Nekromanti Utebliven cyberpunk-känsla..

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,040
Location
Göteborg
På sistone så har cyberpunken minskat mer och mer i vårt neotechande.

Det har mest blivit någon slags nutid i neotechs värld men utan prylar som kännetecknar cyberpunken och lite mer av en jetset stil där RP är snorrika och lever i lyx.

Vad jag behöver är konkreta tips på hur jag utan att pajja RP:s karriär (villen i sig är jävligt rolig att spela och SL:a) kan få in mera cyberpunk och verkligen ge känslan av att det är in 2004 vi spelar i..

Givetvis är det lätt att bara slänga på SLP massa cybertech men det är liksom lite djupare saker jag är ute efter..saker som inte märks utan bara är i bakgrunden och ger känslan utan att spelarna fattar VAD det är som ger känslan..

hjälp mig!!
 
G

Guest

Guest
Tja, inte undra på att ni förlorat cyberpunkkänslan i neotech eftersom det inte är ett cyberpunkrollspel...

Men hur som helst. Viktigt för mig i cyberpunk är följande:

1. Detaljer. I form av mode, kläder, design. Ungdomar i en bra cyberpunkvärld går inte omkring i jeans, t-shirts och keps. Det är mer flippade kläder. plastiga kjolar, självlysande armband, bissara frissyrer i lustiga färger, nitar, läder, stora kängor och givetvis ett basebollträ eller en fet revolver... Kolla in vissa gatuscener i Bladerunner och Judge Dredd för att få lite inspiration...

2. Cybertech. Som du nämne så kanske det inte är tillräkligt men ger klart en känsla för vad det är för värld dina rollpersoner lever i. Inte alla men många har cybertech. Det behöver inte vara stora cybernetiska armar eller ben som gnisslar och far utan ett DNC-jack, kortplats, ett tydligt cyberöga. rippers, inbyggda telefoner... Små detlajer som du bara nämnder i förbifarten. Cybertech är vardagsmat och ska presenteras som sådan oxå. Man beskriver SLP´s hur dom är klädda och hur dom ser ut. Mitt i allt detta ska man kläma in ett cybernetiskat tillbehör.

3. Attityd. Allt ska göras med attityd och stil. Fula och osäkra individer drunkanar och försvinner i en bra cyberpunkvärld. Här finns inget utrymme för klantar och svenssons...

4. Våld. Det finns i cyberpunken. Våldet ska vara rått, brutalt och komma snabbt, som blixten från klar himmel. Pang ska det säga! Muckar rollpersonerna gräl med någon så kan dom räkna med att han eller hon muckat tillbaka. Vapen finns överallt, från knivar och påkar till feta automatkarbiner. Alla har dom för alla vill ju kunna försvara sig. Megaföretagen är givetvis en bidragande faktor till våldet, återkommer mer om dom längre ner.

5. Litet jordklot. Sträckan mellan BAMA och Tokyo är vissligen lång, men det ska iinte kännas som det. Tack vare internet, snabba transportmöjligheter så ska rollpersonerna lätt och snabbt få ta del av saker som händer på andra sidan jordklotet utan att behöva kolla i utrustningslistan och köpa 2 veckors fältproviant...

6. Media och information. Här ska man överdriva lite. Detta är en detalj som jag börjat använda mer och mer. Reklam. Överallt blir rollpersonerna bombaderade med reklam. TV monitorer finns överallt, från små skärmar som finns monterade på offentliga toaletter, tunnelbanan, väntesalen på sjukhuset, baren, nattklubben, i taxin, i hissen, till enorma fasadhologram som syns över hela stadsdelen. När rollpersonerna använder telefonerna så hörs en röst som talar om vad samtalet kostade, hur långt det var och vem som levererade samtalet. Detaljer! Senast vi spelade så skulle rollpersonerna snoka fram lite info, platsen var en superavancerad forskningsstation på grönland. Till och med där kunde dom varje 10 minuter höra en mjuk kvinnlig röst göra reklam för personalförsäkringar för Progenexanställda i högtalarna...

