Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet [Spelet är över]

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,012
Som det är nu ser jag det som att jag förlorade spelet, men jag förlorade inte lika mycket som om byn hade vunnit.
Tar med mig detta. Jag slängde ihop det lite för snabbt tror jag när det blev önskemål om lite ändringar från förra omgången. Att MedTech agenten kunde resa hem smittad kanske borde ha framgått mer men samtidigt så skulle ni inte skicka hem någon smittad. Ni hade goda möjligheter att kolla och operera och sen skicka hem alla. Att vara paranoid mot samtliga var lite en poäng med scenariot.

Jag tror att det är svårt att kombinera ”rösta om vem som ska överleva” med individuella vinstvillkor. Det kanske går, men det känns som att det lätt blir lite likgiltighet i hur man röstar. Jag kände det mot slutet i det här spelet. Vi vill alla överleva och ska rösta på vem vi ska frysa in. Jag har liksom ingen bas att bygga mitt beslut på. Inga för- och nackdelar att väga mot varandra.
Skulle spelet ändras mycket genom att ändra till att "Du vinner om ingen smittad kommer hem på nödskeppet"?
Ja kanske, samtidigt så ville jag ha med lite av det egoistiska överlevnadsinstinkten i interaktionerna.

Generellt så var det lite för mycket flufff igen kanske får ett vanligt varulvspel samtidigt så känner jag från läktaren att det känns som att ni är i en Alien-film. Inget är säkert och alla är misstänkta. Tror det blev lite för mycket nytt och för lite tydlighet kring mekanikerna så som skador och annat via operation. Detta tar jag med mig och kan tycka att det kan finnas mer tydlighet i ett eventuellt nytt scenario.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag tror att det är svårt att kombinera ”rösta om vem som ska överleva” med individuella vinstvillkor. Det kanske går, men det känns som att det lätt blir lite likgiltighet i hur man röstar. Jag kände det mot slutet i det här spelet. Vi vill alla överleva och ska rösta på vem vi ska frysa in. Jag har liksom ingen bas att bygga mitt beslut på. Inga för- och nackdelar att väga mot varandra.
Medhåll. Men såhär då:

Det slumpas en lista på ordningen som folk ska räddas i. Man kan rösta för listan, och då blir den i toppen räddad. Eller mot listan, då blir ingen räddad den rundan och en ny lista slumpad till nästa runda. Sedan finns någon form av mekanik (SL-styrd älg typ) som gör varje runda riskabel för alla. Det kan ligga i mitt intresse att få fram en ny lista, men å andra sidan ligger det också i mitt intresse att inte dra ut på spelet för länge. Man kan skicka folk i luftslussen både för att de är anti-sociala, men också för att minska antalet spelare som kan hamna för mig på listan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Tar med mig detta. Jag slängde ihop det lite för snabbt tror jag när det blev önskemål om lite ändringar från förra omgången.
Du ska ha stort tack och en eloge för att du "slängde ihop nåt"! Och det är ju häftigt att få vara med om utvecklingen av spelformen! Jag tyckte det var kul även om jag är lite för kass på att lista ut mekanik.

Men som sagt tack för att du arrade! 😀👌🙌
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,012
Så min sammanfattning då...

Scenariot i sin bas är att simulera Alien filmen och denna gång ville jag skruva upp paranoian lite. En rolig begräsning tycker jag är att det inte ska vara ett lätt val att rösta ut någon eller ha möjligheten att döda någon. Uppoffring att skicka hem nödskeppet och stanna kvar och dö som infekterad fanns där t.ex. fast då "vann" man inte. Så det här med att vinna som by just i ett Alien scenario tycker jag nog snarare blir en lite filosofisk fråga.

