Cyberpunk genom fantasylinsen [lång]
Riktigt schysst lista.. Kul att se någon "ny" på <200 inlägg tar sig tid och gör en sådan här stor sammanställning.. Där steg du lite i mina ögon... och mer aktiv börjar du bli på forumet också.. Roligt.. Några av punkterna tog upp något jag inte direkt tänkte på, men de listor jag har läst har egentligen aldrig hjälpt mig något som spelledare.. Visst, jag läser dem och jag håller med om att man borde ha med listorna men när jag väl sätter mig och spelleder så glömmer jag bort allt..
Varför ska det vara så svårt? När jag är spelledare i något standardfantasyspel så har jag ju inga som helst problem med att fånga den miljön.. Ok, jag har spellett fantasyvärldar 20 gånger mer än cyberpunkvärldar men ändå? Hur svårt kan det vara? Är det så svårt för att det är så likt vår egen värld? Något jag själv har svårt med är att få fram attityden och modet..
Jag funderade en stund över denna fråga tills jag kom å tänka på speltillfällena i Shadowrun.. Shadowrun har kombinerat fantasy och cyberpunk.. Det räcker i regel med att spelledaren säger att det är en orch vi stöter på för att vi spelare ska få en bild i våra huvud hur dennes attityd och klädstil är.. Det hjälper spelledaren att forma individer också.. Antingen kan denne följa den klyschiga bild som spelarna har från fantasyspelen eller så kan han bryta mot den och på så sätt ge spelledarpersonen lite karaktär..
Jag funderar om detta är något som man kan testa att göra på andra cyberpunkrollspel.. Jag brukar själv har rätt svårt att kunna b(r)yta från fantasy till en annan genre och verkligen få
flyt på det hela.. Jag har inte testat detta själv men jag tycker det känns som något som skulle funka.. Om vi ska se dina punkter genom "fantasylinsen" så skulle det kunna se ut såhär..
"
1. Detaljer. I form av mode, kläder, design."
Bra punkt, vanligt förekommande i "listor över det som bör förekomma i en cyberpunkvärld" och också det som är det svåraste att få med.. Vem vet vad som kommer att dyka upp i modetrenderna de senaste åren.. Jag själv tror att folk kommer att skratta lika mycket åt våra färgade hår (för vi vet ju att
alla har så), lika mycket som vi skrattar åt pudelrockarnas frisyrer som de hade på 80-talet.. Eller glitter/(färg)sprayhårmodet som fanns..
Jag är lite trött på det plastiga, neonsprakande modet som presenterades i 80-talscyberpunk.. Folk verkar inte inse att det modet bara var en förlängning av 80-talet och den synen har hängt med ända till våra dagar.. Det har varit bisarra och expressionistiska klädstilar som härskat de senare åren.. Vem säger att "pendeln" inte slår tillbaka till det stela efterkrigsmodet? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att någon social klass (typ överklassen) söker sig till det de närmaste 10-15 åren..
Men nu var det inte mina sierier om mode det gällde, utan hur en spelledare kan förmedla cyberpunk genom att använda sig av fantasyvärldsbeskrivningserfarenhet (jag gillar långa ord

).. Föreställ dig hur en orch skulle se ut i framtiden.. En flåbuse.. Sliten skinnjacka, hängiga kläder.. En del är lite trasiga.. Han vill nog ge en attityd av tuffhet... Rå styrka.. De kläder man väljer är oftast något som man vill förmedla.. Tänk på det.. Tänk inte på vilka kläder eller färger ett plagg har.. Försök förmedla attityden.. Personligheten..
Hur skulle en alv klä sig, tolkad från ett cyberpunkperspektv? Under vilka tillfällen skulle alvmodet vara rätt att använda?
"
2. Cybertech. /.../ Inte alla men många har cybertech."
En magiker i en cyberpunkvärld.. Hur skulle dennes lägenhet vara om han gjorde allt det moderna på magiskt sätt? Teven sätts på genom magiska formler (kommandon), tavlorna kan byta motiv (teveskärmar som hänger på väggarna), en husande (hologram - AI), rengör sina kläder på magiskt sätt utan att behöva röra vid dem ("handscanner" som tar bort smuts)..
Även specifika besvärjelser kan ge inspiration till cyberpunkvardagen.. Eldbollar är handeldsvapen.. Läkebesvärjelser är läkesprutor.. Finna varelse är en rörelsedetektor.. Flyga är någon sorts repulsarfarkost..
Fundera lite på detta.. Vilken besvärjelse skulle kunna vara rätt att använda om spelarna vill ta sig in i ett hus? Vilka cyberpunkföremål skulle man kunna omtolka besvärjelserna till?
"
3. Attityd. /.../ Här finns inget utrymme för klantar och svenssons..."
Jag har skrivit det några gånger förut på forumet men jag själv brukar använda mig ibland av djurpersonligheter på vissa individer när jag inte har tänkt ut några karaktärsdrag.. Detta går att göra med raserna från fantasyrollspel också.. Drakar, alver, dvärgar, orcher och ta deras personligheter.. Använd och återanvänd dem.. Frångå stereotyperna på vissa punkter och få helt nya attityder.. Orcherna är gängmedlemmar.. Chronopiaalverna är företagsmän.. Kattmän är reportrar..
"
4. Våld. /.../ Våldet ska vara rått, brutalt och komma snabbt, som blixten från klar himmel."
I en fantasyvärld så är i regel polisväsendet ringa, om ens existerande.. Just detta är det i cyberpunkvärlden också.. Alla i (standard)fantasyn är beväpnade till tänderna och det är inget ovanligt att någon drar vapen och viftar med det för att få lite respekt (spelarna är inte direkt något undantag

)..
"
5. Litet jordklot. /.../ Tack vare internet, snabba transportmöjligheter så ska rollpersonerna lätt och snabbt få ta del av saker som händer på andra sidan jordklotet..."
Här var en punkt jag inte hade tänkt på men den tror jag kommer rätt automatiskt eftersom vi själva nu lever i ett sådant (ej fullt utvecklat) informationssamhälle.. Men om du tänker efter på hur du skrivit punkten.. Om jag läser mellan raderna så säger du "Det här är olikt en fantasyvärld"..
"
6. Media och information."
Tänk marknadsdag i stadens torg.. Personer som ropar ut sina varor och tjänster.. Inkastare.. Värdshusskyltar ovanför ingångarna.. Tänk dig detta
överallt och
överdriv det.. Försök även att få med hur trångt och välbefolkat det är.. Även här kan du kan du ibland bryta mot dessa förklaringar, bara för att ge intryck av hur övergivet en stadsdel är..
"
6. Företagen. /.../ Staten har förlorat all sin makt eller i värsta fall extisterar inte längre."
Adeln.. Adeln förtrycker de andra.. Oj, jag har skrivit så mycket så jag börjar tröttna lite på att skriva.. Brukar du köra med att adelsmän får stora previlegier, att de kommer undan med det mesta och att de brukar påvisa sin överlägsenhet mot de arbetande så har du nog inga som helst problem med att spela en megakorp i en cyberpunkvärld..
"
7. Droger. /.../ Dom finns överalllt, många tar dom, om inte dom flesta."
Läkande örter och växter som ger magiska fördelar till spelarna.. Du får tänka lite själv och göra lite jämförelser men visst finns det stora likheter?
J..a..g --- o..r..k..a..r --- i..n..t..e --- k..o..r..r..l..ä..s..a --- d..e..t..t..a.
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som borde ha sagt någonstans i början av inlägget att han är rätt trött på den stereotypiska cyberpunkdystropin där allt ont är förstorat