6. Företagen. Megakorparna bestämmer! Staten har förlorat all sin makt eller i värsta fall extisterar inte längre. Sålänge du är anställd så är du priviligerad. Du blir skyddad av företagets polis, äter företagets mat [i deras arbetsmatsal] läser deras tidningar och ser deras tv-program. Du bor i en företagslägenhet och dina barn går i företagets skolor. Viist, låter kanske nice, men å andra sidan ska du visa din lojalitet, arbetsvilja och inte ställa allt för obekväma frågor. Hamnar du utan för företagets cirkel av lojalitet så är du ingen. Folk utan jobb betyder inget alls, dom är inget värda och behandlas där av... Glöm A-kassa, soss, bidrag och annat som vi svenskar har. Inget jobb inga pengar. Inga pengar ingen lägenhet, telefon, el, vatten och internet.

Mina spelare hade lite svår att acceptera en sådan värld i början, men nu flyter det på. Mucka inte med mgakorparna om du inte har backup från en annan. Kommer ihåg hur rollpersonerna räddade en snubbe från ett gäng en gång. Snubben var svårt skadad efter ett flertal knivhugg. Rollpersonerna ringde efter ambulans, den kom och ambulansvårdarna kollade snubbens ID. Det visade sig att han inte hade någon försäkring så dom vände på klackarna och gick, snubben förblödde... Bissara situationer som gör en bra cyberpunkvärld.

7. Droger. Slutligen lite om droger. Dom finns överalllt, många tar dom, om inte dom flesta. På nattklubbar dricker man "spetsade" självlysande drikar för att orka dansa hela natten, på jobbet käkar folk antistress piller för att orka med 14-timmars arbetsdagen som företagen rekommenderar. På gatan skjuter folk upp syntetiska superberoendeframkallande droger som fräter sönder hjärnan på folk...

Så brukar jag persentera min värld, givitvis innehåller den scener med jetset liv, superrika chefer som lever i lyx, men oftast så brukar man befinna sig nere på gatorna. Det är gatorna som är symbolen för cyberpunk...

Observer att denna spelstil är högst personlig, den funkar med mina spelare men kanske inte skulle vara ok med dina, du får testa dig fram...

Lycka till

MVH
Lexx
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Vad sägs om Mars?

En tanke jag fick bara sådär är en semester på Mars som går fel. Kanske ett terrorattentat som slår ut kommunikationerna med Jorden och lämnar rollpersonerna utan möjlighet att använda sina betalkort med mera. Sådant kan man ju alltid spinna vidare på, och då har man samtidigt ett begränsat område att spela på så slipper man att rollpersonerna drar runt över hela jorden och därmed kan man lägga mer krut på platsbeskrivningar och atmosfären. Och på Mars kan man säkert lätt få fram en skön cyberpunk-känsla i en ganska klaustrofobisk miljö. Rött damm, trånga bostäder etc.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Cyberpunk genom fantasylinsen [lång]

Riktigt schysst lista.. Kul att se någon "ny" på <200 inlägg tar sig tid och gör en sådan här stor sammanställning.. Där steg du lite i mina ögon... och mer aktiv börjar du bli på forumet också.. Roligt.. Några av punkterna tog upp något jag inte direkt tänkte på, men de listor jag har läst har egentligen aldrig hjälpt mig något som spelledare.. Visst, jag läser dem och jag håller med om att man borde ha med listorna men när jag väl sätter mig och spelleder så glömmer jag bort allt..

Varför ska det vara så svårt? När jag är spelledare i något standardfantasyspel så har jag ju inga som helst problem med att fånga den miljön.. Ok, jag har spellett fantasyvärldar 20 gånger mer än cyberpunkvärldar men ändå? Hur svårt kan det vara? Är det så svårt för att det är så likt vår egen värld? Något jag själv har svårt med är att få fram attityden och modet..

