Preppa plot; skapa en värld i rörelse

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Det här är lite vad jag ser som en utveckling av fisktanken med personer som har agendor som korsar rollpersonernas egna agendor.

Att ha en färdiguttänkt plot är för många ett problem, eftersom det måhända kan styra spelarna för mycket och ta bort deras agenda. Själv har jag inget emot det, eftersom det finns andra sätt att njuta av rollspel utan agens, men kan förstå att vissa har problem med det. Jag har funderat kring, och testat en hel del, att lösgöra information från platser och personer till en mer generell och samlad lista och dela sedan dela ut information när spelarna utför saker. Det är en variant på kvantrese eller skiftning, för att använda en forumsterm, där det egentligen inte spelar någon roll vad rollpersonerna gör, eftersom det är spelledarens uppgift att belöna spelarna med information när de utför saker. Det viktiga är inte hur de gör något, utan vad de gör med resultatet av deras agerande.

Säg att du har släppt en del information om världen och spelarna bestämmer sig för att uppsöka häxan du nämnt för att se om hon har information kring en uppgift de tänker genomföra. Du har inte planerat vilken information hon specifikt sitter inne med, utan har en generell lista med information, och bestämmer vilken information hon besitter när mötet faktiskt uppstår.​

Det här för mig tillbaka till att skapa äventyr som en sorts byggsats där spelledaren får uppslag som den använder för att forma ett äventyr under själva speltillfället. Vi har inte utsatta platser på en karta, utan rykten, listor över element att föra in i världen och beskrivningsord som sätter stämning (världsbeskrivning är alltså en del av äventyret). Det finns inte färdiga personer, utan syften, mallar som stärker temat för världen, personlighetsdragstabeller och namnlistor att applicera på vilken person som helst.

Äventyret kan komma med följande karaktärsmallar: stark och mystisk ledare för motståndsrörelse, en åldrad världsförstörare som ångrat sitt agerande, en synsk som sett världens undergång men flytt undan sin förmåga, en religiös person som lagt en förbannelse på syndare, någon som sålt sig till de förrädiska järnalverna, en förrädare bland den nya alliansen. Dessa kan appliceras på personer de stöter på under spelets gång, karaktärer som spelarna eventuellt hittat på i deras bakgrundshistoria eller helt enkelt hittat på under speltillfället.​

Det här för mig in på agendor och att det är möjligt att ha en lista med händelseförlopp som sker, utifrån en grupps eller persons prestationer. Det kan vara saker som händer i bakgrunden som spelarna kan höra om men det kan också vara händelser som drar in rollpersonerna, sätter press på dem eller skapar ett hinder för dem. Det här är egentligen ingenting nytt, utan allting jag gör är att lösgöra det från specifika platser och istället ge ut en punktlista på saker som händer för en given plot. Jag inbillar mig om att detta skapar mindre arbete för spelledaren då all information går att samla på samma ställe, men det kräver antagligen att spelledaren sätter sig ned och arbetar med materialet. Vissa vill göra det i förväg medan andra gör det medan de spelar; en fördel med byggsatsäventyr är att spelstil egentligen inte spelar någon större roll.

Att ha plotterna klara (eller skapa/introducera nya vid behov) gör att det finns en hel del saker som kan hända i världen och sedan släpper man ned rollpersonerna i de ständigt pågående händelseförloppen. Spelarna reagerar på det som verkar mest intressant för dem och de andra plotterna kör vidare i bakgrunden medan handlingen utvecklas på ett sådant sätt att bakgrundsplotterna eventuellt blir relevanta. På så sätt får man en värld i rörelse.

Så preppa plot; fast gör det för spelledarpersonerna.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Jag tänker att det finns två vägar här. Den ena är att man behandlar sin prepp som förslag eller inspiration. Den andra är att man behandlar sina preparerade element som att de måste inträffa oavsett vad.

