Nekromanti Utdöda dvärgaklanen Samar

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
I "Dvärgar" nämns en utdöd,femte klan: Samar. Som dog ut likt dinosaurierna efter att deras fäste blev total dränkt under ett av tirakkrigen. Vad hade dom för historia egentligen? Vad karaktäriserade dem? Om Zolod är "handelsmän" och Drezin "magiker", vad var då Samar? Och är dom verkligen totalt utdöda? Alla kan inte ha varit närvarande i fästet samtidigt. Adopterades dom in bland Zolod och de andra klanerna genom åren? Vad hade dem för hemligheter? Kort sagt: Vad(är) en samardvärg för någonting?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Från konstruktören av Dvärgar:

Samar är en myt från forntiden. Frågan ligger någonstans mellan "vad är en atlantier för någonting?" och "vad är en neanderthalare för någonting?". De har försvunnit in i historiens dimmor och blivit myt. Deras ättelinje och kultur har försvunnit och bara namnet och några fornfynd återstår. Så numera är de en myt och några utspridda artefakter som artefaktjägare gräver upp över hela Mundana och som kräver blod på grund av deras sällsynthet och mytologiska ursprung. De är helt enkelt en macguffin för mysterier och ond bråd död – och det är deras hela metaplottiga syfte.

Och mer än så tänker jag aldrig säga.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,156
Ok, men vad KAN de ha varit för några?
Jag gissar på att de är motsvarigheten till Kirya (Kiria, Kyria? Sång-och-dans alverna), fast dom spelade stenhård Rock och Metal!
Kriget var egentligen en fet jävla battle of the bands som spårade ut när Tirakiska Methulbandet Thruggnagrukk körde en playoff mot husbandet BläckGuärd och de hypersoniska chockvågorna fick hela fästet att rasa samman!
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Krille;n49775 said:
Från konstruktören av Dvärgar:

Samar är en myt från forntiden. Frågan ligger någonstans mellan "vad är en atlantier för någonting?" och "vad är en neanderthalare för någonting?". De har försvunnit in i historiens dimmor och blivit myt. Deras ättelinje och kultur har försvunnit och bara namnet och några fornfynd återstår. Så numera är de en myt och några utspridda artefakter som artefaktjägare gräver upp över hela Mundana och som kräver blod på grund av deras sällsynthet och mytologiska ursprung. De är helt enkelt en macguffin för mysterier och ond bråd död – och det är deras hela metaplottiga syfte.

Och mer än så tänker jag aldrig säga.
Det där måste vara en förfalskning. Klan Samar är klart och tydligt beskriven i modulen, t o m deras gamla, ruinerade fäste är utsatt på kartan bland de andra dvärgafästena. Såvida inte författaren(arna) är alldeles för lata kring frågan.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
obak;n49784 said:
Ok, men vad KAN de ha varit för några?
Jag gissar på att de är motsvarigheten till Kirya (Kiria, Kyria? Sång-och-dans alverna), fast dom spelade stenhård Rock och Metal!
Kriget var egentligen en fet jävla battle of the bands som spårade ut när Tirakiska Methulbandet Thruggnagrukk körde en playoff mot husbandet BläckGuärd och de hypersoniska chockvågorna fick hela fästet att rasa samman!
Ja, Ha ha aha! :sad:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kärlekscraft;n49824 said:
Det där måste vara en förfalskning. Klan Samar är klart och tydligt beskriven i modulen, t o m deras gamla, ruinerade fäste är utsatt på kartan bland de andra dvärgafästena. Såvida inte författaren(arna) är alldeles för lata kring frågan.
Klan Samar omnämns i förbifarten i tirakkrigen och har inte ens i närheten lika tydlig beskrivning som de andra. Fästet beskrivs inte så mycket mer än att det är förseglat. Vill du tolka det som något som säger emot syftet som jag beskrev ovan så får du väl göra det, men det är en felaktig tolkning.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Krille;n49880 said:
Klan Samar omnämns i förbifarten i tirakkrigen och har inte ens i närheten lika tydlig beskrivning som de andra. Fästet beskrivs inte så mycket mer än att det är förseglat. Vill du tolka det som något som säger emot syftet som jag beskrev ovan så får du väl göra det, men det är en felaktig tolkning.
Ja, liksom det forna storriket Colonan som nu inte längre existerar. Klan Samar måste lyftas fram i ljuset för en rättsmedicinsk, antropologisk obduktion. Finns det inga bra idéer? Vad finns kvar som kan passa denna klan? (Alltså om man vill spela i Mundanas dåtid)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Krille försöker uppenbarligen mörka någonting här. Vad är det för hemlighet om samar-dvärgarna som inte får bli känd?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
En viss spelare vill nämligen ha något bra koncept där en tiny spillra efter den stora dränkningen har överlevt fram till våra dagar, och lever en nomadiserande tillvaro bland andra folks samhällen likt Zolod. Såvida de inte lever bland andra dvärgar - minst isåfall att denna spelarpersonen har anor längre bak i släktleden som tillhörde klan Samar.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Mannen i skogen;n49884 said:
Krille försöker uppenbarligen mörka någonting här. Vad är det för hemlighet om samar-dvärgarna som inte får bli känd?
Precis! Varför får man inte gräva i det här fallet?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kärlekscraft;n49886 said:
Precis! Varför får man inte gräva i det här fallet?
Får och får. Du får gräva precis hur mycket du vill, men jag tänker inte säga mer än vad jag har sagt.