Jag funderade en stund över denna fråga tills jag kom å tänka på speltillfällena i Shadowrun.. Shadowrun har kombinerat fantasy och cyberpunk.. Det räcker i regel med att spelledaren säger att det är en orch vi stöter på för att vi spelare ska få en bild i våra huvud hur dennes attityd och klädstil är.. Det hjälper spelledaren att forma individer också.. Antingen kan denne följa den klyschiga bild som spelarna har från fantasyspelen eller så kan han bryta mot den och på så sätt ge spelledarpersonen lite karaktär..

Jag funderar om detta är något som man kan testa att göra på andra cyberpunkrollspel.. Jag brukar själv har rätt svårt att kunna b(r)yta från fantasy till en annan genre och verkligen få flyt på det hela.. Jag har inte testat detta själv men jag tycker det känns som något som skulle funka.. Om vi ska se dina punkter genom "fantasylinsen" så skulle det kunna se ut såhär..

"1. Detaljer. I form av mode, kläder, design."
Bra punkt, vanligt förekommande i "listor över det som bör förekomma i en cyberpunkvärld" och också det som är det svåraste att få med.. Vem vet vad som kommer att dyka upp i modetrenderna de senaste åren.. Jag själv tror att folk kommer att skratta lika mycket åt våra färgade hår (för vi vet ju att alla har så), lika mycket som vi skrattar åt pudelrockarnas frisyrer som de hade på 80-talet.. Eller glitter/(färg)sprayhårmodet som fanns..

Jag är lite trött på det plastiga, neonsprakande modet som presenterades i 80-talscyberpunk.. Folk verkar inte inse att det modet bara var en förlängning av 80-talet och den synen har hängt med ända till våra dagar.. Det har varit bisarra och expressionistiska klädstilar som härskat de senare åren.. Vem säger att "pendeln" inte slår tillbaka till det stela efterkrigsmodet? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att någon social klass (typ överklassen) söker sig till det de närmaste 10-15 åren..

Men nu var det inte mina sierier om mode det gällde, utan hur en spelledare kan förmedla cyberpunk genom att använda sig av fantasyvärldsbeskrivningserfarenhet (jag gillar långa ord :gremwink:).. Föreställ dig hur en orch skulle se ut i framtiden.. En flåbuse.. Sliten skinnjacka, hängiga kläder.. En del är lite trasiga.. Han vill nog ge en attityd av tuffhet... Rå styrka.. De kläder man väljer är oftast något som man vill förmedla.. Tänk på det.. Tänk inte på vilka kläder eller färger ett plagg har.. Försök förmedla attityden.. Personligheten..

Hur skulle en alv klä sig, tolkad från ett cyberpunkperspektv? Under vilka tillfällen skulle alvmodet vara rätt att använda?

"2. Cybertech. /.../ Inte alla men många har cybertech."
En magiker i en cyberpunkvärld.. Hur skulle dennes lägenhet vara om han gjorde allt det moderna på magiskt sätt? Teven sätts på genom magiska formler (kommandon), tavlorna kan byta motiv (teveskärmar som hänger på väggarna), en husande (hologram - AI), rengör sina kläder på magiskt sätt utan att behöva röra vid dem ("handscanner" som tar bort smuts)..

Även specifika besvärjelser kan ge inspiration till cyberpunkvardagen.. Eldbollar är handeldsvapen.. Läkebesvärjelser är läkesprutor.. Finna varelse är en rörelsedetektor.. Flyga är någon sorts repulsarfarkost..

Fundera lite på detta.. Vilken besvärjelse skulle kunna vara rätt att använda om spelarna vill ta sig in i ett hus? Vilka cyberpunkföremål skulle man kunna omtolka besvärjelserna till?

