Nekromanti Utmattning

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
I ett tidigare inlägg här på forumet kom någon (OT i det inlägget) på att då man har stridit en stund så blir man utmattad. Där nämns också det faktum att DoD skall vara relativt enkelt, utan en hop avancerade yträkningar som bara gör att t.ex. strider går långsammare.

Efter att ha tänkt igenom fakta en stund så kommer jag dock fram till att med regler om utmattning skulle striderna funger på ett helt annat sätt.
Tidigare så är den smartaste taktiken oftast att alla med närstridsvapen rusar in i striden, och genast börjar slakta alla motståndare. Och oftast så brukar de som har avståndsvapen stå en bit bort och skjuta iväg t.ex. pilar i en rask takt. Sedan då ena sidan mejat ner alla med närstridsvapen så ger de sig på de med avståndsvapen, som då oftast byter till något lättare närstridsvapen, t.ex. en dolk, eller så flyr de. Om de flyr så har de antagligen ganska stor chans att komma undan, för bågskytte är bara tungt för armarna, men under närstrid använder man hela kroppen, och man blir antagligen ganska flåsig efter en lite stund.

Om man istället har med regler för utmattning kan striderna börja fungera på ett lite annat sätt, man kan tänka sig att en lönnmördare med sina dolkar håller sig utanför striden till slutet då alla andra är för utmattade för att orka parera de snabba dolkatackerna. Och i större strider skulle man nästan alltid vinna om man fick förstärkning vid ett lämpligt tillfälle.

Vill man utveckla det ytterligare så kan man påstå att en person med STY 18 och FYS 18 antagligen orkar strida längre med ett vapen med STY-krav 11 än en typ med STY 11 och FYS 11.


Sedan behöver man förstås konstruera regler för detta, men p.g.a. att jag ofta tänker matematiskt vill överlåter jag det åt någon annan, för jag krånglar alltid till saker då det gäller räkning.



Som jag redan har skrivit så skulle utmattning göra att striderna tar längret tid, men de skulle också kunna göra så att striderna upplevs på ett helt annat sätt. Jag vet inte före jag har provat...
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
hmm
det stämmer nog, det skulle bli bättre om man använde utmattning i strid men det tar som sagt längre tid och det skulle inte göra så stor skildnad om man inte har så stora strider..
Om man har stora strider vill man iof. att det ska ta så kort tid som möjligt.

Ahh! få det krångliga ur mitt huvud!

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ett förslag(redigerat)

Ett förslag konstruerat i all hast för DoD6 och inte speltestat men vad sägs om förljande:

Man utgår ifrån 6 SR, dvs 1 minut då man avgör när utmattning sätter in. Detta värde justeras utifrån RPs FYS värde enl följande tablell:

FYS utmattningsmodifikation
1 -5sr
2 -4sr
3-5 -3sr
6-8 -2sr
9-10 -1sr
11-12 0sr
13-14 +1sr
15 +2sr
16 +3sr
17 +4sr
18 +5sr
+1 +1sr

När utmattningen sätter in så får man -1 på alla sina handlingar varannan sr. Så efter allt eftersom så får man allt större minus på sina handlingar.

En RP med Fys 8 kommer alltså att börja bli utmattad efter 4 SR medans en RP med FYS 15 kommer att börja bli utmattasd efter först 8 SR.

Man räknar bara de SR som RP gör en handling för att avgöra när utmattnigen sätter in dvs gör RP ingeting så räknas inte den SR:n.

kommentarer?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-26 01:31.</EM></FONT></P>
 

Shokker

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Ett förslag

Antingen är man utmattad eller så är man det inte. Så det borde gälla varje SR och inte varannan.

Annars var det en trevlig regel :)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Vidarefundering

Håller med, annars rör det ingen i ryggen eftersom man oftast klarar av strider på runt 10 sr....

Men hur var det med att bli olika utmattad av olika saker...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ett förslag

"Antingen är man utmattad eller så är man det inte. Så det borde gälla varje SR och inte varannan."

Det jag tänkte var att man blev allt mer utmattad med tiden. så varannan sr fick man ytterligar -1 på sina attacker och pareringar dvs den 2 sr:en efter utmattningen påbörjats har man - 2 samt efter den 6 sr:en så har man -4 på sina attacker och pareringar.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ett annat förslag

Slit ut KP-systemet och ersätt det med ett Utmattnings-system där man bara ser hur "förhindrad" (utmattning, smärta, trasighet..) man blir i varje kroppsdel/hela kroppen. Slå sedan efter striden på en tabell för att se vad som egentligen hänt.

Vill ni inte vara så drastiska? Nähä.. /images/icons/wink.gif

Okej, problemet med detta systemet är ju att dom som står och inte gör något blir lika utmattade.. Jag tror att det bästa systemet vore ett som liknade EONs. Man kryssar i kryss i rutor, och om man har hög uthållighet så är det fler kryss man får kryssa för innan man börjar på en ny rad, är man inte uthållig så är det färre kryss.

