Uteblivna spelare på konvent

Fastaval has for many years used a queue of reserves. Personnel heavy and requires games to start at the same time but otherwise works great: if you want to play but care less about what, you just queue up at a specific point at the start of the timeslot. As games start up and it is clear which are missing players, you just report “two seats free on Hot Springs Islands”. If two people in the queue want to join, you get a reply that two people are on their way.

Vet att jag har nämnt det förut, men stockholm scenario festival har den absolut bästa lösningen på detta, samla alla spelare i samma rum innan spelpasset börjar, inklusive folk som inte anmält sig till något särskilt, se till att alla får jämna grupper innan man går därifrån. Jag tror det hade fungerat alldeles utmärkt på både GothCon och LinCon också.

Och som någon nämnt det där med att ta en avgift är en dubbeleggat svärd, för vissa kanske det absolut blir att man dyker upp för att man redan har betalat men för andra blir det tvärtom då man inte känner någon skam eftersom man redan betalat och inte tycker att pengarna är så noga.

Vet att jag har nämnt det förut, men stockholm scenario festival har den absolut bästa lösningen på detta, samla alla spelare i samma rum innan spelpasset börjar, inklusive folk som inte anmält sig till något särskilt, se till att alla får jämna grupper innan man går därifrån. Jag tror det hade fungerat alldeles utmärkt på både GothCon och LinCon också.
Lite så brukade det funka när jag spelade spel på Gothcon, men inte för liksom "alla arr" utan varje arr gjorde typ den grejen. Alla som var intresserade står/stod i en klump utanför, en grupp i taget släpps in, och det finns gott om möjligheter att kombinera grupper, dyka upp och hoppa med en grupp, osv. Kanske är det så fortfarande?

Lite så brukade det funka när jag spelade spel på Gothcon, men inte för liksom "alla arr" utan varje arr gjorde typ den grejen. Alla som var intresserade står/stod i en klump utanför, en grupp i taget släpps in, och det finns gott om möjligheter att kombinera grupper, dyka upp och hoppa med en grupp, osv. Kanske är det så fortfarande?
Den utmärkta GothCon-ledningen och jag blev alla förvirrade när vi inte förstod varandras förväntningar förra året. De frågade om jag behövde fler spelledare till mitt evenemang. Jag tänkte för mig själv, "Va? Jag bryr mig väl inte om huruvida någon annan spelleder Brindlewood Bay samtidigt som jag?"

Jag som är något av en konventfärsking visste inte ens om att folk kom i lag! Hur ovanligt är det att man som ensamt huvve kommer fram till ett bord och spelar?

En rolig skillnad mellan GothCon och LinCon är att GC har det här fokuset på rollspelslag kvar sedan den tid då man tävlade i D&D. På LinCon anmäler sig många individuellt och ingen talar om lag.

På varje arrangemangs sida i anmälningssystemet på LinCon finns det en epostadress till konventsledningen.

Nu när jag tittar så har de tre saknade spelarna avanmält sig. Men när det skedde vet inte jag. Jag fick iaf ingen upplysning om det. I så fall hade jag säkert kunnat ragga upp fler spelare under torsdagen. Jag är glad att jag fick en av Fjodor under pågående spelpass. (y)
GothCon var individuell anmälan i år vad jag kunde se. Gillar det.

Jag som är något av en konventfärsking visste inte ens om att folk kom i lag! Hur ovanligt är det att man som ensamt huvve kommer fram till ett bord och spelar?
Jag går själv ofta då jag tycker det är roligare. Mina vänner spelar jag med året om så för mig blir konvent kul i att spela med nya människor och få nya erfarenheter. Ser det också lite utmanande och utvecklande i mitt rollspelande. Att sitta med en ny grupp så måste du träna på att känna av och vara väldigt snabb på att anpassa mig/känna av gruppen. Jag gillar det upplägget.

Om vi pratar GothCon så har det tidigare varit laganmälan till rollspelspassen samt drop in-rollspel i Indierummet och OSR-hörnan. Från och med i år öppnade GothCon även upp för individuell anmälan till rollspelspassen. SävCon hade laganmälan till rollspelspassen längre tillbaka men hur det är nu vet jag inte. Andra konvent jag besökt - Grottröj, SchtaanCon, MunkCon - har kört utan föranmälan till specifika spelpass.

