Varulv [USCSS Wrnu] Runda 1

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Efter ni satt fjodorsenuba i kryostaspodden i nödskeppet tillsammans så går alla sin egen väg för att spendera natten någonstans på skeppet. Natten förflyter och ni samlas alla på kommandobryggan för att äta nödransoner och diskutera och rösta inför nästa kväll.

Brother-2 indikerar att ni fortfarande har 3 dagar med syre kvar och att nödskeppet kommer kunna ta emot en ny att sätta i kryostas.

xyas håller i eldkastaren

Runda 1 avslutas den 9/5 kl 21:00 (ni får lite extra tid att diskutera första rundan då jag hann nu på kvällen...)

---
Förtydligande: Den som sätts i kryostas är alltså ur spel och har chans att vinna men kan inte vara med och påverka längre. Ni kan inte operera eller undersöka någon som är i satt i kryostas eftersom de är ur spel. Undersökning och scanning är samma sak, missade att korrekturläsa en sista gång tyvärr.
---

Rummen på USCSS Wrnu:
Varje natt måste du välja att uppehålla dig i något av följande rum via PM:
1. Kommandobryggan, ger en extra röst nästa omröstning (inom en valfri kategori)
2. Labbet, här kommer den som undersöks uppehålla sig men kan inte göra något. Man kan operera en infekterad till frisk, dock ej den som undersöks nu, och max en per kväll (kräver att en opererar och en opereras).
3. Korridorerna, får välja ett rum som de kan titta in i och se vilka som är där under natten
4. Förrådet, fylla på eldkastaren.
5. Maskinrummet, förlänga syret med ytterligare en dag, max en dag per kväll.

Övriga rum och nödskeppet kan ni ej vara i.

Ni kommer får olika information beroende på vilka rum ni befunnit er under natten.
Om ni inte skickar in något så kommer det slumpas vilket rum ni går till.



Röstning:
Röster skrivs så här (gärna på egen rad eller post för extra tydlighet):

Kryostas: @fjodorsenuba
Undersöka: @fjodorsenuba
Eldkastare: @fjodorsenuba

Vid oavgjort på kryostas och undersökning så kommer de inte ske. Vid oavgjort med eldkastaren behåller den som senast hade den.

[Kryostas, Undersöka, Eldkastare]
 
Last edited:

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Spännande! Vi är alltså igång nu då? Jag är inte för het på gröten?

Först och främst, tolkar jag det rätt om jag tänker att vi har 1 röst var och man kan antingen rösta på kryostas, undersöka eller eldkastare? Eller har vi en röst per kategori?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Äntligen varulvsspel!

Skönt med deadline först på måndag, det känns som att vi har lite att reda ut.

Som jag fattar saken är alltså byn alla vi som är besättningsmedlemmar som egentligen mest vill läggas på is och komma hem på ett säkert sätt. Vi är inte ett lag i spelteknisk mening men vi har ett gemensamt intresse och ska försöka spela som ett lag (antar jag är tanken och det optimala spelet för oss).

Då följer frågan: vilka är "varulvarna" och vad vill de?

I startinlägget nämns dels xenomorfen och dels en sabotör. Jag kan tänka mig något i stil med:
1. Två scumfraktioner: xenomorf och sabotör. Sabotören vill överleva (inte dödas av xenomorfen) och samtidigt "sabotera". Vad sabotera innebär är väl inte helt glasklart, men jag gissar att sabotören (tillskillnad från oss bybor) inte kan vinna om hen läggs på is. Xenomorfen vill kanske infektera? Alternativt är flera av oss redan infekterade och xenomorfen vill inte döda de som är det. Ytterligare en variant kan vara att sabotören (om vi ska gå på fluffet)är en ond företagsagent som vill att infekterade besättningsmedlemmar ska kryostasas för att tinas upp vid ankomst och användas som biologiska vapen.
2. En scumfraktion: sabotörer (i så fall 2). Xenomorfen är en mekanik i spelet och är inte spelarstyrd alltså. Sabotörernas vinstvillkor är något i stil med det jag resonerat om i 1. Xenomorfen följer helt säkert ett mönster i hur den rör sig genom skeppet, och dess rörelser blir ett pussel för oss att lösa.

