns även det obligatoriskt, och då har vi ju hela östra Mundana som det rimliga området.

Ingen av RP behöver vara alver, men det är nog såväl rimligt (det ska nog mycket till innan någon annan får veta något om eterseglaren) som intressantast (i alla fall jag tycker att Mundanas alver är jättecoola) om i alla fall majoriteten är det - gärna från lite olika stammar (tänkt dock på att vissa stammar helt enkelt inte passar ihop med andra - typ henéa och resten).

Du kan antingen låta dem arbeta för Liljans råd (utan att veta vad de letar efter) - då är de troligen exceptionella individer.

Annars kan de ha sökts upp av en annan mystisk gestalt (som kan vara en urgammal alv, en lärd, en förklädd drake eller så) och fått uppdraget av någon anledningen, eller så kan en av dem helt enkelt ha kommit något på spåret (genom en läcka från Sanaris högsta kretser, en individ av det tidigare nämnda slaget eller en gammal text) och börjat söka efter saken.

Möjlighet: låt kompassen vara en del av ett gammalt alviskt koordination-/kommunikationssystem som användes för att låta eterseglare hålla reda på varandra. Den har samlat damm i en gammal ruin eller vind någonstans tills den hittas av RP eller av någon som ger den till RP. Personen som vill att de ska följa dem är i min mening rimligaste en extreeemt gammal alv eller en drake (de gör ju sådana saker).

Så, hoppas att det var till någon hjälp, och förklara gärna sedan vad det är du tycker gör alver för mäktiga som RP:er.
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Vägen till visdom[Lång och massor av Spoilers]

Vi har helt enkelt tyckt alver varit för mäktiga. Hur kan jag styra upp så alverna blir rimliga? Visst behövs det troligen mycket kunskap för att klara detta uppdrag, men är det ändå inte risk att alverna blir såpass mäktiga att det helt enkelt blir ett tråkigt spel?

Hmm jag vet inte om jag riktigt håller med om att Alver skulle vara så där mäktiga rent spelmässigt, Tänk på att förbannelsen rätt effektivt hindrar dem från att bli så där hiskligt gamla.

Jag vet inte heller riktigt om jag håller med om att det finns någon enorm förtjänst i stora förkunskaper bland Karaktärerna, jag tycker personligen att charmen i sådana här kampanjer ligger i att först finna sanningen och sedan bruka sig av den.

Finns det mer info än den i grundboken, alver samt legender och hemligheter gällande detta?

Är det förbannelsen de är intresserad av?
Vart i världen bör äventyret gå?


Nu minns jag inte exakt vad som nämns i L&H, Alver och grundboken om eterseglarna, men som jag minns det så är storyn att Eterseglarna var de skepp som alverna använde sig av när de flydde undan från det förra Mörkret, när de sedan gjort ett par vändor i rymden med dessa kom de tillbaka till Mundana och landsteg. Sedan blev det krig med dvärgarna, en av Eterseglarna användes som atombomb och krashades in i ett dvärgfäste medans de andra(tror aldrig ett antal har blivit nämnt?) numera ligger förglömda i omlopp runt Mundana.

Alver generellt vet nog ingenting alls om Eterseglarna, möjligen finns det fragment av sanningen dolda i diverse legender, sådana saker som att de kallar sig själva stjärnornas barn osv.

En gruppering som däremot sitter inne med kunskap är ju Sunari-alliansen, frågan är bara hur mycket de egentligen vet om? Jag är rätt osäker, själv skulle jag knappast låta dem ha hela bilden klart för sig, de bör ju absolut fattas rent praktiska kunskaper.

Sedan finns det ju alltid den där sista bortglömda/hemliga stammen som jag har förmig omnämns leva i Tokons skogar och i någon djungel på Takalorr eller något sådant. De kanske sitter inne med kunskaper om Seglarna?

Sist kan man ju även ge Thalaskierna(eller hur det nu stavas) en del av kakan för att få in en icke alvisk gruppering.

Jag skulle inte tro att Förbannelen är den verkliga drivkraften för någon fraktion. Det är möjligt att Sunari justifikerar sin forskning inför Thism och Kirya med att de försöker bryta förbannelsen, men jag skulle tro att de egentligen är mest intresserade av att hitta en möjlighet att dra från Mundana och undvika Mörkret igen, alternativt att använda Eterseglarna som ett vapen för att öka på sin makt i världen.

