Utan frid

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Jag måste bara få skryta lite och göra reklam.
Jag och Tinah har skrivet ett rollspel med tillhörande scenarion, nu har vi släppt ett första gratis-scenario för den som är intresserad:


Scenariot ligger rätt högt upp på sidan. Som alltid när man skrivit någonting så törstar man efter feedback så om någon har någonting att säga, tips på förbättringar eller glada tillrop så är det uppskattat :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det här ser ut som ett rollspel, så jag flyttar tråden från Övriga spel.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
205
Grattis till en bra recension!


Utan frid verkar lovande, jag gillar att ni trycker på att spelet har en egen "smak". Lycka till med det fortsatta spelmakandet!
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Vart skriver man upp sig för att få fortsatt information om spelet?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En sak som jag reagerade på är att vuxna och levande barn förutom det levande syskonet inte kan se dom döda barnen utan endast se manifestationer av de döda barnens agerade . Det står sedan att om spelarna (de döda barnen) angriper andra barn så avbryter personalen slagsmålet men de vuxna kan ju inte se barnen det enda som ser är ju isf det levande barnet som slår och sparkar i tomma intet eller rullar runt på marken sålunda kan inte personalen avbryta ett slagamål utan isf ett levande barns irattionella beteende samma sak när spelarna anfaller någon vuxen så förlorar de automatiskt men återigen kan de vuxna inte se de döda barnen utan skulle isf uppleva att få en käftsmäll av spelarna som att gå in i en luftvägg ergo dom kan inte vinna en strid som dom inte ens är medvetna om att den sker .
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
En sak som jag reagerade på är att vuxna och levande barn förutom det levande syskonet inte kan se dom döda barnen utan endast se manifestationer av de döda barnens agerade . Det står sedan att om spelarna (de döda barnen) angriper andra barn så avbryter personalen slagsmålet men de vuxna kan ju inte se barnen det enda som ser är ju isf det levande barnet som slår och sparkar i tomma intet eller rullar runt på marken sålunda kan inte personalen avbryta ett slagamål utan isf ett levande barns irattionella beteende samma sak när spelarna anfaller någon vuxen så förlorar de automatiskt men återigen kan de vuxna inte se de döda barnen utan skulle isf uppleva att få en käftsmäll av spelarna som att gå in i en luftvägg ergo dom kan inte vinna en strid som dom inte ens är medvetna om att den sker .
Jo det har du rätt i om situationen skulle uppstå när jag spelleder det så skulle jag låta den vuxne vårdaren släpa iväg den levande rollpserssonen om denne är med och slåss eller rollpersonernas motståndare om de slåss mot ett annat barn. Sen skulle vårdaren ignorera de döda rollpersonerna även dom de försöker sparka och slås. Vilket antagligen kommer att ge en Mowgli-slåss-mot-Baloo-känsla vilket inte skulle kännas fel.

Om det bara var en eller några av de döda rollpersonerna som gav sig på en vårdare så skulle jag låta vårdaren verka illa till mods, besvärad, för att sedan slå ut med armarna och ropa "Stopp, sluta eller liknande" om de döda rollpersonerna fortsatte skulle jag nog låta vårdaren ge sig iväg med raska steg mot något rum där det finns fler vårdare.

Antagligen skulle spelarna finna detta beteende hos en vårdare märkligt men sen skulle det antagligen förstå varför vårdaren agerade som den gjorde. Vårdaren skulle bara känna de döda rollpersonernas aggressive närvaro och därför agera som de gjorde.

Så tror jag att jag skulle lösa det. Det har faktiskt aldrig varit ett problem när vi speltestat men skulle säkert kunna vara det
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jo det har du rätt i om situationen skulle uppstå när jag spelleder det så skulle jag låta den vuxne vårdaren släpa iväg den levande rollpserssonen om denne är med och slåss eller rollpersonernas motståndare om de slåss mot ett annat barn. Sen skulle vårdaren ignorera de döda rollpersonerna även dom de försöker sparka och slås. Vilket antagligen kommer att ge en Mowgli-slåss-mot-Baloo-känsla vilket inte skulle kännas fel.

Om det bara var en eller några av de döda rollpersonerna som gav sig på en vårdare så skulle jag låta vårdaren verka illa till mods, besvärad, för att sedan slå ut med armarna och ropa "Stopp, sluta eller liknande" om de döda rollpersonerna fortsatte skulle jag nog låta vårdaren ge sig iväg med raska steg mot något rum där det finns fler vårdare.

Antagligen skulle spelarna finna detta beteende hos en vårdare märkligt men sen skulle det antagligen förstå varför vårdaren agerade som den gjorde. Vårdaren skulle bara känna de döda rollpersonernas aggressive närvaro och därför agera som de gjorde.

Så tror jag att jag skulle lösa det. Det har faktiskt aldrig varit ett problem när vi speltestat men skulle säkert kunna vara det
Jag ser egentligen inte heller att detta skulle vara något problem. Varför skulle RP vilja slåss överhuvudtaget? Enklast är väl att barn som blir angripna springer därifrån eller kryper ihop gråtande på marken och ber dem sluta. Om RP fortsätter slåss så skulle jag bryta spelet och be Spelaren återkomma nästa gång man spelar dungeoncrawl Istället. Ger man sig på vuxna så skulle jag utrymma lokalen och låta samtliga barn låsas in i sina rum (vårdarna Kan helt enkelt inte garantera barnens säkerhet).

Vad jag däremot är lite osäker på är hur jag skulle hantera spök RP som vill kommunicera mycket med omgivningen. Det är ju ändå ganska många som inte ser dem och det Är risk att det blir konstigt om de bara svarar på frågor från den levande RPn men ignorerar de övriga. Här krävs det eventuellt mycket av RP för att kunna svara lite generellt (fortsätta svara på den levande RPns fråga), ignorera att svara helt eller börja prata om något annat, vilket kan tänkas bli jättemärkligt, men det är ju trots allt på ett mentalsjukhus så det kanske mest blir mest intressant.

Hoppas kunna testa detta med min spelgrupp under hösten.
 
Last edited by a moderator:

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
75
Häftigt projekt! Jag gillar svenska rollspel och jag gillar Norrland. Det här verkar dock på tok för läskigt för mig (vilket torde vara ett bra betyg för ett skräckspel) så jag stöttade endast på den lägsta nivån (Stöttaren). Vill gärna uppmuntra till fler svenska rollspel :)

Drygt ett dygn kvar nu ser jag. Lycka till!
 
Top