[Utmaning] wrnu gör fanzine!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
Dec 29, 2007
Messages
3,252
Location
Umeå
PBS presenterar Fanzine-utmaningen Rymden! Målet är att vi tillsammans ska sätta ihop ett fanzine.

Regler
  • Bidrag ska vara: Ett äventyr, ett kort rollspel, eller ett spelhjälpmedel.
  • Temat är rymden. Detta kan tolkas hur fritt du vill.
  • Bidrag ska vara en pdf i stående A5-format. Om du har illustrationer som går ut i kanten behöver du ett s.k. “Utfall” på 0.125 tum. Behöver du hjälp så säg till!
  • Varje bidrag ska vara som mest 5 sidor.
  • Du går med på att ditt/dina bidrag publiceras under valfri Creative Commons 3.0 som tillåter försäljning, så försäkra dig om att material och/eller IP du använder får ges ut så!
  • Bidrag ska lämnas in senast 31 mars.
Omröstning
Alla som vill får vara med och rösta fram vinnare i följande kategorier:
  • Bästa äventyr
  • Bästa rollspel
  • Bästa hjälpmedel
Vinster
Vinnare i samtliga kategorier kommer att få ett fysiskt exemplar av fanzinet kostnadsfritt*! Skulle samma person vinna flera kategorier så kommer Björn Wärmedal, God45, och Khan att enväldigt bestämma hur många exemplar som delas ut och till vem.

Vad händer sen?
Fanzinet kommer att publiceras som (tryckfärdig) pdf på lämplig plats, samt som fysisk produkt till självkostnadspris på lulu.com (därav att licens måste tillåta försäljning; annars hamnar det här i en gråzon eftersom lulu tar ut vinst)*.

* Om vi får in tillräckligt många bidrag för att kunna göra en trycksak, alltså. Annars blir det bara pdf.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
Dec 29, 2007
Messages
3,252
Location
Umeå
DanielSchenström;n342346 said:
Föredras det systemspecifikt eller systemagnostiskt material?
Vilket som! :D Du kan skriva material till ditt hemmasystem som inte ens finns publicerat, eller systemagnostiskt, eller till ett stort och känt spel, eller till ett spel som inte ens passar genren, eller... The space is the limit!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
Oct 11, 2009
Messages
8,398
Location
Ludvika
Coolt!

Är det fem sidor totalt per person, eller får jag lämna in ett rollspel som är 5 sidor långt, och sen ett äventyr som är 5 sidor lågt?
 

God45

Champion
Joined
Oct 23, 2012
Messages
11,527
Rymdhamster;n342352 said:
Coolt!

Är det fem sidor totalt per person, eller får jag lämna in ett rollspel som är 5 sidor långt, och sen ett äventyr som är 5 sidor lågt?
Det är per bidrag :) Så du kan göra flera bidrag på 5 sidor per.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
Feb 23, 2001
Messages
7,824
Location
Linköping
Jag blev plötsligt intresserad av att göra något. Har jag tillgång till fler färger än svart och vitt?
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
Sep 6, 2000
Messages
3,938
Det här är ju supercoolt! Rymden är dessutom det coolaste som finns, objektivt. Men det krockar ju stenhårt med att skriva färdigt saker till GothCon. ;)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
Dec 29, 2007
Messages
3,252
Location
Umeå
entomophobiac;n342542 said:
Det här är ju supercoolt! Rymden är dessutom det coolaste som finns, objektivt. Men det krockar ju stenhårt med att skriva färdigt saker till GothCon. ;)
Om du inte använder en del av det du skriver till GC som bidrag, förstås ;) Eller passar på att skriva ett fanzine-bidrag när du ändå är ute på en tangent och hjärnan tänker mer på rymden än det du "borde" skriva.
 

APM

Bläckfisk
Joined
Jul 9, 2015
Messages
383
Okej, så efter lite brainstormande imorse har jag en premiss:


This is a roleplaying game about people trapped in a malfunctioning spaceship in orbit around their home planet. The last distress signal was sent out several days ago, and you never heard any reply. The ship’s emergency protocol has locked down most of the interior access in order to minimize the areas that have to be supplied with oxygen. Only a select few of the display panels are working. You see the oxygen meter slowly descending - Rescue won’t reach you before it runs out. The situation is desperate; something has to be done or you will all die here.
Skeppet har ett visst antal syre-tokens. Efter varje scen tar varje spelare vars karaktär är vid liv, en markör. Om alla är i livet räcker syret till ~5 scener. Vid den åttonde scenen slår man tärning för att se om räddning kommer.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
Sep 6, 2000
Messages
3,938
APM;n342551 said:
Skeppet har ett visst antal syre-tokens. Efter varje scen tar varje spelare vars karaktär är vid liv, en markör. Om alla är i livet räcker syret till ~5 scener. Vid den åttonde scenen slår man tärning för att se om räddning kommer.
Vad kan en rollperson göra på en scen? Går det att generera mer syre alternativt få någon att kosta mindre syre (nedfryst, nedsövd, etc)? Finns det rymddräkter ombord med eget syre? Går det att laga det som gått sönder på skeppet?
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
Sep 6, 2000
Messages
3,938
Började leka med detta. Tror det kan bli något! Deadline för mig själv är ikväll... Annars tar det för mycket tid från Onda människor.

Hårt kallt vakuum intro said:
Så länge rymdskepp sprängt dödsstjärnor har TV-rymden befolkats av flygplan med laserkanoner. Vetenskap har oftast lyst med sin frånvaro. Ofta under premissen att realism är tråkigt eller att flygplan med laserkanoner helt enkelt är vad alla vill ha och förväntar sig.

Därför är det dags att titta på lite häftiga saker som vetenskaplig inspiration kan leda till i ett HÅRT KALLT VAKUUM.
 

APM

Bläckfisk
Joined
Jul 9, 2015
Messages
383
entomophobiac;n342554 said:
Vad kan en rollperson göra på en scen? Går det att generera mer syre alternativt få någon att kosta mindre syre (nedfryst, nedsövd, etc)? Finns det rymddräkter ombord med eget syre? Går det att laga det som gått sönder på skeppet?
Tja jag tänker att större delen av spelet går ut på att klura ut hur de ska lösa situationen. Ska alla dö i rättvisans namn eller är det någon som har mer att komma hem till än någon annan. Är det värt att kämpa när räddning kanske inte ens är på väg?

Och nej det finns inga sätt att påverka syret förutom att döda någon eller begå självmord for the greater good. Det är inte ett spel om att lösa ett praktiskt problem utan att lösa ett socialt och moraliskt laddat problem.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
Sep 6, 2000
Messages
3,938
APM;n342583 said:
Och nej det finns inga sätt att påverka syret förutom att döda någon eller begå självmord for the greater good. Det är inte ett spel om att lösa ett praktiskt problem utan att lösa ett socialt och moraliskt laddat problem.
Påminner starkt om filmen Sunshine. I alla fall den (bättre) första hälften.
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
Jan 30, 2013
Messages
2,783
Björn Wärmedal, jag ser det här projektet som ett regelrätt hån mot oss som jobbar heltid medan du gör dina ynka 75 % och kan lägga 25 % extra på att skriva rollspel.
 
Top