"3. Attityd. /.../ Här finns inget utrymme för klantar och svenssons..."
Jag har skrivit det några gånger förut på forumet men jag själv brukar använda mig ibland av djurpersonligheter på vissa individer när jag inte har tänkt ut några karaktärsdrag.. Detta går att göra med raserna från fantasyrollspel också.. Drakar, alver, dvärgar, orcher och ta deras personligheter.. Använd och återanvänd dem.. Frångå stereotyperna på vissa punkter och få helt nya attityder.. Orcherna är gängmedlemmar.. Chronopiaalverna är företagsmän.. Kattmän är reportrar..

"4. Våld. /.../ Våldet ska vara rått, brutalt och komma snabbt, som blixten från klar himmel."
I en fantasyvärld så är i regel polisväsendet ringa, om ens existerande.. Just detta är det i cyberpunkvärlden också.. Alla i (standard)fantasyn är beväpnade till tänderna och det är inget ovanligt att någon drar vapen och viftar med det för att få lite respekt (spelarna är inte direkt något undantag :gremsmile:)..

"5. Litet jordklot. /.../ Tack vare internet, snabba transportmöjligheter så ska rollpersonerna lätt och snabbt få ta del av saker som händer på andra sidan jordklotet..."
Här var en punkt jag inte hade tänkt på men den tror jag kommer rätt automatiskt eftersom vi själva nu lever i ett sådant (ej fullt utvecklat) informationssamhälle.. Men om du tänker efter på hur du skrivit punkten.. Om jag läser mellan raderna så säger du "Det här är olikt en fantasyvärld"..

"6. Media och information."
Tänk marknadsdag i stadens torg.. Personer som ropar ut sina varor och tjänster.. Inkastare.. Värdshusskyltar ovanför ingångarna.. Tänk dig detta överallt och överdriv det.. Försök även att få med hur trångt och välbefolkat det är.. Även här kan du kan du ibland bryta mot dessa förklaringar, bara för att ge intryck av hur övergivet en stadsdel är..

"6. Företagen. /.../ Staten har förlorat all sin makt eller i värsta fall extisterar inte längre."
Adeln.. Adeln förtrycker de andra.. Oj, jag har skrivit så mycket så jag börjar tröttna lite på att skriva.. Brukar du köra med att adelsmän får stora previlegier, att de kommer undan med det mesta och att de brukar påvisa sin överlägsenhet mot de arbetande så har du nog inga som helst problem med att spela en megakorp i en cyberpunkvärld..

"7. Droger. /.../ Dom finns överalllt, många tar dom, om inte dom flesta."
Läkande örter och växter som ger magiska fördelar till spelarna.. Du får tänka lite själv och göra lite jämförelser men visst finns det stora likheter?

J..a..g --- o..r..k..a..r --- i..n..t..e --- k..o..r..r..l..ä..s..a --- d..e..t..t..a.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som borde ha sagt någonstans i början av inlägget att han är rätt trött på den stereotypiska cyberpunkdystropin där allt ont är förstorat
 
G

Guest

Guest
Re: Cyberpunk genom fantasylinsen [lång]

Oj, det var mycket...

Men jag ska försöka gå igen min liste lite mer i detalj eller bara fylla ut den:

Bra punkt, vanligt förekommande i "listor över det som bör förekomma i en cyberpunkvärld" och också det som är det svåraste att få med..
Design och kläder är enligt mig väldigt viktigt i cyberpunk. Människor vill synas, man vill inte vara en skugga som folk bara går förbi utan att ens kastar ett öga på. Detta resulterar i att människor [speciellt ungdomar] klär sig så färgstark/utmanande/bissart som möjligt. Detta ser vi redan idag i form av olika subkulturer, så det får heller inte missas i en cyberpunkvärld som trots allt utspelar sig i våran värld inta allt för långt in i framtiden... Men jag håller med att latex, lack och läder inte fungerar hela tiden och inom samtliga klasser rakt igenom. I min värld så klär sig Eliten på ett helt annat sätt, här har man tagit till sig 40-tals modet [precis som du nämde] Kritstreckrandiga kostymer, bakåtslickat hår och lackskor är ett måste, kvinnorna bär knälånga kjolar och figursydda kavajer. Cybernetiken finns inte, iaf inte på ytan. Det våre vulgärt. På sin höjd ett DNC-jack eller liknande. Kolla in Bladerunner och Tyrellsnubben...

