Nekromanti Utdöda dvärgaklanen Samar

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
381
Location
Birmingham, UK
Hikage hann före mig då jag tänkt föreslå att de som klan skulle kunna vara ateister. Dock skulle min version inte haft ett religiöst förflutet alls utan att de helt enkelt aldrig varit svurna åt Vontar. Att deras fäste dränktes på nån vänster skulle ju isåfall kunna vara något som de överlevande klanerna tolkat som ett "bevis" på Vontars makt och som användes för att visa på hur farligt det är att förkasta honom. Detta skulle ju till och med kunna vara en direkt anledning till varför de överlevande dvärgklanerna är så fanatiskt religiösa! Förr i tiden så kanske deras tro inte alls var lika stark men efter att flera generationer av dvärgar har skrämt upp sina skäggiga ungar om hur klan Samar, som förkastat Vontar, blev helt utplånade som straff (på det mest skrämmande viset en dvärg nog kan tänka sig, drunkning), växte sig tron starkare och resulterade i de religiösa fanatiker som de är i dagens Mundana.

Idk just a suggestion :)
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Själv hade jag tänkt mig en mörkerherre.. Det känns lite mer Eon.. Men å andra sidan har Mundana säkert möjligheterna för ett Balrog-liknande väsen.. Man kan säkert trycka in dem som någon kvarleva från en tidigare Eon..

Tanken med ateistiska dvärgar växer på mig mer och mer. Att de varit ateister från början och att de används för att skrämma små skäggiga bebisdvärgar till att tro på den enda guden låter asbra..

Vill man inte att de ska vara ateister kan man bara säga att det är bilden de andra klanerna hade på dem.. "Beviset" på deras otro finns ju där. Det enda som behövs är att överlevarna skriver historian, och det är ju faktiskt något dvärgar är riktigt bra på..
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Hikage;n50066 said:
Själv hade jag tänkt mig en mörkerherre.. Det känns lite mer Eon.. Men å andra sidan har Mundana säkert möjligheterna för ett Balrog-liknande väsen.. Man kan säkert trycka in dem som någon kvarleva från en tidigare Eon.
Min kommentar var mer av den anledning att jag fick en väldig Tolkien/Moria känsla över det scenariot, hehe.

Detta med en ateistisk dvärgaklan låter intressant. Men det lämnar fortfarande frågan om vad Samar i huvudsak sysslade med. Ingen arbetar som ateist liksom. Om de nu skulle ha varit ett ateistiskt samhälle som de andra klanerna ogillade kanske de borde syssla med något som är såpass viktigt att de andra klanerna inte kan bryta kontakten med dom? De blir som ett slags nödvändigt ont.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Jag kan inte förneka att inspiration kommer därifrån men det vore inte det enda som blivit begravt på Mundana.

Kanske höll de på kunskap från forna tider. Där finns ju inga bibliotekdvärgar! För dvärgar som värdesätter historia så mycket borde det vara tillräckligt för att de inte ska förkastas.

Ateister, historiker och lugna krigare!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En balrog kan väl vara en mörkerherre? "A demon of the ancient world" blabla, låter väldigt mörkerherre to my mind.

men "kunskap från forna tider"-grejen riskerar att krocka lite med dvärgbokens plott om den redigerade dvärgiska historien. En möjlighet är förstås att här göra Drezin (eller hellre någon annan klan kanske, typ Ghor) riktigt sinistra, och låtit dem ha ett finger med i spelet somehow i Samars frånfälle, för att hindra dem att läcka ut dvärgarnas redigerade historia och därmed dra skam över hela släktet.


