Varulv [USCSS Wrnu] Spelet avslutat

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Hellzon och Stövelkatten sätter den sargade Sidd i kryostaspodden. Han suckar djup och tackar att han får chansen att vila.
Stövelkatten smiter iväg till kommandobryggan och Hellzon går till maskinrummet för att skifta luftfiltren.

Natten går snabbt och på morgonen när Hellzon går tillbaka mot kommandobryggan i korridoren hör han hur ventilationsluckan bakom honom slås ned till golvet. Hellzon ser Stövelkatten smita ner i korridoren mot nödskeppet skrattande maniskt "ha du gick på det ha ha ha ha ha ha!" Men Hellzon hinner inte tänka på det utan börjar sin batalj med xenomorphen som nu springer mot honom i taket. Eldkastaren bränner xenomorphen som ger ifrån sig högljudda skrik. Hellzon verkar hålla stånd mot xenomorphen men så plötsligt så ger eldkastaren upp.

Ilsket så hoppar xenomorphen på Hellzon och trycker ned honom mot marken. Han ser du med skräckslagen blick hur Empiricus id-bricka hänger runt halsen på xenomorphen som nu visar sin andra mun. I ett desperat sista försök så använder Hellzon hela eldkastaren som en brödkniv och sticker ett hål i bröstkorgen på xenomorpen vars syrablod nu bränner igenom Hellzon innan båda sjunker ihop. Nödskeppet skjuts ut och USCSS Wrnu driver nu utan besättning genom den tomma rymden-

En lång stund senare...

Nödskeppet räddas av ett Weyland-Yutani fraktskepp.
Stövelkatten, Sidd, Impetigo, Xyas och Basenanji vaknar upp i ett stort sjukrum där alla verkar ligga för uppvak. Fjodorsenuba ser mycket ärrad ut men ler med ett syrasmält ansikte. "Tack för att ni räddade mig. Jag visste att jag kunde lita på er!"

Grattis till vinsten Stövelkatten, Sidd, Impetigo och Xyas!

Jag kommer göra en längre logg senare men jag vill tacka alla för att ni ställde upp på detta underliga scenario!

Jag tog mig friheten att skippa runda 6 då Stövelkatten hade 2 röster mot Hellzons 1 för att sättas i kryostas så om Stövelkatten tänkt vara altruistisk till Hellzon så ber jag om ursäkt men å andra sidan fick Hellzon en episk slutfajt på detta sätt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Sidd har mött döden, överlevt och kontemplerar över allts mening:

Jag var besättningsman och min agenda: vinner om du överlever och är i kryostas i nödskeppet innan syret tar slut.

Min första natt:
”Du spenderar natten i Labbet.
Det är rätt händelselöst och ingen kommer in och vill bli spontant opererad.”

Natten med Empi & brand:
”Du möter upp med Empiricus, martin3 och Hellzon i Maskinrummet.
Ni nickar till varandra innan ni börjar byta syrefiltren och beslutar er sen för att turas om att vila.
Du vaknar plötsligt upp ur en mardröm till ett skrik av Empiricus som ställt sig upp och nu hostar blod. Hans bröstkorg hoppar till ett par gånger innan det plötsligt exploderar och ut flyger en liten xenomorph. martin3 kastar sig åt sidan från den flygande monstret innan Hellzon börjar spruta med eldkastaren. Xenomorphen springer ut i korridoren och upp i en ventilationstrumma i taket. I ljuset från eldkastaren ser du nu en face hugger springa in under högen med förbrukade syrefilter och skriker till Hellzon som sätter hela högen i brand. Ni utrymmer maskinrummet och hoppas på att luftsystemet inte tagit mer skada.”

Natten jag modigt tittade döden i ögonen:
”Du följer villigt med in till labbet för att bli undersökt. De placerar dig i maskinen och sen alla lämnar rummet för natten. När du ligger där så ser hur något mörkt kommer ner från lufttrumman och du fryser i panik. En xenomorph närmar sig dig och väser och ser ut att vara på väg att äta upp dig till middag men stannar upp någon cm från dig och dräglar slem på dig. Den vrålar högt och viftar runt och verkar sabotera rummet innan den snabbt klättrat upp i lufttrummorna igen. Maskinen är trasig men går att reparera men labbet behöver nog städas upp om det ska gå att använda...”

Natten jag trodde var min sista:
”Du detalj studerar stjärnbilden. Ser det inte lite ut som en face hugger? Du vandrar runt på kommandobryggan och dricker det sista av kaffet för att undvika att sova under natten. Du håller dig vaken tills de andra kommer till kommandobryggan.”

Natten med Vimes i Labbet:
”Du möter upp Vimes i labbet. Du blir nedsövd inför operationen. Du vaknar med stora smärtor i bröstet, något av det värsta du varit med om! Är det nu jag dör hinner du fundera innan du öppnar ögonen.
Du ser dig omkring men ser inte Vimes någonstans. Du har blod över hela dig och lukten gör dig alldeles illamående. Du ser också hur det verkar var en parasit i i en glasbehållare bredvid dig. Operationen verkar vara lyckad.”