Jag lade till mekaniken med ventilation för att jag tog bort den förra sessionens infektion via ulv.
Nu var alltså mekaniken om att ni använde lufttrumman så släppte ni lös facehuggers. Varje gång så slumpade jag om det skulle bli 0, 1 eller fler facehuggers som släpptes ut (Slag = 1, ingen, Slag =6 ett extra slag (dvs 2 slag), 2-5 en facehugger). Undantaget var första rundan som ni använde ventilationen så valde jag att släppa lös minst 2 stycken så att en garanterat skulle bli xenomorph (DTF). Sen slumpade jag även vilket rum facehuggersarna gick till undantaget första rundan då jag endast slumpade mellan rum där folk befann sig som setup.
Så varje gång ni valde att använda ventilationen så riskerade ni att släppa ut nya facehuggers.
Tanken var inte att ni skulle komma på att det var så det fungerade direkt utan möjligtvis efter hand.

Sen eftersom det skulle bli alldeles för lätt att sätta en infekterad i Mother och alla andra i labbet och skydda sig så lade jag till att opererade klarade av en natt utan ventilation men skulle få information om att det kanske inte var det bästa i fluffet. Här skulle jag kanske kunnat vara väldigt tydlig i texten att man visste att man inte skulle överleva det igen. Det köper jag. Tror jag iallafall fick med samtliga som varit instängda att de klagat på dåligt syre och att folk svimmade när de varit opererade. Inte helt uppenbar mekanik och det kanske var lite trist.

MedTech agenterna fick å andra sidan ingen möjlighet alls att smitta själva. De var helt utsatt för slumpen och jag ska ärligt säga att jag tror de hade sämst chans att lyckas och därför fick MedTech agenten att om den lyckas bli smittad själv så kan den vinna om den lyckas ta sig ombord. Sen är frågan hur ni skulle ha lyckats lista ut att det fanns en MedTech agent ombord kanske kunde ha kommit med fluffet från början, t.ex. som en datapad som ni hittar utan id där det står att "Ta med dig ett embryo på valfritt sätt, i dig själv om du måste" eller nått liknande. Då hade byn haft lite mer att gå på.

Lastrum 2 var tanken att ni kunde skicka dit någon ni inte litade på för att bli tillfångatagen. Det var ett sätt att bli av med någon men fortfarande frivilligt. Det var rätt underhållande att 2 st gick dit utan att först nyttja korridoren till att spana på vad som var där :D

Scannern kunde ni också utnyttja för att "låsa ned" en misstänkt. Operationen i labbet var tänkt att vara frivillig för att ni skulle kunna hitta en eventuell MedTech agent som inte ville bli opererad...
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,012
Vad var Empiricus och Reccas win/loss conditions?
Empiricus kunde vinna genom att få hem en infekterad och sig själv. Han kunde vara den infekterad så slapp han ta med någon annan.
Recca hade att hon vann om Empiricus mål uppfylldes och det hemliga uppdraget att själv komma hem med en infekterad som ytterligare vinstmöjlighet. Dock kunde hon ju själv inte bli infekterad på gott och ont.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,012
Dock är det väl inte så svårt för Empi detta spel att se till å bli sjuk (oåtkommlig för Xenomotphen) och sen på sista rundan positionera sig för att snajprösta sig till frysboxen - precis vad som skedde.
Det var inte så lätt för honom att "välja" att bli smittad dock.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag tycker inte att det på något sätt behövdes talas om att ulvarna kunde vinna genom att själva vara smittade och resa hem. Jag påpekade det flera gånger, även om jag inte lyckades vinna gehör för det (och jag var såklart inte själv säker att så var fallet). Det var en klar möjlighet.

När det gäller egoismen hade kanske detta funkat? Du får ett poäng om du överlever, och ett poäng om din fraktion vinner. Så kan man "komma tvåa" om man offrar sig själv, men har i alla fall lite anledning att bry sig om laget.

Och jag tyckte att det var ballt att flufftexten var såpass viktig. Jag är van vid att den bara är fluff och brydde mig därför inte så mycket om den utan hårda fakta. Men med en liten varning innan spel "I det här spelet kan viktig information meddelas i flufftexten" så hade jag nog fattat det bättre. Jag blev ju flera gånger varnad i fluffet att jag inte riktigt mådde bra, men kopplade det inte till syrebristen. Den biten av mekaniken var för övrigt asball.

