Legioth
Swordsman
I ett tidigare inlägg här på forumet kom någon (OT i det inlägget) på att då man har stridit en stund så blir man utmattad. Där nämns också det faktum att DoD skall vara relativt enkelt, utan en hop avancerade yträkningar som bara gör att t.ex. strider går långsammare.
Efter att ha tänkt igenom fakta en stund så kommer jag dock fram till att med regler om utmattning skulle striderna funger på ett helt annat sätt.
Tidigare så är den smartaste taktiken oftast att alla med närstridsvapen rusar in i striden, och genast börjar slakta alla motståndare. Och oftast så brukar de som har avståndsvapen stå en bit bort och skjuta iväg t.ex. pilar i en rask takt. Sedan då ena sidan mejat ner alla med närstridsvapen så ger de sig på de med avståndsvapen, som då oftast byter till något lättare närstridsvapen, t.ex. en dolk, eller så flyr de. Om de flyr så har de antagligen ganska stor chans att komma undan, för bågskytte är bara tungt för armarna, men under närstrid använder man hela kroppen, och man blir antagligen ganska flåsig efter en lite stund.
Om man istället har med regler för utmattning kan striderna börja fungera på ett lite annat sätt, man kan tänka sig att en lönnmördare med sina dolkar håller sig utanför striden till slutet då alla andra är för utmattade för att orka parera de snabba dolkatackerna. Och i större strider skulle man nästan alltid vinna om man fick förstärkning vid ett lämpligt tillfälle.
Vill man utveckla det ytterligare så kan man påstå att en person med STY 18 och FYS 18 antagligen orkar strida längre med ett vapen med STY-krav 11 än en typ med STY 11 och FYS 11.
Sedan behöver man förstås konstruera regler för detta, men p.g.a. att jag ofta tänker matematiskt vill överlåter jag det åt någon annan, för jag krånglar alltid till saker då det gäller räkning.
Som jag redan har skrivit så skulle utmattning göra att striderna tar längret tid, men de skulle också kunna göra så att striderna upplevs på ett helt annat sätt. Jag vet inte före jag har provat...
Efter att ha tänkt igenom fakta en stund så kommer jag dock fram till att med regler om utmattning skulle striderna funger på ett helt annat sätt.
Tidigare så är den smartaste taktiken oftast att alla med närstridsvapen rusar in i striden, och genast börjar slakta alla motståndare. Och oftast så brukar de som har avståndsvapen stå en bit bort och skjuta iväg t.ex. pilar i en rask takt. Sedan då ena sidan mejat ner alla med närstridsvapen så ger de sig på de med avståndsvapen, som då oftast byter till något lättare närstridsvapen, t.ex. en dolk, eller så flyr de. Om de flyr så har de antagligen ganska stor chans att komma undan, för bågskytte är bara tungt för armarna, men under närstrid använder man hela kroppen, och man blir antagligen ganska flåsig efter en lite stund.
Om man istället har med regler för utmattning kan striderna börja fungera på ett lite annat sätt, man kan tänka sig att en lönnmördare med sina dolkar håller sig utanför striden till slutet då alla andra är för utmattade för att orka parera de snabba dolkatackerna. Och i större strider skulle man nästan alltid vinna om man fick förstärkning vid ett lämpligt tillfälle.
Vill man utveckla det ytterligare så kan man påstå att en person med STY 18 och FYS 18 antagligen orkar strida längre med ett vapen med STY-krav 11 än en typ med STY 11 och FYS 11.
Sedan behöver man förstås konstruera regler för detta, men p.g.a. att jag ofta tänker matematiskt vill överlåter jag det åt någon annan, för jag krånglar alltid till saker då det gäller räkning.
Som jag redan har skrivit så skulle utmattning göra att striderna tar längret tid, men de skulle också kunna göra så att striderna upplevs på ett helt annat sätt. Jag vet inte före jag har provat...