En mer superlativ plott: ett mysterium med dvärgarna är att klanerna verkar ha behållit sin klanidentitet, trots att vissa dvärgfästen legat sjukt isolerat i Ebhron och Menon-Aun i tusentals år. Kanske fanns det något system av portaler eller liknande som lät otroligt långväga dvärgfästen somehow kommunicera med varandra, och kanske är de bottenlösa hålen i dvärgfästen (se dvärgmodulen) en sorts spöklika ruiner av detta portalsystem? Klan Samar var portalernas väktare, deras uppgift var att resa mellan långväga dvärgfästen, upprätthålla och bygga portaler och kommunikationer, utöva diplomati och förmedla bud och gåvor, för att hålla de splittrade dvärgklanerna samman? Därför hade Samar så få egna fästen, för majoriteten av deras klan var ofta tillfälligt inhysta i andra klaners fästen. Men när tirakerna kom kallades alla Samars krigare hem för att försvara Krolim-renk-Samar, och när det dränktes kollapsade moderportalerna och alla de magiska noderna som höll portalsystemet igång, varvid hela systemet kraschade i okontrollerade dissipationer som Mundana över gjorde stor skada på dvärgfästen. Efter detta uppstod de bottenlösa hålen, ur vilka namnlösa fasor då och då krälar upp, sedan de simmat och irrat genom Renk-Samar-Maz-Vontars vattenfyllda, kolsvarta hallar, till vilka de läckt in från avlägsna världar, som de översvämmade moderportalerna nu pekar rakt in i.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Ymir;n50069 said:
En balrog kan väl vara en mörkerherre? "A demon of the ancient world" blabla, låter väldigt mörkerherre to my mind.

men "kunskap från forna tider"-grejen riskerar att krocka lite med dvärgbokens plott om den redigerade dvärgiska historien. En möjlighet är förstås att här göra Drezin (eller hellre någon annan klan kanske, typ Ghor) riktigt sinistra, och låtit dem ha ett finger med i spelet somehow i Samars frånfälle, för att hindra dem att läcka ut dvärgarnas redigerade historia och därmed dra skam över hela släktet.


En mer superlativ plott: ett mysterium med dvärgarna är att klanerna verkar ha behållit sin klanidentitet, trots att vissa dvärgfästen legat sjukt isolerat i Ebhron och Menon-Aun i tusentals år. Kanske fanns det något system av portaler eller liknande som lät otroligt långväga dvärgfästen somehow kommunicera med varandra, och kanske är de bottenlösa hålen i dvärgfästen (se dvärgmodulen) en sorts spöklika ruiner av detta portalsystem? Klan Samar var portalernas väktare, deras uppgift var att resa mellan långväga dvärgfästen, upprätthålla och bygga portaler och kommunikationer, utöva diplomati och förmedla bud och gåvor, för att hålla de splittrade dvärgklanerna samman? Därför hade Samar så få egna fästen, för majoriteten av deras klan var ofta tillfälligt inhysta i andra klaners fästen. Men när tirakerna kom kallades alla Samars krigare hem för att försvara Krolim-renk-Samar, och när det dränktes kollapsade moderportalerna och alla de magiska noderna som höll portalsystemet igång, varvid hela systemet kraschade i okontrollerade dissipationer som Mundana över gjorde stor skada på dvärgfästen. Efter detta uppstod de bottenlösa hålen, ur vilka namnlösa fasor då och då krälar upp, sedan de simmat och irrat genom Renk-Samar-Maz-Vontars vattenfyllda, kolsvarta hallar, till vilka de läckt in från avlägsna världar, som de översvämmade moderportalerna nu pekar rakt in i.
Gillar denna idé väldigt mycket! Känns som att Samar får en roll som var väldigt viktig i det förflutna och samtidigt totalt bortglömd i nutid!
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Känns osäkert att posta vad som går att vaska fram ur de olika böckerna, om Samar. Känns lite spoiler över det hela. Med spelmakarnas godkännande så ruskar jag gärna ut så mycket jag kan hitta ur böckerna. Jag gillar att leta och klistra samman sammanhang, men jag vill inte riskera att någon pekar på mig och säger "aja baja, du får inte avslöja så mycket från böckerna."
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Portalväktare är helt klart något som hade passat in, och som samtidigt känns lite nytt.

Det finns en möjlighet att även här använda Samar som exempel för att dvärgar inte ska använda annan magi än de fyra elementen. En magisk backlash när fästet dränktes som skadade flera andra fästen är ju en bra anledning att inte vara för nytänkande. Det även ytterligare en förklaring till varför Roghan vaktar Samars övergivna fästen. Det är helt klart för riskabelt att ens riskera att en halvt fungerande portal faller i orätta händer. Kanske öppnade backlashen upp en portal till det gamla Drezin-fästet (det som sprängdes). Eller så finns det fungerande portaler kvar men ingen vågar använda dem eftersom de börjat förfalla och de enda som vet hur de användes var klan Samar.

