Nekromanti Utanför Mundana???

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ehbron

Iofs, nu när jag tänker på det så har ju BEmil sitt pseudo-japan, men det tänker jag då rakt inte köra med....

Ymir, klarar inte av ovan nämnda ö
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Ehbron

En ny alvstam skulle vara ganska kul, men knappast nödvändigt.
I ett sådant land skulle framför allt människorna vara den viktigaste delen.

WHaLe - Léaram galen....
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Pseudo-Kina??

I väntan på officiellt material så kan allt hända..

WHaLe - Som inte hade en aning om vanarerna eftersom lice inte köpt mystik och magi ännu...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Pseudo-Kina??

Om du tittar i något av mina andra inlägg i den här debatten så ser du att jag tänkt placera mitt eventuella pseudo-Kina öster, söder eller norr om Ehbron, inte I Ehbron...

- Ymir, kommer inte på nåt att skriva efter nicket idag
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Pseudo-Kina??

jo, det finns en lite faktaruta om Ehbron i M&M, invånarantal osv....det finns också en beskriving av ett gäng magiker som håller till där (som jag inte kommer ihåg vad dom heter)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: ö-rike (Ereb)

Om jag har fattat det rätt så är den bild av världen som beskrivs i mundana och medföljande karta bara 1/16 av världen, så det finns nog gott om plats att bygga sina egna ställen på. typ på baksidan med mera.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
...finns det inget intressant

"Är det någon som skrivit något om vad som finns utanför den kända delen av världen? Det måste juh finnas något intressant där.... =)"

Varför skulle det finnas något intressant där? Alla upplysta människor vet ju att det är mellan Jargien och Alarinn som världens centrum ligger! Utanför det finns bara vatten, isvidder, hemska barbarer, och förstås världens kant! Så vad ska du dit och göra? Du kommer bara drunka, frysa ihjäl, bli uppäten levande eller trilla över kanten.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: ...finns det inget intressant

Varför skulle det finnas något intressant där? Alla upplysta människor vet ju att det är mellan Jargien och Alarinn som världens centrum ligger! Utanför det finns bara vatten, isvidder, hemska barbarer, och förstås världens kant! Så vad ska du dit och göra? Du kommer bara drunka, frysa ihjäl, bli uppäten levande eller trilla över kanten.

Precis...det finns faktiskt också en anledning varför Europa placeras i mitten av världskartan....Det är precis den ovan beskrivna.

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: ...finns det inget intressant (tillägg)

Varför tror du Christopher Columbus förde dubbla loggböcker??

Det var för att lura den egna besättningen, som var livrädda för "världenskant".

Fast med facit i hand, så visade sig den falska loggboken bättre stämma överrens med verkligheten...

Riddaren
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Japaninspiration

Har fått för mig att Sung är lite japaninspirerat...eller nåt...

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: ö-rike (Ereb)

Vad jag såg av CJS världskarta så är det nog inte så lite som 1/16...
ska inte gissa på hur mycket det är, men det kändes som det var mer, åtminstone...

/RipperDoc
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: ...finns det inget intressant

Var är upptäckarandan och äventyrslustan?
Självbevarelsedrift, vad är det förnågot?
Jag har hört att det i väster finnes ett land, där vildväxande vinrankor och självsått vete breder ut sig. Där kan kreaturen gå på bete året om. Men där finnes också ett fientligt folk, skrälingar. Tror bestämt att jag skall undersöka saken närmare...

/Sir Foilan

"Blessed are the cheesemakers"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: ...finns det inget intressant

1) Upptäckarandan har väldigt få...föredrar sin trygga plats hemma, bland t.ex. grisar
2) För att få ordning på en upptäcksresande ut över okända vatten, så måste man först övertala någon som har pengar att skaffa båt och utrustning, betala besättningslöner etc.. jfr Columbus, han fick nej av 2 kungar innan den 3:e nappade
3) Skaffa besättning och övertala dem att göra en segling i okända vatten, minst lika svårta som att få någon som betalar kalaset.
4) Knappast att man tror något om några vackra vinrankor, utan det har nog med att man är på landsflykt (precis som Erik Röde flydde till Island, och hans son Leif Eriksson flydde till Grönland (utan att veta om något land där), sedan kom han ju till Vinland senare.
5) Eller så är man så dum att man tror planeten är rund, och kan segla till andra sidan, när alla vet att planeten är platt. Men detta kräver då också att man är ute efter någon snabbare väg dit. Just nu vet man ju inte så mycket om andra exotiska orter, som på Tellus var Kina och Indien bl.a.
6) Får man allt att klaffa, måste man ändå sedan under resans gång, lyckas övertala besättningen att fortsätta, när man varit ute x antal veckor, de längtar hem...är rädda att kanten kommer snart etc...