Det är fullt möjligt att Helmgastarna vill säga något annat, men det är inte mitt problem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag håller med Krille i sak, alltså, jag ser Samar som en klan som är menad att vara utdöd, för att visa på att Mundana inte är en helt statisk värld, och att även så "orubbliga" saker som alvstammar och dvärgklaner faktiskt kan försvinna. Jag tycker Samars öde skapar en känsla av ödesmättad mystik till Mundana, och personligen skulle jag nog inte vilja utforska dem närmare.

Men! Samtidigt tycker jag att man som rollspelsskribent ska uppskatta all glädje folk får av ens texter, all inspiration de får av dem, oavsett -hur- de väljer att inspireras. Känns det koolt för -er- spelgrupp att låta en spillra av Samar ha överlevt? Okej, fett, kör på det då!

och därför vill jag ändå försöka hjälpa lite. Jag har själv ingen solid inspiration till klan Samar, just för att jag aldrig tänkt använda dem i mina kampanjer, men ett koncept för dvärgar som jag alltid velat göra, och snuddade vid lite när jag gjorde dvärgar till min spelgrupps D&D-setting, är litauisk kultur. Litauen har ett jättekoolt språk och en fascinerande mytologi och panteon som i min mening hade passat fantasydvärgar utmärkt, så varför inte wikipedia runt lite och se om ni blir inspirerade? Vontar-tron har trots allt uttryckligen fler gudar än Vontar i sig, en detalj från Religionsmodulen som jag tror många läsare kan ha glömt eller missat.

as for koncept...hmm...Zolod är radaniter, Ghor är fajjters, Drezin är Kung Midas/magiker, Roghan är sura hantverkare som bor i Macchu Piccu. Finns det några "naturliga" nischer kvar åt Samar? De kanske kunde vara en lärd klan, med mycket paladiner och präster som tjänade Vontar och de andra dvärggudarna, och försökte sprida denna tro även bland mänskliga folkslag?

Ni kan även söka på det gamla Eonforumet, på typ "Samar + Hatten_JC", lååångt tillbaka i tiden. Denne användare hade en del idéer om klan Samars fallna fäste som jag vill minnas att han delade med sig av på forumet.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Om man använder ordet samar, och söker på det så kan man hitta en del grejer som kanske kan användas.

I användning som ett person namn. Det är ett mansnamn för människor som pratar Hindi, och på det språket betyder ordet "krig". Det används även på språket Urdu och betyder där möjligen "konflikt", dock vet jag ej om det är ett namn som används på bara män eller kvinnor, eller båda. På Arabiska är det både ett mans och kvinno namn, och betyder där "kvälls konversation" eller "natt diskussion". På Arabiska är Samar besläktat med det Hebreiska ordet/namnet Shamar, som betyder "att bevara" "bibehålla" eller liknande. I Islamisk kultur betyder även "frukt" och/eller "belöning".

I Filippinerna så finns det en ö, i ögruppen Visayas, som heter Samar.

På ögrupperna Visayas och Mindanao, i Filippinerna, så är där en inhemsk art av ormar kända som "Samar Kobra" (Naja samarensis). Dom är spottande ormar som kan bli upp till ca 1.4 meter långa, och deras färg varierar från svart och gul till grön. Dom lever i allt från bergig jungel, till tropiska slätter, och dom kan bo nära befolkning. Dom äter mest gnagare, men jagar även grodor och reptiler. Och efter som deras huvudföda dras till risfält och männskliga bosättningar, så kommer dom ofta i konflikt med den lokala befolkningen. Deras gift är potentielt ett dödligt neurotoxin.


Detta ger ju en hel del grejer somman kan basera ett Dvärg folk på. Allt från ett mellanöstern kultur baserat dvärgfolk, till mer tropiskt havsorienterat folk som bor på bergiga öar, till eventuelt ett dvärgfolk som är baserat på Indiens kultur (eventuelt ett krigiskt sådant), eller dvärgar baserat på någon asiatisk kultur, till dvärgar som tillber eller vördar ormar och/eller en ormgud (så gått ifrån Vontar), mm... eller en kombination av alla dessa.

Mellanösternskt och/eller Asiatiskt - Öken - Tropiskt - Bergsö's - och/eller Havs - Dvärgfolk... som möjligen tillber Ormar... och är eventuelt Krigiska och/eller Konflikt villiga (fast det är väl igentligen Ghor's grej).
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
De gånger jag funderat över Samar har det uppstått just det problem som Ymir säger att alla dvärgklaner har sin lilla nisch. Det är något som jag tycker passar bra in i dvärgarnas välstrukturerade samhälle så det vore synd att bortse från det.