Jag går själv ofta då jag tycker det är roligare. Mina vänner spelar jag med året om så för mig blir konvent kul i att spela med nya människor och få nya erfarenheter. Ser det också lite utmanande och utvecklande i mitt rollspelande. Att sitta med en ny grupp så måste du träna på att känna av och vara väldigt snabb på att anpassa mig/känna av gruppen. Jag gillar det upplägget.
Jag kör precis samma upplägg av samma anledningar. Är väldigt roligt och givande att komma in som +1 i en etablerad grupp.
Gruppen brukar också uppskatta en frisk fläkt och lite omskakning i leden. 🙂

Ja alltså det är detta jag tycker verkar vara halva charmen. Om jag bara ska dra dit samma gamla tråkmånsar jag vanligtvis spelar med kan vi lika gärna sitta i köket, tänker jag...!

Ja alltså det är detta jag tycker verkar vara halva charmen. Om jag bara ska dra dit samma gamla tråkmånsar jag vanligtvis spelar med kan vi lika gärna sitta i köket, tänker jag...!

Jag brukar försöka spela med folk jag känner men sällan träffar för att vi bor på olika orter. Därför uppskattar jag laganmälan. Problemet med GothCon är dock att hinna boka in några pass innan alla platser är tagna.

Lite så jag känner. Betala dyr resa för något jag gör i mitt kök hemma. 🤗

Skillnaden är väl att hemma i köket finns inte just det här konventsäventyret – och åtminstone för mig är ju det roliga väldigt mycket knutet till att ta sig an ett intressant och utmanande äventyr. Träffa nya människor är väl för all del trevligt, men det gör jag helst utanför rollspelsaktiviteten i så fall.

Eftersom det är så sällan man får tillfälle att spela på konvent så tänker jag att det är viktigt att det blir en schysst upplevelse – då vet jag inte om jag är så sugen på att ta risken att spela med en massa randos som jag inte vet om jag har tillräckligt mycket gemensamt med spelstilsmässigt för att det alls ska funka. Man tar ju redan en tillräckligt stor risk med att spela med en ny SL… =)

Jag skulle uppskatta om det fanns möjlighet att anmäla lag (och att det då var den enhet man hanterade). Som SL på LinCon i år fick jag ett sent avhopp, som jag upptäckte av en slump dagen innan. Som var hade en annan spelare hört av sig, så jag hade en inofficiell reservlista på en person.

Förr fanns det tre olika typer av rollspelsarr på LinCon: Lag, Individuellt och Drop-in. För flera år sedan försvann Lag, åtminstonde funktionellt. Detta tycker jag är synd då det är min föredragna arr-form. Då läggs ansvaret på att få ihop full grupp på lagledaren, och inte på arrangören (som redan har tillräckligt att stå i). Sätter jag ihop en scenario för fem karaktärer så behöver jag fem karaktärer. Den som då hoppar av fuckar upp för fem andra personer (SL inräknat). Inte ok.

Har man lag skulle också den sociala kostnaden för att bara "inte ha lust" öka (även om en del individer är immuna mot sådant, men då åker de ut ur gruppen till nästa gång).

Sedan tycker jag att även Individuellt och Drop-in ska finnas, men det är en annan grej. Samt borde inte vara ett problem då rollspelsutbudet ökat markant på LinCon senaste åren.

Ett problem är att LinCon verkar vilja hålla koll på individer snarare än klumpar med folk. Som lagledare säger jag att min grupp ska spela Pass 1, 7 och 15. Sedan är det upp till mig att se till att det är folk där. Då vill jag inte ha ett system som säger att person A i mitt gäng är dubbelbokad, då person A i nuläget bara är en placeholder.

Sedan skulle jag gärna se någon struktur för att hitta spelare till grupper och tvärtom. Nästa år kanske jag får skicka en löpare till Indierummet för att värva folk på kort varsel. Samt hänvisa folk dit för att agera "spelarpool". Fast det måste väl koordineras med Indierummet antar jag.

Lite så jag känner. Betala dyr resa för något jag gör i mitt kök hemma. 🤗
Man kan också spela något på konvent som man velat testa, utan att behöva köpa eller läsa in sig på spelet. Det är svårt att göra hemma i köket.

Back