Den första ser jag bara som vanlig improvisation. Någonstans hämtar man sina idéer ifrån. Om det är från en preppad lista, vad som händer utanför fönstret eller bara tar första tanken som hoppar upp i huvudet tycker jag inte har så stor betydelse. Det viktiga är att man inte är begränsad av sin prepp. Den är bara förslag om man skulle få slut på idéer.

Den andra rycker däremot bort agensen, precis som du skriver. Det som står på pappret kommer att hända oavsett vad spelarna gör. Jag tror att det är viktigt att spelarna är med på det. För om de tror att de har agens och sedan långsamt upptäcker i spel att de inte har det så finns risken att de känner sig lurade.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Så preppa plot; fast gör det för spelledarpersonerna.
Jag blandar i regel ihop plot och händelse. Skulle du kunna ge exempel på några intriger som går att planera för spelledarpersonerna, för jag är nyfiken av ämnet och tycker du har en intressant tanke. Jag vill dock inte kommentera om jag tänker helt fel på begreppen och riskerar hamna i en begreppsförvirring.

När jag försöker minnas skillnaden mellan intrig och händelse får jag alltid återvända till exemplet:

Kungen dog och sen dog drottning (Händelse).

Kungen dog och drottningen dog av sin sorg (intrig).

För i grund och botten tror jag inte att jag har något emot plott om det handlar om intriger mellan SLP, för dessa går ju som du säger bara att släppa ned när de behövs för att sedan låta spelarna utforska om de vill.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Det borde gå att lösa med fronter/timglas; SLP har händelseflöden som inträffar om inte RP eller någon annan blandar sig i. Att kombinera dem till en väv, där flödena går in i varandra, är kanske överkurs, men fullt möjligt.SL kan välja ut ett flöde som passar/känns intressant, och bestämma hur långt det nått innan RP dyker in i det.

Tillägg: Samma som du redan beskrivit men med ett förslag på mekanik att låna in :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Jag blandar i regel ihop plot och händelse.
Jag tror egentligen att man gör sig en otjänst att se plot, händelse och agenda som olika saker. Det är lite vad som har mörkat för mig när jag kört fisktankar senaste 20 åren i att jag inte kunnat se vad agendor egentligen resulterar i. I mina fisktanksartiklar skriver jag till och med "fundera kring ett händelseförlopp som sker om rollpersonerna inte gör något". Varför gick jag inte bara den vägen direkt och hittade på händelseförlopp/plottar? För att använda The Alexandrians Don't Prep Plots-definition:
  • A plot is the sequence of events in a story.
    • Kungapartets dotter dog.
    • Drottningen jagar rätt på en häxa som kan föra henne tillbaka.
    • Under försöket blir, vad som var, prinsessans själ förargad och dödar kungen i hennes raserianfall.
    • Drottningen själv dör senare.
  • A situation, on the other hand, is merely a set of circumstances.
    • Spelledaren använder en av punkterna ovan och kör den för spelarna.
  • Agenda - någonting som en fraktion vill med en annan fraktion.
    • Prinsessa (dött) -> återupplivad av (drottning)
    • Kung (dött) -> dödad av (prinsessa)
    • Drottning -> ligger bakom död (kung)
Agendan kan vara i nutid istället för dåtid och då bli en intrig istället för ett mysterium. Så tänk dig att du har ett gäng händelseförlopp/plotter och antingen är sina egna historier eller sammanflätade. Häxan kanske är inblandad i annat? Någon kanske dödade prinsessan som är kungaparets enda arvinge? Vad var prinsessan inblandad i som gick stick i stäv med kungens plot? Ett annan kung vill ha deras land?

Alla dessa påståenden kommer med sina egna händelseförlopp. Det jag tycker är lite coolt är att händelseförloppen är både historia, nutid och framtid. Det beror helt på var spelledaren vill slänga in den. Är prinsessans död en händelse? Är det något som redan hänt? Kommer spelarna in när prinsessans ande ska ta död på kungen? I teorin går det att ha allt detta osagt och istället låta plotterna inspirera spelledaren.