Sen är det högst personligt, jag tycker att 80-talsmodet passar på gatan i cyberpunk, mina spelar uppskattar det så varför krångla. Men visst finns det alternativ. Men där är det bara att återigen kolla in subkulturer och få inspiration.

I en fantasyvärld så är i regel polisväsendet ringa, om ens existerande.. Just detta är det i cyberpunkvärlden också..
Där är det faktiskt skillnad mellan fantasy och Cyberpunk, iaf i min spelvärld. I fatasyrollspel bär INTE alla vapen, alla är inte rädda att gå ut på gatan och beväpnar sig, köper plåtrustningar bara för att man ska gå till handelsboden. I fatasyrollspel hänger inte orcher på gatorna och pumpar sig fulla med droger och röjer järnet när solen gått ner. I fatasy brukar det inte förkomma att stadsvaket fullständigt strunar i att folk blir ihjälslagna i mörka gränder... Tant Agda brukar inte ha ett 2-handsvärd i fruktkorgen, men i cyberpunk skulle samma tant kunna ha en Ingram nedpackad i sin elektriska självtänkande rulator. Så man får passa sig. I Cyberpunk är männsikor rädda. Bättre att fylla dgägget med bly och fråga sen än riskera liv och lem. Detr är en brutal värld utan pardon!

Sådan världsbeskrivning och år av spelande ha resulterat i att spelarna faktiskt tar på sig kevlarvästar fast dom är vanliga skrivbordskorpar innan dom ska till jobbet. Man tänker till innan man ger sig ut på gatorna efter midnatt. Vilket jag är rätt nöjd med :)

Men om du tänker efter på hur du skrivit punkten.. Om jag läser mellan raderna så säger du "Det här är olikt en fantasyvärld"..
Visst är det så. I fantasy så kan en resa mellan två städer bli ett projekt, man inhandlar mat, riddjur, rep och faklor och en massa annat jox. Resan brukar ofta resultera i slumpmässiga möten med orcher, troll och annat djävulskap, kanske man oxå trillar ner i något underjordiskt komplex... I Cyberpunk ska en resa mellan två städer eller två länder för den delen ske tokfort. Man käkar frukost i Peking, slåss mot crackpåverkade kroppssamlare i BAMA på eftermiddagen och sent på kvällen skjuter man ihjäl slutskurken så han dramatiskt faller genom ett panormafönster från 122:a våningen i någon megastad i forna östeuropa.

Adeln.. Adeln förtrycker de andra..
Där har du helt rätt. Adlen och Megakorparna är typ samma sak, fast skillnaden är väl att megakorparna har en större globla makt. Man kan faktiskt försvinna undan Adels makt, men att undkomma megakorparna är lite svårare och mer invecklat... Men viss finns det likheter.

Läkande örter och växter som ger magiska fördelar till spelarna.. Du får tänka lite själv och göra lite jämförelser men visst finns det stora likheter?
Finns också likheter, men dessto större skillnda. I Cyberpunk använder man droger för att fly undan vardagen, för att klara stressen eller bara för att man inte pallar att se verkligheten. Drogtillverkare är inte längre några barfota kokabönder i colombia utan enorma ligor som har samma makt som megakorparna. Man tillverkar inte drogerna i någon jordig källera utan i superavancerade lab där man framställer droger som bara blir starkare och mer beroendeframkallande än någonsin. I fatasy använder man ju enbart droger för att temporärt förstärka sig själ eller för helning eller liknande. Sällan man påträffar stenade alver eller tokhöga orcher eller helt apatiska dvärgar som rökt för mycket grottsvampar.