Sen vart det dax att i sista sekund krypa ner i Kryostasen och rädda sig hem.

Tackar alla medresenärer och strålande arrat @fjodorsenuba

”Eder kära rymdkamrat Sidd”
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag var vanlig bybo med målet att komma hem i kryopodden. Allt jag har sagt i spel har varit sant, inklusive eventuellt hattande med olika teorier om vad som faktiskt pågått.

Funderade allvarligt på att gå till Kommandobryggan sista natten men det var väl lika bra att jag lät bli. Hade blivit så pinsam frukost på morgonen.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
En teori som jag tror jag aldrig lade fram i spel var att vi övertolkade fjodors fluff å det grövsta och det egentligen satt en helt normal ulvfraktion och beställde nattmord varje drag, fluffat som att den personen blev chestburstad/isärsliten/bortrövad.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Mitt roll-pm:

Du är Weyland-Yutani agent.

Du måste släppa lös en face hugger varje natt i rummet du befinner dig i, om det inte finns någon att infektera söker den sig till ett slumpmässigt annat rum, slumpen avgör vem som blir infekterad i rummet och du kan inte själv bli infekterad. Du kan inte använda rummen eftersom du hanterar face huggern.

Du får prata med androiden martin3 via PM så länge fjodorsenuba är med i konversationen, jag startar den konversationen.

Du kan rösta på:
- Vem som ska sättas i kryostas
- Vem som skall scannas
- Vem som ska få hålla i eldkastaren

Du ska berätta för mig varje runda vilket rum du befinner dig i under natten.
Inför runda 1 ska du svara vilket rum du befunnit dig i. Svara på roll-PM:et.

Du vinner om en infekterad är i kryostas samt att du är i kryostas.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag undrar lite vad som gjorde att jag exploderade så tidigt? Var jag smittad från början eller var det Basse som fixade den biten? Och var det typ slumpen som avgjorde om man fick tillökning eller fanns det någon annan mekanik bakom? :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Mitt roll-pm:

Du är Weyland-Yutani agent.

Du måste släppa lös en face hugger varje natt i rummet du befinner dig i, om det inte finns någon att infektera söker den sig till ett slumpmässigt annat rum, slumpen avgör vem som blir infekterad i rummet och du kan inte själv bli infekterad. Du kan inte använda rummen eftersom du hanterar face huggern.

Du får prata med androiden martin3 via PM så länge fjodorsenuba är med i konversationen, jag startar den konversationen.

Du kan rösta på:
- Vem som ska sättas i kryostas
- Vem som skall scannas
- Vem som ska få hålla i eldkastaren

Du ska berätta för mig varje runda vilket rum du befinner dig i under natten.
Inför runda 1 ska du svara vilket rum du befunnit dig i. Svara på roll-PM:et.

Du vinner om en infekterad är i kryostas samt att du är i kryostas.
Siandet av @Stövelkatten på dig fipplandes med ventilationen på Kommandobryggan stämde alltså.

Fan det slog mig aldrig att det kunde vara både nått att sabotören är i samma rum OCH fjärrskickande de jädrans Facehuggerna.
Jag tänkte antingen eller. Jag hade i alla fall rätt om att det var rum-baserat.
Att fjärrskickandet via ventilationen hamnar i slumpvis rum låter tematiskt realistiskt.
Att du inte själv kunde bli infekterad mindre låter mindre realistiskt, kanske hade du nåt typ vaccinationsskydd.
Undrar varför du MÅSTE plantera de små odjuren, hade väl funkat tematiskt om du kunnat välja natt fritt.

Fick Martin ta över jobbet med kräken när du landat i frysboxen?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag undrar lite vad som gjorde att jag exploderade så tidigt? Var jag smittad från början eller var det Basse som fixade den biten? Och var det typ slumpen som avgjorde om man fick tillökning eller fanns det någon annan mekanik bakom? :)
Om jag förstår rätt blev du attackerad av facehuggern eftersom vi var i samma rum.

Men jag hoppades på att bli ensam så den skulle välja offer på slump.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Tack @fjodorsenuba för intressant spel och tack alla som deltog och kämpade väl! Grattis till alla vinnare!🥳

Min omgång blev ju kort. När jag läste roll-PM slogs jag av: ”Oj, det finns ingen by!” Och sen ”Oj, man vinner när man blir utröstad!”

Jag trodde nog att fler på kommandobryggan skulle försöka snajpa i r1 men det var nog så att de flesta hade en stark bykänsla vilket jag tyckvar intressant.