Jag utökade vad @Rangertheman skrev.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Om det är från en preppad lista, vad som händer utanför fönstret eller bara tar första tanken som hoppar upp i huvudet tycker jag inte har så stor betydelse. Det viktiga är att man inte är begränsad av sin prepp. Den är bara förslag om man skulle få slut på idéer.
Jag håller helt med om att hitta på under spelets gång eller hitta på i förväg egentligen inte är någon större skillnad. Det blir inte mer sant för att jag bestämmer vem mördaren är innan eller under speltillfället (eller till och med efteråt ... eller att en annan deltagare hittar på vem mördaren är). Det är dock en diskussion för en annan tråd.

Den andra rycker däremot bort agensen, precis som du skriver. Det som står på pappret kommer att hända oavsett vad spelarna gör.
Ja, men det behöver inte begränsa, tänker jag mig. Visst, kör man med händelseförloppen som de är skrivna så stämmer det, men en stor grej med spelledarpersonsplotten, för mig, är att den ska kunna påverkas och därmed skapa en konsekvens. Lägger sig någon i plotten kommer den att påverkas, men plotten kan också vara som så att den går över rollpersonernas huvuden och syftet är att få rollpersonerna att känna sig små och betydelselösa. Jag tror det är viktigt att tänka på stämningen man vill ha fram av plotten, vilket jag skulle vilja lägga i spelledarens knä att utforska själv.

Så just nu har jag nämnt några användningsområden för plotten i tråden och det kommer säkert ännu fler:
  • Stämning. Det är bakgrundsinformation.
  • Värld i rörelse. Rollpersonerna står inte i händelsernas centrum.
  • Intrig. Flera plotter går in i varandra.
  • Betydelselöshet. Spelarna inser hur betydelselösa rollpersonerna är i världen.
  • Konsekvens. Spelarnas planer korsar någon plot och det får en konsekvens, för plotten vill gå vidare.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Precis som relationstankekartan från fisktanken kan förberedas kan den även användas i samberättarspel för att skapa förutsättningar att skapa historier kring.

Detsamma gäller för att skapa plotter/händelseförlopp. Jag tänker mig att en grupp sätter sig och skapar en mängd plotter innan och under spel och kör ut dessa. Ibland påverkar de varandra, ibland inte. Tror det skulle vara en häftig upplevelse. Det finns redan spel som använder detta, exempelvis A Thousand Years Under the Sun, där man spelar ut olika kulturers födelse, uppbyggnad och fall. Finns även The Coyotes of Chicago där tre deltagare kommer med sina olika plotter som förklarar varför det finns prärievargar i Chicago, som de sedan spelar ut (och anpassar) för spelaren som spelar protagonisten.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Visst, kör man med händelseförloppen som de är skrivna så stämmer det, men en stor grej med spelledarpersonsplotten, för mig, är att den ska kunna påverkas och därmed skapa en konsekvens.
I mitt eget exempel till @Sömniga Isaac så skriver jag följande:

Kungapartets dotter dog. (del av en plot)​
Någon kanske dödade prinsessan som är kungaparets enda arvinge? (en sammanfattning av en plot. [edit] Föreställ dig att den egentligen består av 3-5 punkter)​
Vad var prinsessan inblandad i som gick stick i stäv med kungens plot? (en sammanfattning av en plot)​

Så om spelarna lägger sig i och räddar prinsessan kommer hennes plot att fortsätta. Hur långt gången den är beror på var någonstans spelledaren har valt det.

Sedan kan man fundera på längden av plotten. I The Darkening of Mirkwood sträcker sig en övergripande plot över 50 år som spelarna inte kan påverka medan det finns plotter som sträcker sig mellan en månad och till flera år under den tiden, där spelarna bland annat lägger grund till hur de tacklar den övergripande plotten mot slutet.
 
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
205
Jag vet inte om det är plot eller agenda som avses.