Riddaren
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Enara...

Jag har skrivit om ön/kontinenten Enara som ligger.. ähm.. någonstans i Mundana. Var är det ingen som vet just nu, så det kan vem som helst bestämma...

Du kan hitta information om Enara på AlfaWeb Eon på http://www.alfaweb.nu/eon

/Emil
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: ...finns det inget intressant

"2) För att få ordning på en upptäcksresande ut över okända vatten, så måste man först övertala någon som har pengar att skaffa båt och utrustning, betala besättningslöner etc.. jfr Columbus, han fick nej av 2 kungar innan den 3:e nappade"
Pengar är naturligvis ett måste...

"4) Knappast att man tror något om några vackra vinrankor, utan det har nog med att man är på landsflykt (precis som Erik Röde flydde till Island, och hans son Leif Eriksson flydde till Grönland (utan att veta om något land där), sedan kom han ju till Vinland senare."

Torvald och hans son Erik röde flydde från till Island för dråps skull. Det var sedan Erik som förklarades fredlös på Island (av anledningar jag inte tänker gå in på). Erik flydde med sin son Leif till det land som tidigare siktats av Gunbjörn. Så kom det sig att Erik röde landade på Grönland (som han kallade det).
Sen siktades ett annat okänt land när Bjarne skulle segla till Grönland från Island och kom ur kurs. Han landsteg dock inte ngn stans men nämnde dessa öar för invånarna på Grönland (när han äntligen nådde dit). Leif övertalade Erik att följa med och utforska dessa öar (bl a Vinland som Leif sedan skulle kalla det) och lät sig övertalas. Men Erik skadade sig på vägen till båtarna och följde således inte med varför Erik blir "ledare" för expeditionen.

"6) Får man allt att klaffa, måste man ändå sedan under resans gång, lyckas övertala besättningen att fortsätta, när man varit ute x antal veckor, de längtar hem...är rädda att kanten kommer snart etc..."

Det handlade inte om veckor för islänningarna, snarare dagar. Sen att Columbus va så dum att han tog längsta vägen får stå för honom.

/Sir Foilan


"Blessed are the cheesemakers"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Kanten...

Okej... varför skulle det inte finnas en kant som avslutar världen?
Det finns drakar, magi, alver och annat nutida otänkbart - varför inte en kant? /images/icons/smile.gif

[color:green]/images/icons/blush.gifP/images/icons/cool.gif|/images/icons/crazy.gifu/images/icons/frown.gifT/images/icons/laugh.gif0/images/icons/mad.gifN/images/icons/shocked.gifi/images/icons/smile.gifU/images/icons/tongue.gifm/images/icons/wink.gif</font color=green>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Kanten...

"Det finns drakar, magi, alver och annat nutida otänkbart - varför inte en kant?"

Jag minns inte att jag motsade mig en kant, ens att jag nämde denna kant.
Jag kan ju nämna nu att jag såg en gång en mundanakarta format som en rund planet. På en rund planet blir det svårt med dylika kanter.

undrar hur gravitationen skulle se ut på en platt planet? Den skulle nog inte ens finnas, eller snarare den skulle definitivt inte finnas...

/Sir Foilan -

"Blessed are the cheesemakers"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Kanten...

Duh! Man hålls nere med magi juh!

Skämtade bara, det krävs nog att den är rund... var såg du den där runda kartan?

[color:green]/images/icons/blush.gifP/images/icons/cool.gif|/images/icons/crazy.gifu/images/icons/frown.gifT/images/icons/laugh.gif0/images/icons/mad.gifN/images/icons/shocked.gifi/images/icons/smile.gifU/images/icons/tongue.gifm/images/icons/wink.gif</font color=green>
 
Top