Frågan uppstår dock varför inte Roghan använde portalerna för att ta sig direkt till Krolim-Renk-Samar utan i stället gick på ytan. Det kan visserligen vara så att portalerna inte är stora nog att ta hela arméer och att de då var tvungna att ta sig via markytan. Det är ett sätt att balansera dvärgar och inte göra dem ännu mer OP och ointagbara.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Var på väg att föreslå följande, utifrån att det verkar vara bakgrundshistoria till en rollfigur vi är ute efter:

Samar var den mest överlägsna dvärgklanen. Var och en av de andra klanerna är en skugga av en spillra av Samars storhet. Samar var djärvare krigare än Ghor, mäktigare magiker än Drezin, mer drivna handelsmän än Zolod och skickligare hantverkare i Roghan. Deras problem var högmod. De andra klanerna blev avundsjuka och slog sig samman med varandra och tirakerna och tillintetgjorde Samars fästen, och nästan hela klanen.
Ett fåtal Samar överlevde attacken, och deras ättelinje lever kvar än, i hemlighet, för att inte återigen ådra sig de andra klanernas avundsjuka. En av dem är den här rollfiguren.

Emellertid...
...så var rollfigurens mamma en notorisk mytoman, och ingen annan vare sig bryr sig eller tror på om någon säger sig komma från klan Samar.

Men det andra som folk skrivit verkar nästan coolare.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Kärlekscraft said:
Vad hade dom för historia egentligen?
Väldigt liten vad jag kan se, de spred sig först norr och grundade sitt första fäste 6946 FD och sedan främst söder över, längs med kusten, ned mot momolan och eumo. De började bygga ett fäste vid Drakkarbergen som sedan övergavs pga vattenbrist. Okänt när, men måste ha skett innan 2439 ED. Eftersom det övergavs tidigt enligt boken Dvärgar skulle jag nog vilja placera dess utvandring till innan första tirakkriget. Man kan anta att de bosatte sig i Krolimbergen i det enda kvarvarande fästet.

Kärlekscraft said:
Vad karaktäriserade dem?
Svårt att säga. De var inte krigsivrare åtminstone. De var t.ex tillsammans med Zolod helt emot att ställa upp i tredje kriget mot alverna, men gick med då Roghan inte kunde låta bli. Jag skulle tro att deras roll var mer fredlig och tillbakadragen än de övrigas. Möjligen traditionalister. Medan övriga klaner försökte sprida sig så utökade Samar inte sina domäner. Möjligen var deras enda fäste enormt stort, det går inte att avgöra av texten. Kan väl säga att jag tror att det ändå var ganska litet då det gick att dränka fästet med vattencisterner, vilket skulle vara ganska svårt i ett riktigt stort fäste. Tror heller inte de var gruvbrytare i någon större skala, av samma anledning. Massor av övergivna tunnlar innebär att det blir svårare att fylla alltihop med vatten. De grundade sitt första fäste ganska kort efter de andra, så de har haft massor av tid att gräva - och ändå räckte det inte. Så, blygsam gruvdrift.

Kärlekscraft said:
Om Zolod är "handelsmän" och Drezin "magiker", vad var då Samar?
Vi har ju som människor en tendens att kategorisera, och när det gäller rollspel vill vi gärna tänka i just kategorier som "krigare" eller "helare" eller "magiker." Tror inte de hade en speciell roll på det viset. Vi vet att de inte spridde sig mycket, så de var knappast den utforskande typen. Vi vet också att de inte verkade vara krigsivrare. Jag tänker mig ganska hemkära traditionalister, möjligen djupt religösa. De verkar inte ha haft konflikter med övriga klaner, och har heller inga direkt utmärkande individer. Blygsamma helt enkelt.

Kärlekscraft said:
Och är dom verkligen totalt utdöda?
Deras klan är utdöd. Individuella dvärgar överlevde säkerligen, men upptogs i övriga klaner. Går säkert att finna dvärgar vars anfäder var Samar om man letar bland dvärgarnas krönikor och arkiv. Deras kultur och praxis överlevde inte, finns inget i någon bok om deras leverne på det viset.