Man kryssar för ett kryss för varje handling och för varje ny rad man börjar på får man -1 på alla handlingar.
Vid speciella handlingar kan man kryssa för flera kryss.. Osv osv..


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ett annat förslag

"Okej, problemet med detta systemet är ju att dom som står och inte gör något blir lika utmattade, uthålliga typer blir lika utmattade, osv.. "

Den som inget gör skall ju inte räknas med. Sedan så blir inte alla utmattade samtidigt, utan när utmattingen sätter in beror på FYS(se tabellen i mitt första inlägg) , ju högre dessto längre dröjer innan utmattningen startar. När den väl startat så för man -1 på sina handlingar allt eftersom. Jag skrev iofs -1 på attacke och pareringar i mitt första inlägg men det kan man byta ut mot -1 på alla handlingar istället.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-26 01:19.</EM></FONT></P>
 

Shokker

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Ett förslag

Förlåt. Jag var visst lite otydlig där. Men så som du skrev var vad jag menade... :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ett annat förslag

Ja, det där med Fysiken la ja märke till och redigerade inlägget.. Om man håller koll på enskildas personer utmattning så funkar det ju, men det kan ju också bli krångligt.. Som sagt: EONs system är bra! Det går att "rippa" det..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Ett annat förslag

Jag gillar Shokkers förslag och tabellen han gjort. Det är bra att man ger fysiken en lite större betydelse än den hittills haft.

Det jag tänkte påpeka var att striderna inte alls behöver bli mycket längre och invecklade för att man använder detta system. Eftersom inga tärningsslag behövs tar det inte alls länge bara alla lär sig det hela och beaktar sina egna RP:n och deras värden. För SL kan det däremot bli lite problem att hålla koll på alla SLP:ns utmattning och fysik.

Vidare kan man ju infoga en regel som låter en återhämta sig genom att vila, t.ex en SR. Då skulle man öka sitt CL med exempelvis 2 per SR man "vilar", men givetvis högst till ursprungsvärdet!

Det med olika utmattningsnivåer för olika typer av handlingar kan bli lite svårare att genomföra. Man måste kanske beakta förhållandet STY-styrkekrav, som Legioth menade. En stor slägga är ju som bekant tyngre att hantera än en liten stilett, även om man har fler handlingar med den senare.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ett annat förslag

Till Arvidos:

Vad gäller Eons utmattningsystem så vet jag inte hur det funkar, det kan säkert vara bättre som du säger.

Till Shokker:

Det är inte bara du som är otydlig, såg nu att jag egentligen inte svarde riktigt på ditt inlägg. Att jag valde att låta utmattningen, dvs minus modifikationen öka varannan SR istället för varje som jag tänkte först var för att om RP har FV 10 så innebär detta att efter att ha slagits i 2min 40 sekunder så har han 0 i FV. Det var därför jag ändra mig till att låta utmattningen öka varannan SR. Man kan oxå föka på det antalet SR innan utmattningen sätter igång om man tycker att utmattnigen kommer för snabbt.

Till sist vill jag bara säga, om någon tänker använda mitt förslag, att gör som ni vill med det, modifierar det så som passar er bäst, ändra på det som är dåligt. Jag tackar iaf fall de kommentarer jag fick.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-07-29 12:51.</EM></FONT></P>
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Hasses förslag var bra, men tabeller brukar iofs kunna bli någonting man slarvar bort :)
En variant jag skulle kunna tänka mig är:

Var FYS/2 SR som man har stridit får man -1 i FV.

Det skulle göra att en RP med FYS 10 kan strida i 5 SR innan handlingarna får -1 i modifikation. Efter 10 SR blir det -2. Efter 15 SR -3 o.s.v.

Vill man sedan modifiera det hela med STY-kraven kan man göra det enkelt för sig:

Var FYS/2 + (STY-STYkrav)/2 SR som man har stridit får man -1 i FV.
Men jag tycker inte att stridssystemet i DoD är så avancerat att det är nödvändigt.


Hur som helst så blir det inte så svårt att använda utmattning om man bara behöver räkna SR.

- Zire
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
På <A HREF=http://www.erebaltor.dk TARGET=new>erebaltor.dk</A> har de gjort infört ett utmattningssystem som är som Eon. Vid första anblicken ser det bra ut.

Själv har jag ett som ser ut såhär (inte direkt speltestat).
För varje handling som RP:n utför sätter spelaren ett streck. När antal streck blir = [BC×2 för FYS] så får RP:n -1 på CL på SMI ø STY och SMI- ø STY-baserade färdigheter. Man kan vila en SR. Då får man stryka [BC för FYS streck]

/[color:green]Han</font color=green> som kan lika gärna klara sig utan utmattning
 
Top