DoD UTBRUTEN: Koppar, silver och guld – vad ska vara standard?

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Och det är nog till och med så att enstaka guldmynt inte är betalningsmedel heller. Guldmynten plockas fram när stora lån ska justeras, lösensummor betalas, frakter köpas, och sådant. Det enstaka guldmyntet fyller ingen vettig funktion (då kunde du lika gärna använda bara litet mer silverpenningar).
TLDR-version: Silverbas även för privatpersoner är det som användes i vår värld under senmedeltiden (som DoD brukade vara mest likt teknologiskt). Jag personligen skulle också föredra silver som basvaluta men i ganska små summor för vanliga köp. Se nedan för detaljer.

Den långa versionen.
Ok. I alla fall på senmedeltiden från hundraåriga kriget (då man har källor om soldatlöner och kostnader med mera) så är den vanliga valutan ett litet skruttigt silvermynt som väger typ ett och ett halvt gram. De flesta tjänar flera silver i veckan, en soldat tjänar tre om dagen. Vi vet att kopparmynt i princip endast användes som lokala valutor som pryglades av de flesta större handelsplatser för småköp. Dessutom pryglade man nya och kasserade de gamla lite då och då som en extra beskattning då de gamla blev värdelösa och folk var tvugna att byta in de gamla mot en 10 för 8 ratio eller så. Senare i historien använder folk dubloner som är rena guldpengar för större utgifter. Om man vill dra en direkt koppling till den lilla silverpengen är en dublon värd ungefär 128 stycken sådana.

Den här genomgången av valutor från spanska imperiet och piastern som sedermera blev basen för amerikanska dollarn bland annat gjorde jag när jag byggde ett eget spel för ett tag sedan.

1 real (weighing around 3 grams of silver) = 2 silver from other places (commonly known as dinars or pennies weighing about 1,5 grams)
1 piece of eight (a big silver coin very commonly used across the world, 24 grams) = 8 real
1 Shield or Escudo = 2 pieces of eight
1 Pistole (a gold coin) = 2 Escudo
1 Doubloon (a large gold coin weighing about 7 grams) = 2 Pistolas
1 Double Doubloon (an even larger gold coin weighing about 14 grams) = 2 doubloon

Meaning: 1 Double Doubloon = 2 doubloon = 4 pistole = 8 escudo = 16 piece of eight = 128 real = 256dinars or pennies

Det andra systemet jag hittade var
12 dinars/pennies=1 shilling
240dinars=20 shilling=1 pound/libra

En vanlig soldat fick alltså 3 silver. En soldat med häst fick 6 silver, elitsoldater (longbowmen som ägde sin egen häst tex om jag inte missminner mig) tjänade så mycket som 12 silver om dagen. Hantverkare sålde enskilda klänningar till fint folk för libra i värde, DVS hantverkares inkomster ska nog också mätas i silver. Ett svärd kunde kosta nära ingenting om det var begagnat men kunde kosta en månadslön eller två om det var nytillverkat och gjort specifikt åt dig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Den här genomgången av valutor från spanska imperiet och piastern som sedermera blev basen för amerikanska dollarn bland annat gjorde jag när jag byggde ett eget spel för ett tag sedan.
En av sakerna som händer där är att guldbristen i det medeltida Europa till slut börjar gå över (och snart upphör fullständigt efter att guld från Nya världen börjar anlända). Jag sitter och spelar EU IV här, och "bullion famine" är en av de vanligare slumphändelserna...

Och går man tillbaka ett antal århundraden hade Europa silverbrist dessutom, efter att de muslimska erövringarna kapat kontakterna österut (och vikingarna var en av de få försörjningslederna), något som ofta ses som en orsak till feodalismens framväxt (liksom att feodalismen upphörde när reda pengar blev viktigare igen). Sådant här händer hela tiden - när myntfoten är ädelmetall kan värdet fluktuera våldsamt, och det ledde till allvarliga problem med penningmängden i USA innan guldruschen, och gick inte helt över ens efter det - ett av de mest kända talen i USAs historia - William Jennings Bryans "Cross of Gold"-tal - är ett inlägg i en debatt om huruvida man borde gå över till blandad guld- och silvermyntfot (han var för det - "I will not help to crucify mankind upon a cross of gold"), och en del hävdar att The Wizard of Oz är ett inlägg i debatten.

Så hur återkopplar man det till DoD? Ja, en sak är i alla fall att om man vill ha mycket guldmynt, måste man kunna motivera dem med mycket guldgruvor. Eller något som motsvarar guldgruvor, till exempel att äventyrare hämtar upp lass med guldmynt ur gravgömmor och drakskatter...