Alldeles oavsett hur det ligger till förutsätter jag att designen ser ut såhär:
1. Byborna vinner individuellt på att läggas på is, men...
2. Byn som helhet vinner på att inte frysas ner, för att...
3. Scummen inte kan vinna om de läggs på is.

Detta innebär alltså att vi ska försöka lägga de vi misstänker är elakingar i kryostas.

Kul design tycker jag!

Ytterligare en grej är att vi har en massa röda rum som vi inte kommer åt. Jag gissar att de antingen är tillgängliga för scummen, eller att de är relevanta för en SLP-xenomorf.

---

Jag var på kommandobryggan i natt och har alltså en extraröst. Med mig på bryggan var två andra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej! Nu blir åka av! Syre för tre dagar?
Låter stressigt, eller har jag fattat fel att en runda=en dag?

Ja, förra spelet var hagså himla off och fattade nog aldrig spelmekaniken. Nu försöker jag verkligen läsa på och har ställt typ tusen korkade frågor till Fjodor.

Jag kommer behöva ställa fler, inser jag.

Hursomhelst! Jag vill i vanlig ordning att vi är aktiva och tydliggör vem vi misstänker. Oavsett fluff/regler borde team ulv akta sig för att misstänka någon på det egna laget.

Jag vill också att vi är så transparenta som möjligt med hur vi har fattat beslut. Så: "Prata om det!" känns som en bra utgångspunkt.

Jag har tagit mig till förrådet och tänkte att det var bra av två anledningar: 1 jag kan fylla på eldkastaren och 2 jag gissar att jag blir ensam där, vilket känns skönt eftersom så många av de här spelen har inneburit att ulvarna bara kan mörda lokalt.

Men det kanske var fel tänkt?

Hur tänker ni?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
1. Två scumfraktioner: xenomorf och sabotör. Sabotören vill överleva (inte dödas av xenomorfen) och samtidigt "sabotera". Vad sabotera innebär är väl inte helt glasklart, men jag gissar att sabotören (tillskillnad från oss bybor) inte kan vinna om hen läggs på is. Xenomorfen vill kanske infektera?
Jag räknar kallt med att Fjodor har lagt till en "ond korp-forskare" som vill ta med sig en smittad person i kryo-stas. Tänker att det lirar bra med Aliens-temat.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag räknar kallt med att Fjodor har lagt till en "ond korp-forskare" som vill ta med sig en smittad person i kryo-stas. Tänker att det lirar bra med Aliens-temat.
Det här känns fluffmässigt som ett bra sätt att förhindra att vi bara förlänger syret och lägger varandra i frysen från mest till minst misstänkt - Om någon har vinstvillkoret att de vinner och alla andra förlorar om någon infekterad fryses ner och följer med till hemmaplan.


Jag tänker att vi bör vara lite försiktiga med att frysa ner folk innan de är undersökta, och bara lägga de som visats vara icke-infekterade i frysboxarna.
Sedan tror jag också att "infekterad" och scum inte är samma sak, annars så skulle ju spelet kollapsa så snart någon infekterad botas såvida de inte samtidigt tas ur spel. Iallafall om infekterade kan prata med varandra - då kan ju den botade avslöja sina kumpaner.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag missade för övrigt helt runda 0 och slumpades till förrådet
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Okej!

Först av allt, vad vill "varulvarna"? Good guys vill ju bli stoppade i kryostas innan syret tar slut, men är de säkra för vinst då? Det står ju så i roll-PM, men kan vi ändå hamna i en situation där vi stoppar alla goda i kryostas och ondingarna får kontrollen över skeppet?

Vet de infekterade om att de är infekterade? Vill vi undvika att stoppa dem i kryostas och skicka dem till jorden? Finns det kanske androider/megakorpsnubbar som vill att det ska komma med infekterade i kryostas till jorden?
Vill vi undersöka alla innan de får komma in i kryostasen?

Jag såg först inte riktigt poängen med att vara i korridorerna och "sia" ett rum istället för att gå till det rummet och få dess effekt - uppenbart får vi ju veta vilka som är där med oss. MEN vi kanske kan vilja spionera på vem som är android och knallar runt i mässen eller lastutrymme 3C utan luftförsörjning.

