[Utmaning] Chronopia: välkommen till mitt kvarter

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vilket innebär att vi nu är uppe i inte färre än fyra! bidrag! Två och en halv vecka kvar till deadline!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag vill läsa @Rickard s bidrag om den där orchen i tornet som, med hjälp av en alv, låter en drakonit finna sin egen väg i livet! Om inte du skriver den gör jag det!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag vill läsa @Rickard s bidrag om den där orchen i tornet som, med hjälp av en alv, låter en drakonit finna sin egen väg i livet! Om inte du skriver den gör jag det!
Det var mest exempel och jag använde varelser medvetet för att visa att det går att göra samma sak där som med platser. :) Det är fantasieggande, eller hur? Precis som Legolas och Gimlis eller Aragorns och Arwens relationer när de bryter mot normerna.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Välkommen till kryddhamnarna. Ett myllrande hamnkvarter där det Ceremoniella förbundet för import, försäljning och
servering av te
tävlar med Ordern för handel, bryggning och upphällning av kaffe om Chronopias läckergommars gunst (och silver).

Gatugäng med namn efter en sorts broskfisk! Vilda troll som lajvar hamnarbetare! Korrupta ämbetsmän!

PDF:en hittar du i den delade folder, vill säga här!

(Och här hittar du alla andra bidrag)
Super coolt! :D
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Det var mest exempel och jag använde varelser medvetet för att visa att det går att göra samma sak där som med platser. :) Det är fantasieggande, eller hur? Precis som Legolas och Gimlis eller Aragorns och Arwens relationer när de bryter mot normerna.
Det var 100% menat som ett skämt från början. Men banne mig om de där tre karaktärerna inte kittlar fantasin lite... Om jag skriver ett tredje kvarter, är det OK om jag snor dem rakt av? Börjar få lite idéer....
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Mitt andra bidrag.

Går emot att det står i Mörkrets väktare att svartkonstnärer (vilket boken räknade nekromantiker) ska vara förbjudna och blivit jagade till i praktiken utrotning innan de Hängivna kom. Bygger något på att i städer för i tiden så var det inte ovanligt att hus för fin och full många gånger satt vägg i vägg (som jag har förstått det) och vad jag har läst om studentkvarter för i tiden
 

Attachments

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Välkommen till kryddhamnarna. Ett myllrande hamnkvarter där det Ceremoniella förbundet för import, försäljning och
servering av te
tävlar med Ordern för handel, bryggning och upphällning av kaffe om Chronopias läckergommars gunst (och silver).

Gatugäng med namn efter en sorts broskfisk! Vilda troll som lajvar hamnarbetare! Korrupta ämbetsmän!

PDF:en hittar du i den delade folder, vill säga här!

(Och här hittar du alla andra bidrag)
Känns som Kaffe eller te? av Per Demervall kan vara av viss inspiration.

Hade gärna sett lite mer information om Ceremoniella förbundet för import, försäljning och servering av te och Ordern för handel, bryggning och upphällning av kaffe. Så man hade lite mer ide om hur man skulle presentera dem.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Känns som Kaffe eller te? av Per Demervall kan vara viss inspiration.

Hade gärna sett lite mer information om Ceremoniella förbundet för import, försäljning och servering av te och Ordern för handel, bryggning och upphällning av kaffe. Så man hade lite mer ide om hur man skulle presentera dem.
Ja, en sak som jag insett med ensides-grejen är hur lite plats det blir. Man får verkligen väga sina ord på guldvåg, Mer info för te/kaffe-handlarna kommer som en halvblads DLC till mitt ursprungliga kvarter.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Mitt andra bidrag.

Går emot att det står i Mörkrets väktare att svartkonstnärer (vilket boken räknade nekromantiker) ska vara förbjudna och blivit jagade till i praktiken utrotning innan de Hängivna kom. Bygger något på att i städer för i tiden så var det inte ovanligt att hus för fin och full många gånger satt vägg i vägg (som jag har förstått det) och vad jag har läst om studentkvarter för i tiden
Uppladdat på vanliga stället
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
mm. jag hade stora planer för helvetetsambassaden, med fler invånare och fler och längre tabeller. men en tabell käkar ju upp typ 1/4 av allt utrymme man har!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag presenterar...





Helvetesambassaden

En stadsdel med tunna väggar mellan helvetets och Chronopias existensplan. Gult tegel visar var Chronopias verklighet styr. Vit krita markerar var ambassadören och helvetet kommit överens om överlappande verklighet, som lyder under vissa regler (se tabell). Utanför områden markerad av vit krita eller gult tegel: du är i helvetet.

Hela PDF:en ligger i den delade folder ovan.
Vad är dess relation till Demonstaden? Och är det samma helvete som demonerna har kommit ur eller något annat?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vad är dess relation till Demonstaden? Och är det samma helvete som demonerna har kommit ur eller något annat?
Odefinierat! Helvetet i kvarteret ”helvetesambassaden” är av en klassisk typ - djävlar med eldgafflar, gillar när folk syndar, lite svavel och eld och sådär. Demonerna i demonstaden tycks vara lite annorlunda. Jag gör inga ansatser att få ihop de två ”smakerna” på demoner på något sätt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Odefinierat! Helvetet i kvarteret ”helvetesambassaden” är av en klassisk typ - djävlar med eldgafflar, gillar när folk syndar, lite svavel och eld och sådär. Demonerna i demonstaden tycks vara lite annorlunda. Jag gör inga ansatser att få ihop de två ”smakerna” på demoner på något sätt.
Om jag mins/har tolkat saker rätt så är många av demonerna i Demonstaden inte kvar på vårt plan av fri vilja utan något i Chronopias högmagiska fält/tunna dimensions hinna/sånt gör att de inte kan återvända till sin verklighet, o de flesta av dem trivs inte här alls. Så om det är möjligt för dem att använda helvetesambassaden för att komma hem så har du nog en hel hög av demoner som vill in.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Mitt bidrag.
Välkommen till Syncloir, här hänger skalder, dansare och andra likasinnade. Kom hit och lär dig dansa eller köp en kruka av dvärgen Klicko. Men akta dig så du inte blir av med din pengapung eller kanske till och med dina minnen.
 

Attachments

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
men bajs vad svårt det var att hålla sig till 2 sidor :D
ELLER HUR! Jag fick styrka massor av grejer från både kryddhamnarna och helvetesambassaden som jag trodde skulle vara enkelt att få med.

I värsta fall kan du alltid minska storleken på texten och minska marginalerna :D ,
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Vad är en bra feminin version av "grabben"?

"Tösen" eller "tjejen" känns inte helt passande?
 
Top