Den dolda stammen har ju inte beskrivits alls men man kan ju tänka sig att det ligger i deras intresse att hålla Eterseglarna dolda, antagligen för att de vet om att de övriga stammarna, för att inte tala om de kortlivade människorna,skulle missbruka den politiska makt de ger. Det alternativet är ju dock lite tråkigt, fraktioner med enorma hemligheter som styr från skuggorna känns lite 90-tal. Jag hade nog använt mig av den dolda stammen som ett degenererat folk istället, på kulturell nivå med Henea men med enorma mängder fornlämningar som de inte själva förstår längre, Har precis läst den tredje delen i Deathgate serien och tänker mig den dolda stammen lite som Sarthans framställs där, korrumperade, degenererade men inte Evil med stort e för det, snarare att de av nödvändighet har förlorat sina ursprungliga läror och förvridit sin tro tills den inte längre var funktionell.

Thalaskierna skiter ju givetvis fullständigt i förbannelsen, de vill nog främst ha häftiga vapen att använda mot sina fiender, vem bryr sig om drakryttare när man själv kan stoltsera med enorma luftskepp?

Platser som blir relevanta är ju då: Tokon, Takalorr, Sunari skogen, var nu det dära dvärgafästet ligger och vilka mänskliga fraktioner du nu känner för att slänga in i leken.

Behöver alla RPn vara alver?
Behöver någon vara det?


Nej, absolut inte. Det funkar egentligen med vilka Rollpersoner som helst, vilken nation som helst skulle ju kunna snappa upp någon lösrykt fragment av sanningen om Eterseglarna och bedömmer det som tillräckligt intressant för att investera i en grupp utforskare.

Guldkompassen känns som en trevlig detalj att använda sig av, säkerligen något alviskt föremål från forntiden? Om jag själv skulle använda mig av det skulle jag sätta igång någon galen jakt över hela Mundana där rollpersonerna hetsar mellan de olika fyndplatserna i ständig konflikt med rivaliserande grupper av utforskare, jag hade sett till att det utvecklades en personlig stämning mellan dessa grupper, det känns alltid mer soft att gång efter gång tampas med Riddare Thorkel och hans svinpälsar som kommer och förstör än Rövare 1-7.

Iaf. Guldkompassen skulle i min kampanj ha varit det verktyg som Alverna använde för att finna vart de parkerat Eterseglarna ^^ Det där låter jättelöjligt men jag tänker så här ungefär: Eftersom Eterseglarna inte landas och det är lite jobbigt att ta sig upp och ner från dem så finns det ju givetvis någon form av teleporter! Men för att hitta vart denna teleporter är fokuserad så är det ju lämpligt att ha någon form av tracking-föremål, volá Guldkompassen. Jag hade nog fokuserat teleportern på någon av de ruiner som ryktas ha koppling till den dolda stammen, i takalorr eller Tokon alltså :gremsmile:

Spelarna hade i min teoretiska kampanj blivit rekryterade för att utforska Eterseglarnas möjligheter, antingen till någon nation eller till något större handelshus. De bör få någon vag riktning för att påbörja sitt sökande, antagligen till Sunari skulle jag tro. Väl där så bör de inse att Sunari inte vet hälften så mycket som de vill få det att verka, utan istället måste ge sig ut till källorna, alltså den krashade Eterseglarna eller de grupperingar i världen som ryktas (finnas/)ha kunskap om Seglarna.

Aja nu orkar jag inte flumma mer. Är inte säker på hur sammanhängande det hela blev, men jag tentapluggar egentligen nu så jag orkar inte lägga ned mer tid.

Lycka till med kampanjen!

\Marcus som borde lära sig att skriva kortfattat.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vägen till visdom[Lång och massor av Spoilers]

Nu minns jag inte exakt vad som nämns i L&H, Alver och grundboken om eterseglarna, men som jag minns det så är storyn att Eterseglarna var de skepp som alverna använde sig av när de flydde undan från det förra Mörkret, när de sedan gjort ett par vändor i rymden med dessa kom de tillbaka till Mundana och landsteg. Sedan blev det krig med dvärgarna, en av Eterseglarna användes som atombomb och krashades in i ett dvärgfäste medans de andra(tror aldrig ett antal har blivit nämnt?) numera ligger förglömda i omlopp runt Mundana.
För att undvika förvirring; alverna på Mundana härstammar från _en_ eterseglare, som användes under kriget mot dvärgarna och därför sänktes av Drezinmagiker i slutet av kriget. Dock bestämde sig kaptenen för att dö med ära och körde sonika ned den kraschande eterseglaren i dvärgafästet, med resultatet att hela stället kollapsade (eterseglaren var alltså STOR, ifall det inte säger sig självt av att den transporterade ned alla alvernas förfäder till Mundana).

En intressant twist som kan användas i historien är ju det faktum att det troligen finns flera eterseglare kvar i världsrymden; kanske kompassen i själva verket visar vägen till en påbörjad relästation för att kommunicera med de andra eterseglarna och meddela om att det var frid och fröjd på Mundana igen, men som övergavs under kriget och aldrig kunde byggas klart eftersom teknologin och delarna fanns i eterseglaren?