Jag var i maskinrummet och en annan person var där med mig. Det är uppenbarligen en person som ser till byns bästa och jag har nu ett gott öga till hen.

Maskinrummet och kommandobryggan kändes som de två rummen som kunde göra nytta i R0, där kommandobryggan absolut kan vara användbar för scum också. Labbet gör väl till synes ingen nytta innan vi hittat någon att operera på (den som blir undersökt blir "tvingad" dit). Förrådet gör ingen nytta innan eldkastaren har använts?
Var vi två (med mig) i maskinrummet och tre (med Vimes) på kommandobryggan och en Basenanji i Förrådet så är det 6. Tre är inte inräknade.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag har tagit mig till förrådet och tänkte att det var bra av två anledningar: 1 jag kan fylla på eldkastaren och 2 jag gissar att jag blir ensam där, vilket känns skönt eftersom så många av de här spelen har inneburit att ulvarna bara kan mörda lokalt.
Jag missade för övrigt helt runda 0 och slumpades till förrådet
Hm, fick ni info om att det var någon annan där? Den kanske inte är 100% pålitlig, rummen är väl stora.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Men ska vi ha nån gameplan då?

Minst en good guy i Maskinrummet varje runda så håller vi syretillförseln igång. Att missa detta är samma som att lyncha en bybo i vanligt varulvsspel - en runda närmare döden för de som inte lagts i kryo. Sen får vi ju se hur mycket scum kan ställa till det.
Undersök alla innan de får läggas i kryo. Det blir svårt, dels nu i R1 och även senare om vi hittar någon med ett sött litet xenomorfembryo som ska opereras ut. Vi lär få tumma på det men kan ha det som plan.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Intressant upplägg och kul med alientema!

Jag misstänker precis som andra att det är en korp som vill åt xenomorfer som är boven i dramat. Troligtvis finns det också android/er (kanske korpandroider). Det mest tematiska vore om korparna vill frysa in infekterade så regel nummer 1 för byn borde vara att inte frysa in några infekterade.

Tanken att xenomorfen inte är en spelare tilltalar mig. Så kan det vara, å andra sidan blir det mer intressant att rösta om eldkastaren om xenomorfen är en spelare…

Att försöka förstå xenomorfens rörelse och förmågor vore bra så all info om konstiga ljud och liknande är värdefull.

Allt annat lika bör vi frysa in så många bybor som möjligt så ökar sannolikhetenför oss alla att vinna. Jag tycker att vi börjar med mig som är oinfekterad så vitt jag vet.

Håller med Hellzon om att vi ska ha någon i maskinrummet varje runda. Mitt förslag är att den med eldkastaren sköter det.


Kryostas: @Impetigo
Undersöka: @Xyas
Eldkastare: @Hellzon

pga Xyas nämns specifikt i introtexten vilket är skumt (men antagligen slumpat) och Hellzon har tagit lite täten i syrekampen vilket är viktigt.

Jag är på kommandobryggan med två andra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nja, nu blir jag osäker! Är det verkligen så bra att frysa in spelare om vi inte vet om de är infekterade?

(Nu utgår min paranoida hjärna från att det funkar så, men det känns ganska baic med tanke på att vi har ett labb)

I det här spelet vill jag verkligen ha med Xyas! Du är lustig men fåordug! Säg något @Xyas som ger oss en bra riktning i spelet!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
härligt att vara igång!

Jag träffade Hellzon i maskinrummet. Vi fixade syre i en dag till.

Jag ska erkänna att jag bara sett första älgen-filmen, jag är inte mycket för skräck… har dock spelat legendary-spelet om det nu hjälper… Bra iaf att ni andra verkar få idéer från temat. Jag skulle tro att fjodor har lagt tid på att få en tematiskt korrekt stämning.

