Varulv [UTKANTRE] - R1

Ja, jag tror det kan vara kraftigt skevt i förhållandena mellan fraktioner. Kanske inte 4-4-4 direkt, men likväl är det nog minst 6 scummisar i spel.
Det här är klurigt. Vimes brukar ju vsra noga med att balansera spel så en by ska ”ha råd” att missa ulvar i alla fall två rundor.

Sedan står det uttryckligen att byn har ”fiender”. Så…det kan finnas många.

Frågan är hur vi kan identifiera sådana fraktioner?

Man kan ju vara lite matematist lagd (jag är inte det) och fundera på om vi har fyra grupper med tre deltagare i varje, varav byn är en?

Dvs

alt 1:

Bybor 3
Ulvar 3
Demoner 3
Drakar 3

eller kanske alt 2:

Bybor 4
Ulvar 4
Demoner 4

Har ni andra förslag? Tänker jag fel? Är det här ett ointressant uppslag?

Det som kliar i mig är också att vi har en symmetrisk fördelning nu i starten.

Man kan ju vara lite matematist lagd (jag är inte det) och fundera på om vi har fyra grupper med tre deltagare i varje, varav byn är en?

Dvs

alt 1:

Bybor 3
Ulvar 3
Demoner 3
Drakar 3

eller kanske alt 2:

Bybor 4
Ulvar 4
Demoner 4

Har ni andra förslag? Tänker jag fel? Är det här ett ointressant uppslag?

Det som kliar i mig är också att vi har en symmetrisk fördelning nu i starten.
Jag tror inte byn har samma ratio som scummfraktioner, det känns off. Men ulvar och demoner tror jag 100 % de är lika många från start. Och om den mytiska draken är med i spel tror jag den är ensam (och kan förstöra platser) och gör något extra banananas. Så 5-3-3-1 eller 6-3-3 är mina kulturingengjorda siffror.

Fast jag förstår inte varför de listade fördelningarna är anledningar till att vi behöver supermajoritetsregeln. Supermajoritetsregeln är väl snarare ett tecken på att en scumfraktion är större än vanligt och att man behöver supermajoritet för att skjuta upp deras seger en runda? Om vi har 5 ulvar så kan de ta hem omröstningen R2 om en bybo blir nattmördad och en blir utröstad, men med supermajoritetsregeln kan de inte göra det.

Fast det är osnygg mekanikdesign och det är skitsvårt att vinna i ett sånt scenario ändå, så jag vet inte riktigt vad jag tror.

Sen bad jag om svar på två grejer förut som jag inte tror besvarats
@Basenanji hade du listat dina brödsmulor som skulle räcka till lunch?
@Sidd vad är dina egna argument när du pekar mot mig?

Har vi ngt annat sätt att flytta oss än "välja natthärbärge"? Isf har jag missat det helt...
Närå, men är det bra eller dåligt att berätta i förväg vart man ska gå?

(Jag är försiktig och gissar i min paranoia att scum vinner mer på attveta sånt än andra, men det kan ju vara intressant att höra hur folk resonerar?!)

(Jag är försiktig och gissar i min paranoia att scum vinner mer på attveta sånt än andra, men det kan ju vara intressant att höra hur folk resonerar?!)

Ja, jag tänker att det bästa är att vi kaosflyttar oss och var och en slumpar vår förflyttning utan att berätta. Det försvårar säkert poweranvändning, men jag tror det försvårar nattmord mer.

Ah det var så du menade. Jag var öppen med vart jag ska och varför de andra behöver flytta på sig. Förutom att kunna få igång min förmåga så finns risken/chansen att någon inte flyttar ut...eller till och med flyttar in. Då har ni det att gå på sen om de ger sig på mig i smedjan de kanalerna.

Jag vet att alla inte ian vara själva, därför kände jag behov av att utlysa detta först

Fast jag förstår inte varför de listade fördelningarna är anledningar till att vi behöver supermajoritetsregeln. Supermajoritetsregeln är väl snarare ett tecken på att en scumfraktion är större än vanligt och att man behöver supermajoritet för att skjuta upp deras seger en runda? Om vi har 5 ulvar så kan de ta hem omröstningen R2 om en bybo blir nattmördad och en blir utröstad, men med supermajoritetsregeln kan de inte göra det.

Fast det är osnygg mekanikdesign och det är skitsvårt att vinna i ett sånt scenario ändå, så jag vet inte riktigt vad jag tror.

Sen bad jag om svar på två grejer förut som jag inte tror besvarats
@Basenanji hade du listat dina brödsmulor som skulle räcka till lunch?
Jag gissar att supermajoriteten är ett sätt för Vimes att få "strid" att vara det primära sättet att ta någon ur spel, oavsett fraktion. Röstandet finns kvar, men nerfat till supermajoritet. Byn (och kanske scummisarna) behöver enas vem man ska spöa på så den åker, samt att det blir ett spel i spelet gällande attack/försvarsvärden och handlingar.
Jag tror rent krasst inte att supermajoriteten är för att vi är så många fraktioner att röstsystemet skulle pajja. Vimes har bytt ut röstandet mot stridssystemet. Hoppas att voffar och "demoner" inte 'är brutalt mycket starkare per individ än oss bybor.
De kanske har liknande värden i start som oss, men sett till fraktionerna i förra utkante, så kanske voffarena har bonus mot bybor, demonerna (om de nu är med) har bonus mot voffarna. Och vi stackars bybor måste försöka samarbeta för att skydda och höja värden?