Min värld kanske är stereotyp men jag tycker INTE att man ska maxar på allt som är onskefullt och skrämmande. Utan man ska koncentrera sig på den lilla männsikan [rollpersonerna]. Megakorparna finns där, dom bestämmer men vem fan bryr sig, jag har min bössa, jag har attityd och vill jag så kan jag varva den här stan, men idag orkar jag inte.

Nu vet jag fan vad jag skriver längre...

MVH
Lexx
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Re: Cyberpunk genom fantasylinsen

"Design och kläder är enligt mig väldigt viktigt i cyberpunk. Människor vill synas, man vill inte vara en skugga som folk bara går förbi utan att ens kastar ett öga på.
Nej, alla vill inte det.. Det där är något ideal som ska eftersträvas enligt modetidningar och dylika tidningar, typ Slitz.. Många väljer även kläder och stil för att slippa undan att få uppmärksamhet.. Fast detta är ju mer något av min egen åsikt och min reflektion av andra människor.. Inget som direkt är fastslaget..

Men jag håller helt klart med dig att människorna som tillhör subgrupperna vill märkas..

"Där är det faktiskt skillnad mellan fantasy och Cyberpunk, iaf i min spelvärld. I fatasyrollspel bär INTE alla vapen, alla är inte rädda att gå ut på gatan och beväpnar sig, köper plåtrustningar bara för att man ska gå till handelsboden."
Äh, själv så försöker jag begränsa det i båda världarna.. Det är bara rollpersonerna som är lite annorlunda och står ut genom att ha vapen.. Jag föredrar att visa skillnaden mellan rollpersoner och "vanligt folk" på det sättet..

"Finns också likheter, men dessto större skillnda. I Cyberpunk använder man droger för att fly undan vardagen, för att klara stressen eller bara för att man inte pallar att se verkligheten."
Ahh.. Helt klart.. Du har rätt.. Ja, anledningen till bruket av droger skiljer sig i regel rätt rejält mellan fantasy och cyberpunk..

"Sällan man påträffar stenade alver eller tokhöga orcher eller helt apatiska dvärgar som rökt för mycket grottsvampar."
Men visst vore det häftigt? :gremwink:

"Nu vet jag fan vad jag skriver längre..."
Nä, men det var helt klart vettigt.. Särskilt det du skrev i nästsista stycket..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som citerar det han tyckte var huvudpunkten i det stycket och som borde vara fokus i cyberpunktspel: "Megakorparna finns där, dom bestämmer men vem fan bryr sig, jag har min bössa, jag har attityd och vill jag så kan jag varva den här stan, men idag orkar jag inte"
 
G

Guest

Guest
Re: Cyberpunk genom fantasylinsen

Äh, själv så försöker jag begränsa det i båda världarna.. Det är bara rollpersonerna som är lite annorlunda och står ut genom att ha vapen.. Jag föredrar att visa skillnaden mellan rollpersoner och "vanligt folk" på det sättet..

Det är klart man ibland blir trött på huv vissa spelare tänker " Jag ska göra en Smidig lite jägare, jag köper en arbalest som primärt vapen och ett tvåhandssvärd som backupvapen " Detta händer och är grymd tröttsamt, man vill ju inte behöva tillrättavisa spelare. Men det är det som är så skönt i cybperpunk [iaf i mn värld], alla har vapen, alla har personliga skydd för ingen vill riskera att få kroppen fylld med bly. På så sätt slipper man problematiken jag beskrev ovan. Samtlidigt skapar man en sorts terrorbalans. Rollpersonenrna ger sig inte på allt och alla. Även den fåniga datanörden på T-Banan kan ha en Modifierad .50 Revolver i fickan! Bra balans!


Men visst vore det häftigt?
Absolut, det händer faktiskt att mina spelare [Vill ju sätta min cyberpunkprägel i fantasyn oxå :)] stöter på "Crack" påverkade Orcher och Dvärgar som röker Bergssvamp under speciella högtider.

MVH
Lexx
 
Top