Vi har ju uppenbarligen aliens ombord och ,rätta mig gärna om jag minns fel, de föds ur ”chest bursters”? Så på något sätt blir folk infekterade(skumfraktion/slump?) och sen spricker dom och antingen blir xenomorfer eller så åker de ut men det dyker upp en xenomorf på skeppet som rultar omkring (det skulle förklara rummen tänker jag).
Vet folk i filmerna om de har blivit infekterade eller blir det bara en tråkig överraskning?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Godmorgon alla medresenärer.
Jag har spenderat en händelselös natt i Labbet.
Jag valde att gå dit för att jag (felaktigt) tänkte att vi behöver vara där för att scanna av varandra.
Förstår nu att det här med scanning inte är platsbaserat och det man gör i Labbet är att operera (fixa/läka) nån som visar sig vara infekterad.
Ingen annan kom in och ville bli opererad. 😆

Hittills så ser det strålande ut vad gäller Alien-tema.
Jag tycker fluffet i varulvsspel är det göttiga och hoppas fjodor försökt få in så mkt Alienfilmfluff som regelmekanik som möjligt.
Det tänker jag hålla i minnet när jag börjar gräva i det här.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Xenomophen:
Jag gissar att Xenomophen inte är en av oss spelare.
Monstret smyger omkring random lite överallt och försöker hitta och anfalla oss, kanske större chans den vågar gå till attack om vi är färre i antalet tillsammans i nåt rum. Gissar att uslingen till monster är mekanik så vi inte ska kunna förlänga spelet hur långt vi vill med att ha nån i Maskinrummet som fixar syre.
  • Eldkastare (Xyas) kan skydda oss mot Xenomorph-attack: omladdas i förrådet (omladdningsbar tyder på att fler/ny attack är möjlig).
Ergo bör Eldkastaren skydda syrefixarna i Maskinrummet så länge vi behöver mer syre. Vore bra å få in Xyas i spel då denne kanske har lite mer info om eldkastarstuff. Jag känner starkt att jag vill ha eldkastaren eller i alla fall vara i samma lokal som den som har skyddet.
Önskemål: Alla röstar Elkastare: @Sidd

Det vore ju roligt om nån av oss förmågan eller nån scanningapparat som i filmerna som kan se var Xenomorphen är eller i allafall om den hotar i närheten. Jag har inte nåt sånt. Har nån av er andra?
Verkar dock som att det här med korridorerna och kika in i rum är mekaniken för att se var Xenomorphen är.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det verkar rimligt att vi får info om alla som delar rum med oss. Man kan gissa att sabotörer kan ha någon form av smyga-förmåga som gör att de inte syns.

Finns det någon anledning till att vi inte ska redovisa var vi varit och med vilka efter varje runda?

Just nu vet vi:
[Plats]: [vilka som claimar att de varit där, i claimordning (hur många andra de hävdar var där, samt eventuella namn på övriga)]

Kommandobryggan: Vimes (2), Impetigo (2)
Labbet: Sidd (0)
Korridorerna: -
Förrådet: Basenanji (0), Empiricus (1: Basenanji)
Maskinrummet: Hellzon (2), Martin3 (2: Hellzon)

Jag bekräftar härmed att Impetigo var en av de jag delade kommandobryggan med. Så:

Kommandobryggan: Vimes (2: Impetigo), Impetigo (2)
Labbet: Sidd (0)
Korridorerna: -
Förrådet: Basenanji (0), Empiricus (1: Basenanji)
Maskinrummet: Hellzon (1), Martin3 (1: Hellzon)

Vi saknar några claims, och kan konstatera att @Basenanji och @Empiricus har olika uppfattningar om vilka som var i förrådet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Scumfraktion:
Säkert nån som har som uppdrag att nån infekterad medresenär (annan spelare) placeras i nödskeppets kryostas.
Denne måste självklart överleva själv också i kryostas och ska inte själv vara infekterad.
Denne är nog lika rädd som oss andra för Xenomophen,
Viktigt för oss vanliga som bara vill överleva denna resa att denna usling avslöjas.
Det vi dock måste sätta stop för är att låta denna scummis vinna genom att få ner en infekterad i kryostas: vi ska alltså scanna ALLA först innan vi röstar ner nån i kryostas.
De som läggs i kryostas ska vara friska!
Den som ej vill scannas är förstås ergo scum.

Fråga till @fjodorsenuba : den som vi röstar fram att undersöks/scannas hamnar automatiskt i Labbet va? Dennes möjliga andra val av plats gäller inte eller?
Är det nån som frivilligt vill bli undersökt/scannad denna runda?
 
Top