[Utmaning] Chronopia: bilder från mitt kvarter

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Tant Ragnar presenterar:

Chronopia: bilder från mitt kvarter

Tävlingen går ut på att i bild gestalta Chronopia* - en libromag på en sekuda, en alv i kråsskjorta som rider på en struts, svarta gardet på marsch eller några hyrsvärd i rännstenen. Metod för att skapa bilden är valfri så länge som det inte är en exakt kopia av en befintlig bild.

Regler:
  • Varje deltagare får skicka in ett obegränsat antal bidrag.
  • Bidrag postas här i tråden, och taggas med texten TÄVLINGSBIDRAG: (NAMN PÅ BIDRAGET)
  • Alla metoder för att skapa bilden är tillåtna (allt från krita på servett till AI-genererade bilder)
    • Dock kommer alla bilder där AI ingår på något sätt i arbetsflödet att tävla i en egen klass, och bilder där AI inte ingår i arbetsflödet i en annan
    • Vänligen markera dina bidrag med #AI eller #NOAI för att redovisa vilken klass bilden tävlar i
  • Omröstning sker genom reaktioner - en reaktion = en röst
    • Det vill säga, vilken som helst av "tumme upp", "love", "haha", "wow", "sad" eller "angry" ger en poäng till bidraget.
    • Du får rösta på hur många bidrag du vill
    • Du behöver inte vara med i tävlingen för att rösta.
  • Ytterligare beskrivning eller text (utöver namnet på bidraget) är tillåtet men inte ett krav.
    • Det kan exempelvis vara en beskrivning på hur du skapade bilden, eller en kort berättelse, eller vad du vill.
  • Tävlingen stänger för bidrag söndagen den 12 november klockan 23:59
  • Omröstningen pågår (genom att lämna reaktioner på bidragen) fram tills dess att jag räknar rösterna lördagen den 18 november klockan 22:00.
  • Om du vill kan du försöka illustrera något av bidragen i Chronopia - välkommen till mitt kvarter
  • Diskussioner om problematik rent etiskt med AI hänvisas till andra trådar på forumet, så som den här

*) Chronopia är en stor fantasystad med extra allt, stora axelskydd, opraktiska vapen och låga krav på rimlighet. I övrigt är det fri tolkning - plocka det du gillar från de utgivna böckerna, sno tankar från forumet eller kom på något helt eget!
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag är ingen konstnär så kommer inte att bidra med bild, men kanske någon Chronopia-tanke? Ställen som jag är nyfiken på hur de egentligen ser ut:

- Tempelbackarna. Ser så idylliskt ut på stadskartan, men hur ser det ut egentligen?
- Stubbstan med kedjekraft och grejer. Hur mycket är det egentligen ovan jordytan? Hur är det under? Är det stora schakt och grejer som syns från gatunivå?
- Träsket och resarnas stad. Chronopia är ju ett lapptäcke men jag har alltid svårt att integrera tanken om träskstaden i helheten.
- Stället där de har de där isjättarna/isbarbarerna/vad de nu heter. Vinterstaden? Liksom, wtf? Och varför!
- Stora parken. Är det "bara" ett fält och en skog? Hur ser de olika alvsamhällena där ut när de är placerade mitt i värsta staden?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
TÄVLINGSBIDRAG: ETT PLÖTSLIGT PÅKOMMET MINNE FRÅN SMÄLTVERKEN (#AI)
View attachment 14899
han ser ut som att han precis kommer på att han har glömt sitt magiska fickur hemma i verkstaden. hur var det nu, hade han kommit ihåg att låsa dörren och betala beskyddaravgiften till goblinninjorna...? (hint: se bidrag KLOCKTJUVEN)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag tycker ärligt talat det där storleken är mer inspirerande än sedvanliga stereotyp-goblin. Gillar ögat. Borde ha kört några gånger i inpainting for att få bort konstigheterna.
Ja, jag sa aldrig att det var något kasst med att goblinen var stor, men satan vad stor den är! :D
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Hur i helvete fick du till den där?!
DallE3 via ChatGPT. Startar med prompten "An mage in robes, extremely elaborated design and intricate folding cloth. she is holding a box which looks like an ancient watch. magic is seeping out from the device", AI:n levererar två bilder, och så försöker jag säga vilken av dem jag gillar och itererar utifrån det. Min ursprungliga tanke var att det skulle gå att göra mindre, detaljerade ändringar på varje bild men det verkar just nu som att det nästan att att iterera om bilden från grunden - det känns mer slumpmässigt än iterativt. En lustig detalj var att jag utgick från en kvinnlig magiker, men att just den här bilden (som jag i övrigt var nöjd med) pryddes av en gubbe i skägg - när jag försökte prompta om den till en kvinna istället blev resten av bilden sämre, så jag nöjde mig med gubben.

Sista promten innan bilden var "Thistle Threat is great, iterate on that one. add a flow of pages flowing from the book, and some omnious elements in the background. shadowy figures."

En sak som jag gjort "i bakgrunden" är att beskriva i en "custom instruction" att jag är ute efter konceptbilder till ett rollspel, och att världen heter Chronopia som är en stor stad (och så vidare). Jag uppmanar vidare AI:n att ge varje bild ett smeknamn så att jag kan referera till den ("thistle threat" var bilden som föregick) - osäker på om det fungerar. Ah, och så säger jag att AI:n själv ska ge förslag på förbättringar på den genererade bilden. Just "some omnious elements in the background. shadowy figures." var just var AI:n på egen hand tycktes saknade från föregående.
 
Last edited:
Top