Utredande organisationer

Fullt möjligt! Jag är bara insatt i CoC, ToC och Cthulhu Dark och inga andra Lovecraft-rollspel. När jag läser Lovecraft’s egna verk slås jag ofta av att det som spelskapare borde gå att plocka mer från dem. Eller kanske snarare helt andra detaljer och aspekter. Mycket (exempelvis olika varelser och fenomen) är ju också möjligt att tolka på andra sätt. Det finns inget som säger att Chaosiums kanon är den mest spelmässigt intressanta. Jag blir just därför sugen på att hitta på helt andra och mer kreativa lösningar som ligger närmre Lovecrafts egna texter (inte bara de skönlitterära).
Rekommenderar å det hjärtligaste Stealing Cthulhu av Graham Walmsley (som ju skrivit Cthulhu Dark). Backade nya Cosmic Dark bara för att kunna lägga till ett fysiskt exemplar av den boken, som varit ur tryck hur länge som helst. Otrolig guide till hur man kan använda Lovecrafts mythos på nya och kreativa sätt!

Last edited:
En organisation kan ju också vara både uppdragsgivare och i sig en arena för utforskande och konflikter, genom att dels ha en historia som rymmer diverse hemligheter (Väsen tror jag är inne och nosar på något sådant?) och dels rymma flera olika (hemliga) fraktioner med motstridiga intressen.
Det var lite så jag (kanhända klumpigt) menade med den sista punkten, att en bra organisation också innehåller ett eget mysterium och ett eget äventyr (eller rentav en hel kampanj).

Rekommenderar å det starkaste Stealing Cthulhu av Graham Walmsley (som ju skrivit Cthulhu Dark). Backade nya Cosmic Dark bara för att kunna lägga till ett fysiskt exemplar av den boken, som varit ur tryck hur länge som helst. OTrolig guide till hur man kan använda Lovecrafts mythos på nya och kreativa sätt.

Jag har letat efter just den boken också, men tyckte att det blev väl saftigt att backa Cosmic Dark bara för att få tillgång till en annan produkt. Han borde väl kunna släppa Stealing Cthulhu på Lulu också? Tror att jag har PDF-versionen, men jag fördrar pappersböcker.

Jag har letat efter just den boken också, men tyckte att det blev väl saftigt att backa Cosmic Dark bara för att få tillgång till en annan produkt. Han borde väl kunna släppa den på Lulu också?
Jag backade Cosmic på digital nivå enkom (tror $15) och la till Stealing som fysisk.

edit: har för mig att han skrev att detta var ett kickstarter-exklusivt nytryck :(

Så minns jag det också. Tyckte inte att det kändes så schysst, så jag avstod trots att jag gillade premissen även för Cosmic Dark.
Det är fair! Jag hade nog kallat det fulspel om det var ett större rollspelsförlag, Graham gör väl detta helt på egen hand, så jag förlåter lite krångligare lösningar.

(Väsen tror jag är inne och nosar på något sådant?)
En annan kul sak med organisationen i Väsen ("Sällskapet"?) är att de förser rollpersonerna med en trygg hembas, som också kan uppgraderas och möbleras allteftersom kampanjen fortgår. Lite som mysteriespelets domain play.

Hudson & Brand har ju något liknande, med en hembas som inte bara är en startpunkt för äventyren, utan också en källa till information och verktyg (och vapen, dårå).

Inquisitionen i 40k!
Eller de flesta av de stora organisationerna där - de är så stora och så självständiga att alla säkerligen har sina formella och/eller informella underrättelselösningar.

En annan kul sak med organisationen i Väsen ("Sällskapet"?) är att de förser rollpersonerna med en trygg hembas, som också kan uppgraderas och möbleras allteftersom kampanjen fortgår. Lite som mysteriespelets domain play.

Hudson & Brand har ju något liknande, med en hembas som inte bara är en startpunkt för äventyren, utan också en källa till information och verktyg (och vapen, dårå).

För att nu följa din uppmaning i trådens startinlägg och ställa en utmanande motfråga: hur skulle man kunna göra något liknande och samtidigt vara trogen Lovecrafts värld? Väsen är åtminstone delvis en annan typ av rollspel.

Last edited:
För att nu följa din uppmaning i trådens startinlägg och ställa en utmanande motfråga: hur skulle man kunna göra något liknande och samtidigt vara trogen Lovecrafts värld? Väsen är ju åtminstone delvis en annan typ av rollspel.
Jag tänker att Armitage Inquiry från Trail of Cthulhu är rätt nära, följer gruppen från The Dunwich Horror och utgår från att de efter den novellen tog på sig ansvaret att utforska mythoset.

