Varulv [USCSS Wrnu] Spelet avslutat

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Först och främst: tack för ett superkul spel @fjodorsenuba! Jag hade kul hela vägen i mål. Upplägget kändes lite nytt och spännande, samtidigt som det gick att följa med i på ett vettigt sätt. Hoppas du vill arra något igen.

Jag tänker att de varulvsspel vi spelar kan delas in i tre olika typer:
A) Balanserade spel mellan två (eller flera) fraktioner.
B) Pusselspel där utmaningen i mångt och mycket handlar om att byn ska försöka lista ut hur mekaniken bakom spelet ser ut.
C) Story-spel där grejen mer är berättelsen och stämningen i spelet. Mer "rollspeliga" kanske.

Det här spelet tycker jag kändes som ett BC-spel. Det fanns mycket att klura på för oss, samtidigt som en stor del av kuligheten var det fluffiga och stämningsfulla (Alien-fluffet passar ju varulvsspel perfekt!). Att just det här liret funkade så bra för mig (jag är egentligen en A-kille) var nog att pusslandet var så nära kopplat till storyn. Samtidigt kan man ju förstå att det inte funkade lika bra för @Basenanji - både B och C är ju upplägg med fokus på byn. Ytterligare en grej att fundera över är hur bekanta spelarna är med fluffet. Tidigare har vi spelat fluffspel med olika teman jag haft noll kunskap om eller känsla för (t.ex. Dr. Who). Här var det ganska lätt för mig att navigera (eftersom Alien-filmerna, i varje fall de tre första, ligger mig väldigt varmt om hjärtat), men hade fluffet varit ett jag inte hade grepp om, hade jag nog haft mindre kul, tror jag.

Sedan är det förstås så att det i slutändan är spelarna som gör spelet. Och jag tycker det här lilla varulvsspels-communityt blir bättre och bättre. Käftslängandet har aldrig varit så godmodigt tror jag.

---

Nu ser vi fram mot framtida spel! Heja byn!
 
Top