Kärlekscraft said:
Adopterades dom in bland Zolod och de andra klanerna genom åren?
Absolut, speciellt om de nu var hemkära som antyds. Dvärgafästen går ju i krig i form av just fästen. Dvärgar blandar ogärna, dvs en dvärgisk armé består nog troligen inte av t.ex 1000 Ghor, 1000 Roghan och 1000 Zolod under en och samma befälhavare. Snarare är det tre olika arméer under tre olika befälhavare. Om Samar var under anfall så var hela klanen under anfall. Speciellt spridda var de nog inte. Kan tänka mig att ett antal specifika individer överlevde, handelsmän, diplomater, etcetera. Inte tillräckligt för att ha en egen klan.

Kärlekscraft said:
Vad hade dem för hemligheter?
Det tråkiga svaret är: inga. Inga utmärkande individer, inga speciella storhetsdåd. Fästet blev helt utspolat, eventuell utrustning togs nog hand om av Roghan, som trots allt vaktar Samars fäste än idag.

Egna spekulatoner

Är hyggligt övertygad om att Samar ändå har en religös överton. Lite av en påvestat bland dvärgar. Fästet ligger lite avsides och deras andra fäste, som de inte slutförde, ligger också rejält avsides. Drakkarbergen ligger långt bort från övriga fästen. Denna övergavs, men det luktar nästan lite kloster-isolering-missionsarbete över det hela. Medan alla dvärgar är väldigt religösa, skulle jag nog spekulera i just en religös stat i staten. Det passar in i deras top-down-hierarki och en styrande funktion för Undergörare och dylikt skulle säkert vara en god idé. Att fästet sedan döptes med religös överton stärker min övertygelse.

Tror inte på Balroger eller mörkerherrar som ställer till det, av lite olika skäl. För det första kollapsade fästet under en tid då peripetierna är långt borta. Tveksamt om någon mörkerherre skulle kunna manifesteras eller vidga makt när Samar gick under. Dels innebär en sådan förklaring att Tiraksläktet med Thaar och Nifel Hålöga i spetsen måste vara inblandade i konspirationen, vilket verkar otroligt eftersom fler Tirakkrig (startade med inblandning av Nifel själv) följer efter Samars kollaps.

Så jag skulle säga att Samar är gone with the wind never to return. Men det betyder inte att man kan ramla runt lite med Tirakernas motiv, och Nifels motiv. Vad hatar Tiraker mer än något annat? Urkath - demonynglen. Tirakerna övergas ju sina övriga (två) belägringar, men belägringen av Samars fäste var tydligen så viktig att man stannade, och dessutom så viktig att Thaar är villig att offra hela sin tirakarmé för att ta ut Samar, och upp på allt detta så verkar Nifel Hålöga lyckas återuppväcka Thaar för en rond två måt dvärgarna 50 år senare.

Något luktar lurt i den här historien.

Ponera nu att Samar verkligen blivit korrumperade, och att tirakerna var villiga att offra sig för att sätta stop för Samars korrumption. Ponera också att Nifel tar denna kunskap till Drezin, med oemotsägliga bevis. Jag tänker mig en historia där Tirakerna bryter sig in i Samars fäste, med Thaar som ledare och Nifel vid dennes sida. Jag tänker mig också att Nifel under stridigheterna tar besättning över någon dvärgs kropp, och låter denna kropp stjäla bevis för att Samar svurit sig till mörkret (eller dylikt). Innan Thaar offrar sig för att göra slut på de korrumperade Samar, så flyr Nifel med bevisen. Senare bryter tredje tirakkriget ut, och två av Drezins fästen ställer upp på Tirakernas sida mot sina forna dvärgavänner. Ponera att Nifel tog bevisen till de han antog var de visaste dvärgarna - magikerna. Och att dessa bevis antyder att fler av Dvärgarna kan vara korrumperade. Ponera också att Drezin därför väljer att gå emot övriga dvärgar eftersom de övertygats av dessa bevis.