Jag tänker att Armitage Inquiry från Trail of Cthulhu är rätt nära, följer gruppen från The Dunwich Horror och utgår från att de efter den novellen tog på sig ansvaret att utforska mythoset.

Ja. Men man skulle också kunna ta fasta på basbyggandet i Väsen. Vad blir motsvarande i Lovecrafts setting? Ett hemligt ockult bibliotek kanske?

Last edited:
Ja. Men men skulle också kunna ta fasta på basbyggandet i Väsen. Vad blir motsvarande i Lovecrafts setting? Ett hemligt ockult bibliotek kanske?
Ah, nu förstår jag! Tänker att Miskatonic University huserat flera av Lovecrafts karaktärer (redan nämnda Dr Henry Armitage, expeditionsgruppen från At the Mountain of Madness utgick från Miskatonic, osv osv). Ett universitet tillhandahåller ju flera saker som kan behövas i en klassisk lovecraftsk utredning: böcker absolut, men också vetenskapliga redskap, kartor och - inte minst - stipendier.

Edit: Sen nämnde jag Hudson & Brand, som är en ockult detektivbyrå med ett stort London-kontor som rymmer flera rum, bibliotek, vapenförråd, lounge osv. Det känns väldigt utformat för basbyggande.

Last edited:
Att vara den utredande organisationen än att se den som står över en och ger en uppdrag är ännu mer givande.

När man tar strategiska beslut och diskussioner på personalmöten.

Liksom pengarna är slut men organisationen blööööööder pengar om den ska ha 50 pers anställda heltid. Är det inte bättre att större delen av de anknytna skaffar riktiga jobb och bara gör minsterdödandet idellt? Då kommer de finnas mer resurser för nödsituatipner nör det verkligen krisar? Osv

Att vara den utredande organisationen än att se den som står över en och ger en uppdrag är ännu mer givande.

När man tar strategiska beslut och diskussioner på personalmöten.

Liksom pengarna är slut men organisationen blööööööder pengar om den ska ha 50 pers anställda heltid. Är det inte bättre att större delen av de anknytna skaffar riktiga jobb och bara gör minsterdödandet idellt? Då kommer de finnas mer resurser för nödsituatipner nör det verkligen krisar? Osv
Jag ser det som besläktade med väsensskilda spelstilar, tror jag. När jag har använt Teufelsamlingen som uppdragsgivare är rollpersonerna verkligen anlitade karaktärer som kastas ut i äventyr, men när vi har använt Hudson & Brand så tillkommer ett minispel med resurshantering och basbygge - båda är roliga spelstilar på sina egna sätt.

Jag fantiserar om att spelleda en lovecraftsk kampanj i west marches-stil någon gång när barnen blivit stora nog för att tillåta mig fler och längre spelsessioner, och då föreställer jag mig att spelarna får en trygg bas som de kan fylla med mystiska böcker, konstiga artefakter, bättre lås över dörrarna, utomjordiska mojänger osv.

Last edited:
Skulle vara kul om organisationen är något i stil med postverket och uppdraget är att leverera en försändelse, men äventyret är att det stöter på patrull.

Om det sen ur detta bildas en speciell grupp som tar sig an misstänkt svåra uppdrag av speciell karaktär, ser jag som mer intressant än att det finns en organisation som ”redan vet”.

Skulle vara kul om organisationen är något i stil med postverket och uppdraget är att leverera en försändelse, men äventyret är att det stöter på patrull.

Om det sen ur detta bildas en speciell grupp som tar sig an misstänkt svåra uppdrag av speciell karaktär, ser jag som mer intressant än att det finns en organisation som ”redan vet”.
Åh, låter riktigt ball! All post till Innsmouth måste gå genom Postavdelning 11.

En annan klassiker är lokalreportern från den lokala tidningen. Kanske en som undersöker ”märkliga händelser” och rapporterar om dem i sin kolumn.
Älskar att köra tidningsredaktion, låta spelarna bestämma vad blaskan heter och om den har något särskilt fokus. Lämnar också utrymme för olika sorters rollpersoner: renodlad journalist, pensionerad privatdetektiv som frilansar lite på tidningen, tryckerimekanikern som ibland följer med som bärhjälp, osv osv.

Back