DoD UTBRUTEN: Koppar, silver och guld – vad ska vara standard?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
On another note.

Hoppas man får mer användning av kopparmynt än i tidigare versioner av D&D.

EDIT AV MOD: Det här ledde till så mycket intressanta inlägg att jag skapade en helt egen tråd för diskussionen.
 
Last edited by a moderator:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
On another note.

Hoppas man får mer användning av kopparmynt än i tidigare versioner av D&D.
Håller med. Jag har alltid stört mig lite på att det vanligaste myntet i cirkulering är av silver. Liksom, hur många bonnläppar eller average bybor i en normalt funkande ekonomi, om än en fantasy-sådan, borde ha silver i fickorna? Sådant hittar man i skattkistor hos kungar, rika köpmän eller i trollskatter
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Kopparmynt borde avskaffas, och kanske även guldmynt. Låt alla använda silvermynt, enbart. Det blir enklare.
Vill man vara historisk och realistisk är det här helt OK (även om guldmynt förekom då och då, som Guilder och Florin). Men vill man vara maximalt traditionellt rollspelig - vilket jag tolkar DoD som att det vill - är guld/silver/koppar för klassiskt för att hoppa över. Man vill slänga några kopparmynt till värdshusvärden för ölet.

Däremot kan man ju följa traditionen att silvermyntet (till skillnad från i D&D) är "standardmyntet", och försöka upprätthålla någotsånär normala priser (D&D har guldmynt som är helt galet litet värda).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Visa ord!

Minsta valör är 1/8 silver.
Fast det funkar bara om mynten är minimalt små eller att silver är så vanligt att begreppet "silvermynts-kola" existerar. Annars kommer vardagsekonomin gå sönder.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
[
.

Däremot kan man ju följa traditionen att silvermyntet (till skillnad från i D&D) är "standardmyntet", och försöka upprätthålla någotsånär normala priser (D&D har guldmynt som är helt galet litet värda).
Man kan ju fortfarande ha g/s/k men med alla priser i s eller 0.X s
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Öl och mat bör betalas i koppar. Kanske även ett rum för natten.

Först när man multiplicerar dessa utgifter på flera dager eller personer bör man komma upp i silvermynt.

Så säg att en sunkig öl kostar 1 koppar?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Fast det funkar bara om mynten är minimalt små eller att silver är så vanligt att begreppet "silvermynts-kola" existerar. Annars kommer vardagsekonomin gå sönder.
Det tror jag inte. Det minsta du köper är väl en måltid eller ett krus vin. Kan kosta 0.25 s.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Vill man vara historisk och realistisk är det här helt OK (även om guldmynt förekom då och då, som Guilder och Florin). Men vill man vara maximalt traditionellt rollspelig - vilket jag tolkar DoD som att det vill - är guld/silver/koppar för klassiskt för att hoppa över. Man vill slänga några kopparmynt till värdshusvärden för ölet.

Däremot kan man ju följa traditionen att silvermyntet (till skillnad från i D&D) är "standardmyntet", och försöka upprätthålla någotsånär normala priser (D&D har guldmynt som är helt galet litet värda).
Håller med om allt förutom att jag tycker att kopparmyntet ska bli standardmyntet och silver och guldmynt är något man växlar in till bara när man är rik och ska resa,
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Idén med guld och silver och koppar för olika typer av utgifter (koppar för öl och smågrejer, silver för utrustning, ett rum på värdshuset och andra vanliga kostnader och guld för att bygga borgar och fartyg) är cool. Men kanske knepig i realiteten
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Fast det funkar bara om mynten är minimalt små eller att silver är så vanligt att begreppet "silvermynts-kola" existerar. Annars kommer vardagsekonomin gå sönder.
Det som hände i verkligheten är att värdshuset för dina skulder på krita (alltså, bokstavligen - de antecknas med krita), och att du justerar din skuld senare (eller kanske måste mata in i förskott om du ser suspekt ut, vilket äventyrare gärna gör). När man väl accepterat att spelet har en "rollspelsekonomi" snarare än en som liknar det historiska, behöver man kopparmynten. På motsvarande vis är "silvermyntet" en illusion - Ars Magica (som tar historien på väldigt mycket allvar) förklarar i reglerna varför man använder fiktionen "the mythical Penny" eftersom det skulle vara för vidrigt att behöva hålla på med mynt på viset som gjordes historiskt, där det inte bara finns olika valutor, utan dessutom olika grad renhet i mynten över tid, mynt med kapade kanter från "shaving", gamla mynt som är svarta av oxidering och som är mindre värda, och så vidare, och så vidare. Det finns en fantastisk passage i The Baroque Cycle där huvudpersonen är ute och handlar med Isaac Newton och de måste förhandla med försäljaren om vad deras mynt är värda egentligen.

De här bönderna som sitter och dricker öl i byns värdshus? De kommer att justera sin skuld i natura senare, som med korn till ölet, några dussin ägg, och sådant. Inte betala varje kväll med kopparmynt.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Det som hände i verkligheten är att värdshuset för dina skulder på krita (alltså, bokstavligen - de antecknas med krita), och att du justerar din skuld senare (eller kanske måste mata in i förskott om du ser suspekt ut, vilket äventyrare gärna gör). När man väl accepterat att spelet har en "rollspelsekonomi" snarare än en som liknar det historiska, behöver man kopparmynten. På motsvarande vis är "silvermyntet" en illusion - Ars Magica (som tar historien på väldigt mycket allvar) förklarar i reglerna varför man använder fiktionen "the mythical Penny" eftersom det skulle vara för vidrigt att behöva hålla på med mynt på viset som gjordes historiskt, där det inte bara finns olika valutor, utan dessutom olika grad renhet i mynten över tid, mynt med kapade kanter från "shaving", gamla mynt som är svarta av oxidering och som är mindre värda, och så vidare, och så vidare. Det finns en fantastisk passage i The Baroque Cycle där huvudpersonen är ute och handlar med Isaac Newton och de måste förhandla med försäljaren om vad deras mynt är värda egentligen.