Det blir en historia av korrumption bland Dvärgarnas högsta ledning, deras andliga ledning. Det blir en historia om dessa förrädare som försöker vända dvärgarna från Vontar genom små små förändringar av traditioner. Genom att manipulera dvärgarna att bygga upp sin makt och errodera traditioner och idéer för att slutligen kunna låta dvärgarna stå tillsammans med mörkerherrar på den yttersta dagen. Det är en historia om tirakerna som alltid ses som våldsamma och onda, som försöker kämpa emot det framtida mörkret, och det är en historia om att de visste av Dvärgar, som nu utmålats som förrädare och ryggstickare, i verkligheten inte alls fattat felaktiga beslut.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
En potentiell källa för denna korruption står att finna i närheten av just Drakkarbergen, i form av helveteshålet. Nyahrl'am Shaggai kan mycket väl ha korrumperat Dvärgar som söker efter bra vattenkällor och vänt dvärgarna i Drakkarbergen till att tillbe Azradeus, med Nyahrl'am Shaggai som ledare. Dessa får sedan i uppgift att "låtsas" som om vattenbrist var skälet till att man övergav fästet. Samars utbrytardvärgar beger sig sedan tillbaka till ursprungsfästet i Krolimbergen där de sakta men säkert sprider sin irrlära. Fram tills Nifel Hålöga får kännedom om korrumptionen, och förmår Thaar att leda sin tirakarmé med specifikt mål att krossa demondyrkarna i Samars klan, t.om när resterande Tirakarméer lägger ned sina belägringar av andra fästen och beger sig hem.

Konspirationsteorier har tyvärr den obehagliga tendensen att allting passar ihop väldigt bra. Så också denna teori, i mitt tycke.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Purgatid;n50775 said:
En potentiell källa för denna korruption står att finna i närheten av just Drakkarbergen, i form av helveteshålet. Nyahrl'am Shaggai kan mycket väl ha korrumperat Dvärgar som söker efter bra vattenkällor och vänt dvärgarna i Drakkarbergen till att tillbe Azradeus, med Nyahrl'am Shaggai som ledare. Dessa får sedan i uppgift att "låtsas" som om vattenbrist var skälet till att man övergav fästet. Samars utbrytardvärgar beger sig sedan tillbaka till ursprungsfästet i Krolimbergen där de sakta men säkert sprider sin irrlära. Fram tills Nifel Hålöga får kännedom om korrumptionen, och förmår Thaar att leda sin tirakarmé med specifikt mål att krossa demondyrkarna i Samars klan, t.om när resterande Tirakarméer lägger ned sina belägringar av andra fästen och beger sig hem.

Konspirationsteorier har tyvärr den obehagliga tendensen att allting passar ihop väldigt bra. Så också denna teori, i mitt tycke.
aa. Drakkarbergen ligger ju rätt nära Helvetshålet, precis som du säger.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
re: purgatid

jaaaa!!! KAOSDVÄRGAR!!!

Den enda haken med konceptet är de inte finns kvar, någonstans. Jag skulle fyllt hela Helvetshålet med dem, och något bortglömt dvärgfäste i Sydlanden.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir;n50804 said:
re: purgatid

jaaaa!!! KAOSDVÄRGAR!!!

Den enda haken med konceptet är de inte finns kvar, någonstans. Jag skulle fyllt hela Helvetshålet med dem, och något bortglömt dvärgfäste i Sydlanden.
... ptja, Helveteshålet spyr konstant upp groteska skapelser. Potentiellt dvärgar förvridna av kaos. Dessutom - korruptionen finns ju kvar bland andra klaner. Drezin gick ju mot dvärgarna senast trots att Samar inte längre fanns. Kanske gjorde de så just för att Nifel producerat bevis för deras korruption - speciellt ledarskiktets korruption. Hotet med kaosdvärgar är potentiellt kvar. Nifel hålögas kropp hittades livlös - men schamaner gör ju lite som de vill med döden. Just Samar finns inte kvar vad man vet... Såvida inte...

... bara delar av Samar kom tillbaka från återtåget från Drakkarbergen. Det var väldigt längesedan, och inga källor bekräftar att alla återvände. Man kan ju lätt tänka sig att dessa korrumperade dvärgar drog till med valsen om vattenbrist, dels för att förklara varför man övergav fästet, dels för att förklara varför det fattades tusentals dvärgar vid återtåget. Dessa påstods ha dött av törst vid återtåget längs med kusten. Dvärgar som egentligen inte alls dog av vattenbrist. Dvärgar som tvärt om reste nordväst och startade ett nytt fäste, isolerat från övriga dvärgar, där man i all hemlighet utvecklat och utökat sin dyrkan av Azradeus.
 
Top