Någon kanske dödade prinsessan som är kungaparets enda arvinge? (en sammanfattning av en plot
Vad var prinsessan inblandad i som gick stick i stäv med kungens plot? (en sammanfattning av en plot)


Jag ser detta mer som agendor än plottar. Resultatet av agendorna blir plotten. Varför dödades prinsessan? Det ska inte bara vara så det slumpmässigt händer för det är coolt utan behöver finnas någon bakomliggande anledning. Det kan ju vara för starta ett inbördeskrig så landet blir svagt och enklare att invadera. Eller att någon vill bli rik på sälja vapen..

För om plot är "A plot is the sequence of events in a story. " så ser jag inte att det går att rädda prinsessan. Det är förutbestämt för att äventyret ska fortsätta. Räddar man prinsessan tar äventyret slut. Men är det agenda Agenda - någonting som en fraktion vill med en annan fraktion. så tar inte äventyret slut. För räddas prinsessan kan fraktionen som ville skada prinsessan komma fram med andra planer.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Jag är så sjukt sugen på att skriva något i denna tråden eftersom det är ett ämne jag tycker är intressant… men har svårt att riktigt lista ut tesen eller ställningstagandet. 😆

Men jag reflekterar över att jag som spelare oftast är inte har så något emot en preppad plot, om den leder någonstans intressant… men som spelledare kan jag bli väldigt frustrerad på linjära äventyr som jag läser för att snare spela.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Jag ser detta mer som agendor än plottar. Resultatet av agendorna blir plotten.
Ja, alltså. Vad jag menade med "sammanfattning av en plot" var att just de två exemplen egentligen hade ett händelseförlopp på 3-5 punkter, precis som prinsessa-händelsen. "Alla dessa påståenden kommer med sina egna händelseförlopp", som jag skrev i ett annat inlägg. Det var bara att jag sammanfattade händelseförloppet. Jag vill inte sitta och grotta ned mig i ett jättekomplext exempel.

Det är också det här jag menar med att agendor, plotter och händelser är egentligen en del av samma sak.

agenda: motiv för ett möjligt händelseförlopp​
plot: ett möjligt händelseförlopp​
händelse: en punkt i ett händelseförlopp​

För om plot är "A plot is the sequence of events in a story. " så ser jag inte att det går att rädda prinsessan.
Ja, det är en egen tolkning du kommer med men i inlägget du citerade skrev jag till och med "men en stor grej med spelledarpersonsplotten, för mig, är att den ska kunna påverkas och därmed skapa en konsekvens." Konsekvensen är att prinsessans plot fortsätter om hon räddas och det antagligen skapar en konsekvens av de som vill henne illa. Så inte bara spelarna kan påverka plotter (hon räddas), utan även andra plotter (hon dör, vilket hindrar hennes plot): det är min poäng.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Det är också det här jag menar med att agendor, plotter och händelser är egentligen en del av samma sak.
Här blir det tydligare för mig, tror att ett problem för mig är att ordet intrig/plot är inlånat från andra områden där det är väldigt tydligt att intrig/plot just är en orsakskedja. Om en tänker bort den definition så blev det enklare för mig i vilket fall att greppa hur det kan användas i rollspel. Intriger som flexibla, lite som fronts i Apocalypse World, händelser som ständigt flyttas framåt om spelarna inte lägger sig i "motståndarens" agenda.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
205
Här blir det tydligare för mig, tror att ett problem för mig är att ordet intrig/plot är inlånat från andra områden där det är väldigt tydligt att intrig/plot just är en orsakskedja. Om en tänker bort den definition så blev det enklare för mig i vilket fall att greppa hur det kan användas i rollspel. Intriger som flexibla, lite som fronts i Apocalypse World, händelser som ständigt flyttas framåt om spelarna inte lägger sig i "motståndarens" agenda.
Jo att ha samma definitioner på ord är bra... Jag trodde oxå att plot var något annat. Att den var liksom en kedja av händelser som avses hända oavsett vad som inträffar. Men om det är bara möjliga händelser baserat på vad personen önskar utföra blir det en helt annan innebörd.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,637
Location
Uppsala
Själv har jag inget emot det, eftersom det finns andra sätt att njuta av rollspel utan agens
Håller helt med om påståendet, i grund och botten. Att rulla plast för att spöa monster på ett rutnät eller spela vampyrkostymdrama i ungdomsgårdskällaren har ju andra komponenter än "agens" som tar det största utrymmet och oftast befinner sig i fokus. Men däremot är agens helt centralt för "mitt" kul och en av de beståndsdelar jag ser som unik för just bordsrollspel och därför ofta vill trycka på allra mest.