Överhuvudtaget ett riktigt kul spel där osäkerheten om vad som egentligen händer blir en viktig del. Jag lutar lite mer åt öppen mekanik i preferenserna, men det är ett fullt giltigt och smart designval!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
Jag tycker ju att det är lite att ignorera spelets regler som de är skrivna. Om du och jag spelar schack och jag medvetet sätter min egen kung i matt för att bespara böndernas liv så har du all rätt att fråga vad jag sysslar med. Hittar man på egna vinstvillkor så är det ju inte så svårt att vinna. Då kan ju jag känna att jag håller lite på ulvarna och så vann jag i alla fall.

Som det är nu ser jag det som att jag förlorade spelet, men jag förlorade inte lika mycket som om byn hade vunnit.
Håller självklart med i ditt resonemang angående schack. Där har vi öppna regler, inget fluff (egentligen även fast det finns en historisk barund med ett spel som uppkom för flera tusen år sedan då en erövrande indisk kung behövde hitta på ett spel till sina kaotiska krigare som förströelse och som taktiskt tränade dem i stridens konst) och genialiskt i sitt upplägg där det faktiskt inte går att fuska (jaja om man nu då inte tar hjälp av andra) eller skylla på tur eller otur. Varulvsspel är nåt helt annat då reglerna är olika för olika spelare och även ej öppna och därav en del av spelets ide att nysta i.

De individuella vinstvillkoren var tydliga så efter spel så har vi svaren på hur det gick.
De inom samma lag behöver sammarbeta för att klara sina individuella mål.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Lastrum 2 var tanken att ni kunde skicka dit någon ni inte litade på för att bli tillfångatagen. Det var ett sätt att bli av med någon men fortfarande frivilligt. Det var rätt underhållande att 2 st gick dit utan att först nyttja korridoren till att spana på vad som var där :D
Kunde vi tvinga dit någon?

Jag trodde jag var smart som använde den som luftsluss 😝
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
Kunde vi tvinga dit någon?

Jag trodde jag var smart som använde den som luftsluss 😝
Kom igen gott folk: erkänn att det var självklart att den som la vantarna på eldkastaren skulle gå dit för att försöka sätta stopp för monstren.
Det var konsensus och det hade hänt 100% av gångerna om vi skulle kört olika varianter av detta.

Visst tanken var där att jag skulle vänta en runda och först spanat via korridoren men jag är övertygad att jag inte skulle fått mandat att handha eldkastaren mer i så fall och den som då istället tagit kommandot över den hade istället rusat in.

Jag gillade upplägget med Lastrum och det var ju tematiskt korrekt och visst jag får skylla mig själv.
En nerf för alla utom Rasmus var det i alla fall.
@fjodorsenuba Hur kommer det sig att Lastrum2 öppnade sig?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
kunde ha kommit med fluffet från början, t.ex. som en datapad som ni hittar utan id där det står att "Ta med dig ett embryo på valfritt sätt, i dig själv om du måste" eller nått liknande. Då hade byn haft lite mer att gå på.
Ja det hade varit ok för mig om den infon dykt upp tidigt.
Lätt att vara efterklok. 😇
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,012
Kom igen gott folk: erkänn att det var självklart att den som la vantarna på eldkastaren skulle gå dit för att försöka sätta stopp för monstren.
Det var konsensus och det hade hänt 100% av gångerna om vi skulle kört olika varianter av detta.

Visst tanken var där att jag skulle vänta en runda och först spanat via korridoren men jag är övertygad att jag inte skulle fått mandat att handha eldkastaren mer i så fall och den som då istället tagit kommandot över den hade istället rusat in.

Jag gillade upplägget med Lastrum och det var ju tematiskt korrekt och visst jag får skylla mig själv.
En nerf för alla utom Rasmus var det i alla fall.
@fjodorsenuba Hur kommer det sig att Lastrum2 öppnade sig?
Ni fipplande nog med ventilationen för att lossa problemet (dvs ni använde den 4 gånger).
 
Top