De här bönderna som sitter och dricker öl i byns värdshus? De kommer att justera sin skuld i natura senare, som med korn till ölet, några dussin ägg, och sådant. Inte betala varje kväll med kopparmynt.
Så vill ja det. Det går typ 234 koppar på ett silver eller 197 om mynten har drakstämplats.
43 silver går det på ett standard guld. 87 silver på en Gulden och 132 silver på en demonisk Daler. Minst tjugo minuter tid ska läggas i varje spelmöte på ekonomiska transaktioner och valutakurser. Tur att DoD inte startar som en kontinent så vi behöver egentligen bara en myntfot
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Så vill ja det. Det går typ 234 koppar på ett silver eller 197 om mynten har drakstämplats.
43 silver går det på ett standard guld. 87 silver på en Gulden och 132 silver på en demonisk Daler. Minst tjugo minuter tid ska läggas i varje spelmöte på ekonomiska transaktioner och valutakurser. Tur att DoD inte startar som en kontinent så vi behöver egentligen bara en myntfot
Du borde testa Eon :devilish:
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Vill man vara historisk och realistisk är det här helt OK (även om guldmynt förekom då och då, som Guilder och Florin). Men vill man vara maximalt traditionellt rollspelig - vilket jag tolkar DoD som att det vill - är guld/silver/koppar för klassiskt för att hoppa över. Man vill slänga några kopparmynt till värdshusvärden för ölet.

Däremot kan man ju följa traditionen att silvermyntet (till skillnad från i D&D) är "standardmyntet", och försöka upprätthålla någotsånär normala priser (D&D har guldmynt som är helt galet litet värda).
Jag hade en idé som nog aldrig genomfördes: att kopparmynt används i vardagen, silvermynt som betalning i större affärstransaktioner och guldmynt i transaktioner mellan länder och högre adelsmän, typ för att finansiera krig. Enligt den idén skulle en ”vanlig” människa som innehade eller sökte använda ett guldmynt omedelbart tas in till förhör med misstanken att ha stulit det. Bybor och liknande skulle snarast vara rädda för guldmynt och inte vilja ha med saken att göra. Jag läste i någon historiebok (minns inte var) att rättslig skuld uppstod genom blotta misstankens allvarlighetsgrad, inte efter bevis, varför det skulle vara OK att straffa exempelvis innehavaren av guldmynt enligt ovan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag hade en idé som nog aldrig genomfördes: att kopparmynt används i vardagen, silvermynt som betalning i större affärstransaktioner och guldmynt i transaktioner mellan länder och högre adelsmän, typ för att finansiera krig.
Jag har haft nån slags idé i liknande banor där koppar motsvarar bönder, silver borgare, och guld adel. Så typ samma prislista på allt: Måltid 3 mynt, dricka 1 mynt, rum för natten 10 mynt, men om man vill ha ett rum värdig en ädling så kostar det 10 guld, medan en bonde får soffa på på en bänk i matsalen för 10 koppar.

Eller allternativt att koppar används på landsbyggden, silver i staden, och guld om man verkligen vill leva lyxliv i huvudstaden. En bonde på landet skulle sålunda inte acceptera enstaka guldmynt för det finns inget där att köpa med ett sånt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Många coola tankar, och jag tycker mig känna igen ditt resonemang @Brior, var det en idé till Svavelvinter-rollspelet?

Gillar idén att ett Guldmynt inte är ett betalningsmedel för en Bonde eller Borgare - det är en skatt. Och snarare något som grävs ned i trädgården. Som ett smycke eller en ädelsten.

Tror det enklaste är att helt enkelt sätta ett pris i silver på Guldmynt - och då kan man ju ha olika mynt och präglingar. Och sedan öh inte räkna koppar eller köra dem som andelar av silver.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag hade en idé som nog aldrig genomfördes: att kopparmynt används i vardagen, silvermynt som betalning i större affärstransaktioner och guldmynt i transaktioner mellan länder och högre adelsmän, typ för att finansiera krig. Enligt den idén skulle en ”vanlig” människa som innehade eller sökte använda ett guldmynt omedelbart tas in till förhör med misstanken att ha stulit det. Bybor och liknande skulle snarast vara rädda för guldmynt och inte vilja ha med saken att göra. Jag läste i någon historiebok (minns inte var) att rättslig skuld uppstod genom blotta misstankens allvarlighetsgrad, inte efter bevis, varför det skulle vara OK att straffa exempelvis innehavaren av guldmynt enligt ovan.
Och det är nog till och med så att enstaka guldmynt inte är betalningsmedel heller. Guldmynten plockas fram när stora lån ska justeras, lösensummor betalas, frakter köpas, och sådant. Det enstaka guldmyntet fyller ingen vettig funktion (då kunde du lika gärna använda bara litet mer silverpenningar).
 
Top