RECENSION Barnaröster

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Scenario: Barnaröster
Av: Tobias Ekwall
Till: Utan Frid
När: 2020

Utan frid är ett kommande svenskt skräckrollspel. Barnaröster är alltså ett scenario till ett rollspel som ännu inte finns.

Barnaröster är det twistigaste rollspelsscenario som jag någonsin har läst. Det sätter upp vad som först verkar vara en ganska enkel situation. Spelarkaraktärerna är barn på ett vårdhem i Västerbotten som hamnat där efter att deras föräldrars hus brunnit ner på 1960-talet. Men sedan rullar det igång och det är twist efter twist efter twist. Det överraskade mig flera gånger i samma scenario vilket inte är vanligt med rollspelsäventyr.

Så man spelar barn som precis kommit till vårdhemmet. Någonting är konstigt med hur man hamnat där, saker är konstiga med personalen, hotfulla och övernaturliga saker händer på hemmet, flickan som placerades i familjehem hos ens föräldrar precis innan ens hus brann ner är också placerad här… Fast det visar sig att hon växte upp här och att hon nu är placerad hos de farliga patienterna! Vad är det som pågår? Är allting kopplat till vartannat? Så man försöker få svar medan man måste navigera institutionen. And then the twists start coming. Och lögnerna om twisterna från NPC:er som inte riktigt hänger ihopa.

Scenariot har ett super praktiskt diagram med de olika vägarna mellan scener på vägen mot spelets upplösning. Det gör scenariot betydligt mer lättnavigerat och bidrar till att man lätt kan köra det rakt ur PDF:en efter en genomläsning.

Jag har inte pratat om vad twisterna är här för det ska folk som vill spela scenariot verkligen inte veta. Men grejen med dem är upplagda så att man tror de är en räls när en sådan inte finns. Istället är den övervakade miljön man är i ett hinder, inte ett verktyg för att leda spelarna. Så när de får twist ett och tror de vet vart saker är på väg och att de bara kommer kunna följa med så PANG! Där kom nästa twist som drar åt helt andra håll. Vilket spår följer man? Scenariot har faktiskt två nästan helt olika vägar till samma slut och anledningen att det klarar det konststycket är att de två vägarna tar en till samma fysiska plats. Dyker spelarna upp helt oförberedda för en av grejerna där så är det deras eget fel att saker kommer bli mer traumatiska för dem.

Den mest uppenbara grejen som gör det här till ett twistigt twist scenario kan vara lite kontroversiell att spelarna inte vet och många kommer vilja att spelarna men inte karaktärerna vet det. Men det är också något som diskuteras i äventyret.

Det finns tre slut på scenariot i stigande nivåer av hopplöshet. Se som spelare till att du inte får det mörka slutet! Det är genuint hopplöst.

Det här är ett till scenario som visar att vi är i en guldålder av svenska skräckscenarion tillsammans med Gabrielle de Bourgs Den Vita Natten och Ockult örtmästares Barkhäxan.

5 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Låter lovande!
Man hade totes kunnat köra det här scenariot som en backstory för karaktärer i Kuf om man vill spela någonstans mellan 1980-2005. Jag har vaga planer att använda det som en flashback session till en av mina spelares karaktärs barndom.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Man hade totes kunnat köra det här scenariot som en backstory för karaktärer i Kuf om man vill spela någonstans mellan 1980-2005. Jag har vaga planer att använda det som en flashback session till en av mina spelares karaktärs barndom.
Jo.

Jag sneglar mot tsunamin av nutidsskräckspel som slagit in över oss på sistone efter grejs att porta över till Kuf. Och Ekwallarnas grejer ser ut att funka bra.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Det här är ett till scenario som visar att vi är i en guldålder av svenska skräckscenarion tillsammans med Gabrielle de Bourgs Den Vita Natten och Ockult örtmästares Barkhäxan.

5 av 5.
Oj, oj det här blir ju typ att skriva ut och hänga på väggen :), alltid kul när folk tycker om det man har gjort
 
Top