DoD UTBRUTEN: Koppar, silver och guld – vad ska vara standard?

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag hade hellre hållit mynthantering abstrakt. Ingen blir glad över att sitta och justera sina 1000 sm åt ±3 håll.

Någon annan som hade hål på formuläret för att man ändrat den summan så många gånger?

Mest pillig detaljism som inte tillför något till spelmötet.
Det var det jag gjorde i det system jag byggde på all min research. Jag funderade ut ungefär vad som var meningsfullt att mäta och räknade större utgifter (typ granater eller helande brygder) i pistolas och uppåt och mindre utgifter i tjänster eller levnadskostnader som man betalade för över tid. Att veta vad som är mycket pengar och vad man använder mindre pengar till är meningsfullt, men att faktiskt hålla reda på den lokala kopparvalutan är rätt meningslöst. Det utgår dock ifrån att rollpersonerna är rätt välbärgade och tjänar pengar nog att röra sig med de summorna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag funderade ut ungefär vad som var meningsfullt att mäta och räknade större utgifter (typ granater eller helande brygder) i pistolas och uppåt och mindre utgifter i tjänster eller levnadskostnader som man betalade för över tid.
Precis en sådan lösning använder jag mig också av. Rollpersonerna kan kasta koppar som dricks, men det räknas in i månadskostnaden.

Om man dessutom som spelledare ger ungefär lika mycket så att de kan betala av det, så har man ett ständigt incitament till att rollpersonerna vill ha pengar - de behöver det för månadskostnaden. :)

Just nu experimenterar jag dock med att ge alldeles för mycket pengar, för att se vad spelarna gör med det.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
I mitt egna DoD-hack som vi lirade för typ 20+ år sedan så kommer jag ihåg att jag helt enkelt bara drog av en nolla från priset. Ett Slagsvärd kostade då 50 silver istället för 500. Det var ju enbart en kosmetisk förändring men det "kändes" mer rimligt.

Idag hade jag nog skippat det hela och bara kört med att man typ har en tärning som symboliserar ens rikedom. Från 1T4 till typ 1T12. Sen kan grejer kosta olika mycket som är en siffra som man ska slå lika med eller över. Ens rikedomstärning sjunker ett snäpp mellan äventyren eller ökar om man hittar en skatt.

Något i den stilen...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Istället för att titta på medeltida Europa kan man kika på till exempel det romerska imperiet som hade ett fullt fungerande och komplext valutasystem med allt från små valörer i brons, koppar och mässing till mynt av silver och guld i olika storlekar.
Fast fantasyvärlden brukar vara ociviliserad och oordnad - så att den behöver äventyrare!

Jag gillar dock tanken att man har kanske har kvar mynten och myntsystemet från Det Gamla Imperiet. Om inte annat så att de kan hittas i skattkammare och urgamla tempel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Fast fantasyvärlden brukar vara ociviliserad och oordnad - så att den behöver äventyrare!

Jag gillar dock tanken att man har kanske har kvar mynten och myntsystemet från Det Gamla Imperiet. Om inte annat så att de kan hittas i skattkammare och urgamla tempel.
Återigen, det går ju att skilja på mynt som "skatt" och som bokföringsvaluta
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Fast fantasyvärlden brukar vara ociviliserad och oordnad - så att den behöver äventyrare!

Jag gillar dock tanken att man har kanske har kvar mynten och myntsystemet från Det Gamla Imperiet. Om inte annat så att de kan hittas i skattkammare och urgamla tempel.
Riktig fantasy har alltid ett dekadent imperium eller två som långsamt faller sönder både inifrån och utifrån, må det heta Melniboné, Aquilonia eller Lankhmar, men det är inte där allsköns brottslingar, galningar, maktlystna trollkarslärlingar och annat desperat folk springer runt på jakt efter mytomspunna skatter. Sådant sker naturligtvis i civilisationens utkanter, men när man väl tagit sig till botten av en övervuxen alvisk ruin eller ett dvärgiskt kungadöme långt ute de orcinfesterade vildmarkerna och länsat dem på dyrgripar måste man också hitta någonstans att sälja sitt plunder, och då behöver man rika knösar, högdragna adelsmän och giriga svartkonstnärer i sina palats av marmor och förgyllda torn som är villiga att punga ut för gamla statyer, böcker och smycken.

PS: Det romerska imperiet må ha varit så fredligt och ordnat man kunde hoppas på inom sina egna gränser, men så fort man korsade Rhen eller Donau var man ensam i vildmarken och omgiven av horder med blodtörstiga barbarer. Det är egentligen inte så annorlunda idag. Vem i sina sinnens fulla bruk skulle till exempel bestämma sig för att ge sig av in i Amazonas djungler och tampas med arga stamfolk, bindgalna drogbaroner och mordiska banditer, för att inte tala om tropiska sjukdomar och hungriga jaguarer, för att leta efter gamla Mayaruiner att plundra?
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
I mitt egna DoD-hack som vi lirade för typ 20+ år sedan så kommer jag ihåg att jag helt enkelt bara drog av en nolla från priset. Ett Slagsvärd kostade då 50 silver istället för 500. Det var ju enbart en kosmetisk förändring men det "kändes" mer rimligt.
..
Det där låter bekant.
Jag blev smått galen med inflationen som kom med -91 och splatterböckerna till den versionen

C
 
Top