(En av de bästa ekonomiska diskussioner jag någonsin sett var när ett antal ekonomer kastade sig i en diskussion om vad effekterna av Smaugs drakskatt skulle vara -stimulerande, eller bara inflationsdrivande? Guldstjärna (heh) till titeln The Economic Consequences of Smaug.)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Men spelar man Dimön, Skelettbyns hemlighet och Marsklandet. Så kan man köpa sig en borg och sen ta över kungariket.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Lite mer rimliga prislistor hoppas jag på, att tjoffa fram en säck med 1000 sm till vapensmeden för ett bredsvärd känns lite orimligt (Dod91).
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Jag hade gärna sett att de behåller guld, silver och kopparmynt samt att 10 kopparmynt är 1silvermynt osv. Dels är det enkelt både för de som spelat DoD förr och nya spelare och det lär även göra nostalgiker glada.
Men 2 grejer som nämts i tråden som jag skulle vilja se är att guldmynt är ovanligare och används vid mer speciella större affärer och att kopparmynt är mer vanliga bland de vanliga dödliga.
Likaså tycker jag de ska skala ner antalet mynt som krävs för att köpa saker. Som Gaspard skrev att komma till en vapensmed med 1000 mynt i en säck (eller 10000 om det är kopparmynt) är galet. Myntbehållare rymde väl 40-100 mynt. Hur har de tänkt att någon ska konka runt på så mycket som krävs för att köpa ett svärd eller liknande?
Vill heller inte att olika typer av silvermynt pga renhet, storlek osv är värda olika mycket för enkelheten skull. Så skala helt enkelt ner antalet mynt som krävs för att köpa saker.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag hade gärna sett att de behåller guld, silver och kopparmynt samt att 10 kopparmynt är 1silvermynt osv. Dels är det enkelt både för de som spelat DoD förr och nya spelare och det lär även göra nostalgiker glada.
Men 2 grejer som nämts i tråden som jag skulle vilja se är att guldmynt är ovanligare och används vid mer speciella större affärer och att kopparmynt är mer vanliga bland de vanliga dödliga.
Likaså tycker jag de ska skala ner antalet mynt som krävs för att köpa saker. Som Gaspard skrev att komma till en vapensmed med 1000 mynt i en säck (eller 10000 om det är kopparmynt) är galet. Myntbehållare rymde väl 40-100 mynt. Hur har de tänkt att någon ska konka runt på så mycket som krävs för att köpa ett svärd eller liknande?
Vill heller inte att olika typer av silvermynt pga renhet, storlek osv är värda olika mycket för enkelheten skull. Så skala helt enkelt ner antalet mynt som krävs för att köpa saker.
Om vi går bland de lättaste mynten som folk verkar ha använt så väger 1000 mynt dessutom typ 1½ kilo. Ett genomsnittligt enhandssvärd (det varierar såklart beroende på modell och period, värjor är tex oftast betydligt tyngre) väger runt 1 kilo. Alltså. Ett svärd är i så fall värt mer silver än alla materialen i sagda svärd väger... Verkar stabilt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Just det. Kom på en kul extra detalj på det jag sade om värdet på olika saker innan. En shilling är för övrigt även priset på ett ungfår. Ordet kan alltså i princip rakt av översättas till Killing på svenska. DVS 12 små silverpengar är lika mycket värda som ett ungfår.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Min enda önskan angående myntfot m.m. är att prislistorna inte är tokiga. Hatar när typ spjut kostar två månadslöner medan ett armborst kostar en halv dagslön. Den typen av grejer. Jag vill kunna föreställa mig att det någonstans finns en fungerande, om än lätt anakronistisk, ekonomi bakom priserna.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Just det. Kom på en kul extra detalj på det jag sade om värdet på olika saker innan. En shilling är för övrigt även priset på ett ungfår. Ordet kan alltså i princip rakt av översättas till Killing på svenska. DVS 12 små silverpengar är lika mycket värda som ett ungfår.
Om inflationen fortsätter ett tag till kommer ett lakan kosta ett lakan. Kan bli framtidens minnesregel! ;)
 

Grimlock

Veteran
Joined
6 Aug 2022
Messages
8
Min enda önskan angående myntfot m.m. är att prislistorna inte är tokiga. Hatar när typ spjut kostar två månadslöner medan ett armborst kostar en halv dagslön. Den typen av grejer. Jag vill kunna föreställa mig att det någonstans finns en fungerande, om än lätt anakronistisk, ekonomi bakom priserna.
Precis, så länge det finns en inbördes logik är jag nöjd. Det är ju väldigt enkelt att bara köra klassiska 1g=10s=100k.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Min enda önskan angående myntfot m.m. är att prislistorna inte är tokiga. Hatar när typ spjut kostar två månadslöner medan ett armborst kostar en halv dagslön. Den typen av grejer. Jag vill kunna föreställa mig att det någonstans finns en fungerande, om än lätt anakronistisk, ekonomi bakom priserna.
Extra irriterande eftersom vi har väldigt bra koll från källor på vad saker kostade, både under Antiken och Medeltiden.

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag hade hellre hållit mynthantering abstrakt. Ingen blir glad över att sitta och justera sina 1000 sm åt ±3 håll.

Någon annan som hade hål på formuläret för att man ändrat den summan så många gånger?

Mest pillig detaljism som inte tillför något till spelmötet.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Istället för att titta på medeltida Europa kan man kika på till exempel det romerska imperiet som hade ett fullt fungerande och komplext valutasystem med allt från små valörer i brons, koppar och mässing till mynt av silver och guld i olika storlekar.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Någon annan som hade hål på formuläret för att man ändrat den summan så många gånger?
Jag började hålla koll på pengarna på ett kladdblock istället, av just den anledningen. Helt hopplöst annars.
 
Top