Varulv [UTKANTRE] - R1

Fast röstfifflet påverkade ju inte egen majoritet-kravet, citat anmälningstråden

Jag tolkade nog den här grejen fel när den postades.
@Vimes : om en omröstning slutar med egen majoritet för det ena alternativet (säg 7/5 i omröstning mellan Sture och Pungbert, där sju röster och egen majoritet ligger på Sture) men de som röstar på Pungbert har extraröst-förmågor så att det faktiska/hemliga röstläget blir 7/8 med majoritet Pungbert, vem åker då ut?

Pungbert

(moget att hitta på tramsiga exempelnamn för övrigt)

Fast röstfifflet påverkade ju inte egen majoritet-kravet, citat anmälningstråden

Jag tolkade nog den här grejen fel när den postades.
@Vimes : om en omröstning slutar med egen majoritet för det ena alternativet (säg 7/5 i omröstning mellan Sture och Pungbert, där sju röster och egen majoritet ligger på Sture) men de som röstar på Pungbert har extraröst-förmågor så att det faktiska/hemliga röstläget blir 7/8 med majoritet Pungbert, vem åker då ut?
Nu är jag bara förvirrad.

Man kan ju vara lite matematist lagd (jag är inte det) och fundera på om vi har fyra grupper med tre deltagare i varje, varav byn är en?

Dvs

alt 1:

Bybor 3
Ulvar 3
Demoner 3
Drakar 3

eller kanske alt 2:

Bybor 4
Ulvar 4
Demoner 4

Har ni andra förslag? Tänker jag fel? Är det här ett ointressant uppslag?

Det som kliar i mig är också att vi har en symmetrisk fördelning nu i starten.
Är det inte spontant skev fördelning då?
Bybor 6
Ulvar 3
Demoner 2
Drake 1
Visan behöver ju knappast ha balanserat spelet?

Jag vidhåller att jag har skumma vibbar från @Brynolf som varit så sjukt på för att få reda på allas yrken,
Det har hänt många gånger om i våra spel att byn tjänar på att outa såna här variabler från våra PM. Ofta har ondingarna variabler (yrken i det här fallet) som skulle avslöja dem om de outade dem. Vi tvingar dem därför att ljuga. Och då sticker deras outning ofta ut från mängden.

Ulvar väljer oftast att låtsas vara obskyra karaktärer som arborist i Nora, Smoke i MortalCombat och Glittriga Gullan i Ankeborg. De vågar förstås inte claima lärare, SubZero eller Kalle Anka, som med hög sannolikhet redan finns i byn. Och om de nu gör det så är risken hög att vi får tex TVÅ Sonya Blade (vilket också hänt). Bra för byn.

I det här partiet vet vi förstås inte om spelledaren har tagit hänsyn till det här, men jag tycker det lett oss rätt tillräckligt ofta för att det är värt att köra ett sånt här outningståg.

Dessutom har åtminstone jag tyckt mig se lite andra mönster i yrkena som kanske kan leda någonvart, kanske inte. Vi får väl se när snart @Sysp får tummen ur.

Men vadå. Utröstningen måste ha majoritetsröster för att gälla, men det behöver inte vara majoritetsrösten som åker ut för att folk kan hålla på med röstfiffel?

Men vadå. Utröstningen måste ha majoritetsröster för att gälla, men det behöver inte vara majoritetsrösten som åker ut för att folk kan hålla på med röstfiffel?
Vad skulle då poängen vara med extraröster? Klart Pungbert åker ut. Ut med Pungbert. Pungbert kan dra!

Nä, det var det jag insåg att jag tolkat fel från anmölningstråden, men om inte röstfifflet kan göra så att man kan åka ut trots att man inte har egen majoritet blir ju röstfifflet meningslöst. Det är ju bara en som kan ha egen majoritet från trådröstningen.

Vad skulle då poängen vara med extraröster? Klart Pungbert åker ut. Ut med Pungbert. Pungbert kan dra!
Jag tror att min tolkning av egen-majoritet-reglerna bara är att @Vimes har tröttnat på fegisar som inte vill ta ställning eftersom deras röst inte påverkar och de tror inte på något av alternativen.

Jag tänker att om det är någon som får 5 röster idag och någon/några har 2 extra röster som läggs på samma person så ryker de ändå.

Jo, men det betyder ju att om utröstningen inte har egen majoritet spelar det ingen roll att Häger sitter med 628 936 092 egna röster då, för han kan ändå inte rösta ut någon om han inte får med sig hälften av spelarna oavsett.

Så majoritetskravet för röstningen är en failsafe för att ingen ska kunna bygga upp en egen röstmaskin som vinner alla omröstningar?

Så majoritetskravet för röstningen är en failsafe för att ingen ska kunna bygga upp en egen röstmaskin som vinner alla omröstningar?
Failsafen då blir väl att byn kan vägra låta röstningen bli av överhuvudtaget. Om man sitter på 40 tusen miljarder extraröster kan man rösta ut vem man vill på egen hand UNDER FÖRUTSÄTTNING att byn ger något alternativ egen majoritet och därmed "aktiverar utröstningsprocessen".

Så då blir också det här nån slags uppmaning till byn att komma ihåg att den kan vinna genom attacker också? @Vimes vill se blod?

Failsafen då blir väl att byn kan vägra låta röstningen bli av överhuvudtaget. Om man sitter på 40 tusen miljarder extraröster kan man rösta ut vem man vill på egen hand UNDER FÖRUTSÄTTNING att byn ger något alternativ egen majoritet och därmed "aktiverar utröstningsprocessen".

Så då blir också det här nån slags uppmaning till byn att komma ihåg att den kan vinna genom attacker också? @Vimes vill se blod?
Ja, precis, det var det jag menade

Utröstning sker endast vid absolut majoritet (det vill säga mer än hälften av samtliga fortfarande levande spelare). Med tolv spelare i R1 krävs alltså att 7 röstar på samma alternativ.
Såhär står det i reglerna. Ska man vara ortodox så står det ju faktiskt att det är antalet spelare, inte antalet röster som räknas.

Men Vimes förtydligande kring Pungbert stämmer ju inte med den ortodoxa tolkningen.

Vad gäller @Vimes? Är det mer än hälften av samtliga fortfarande levande spelare eller mer än hälften av RÖSTER i spel som gäller?

Jag kanske är dum, men vad har då extraröster etc för mening?

Back