Jag tror vi kan skippa det.
Hade en anteckning (om att du tryckte röd knapp i en annan tråd) som jag bara vart tvungen att använda som påtryckningsmedel för att börja röra om i grytan här i början av spel. Verkar inte som nån annan fattade/högg vidare på det.
Var bara mest ett osnyggt sätt att brunsmeta som jag hade hoppats på att du skulle ignorera å släppa.
Som sagt så tror jag vi ska släppa det. Sorry. 🙏😇

Loot mekaniken ubnderbygger min misstanke ytterliggare....

Om vi bybor är med i "no kill" pakten, så kan vi kanske dra slutsatser om vart scummen är? För de måste kanske fajtas för att loota till sig höjda värden om de ska klara att ha ihjäl býbor i längden? Att vi som by bara fajtas där vi enats om att någon ska ut.

Sådär, nu har jag tillgång till en dator. Ang. fördelningen tror jag att den ligger på 6-3-3 alternativt 6-4-2 med 4 ulvar 2 demoner i sådana fall.

Sammanfattningsvis dag 1:

Jag vidhåller att jag har skumma vibbar från @Brynolf som varit så sjukt på för att få reda på allas yrken, eventuellt @Anthrox också. Men jag kommer inte att byta bort min röst om det inte är så att Anthrox verkligen riskerar att ryka, har alldeles för lite att gå på för att vilja vara med i ett drev i dagsläget.

Jag märker att det är beef mellan @StradhLestat och @Hägerstrand , men vet inte om det är riktigt wagyu beef från tidigare spelomgångar, eller om det är Beyond Burger beef för att få oss att tro att de inte står på samma sida. Hade jag känt till historiken bättre vore det lättare, men det osar katt för mig.

Håller @Basenanji och @Sidd för safe tills vidare.

Sen tycker jag att @Big Mama s uttalande i tråden är småskumma. Detta med att vi skulle vara uppdelade i "våra" grupper på kartan redan dag 1. Och det är något med hens inlägg som känns... off.

Sådär, nu har jag tillgång till en dator. Ang. fördelningen tror jag att den ligger på 6-3-3 alternativt 6-4-2 med 4 ulvar 2 demoner i sådana fall.

Sammanfattningsvis dag 1:

Jag vidhåller att jag har skumma vibbar från @Brynolf som varit så sjukt på för att få reda på allas yrken, eventuellt @Anthrox också. Men jag kommer inte att byta bort min röst om det inte är så att Anthrox verkligen riskerar att ryka, har alldeles för lite att gå på för att vilja vara med i ett drev i dagsläget.

Jag märker att det är beef mellan @StradhLestat och @Hägerstrand , men vet inte om det är riktigt wagyu beef från tidigare spelomgångar, eller om det är Beyond Burger beef för att få oss att tro att de inte står på samma sida. Hade jag känt till historiken bättre vore det lättare, men det osar katt för mig.

Håller @Basenanji och @Sidd för safe tills vidare.

Sen tycker jag att @Big Mama s uttalande i tråden är småskumma. Detta med att vi skulle vara uppdelade i "våra" grupper på kartan redan dag 1. Och det är något med hens inlägg som känns... off.
Tror hela spelfältet kan intyga att det ofta krockar mellan mig och Hägern i spel. Helt olika sätt att se saker helt enkelt.

Röstfiffel! Om det finnas massa förmågor som röstfifflar kan det vara nödvändigt med majoritetskrav för utröstningen. Cogito ergo aleacta est, scummisarna har förmågor som fifflar med röster.

Röstfiffel! Om det finnas massa förmågor som röstfifflar kan det vara nödvändigt med majoritetskrav för utröstningen. Cogito ergo aleacta est, scummisarna har förmågor som fifflar med röster.
Fast röstfifflet påverkade ju inte egen majoritet-kravet, citat anmälningstråden

Några förtydliganden:

• LOOT ackumuleras. Så det är möjligt att ha flera extraröster, t.ex.
  • Kriteriet med absolut majoritet påverkas inte av eventuella extraröster eller liknande manipulation. Så om det är 7 spelare i spel krävs 4 röster för att det ska bli utröstning. Även om eventuella extraröster eller annat gör att det finns ett annat antal röster i spel än 7.
  • Alla förmågor sker simultant under respektive fas. Om Pelle Brakskit dödar Surke Sillberg i skymningen och Surke Sillberg ska anfall Jöns Jörgen under natten, så klarar sig Jöns Jörgen. Men om Pelle Brakskit dödar Surke Sillberg under natten så hinner Surke Sillberg anfalla Jöns Jörgen under den fasen.

Jag tolkade nog den här grejen fel när den postades.
@Vimes : om en omröstning slutar med egen majoritet för det ena alternativet (säg 7/5 i omröstning mellan Sture och Pungbert, där sju röster och egen majoritet ligger på Sture) men de som röstar på Pungbert har extraröst-förmågor så att det faktiska/hemliga röstläget blir 7/8 med majoritet Pungbert, vem åker då ut?

Back