För mig är därför närmandet till litteraturteoretiskt narrativ problematisk. Om du är ute efter att berätta en historia för andra personer (spelare, samberättare, whatever), så är interaktiv media fel media för det.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Håller helt med om påståendet, i grund och botten. Att rulla plast för att spöa monster på ett rutnät eller spela vampyrkostymdrama i ungdomsgårdskällaren har ju andra komponenter än "agens" som tar det största utrymmet och oftast befinner sig i fokus. Men däremot är agens helt centralt för "mitt" kul och en av de beståndsdelar jag ser som unik för just bordsrollspel och därför ofta vill trycka på allra mest.

För mig är därför närmandet till litteraturteoretiskt narrativ problematisk. Om du är ute efter att berätta en historia för andra personer (spelare, samberättare, whatever), så är interaktiv media fel media för det.
Vilken är rätt media, och varför är interaktiv media så fel för det?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,637
Location
Uppsala
Vilken är rätt media, och varför är interaktiv media så fel för det?
Alltså, böcker, film, teaterpjäser; det finns väldigt gott om linjär media som är närmast helt konstruerad kring att berätta. Raph Koster refererar till viljan att göra spel till film som "frustrated director's syndrome". Tycker det i rollspel emellanåt finns lite "frustrated author's syndrome", som parallell. Men är också helt med på att det är ett fullkomligt ickeproblem för väldigt många.

Skälet att det skär sig för mig är för att berättande kräver att något är förutbestämt och när något är förutbestämt kan det omöjligt vara lika interaktivt. Det blir för lätt att det bara handlar om att försöka lista ut hur författaren tänkt, och om en inte lyckas med det så blir det istället någon sorts "aha" efteråt där vi förväntar oss att få det förklarat. Nej, det var inte brödrosten i badkaret, det var en transdimensionell elektrisk ål! Fyfaen va' du är smart, spelledaren, den twisten såg jag inte komma!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Alltså, böcker, film, teaterpjäser; det finns väldigt gott om linjär media som är närmast helt konstruerad kring att berätta. Raph Koster refererar till viljan att göra spel till film som "frustrated director's syndrome". Tycker det i rollspel emellanåt finns lite "frustrated author's syndrome", som parallell. Men är också helt med på att det är ett fullkomligt ickeproblem för väldigt många.

Skälet att det skär sig för mig är för att berättande kräver att något är förutbestämt och när något är förutbestämt kan det omöjligt vara lika interaktivt. Det blir för lätt att det bara handlar om att försöka lista ut hur författaren tänkt, och om en inte lyckas med det så blir det istället någon sorts "aha" efteråt där vi förväntar oss att få det förklarat. Nej, det var inte brödrosten i badkaret, det var en transdimensionell elektrisk ål! Fyfaen va' du är smart, spelledaren, den twisten såg jag inte komma!
Skapa gärna en ny tråd, eftersom inget som du pratar om handlar om trådens ämne, utan du högg på en sidokommentar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,347
Jag tänker också att plot är mer en plan knuten till en agenda än ett linjärt manus. Så som det kan användas på engelska; "what are you plotting?" eller:
"Remember, remember!
The fifth of November,
The Gunpowder treason and plot;
I know of no reason
Why the Gunpowder treason
Should ever be forgot!"

Edit: Men på svenska ligger väl plot nära ordet plan? Fraktionerna har en agenda och en plan?
 
Last edited:
Top