Möjligtvis har jag skjutit mig i foten inför framtida spel förstås 😬

Det var svåårt att lista ut upplägget även om våra gissningar i r1 ju faktiskt kom väldigt nära! Att Empi dog i r1 gjorde det ju klurigt att lista ut skurkmekanismen. Fjoodor förklarade i kryostastråden att der bara ska finnas en xenomorf i spel så den förste att infekteras tänker jag var i princip körd och dömd till monsterliv. Det gick väl inte att döda xenomorfen, @fjodorsenuba ?

Sen funderade jag mycket på Empis vinstvillkor som monster, känslan var att du gick efter scummet i första hand, @Empiricus ?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kul spel! Jag ska skriva lite längre om mina tankar vid tillfälle, men konstaterar att v typ lyckades begripa spelupplägget trots att det egentligen fanns många möjliga scenarion Detta för att det fanns en stark koppling mellan spelmekanik och fluff. Snyggt jobbat, Fjodor!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Sen funderade jag mycket på Empis vinstvillkor som monster, känslan var att du gick efter scummet i första hand, @Empiricus ?
Du dör tyvärr horribelt när en xenomorph kläcks ur ditt bröst.

Du är nu xenomorph!
Du får inte längre prata i rundorna utan bara med mig via PM.
Du får och bör läsa rundorna för att optimera dina möjligheter till att döda de andra!

Du får välja ett rum att anfalla varje runda.
Slumpmässig offer i rummet dör. (Du kan råka slumpa på den som har eldkastare i värsta fall...)

Du vinner om du har ihjäl minst 4 besättningsmedlemmar, att de dör av syrebrist räknas.
Jag hade ingen aning om vilka som var scum, så jag försökte optimera mina chanser att få ihjäl folk och om möjligt så lite misstanke i gruppen. Jag insåg ju att man inte får reda på vad som hänt med folk i starttråden utan enbart om folk bevittnat morden så det hade jag med i huvudet.

Första xenomorphrundantänkte jag att om någon blir undersökt så måste de vara i labbet och är de inte infekterade så dör de xenomorphdöden. Så då gick jag dit för att mörda Sidd.

Rundan därefter så hade ju Sidd inte dött, och jag visste att han var infekterad. Det var lite svårt att veta hur många som skulle gå till maskinrummet och var annars folk skulle gå, jag vägde mellan att mörda i korridoren och vara relativt safe eller mörda i maskinrummet och riskera eldkastaren men också med lite tur sabba rummet. Rum hade ju gått sönder förut och jag hade inte någon koll på mekaniken bakom det.

Sen så blev det Labbet igen. Jag ville upprätthålla en illusion av att inte kunna mörda på samma plats två gånger i rad, och Sidd hade ju inget värde att ha kvar i spel om parasiten blev bortopererad. Så Sidd gick att offra, och bäst vore om Vimes dog för att kasta lite mer shade över Sidd. Där tänkte jag att om ingen såg vad som hände i Labbet och ni bara hade att gå på vad Sidd berättade så kunde det bli lite misstankar och splittring kring röstningarna. Jag hade behövt oavgjort i röstningen den rundan och lyckas mörda någon också för att ha en chans att överhuvudtaget vinna, och så blev det ju inte. Jag satsade på maskinrummet för att jag misstänkte att alla skulle sälla sig till den som bar eldkastaren.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Om jag förstår rätt blev du attackerad av facehuggern eftersom vi var i samma rum.

Men jag hoppades på att bli ensam så den skulle välja offer på slump.
Ja, du hade ju otur att Empi slumpades dit när han glömde välja rum.

Jag spelade så mycket bybo jag kunde förutom att jag testade att inte ha beröringsskräck med Basse utan både hoppa på honom i början samt skydda honom efterhand.

blev så ledsen när Hellzon lyckades vända stövelkatten från Sidd med mindre än en timme kvar. Jag förstod nog inte riktigt argumentet heller 😂 men helt klart MVP för mig var @Hellzon med sin eldkastare och cigarr i mungipan.

Det enda jag höll inne med var att jag såg Sidd bli infekterad av facehuggern innan Empi burstade
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Vi visste alltså inte med automatik vem som blivit infekterad förutom när basse delade rum med Empi
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ja, du hade ju otur att Empi slumpades dit när han glömde välja rum.

Jag spelade så mycket bybo jag kunde förutom att jag testade att inte ha beröringsskräck med Basse utan både hoppa på honom i början samt skydda honom efterhand.

blev så ledsen när Hellzon lyckades vända stövelkatten från Sidd med mindre än en timme kvar. Jag förstod nog inte riktigt argumentet heller 😂 men helt klart MVP för mig var @Hellzon med sin eldkastare och cigarr i mungipan.

Det enda jag höll inne med var att jag såg Sidd bli infekterad av facehuggern innan Empi burstade
Aha
Har jag fattat rätt om det vart så här: Facehuggern jag såg under högen av syrefilterna klarade eldkastarbranden och infekterade mig.
Jag trodde den facehuggerns eldades upp?
 
Top