Men en klan bestående av präster och krigarmunkar låter helt klart badass och det skulle även passa bra in i hur man döpte om det dränkta fästet till Renk-Samar Maz-Vontar. Det är även platsen på Mundana där man tror dvärgarnas själar samlas inför den sista striden om jag minns rätt.

Men jag hittar inte något om att där skulle finnas fler gudar i Vontar tron?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hikage;n49955 said:
Men jag hittar inte något om att där skulle finnas fler gudar i Vontar tron?
Du verkar ha rätt, jag kom ihåg fel, det står uttryckligen i både Dvärgar och Religioner att Vontar är "den ende guden" och att religonen är monoteistisk. Personligen tycker jag dock detta är fruktansvärt tråkigt, dvärgar är tillräckligt supertråkiga redan utan att de dessutom ska ha en totalt monoteistisk religion (som av olika skäl typiskt sett är svåra, men långt ifrån omöjliga, att göra koola i fantasy, oavsett så är Vontar-tron verkligen sjukt okool).
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re Monoteism, så står det å andra sidan att Dibuk fick med Vontar i ett krig mot Eliana (vilket resulterade i det stora kriget). Så man skulle kunna se dvärgarna som för närvarande henoteistiska, tidigare polyteistiska, utan att ägna sig åt allt för mycket brännvinsadvokatyr.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Jag håller med om att Vontar-tron är fruktansvärt tråkig. Det hade varit så mycket coolare om de vore polyteistiska och framför allt mycket roligare att rollspela.
Däremot får jag hålla med om att de är henoteistiska och jag har alltid sett dem så eftersom de ser Mahktah som den mörka gudinnan. Något som motsäger detta är dock att Vontar skapade världen. Religioner nämner inga andra gudar utan de rangordnade varelserna är:
1) Vontar
2 Andar och liknande varelser kroppslösa varelser (här kan visserligen andra "lägre" gudar komma in)
3) Andar i kroppar

Men det är ju fullt möjligt att skriva om Vontar-tron och skapa fler gudar där man lika Tokons Gamla tro inte tillber Vontar direkt (på samma sätt som Draken inte tillbes) utan man tillber mest gudarna kring denne. Något passande vore en gud som passar in på varje klan. Då kunde man gjort Samar till den klanen som tillbad Vontar direkt eller så hittar man på något helt nytt.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Men att Jordmoderns kloster nämner andra gudar menar inte att Vontar erkänner de andra gudarnas existens.
Däremot vet jag inte ens om dvärgar skulle bry sig om andras gudar. Eftersom de inte missionerar undrar jag om de ens bryr sig om att andra folk har sina egna religioner.

Jag vet inte vilken religion som säger att dvärgar tiraker och alver alla är skapade för att slåss mot demoner. Kan vara Mahktah, men nu börjar det hela gå lite väl OT.

Tillbaka till Samar. Ska de ha en nisch så försök hitta en som de andra inte har. Tyvärr lämnar de andra klanerna väldigt lite kvar. Roghan har ju sina ovanjord fästen med palissader, sin aggression och krigarlust (vill minnas att de faktiskt att Roghan som är de bästa krigarna). Ghor är stenarbetare, bor under mark likt standard dvärgar. Drezin är magikerna, förrädarna och bor även de i traditionella fästen. Zolod är hantverkare, bor i städer och är mer människor än dvärgar.

Allt detta lämnar väldigt lite att leka med. Att göra dem till de extremt religiösa dvärgarna kan funka, men som Vontar-tron är skriven kan det bli svårt att få ihop eftersom alla dvärgar är överreligiösa. Alternativet är att det var en skenmanöver att dränka fästet. Kanske använde sig Samar av det för att ta sig undan alla andras ögon och utföra ett heligt uppdrag givet dem av Vontar själv. Det finns ju inget nätverk under fästena (om man inte lägger till dem). Kanske grävde de så djupt att de stötte på något där nere. Något mäktigt nog att de behövde stänga den enda vägen ut för att hindra vad det nu är att komma undan. Kanske pågår isf än idag och klan Samar är en blek skugga av vad de var för tusen år sedan. Om alla dvärgar har sin bild av att de är överreligiösa fanatiker, låt dem komma tillbaka som ateister. Vontar sände dem ingen hjälp där de slogs nere i djupet och de har lärt sig klara sig själva. Deras erfarenheter kan härdat dem på så vis att de drivs av sina egna regelverk.

Jag gillar dock även dina idéer Rhodryn och det ger helt klart ett mer unik klan än mina. Nackdelen är att de kanske avviker lite väl från dvärgarna. Eftersom de alla kommer ur samma grop i marken borde de stå på en lite liknande grund. Men det betyder inte att man ska förkasta det helt.
De hade kunnat utvecklat en filosofisk krigarkultur där ett klart huvud fritt behövs för att strida på "rätt vis". Då skiljer de sig från Roghans aggressiva krigsstil och det blir något unikt över det hela.​
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Hikage;n50055 said:
Kanske grävde de så djupt att de stötte på något där nere. Något mäktigt nog att de behövde stänga den enda vägen ut för att hindra vad det nu är att komma undan.
En Balrog kanske?
 
Top