Christoffer
It's all pig.
Ja, det är kul i Pendragon och sitta och pilla med vinteraktiviteter (man spelar ett år per spelmöte) och se hur saker och ting växer.
---
Jag hade velat testa mer att köra parallella saker IRL och online. Alltså, att man spelar något annat under "downtime". Har funderat på en speltestkampanj till mitt Symbaroum-hack där spelarna är äventyrare när vi spelar fysiskt och de tar an rollerna som större entiteter i världen online.
Det jag kan uppleva av de spel som har en mer eller mindre omfattande downtime-del är just att de låter det vara "downtime" och inte låter det vara något som påverkar och är centralt, så mer lyfta upp den, låta den definiera vad det är vi spelar mycket hårdare. Oftast är det ju agera lite storskaligt i väntan på nästa rälsade äventyr. Inte spelat Pendragon men tittar just nu ex. på Ars Magica endel eftersom vi tänkt spela det framöver. Att låta magikerförbundets downtime vara en stor del, kanske låta säsongerna gå och forskning och labratorietid vara en viktig del och parallellt låta omgivningens interaktioner, grupperingars, familjers och nationers konflikter pyra och osa runt om och röra sig blir ju en naturlig del om man lutar sig mer mot frågan: så, vintern har kommit, vad kommer ni syssla med kommande tre månaderna? kontra "vintern har kommit, vad gör ni kommande timmen, skottar ni snö eller kokar te?" Men, läser man sen annat material till Ars Magica är det ju tydligt just: agera lite storskaligt och välj lite forskning i labbet, och sen rakt in i nästa äventyr. Det märks ju att AW kommer ur massa spel av Ars Magica för här finns ju flera saker som tar det här på allvar och låter det spela roll, ex. Hardholderns slag för hur hans tillhåll funkar. Osv.