Spelarna hittar stationen, och antingen visar den dem till eterseglaren (varpå det sedan blir ett äventyr att hitta den exakta platsen), eller så lyckas de efter en hel del magiskt arbete tolka texten där och inser att om de hittar eterseglaren kan de för ett kort tag aktivera relästationen, och eventuellt få konkakt med en hel flotta med alver som i värsta fall bara väntar på att få kolonisera Mundana... eller åtminstone kanske kan tänka sig att evakuera sin strandsatta släktingar innan nästa Mörker.

Eller så får de in ett meddelande från en motsvarande station som gång på gång berättar historien om hur den sista andra eterseglaren gått under, och man inser att alverna nu är strandsatta på Mundana --- eller så fanns det kanske något som sakta men säkert hade sönder alla de andra eterseglarna, och nu är på väg för att fullborda sitt jobb med alverna?

Ok, hoppas att idéerna inte drog iväg med mig... men nu kan du i alla fall göra det hur episkt du vill :gremwink:
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Du kan ha rätt :)

Men jag tror inte dig :p

Nej allvarligt talat, du har säkert rätt, Det var ju något år sedan innan jag grävde i eon "hemligheter" :gremsmile: Hade bara bestämt för mig att det hintades en hel del om att det fanns fler Eterseglare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vägen till visdom[Lång och massor av Spoilers]

Jag tror inte det någonstans sägs att alverna enbart skulle härstamma från denna eterseglare -- de hade ju god tid på sig att bosätta sig innan dess. Däremot var nog denna eterseglare den enda som befann sig över Mundana då den drogs ned. Ett intressant faktum i sammanhanget är ju att det i Momolans öken beskrivs det att man funnit ett gigantiskt, förstenat skepp, långt från havet. Kan definitivt vara en forntida eterseglare.
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Hum... En kompass i guld? Fan vad jag känner igen det. Tycker det blir skitlöjligt med en guldkompass när filmen Guldkompassen har premiär i dagarna.. Sen att kompassen pekar åt ett speciellt håll känns också stulet... Kanske ifrån Pirates of Carribean? Har för mig att det är någon där som har en kompass som pekar på olika saker... Undrar vem :p
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Hum... En kompass i guld? Fan vad jag känner igen det. Tycker det blir skitlöjligt med en guldkompass när filmen Guldkompassen har premiär i dagarna.. Sen att kompassen pekar åt ett speciellt håll känns också stulet... Kanske ifrån Pirates of Carribean? Har för mig att det är någon där som har en kompass som pekar på olika saker... Undrar vem :p "

Och vem fan är du att kasta skit på andra för deras val av äventyrsinnehåll? Om hon känner sig nöjd som SL att spelleda ett äventyr med den handlingen så fine - du har ingen som helst auktoritet att bedöma att det är "dåligt" eller "fel".
Det är ju knappast så att du framför alternativa eller "bättre" äventyrsuppslag...
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Jag är Jimmy. En fruktansvärt bra spelledare, med inriktning på stämning och skådespel.
Faktum är att jag visst har rätt att bedömma hennes (Är det verkligen en kvinna?) äventyrsupplägg, det är väl det hela forumet är till för? Att byta åsikter. Jag vet bara att det låter löjligt och rippat, och att folk kommer reagera.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Fast det finns ju något som heter konstruktiv kritik, vilket är det man brukar använda sig av på ett forum...

Visst har du rätt att tycka att det är löjligt och rippat om du vill, men i ditt inlägg bidrar du inte till diskussionen... Du nedvärderar idén utan att komma med ett enda förslag på en lösning hur man kan göra så att det inte känns rippat...

Byta åsikter, javisst... För i det urpsungliga meddelandet så ber Wickz om ideér och liknande, kom du med någon idé i ditt inlägg?
Att bedömma äventyrsupplägget är en sak, att förkasta det direkt för att du inte gillar det är en annan sak (iallafall enligt mig)...
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Jäkla moralkärringar, bara för att vi alla är nördiga jäkla rollspelare så behöver vi väl inte försvara och prisa varandra?
Om jag tycker en ide är skit, så säger jag det rätt ut, har jag en alternativ lösning, så säger jag den med.
Men jag har ingen alternativ lösning i detta fall... Eller jo, det kanske jag har;
Varför inte ersätta guldkompassen med en guldring? Som dessutom gör dig osynlig? Eller varför inte ett svärd i en sten?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
En artig samtalston har inget med att vara "nördiga jäkla rollspelare" att göra, det är ett tecken på vanligt hyfs. Den här deltråden tar slut nu.
 
Top