Nekromanti Usch och blä för Chronopia

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: koboldism

Fakta: Jag gillar inte idiotiska rustnings detaljer de är ologiska och overkliga... Majoriteten av spelarna jag har i min grupp anser samma..
Fakta: Orsaken att Katastrofia är ett dåligt spel för Kobolt spelare är inte för att spelet är bra eller så utan för att det är SÅ dåligt så ologiskt att det är inte värt att ha.. Till och med Kobolt spelare kan ha en roligare kampanj genom att spela Star Wars the Kobolt way......
Dålig design är det som jag tycker gör att spelet inte bör nämnas..

Fakta angånde: Mumin trollet så jag funderade alltid på VAR de fick all mat ifrån vart butiken fanns och HUR de tjänade pengar. ( även när jag var liten. Kommer ihåg att jag frågade Mamma om det.. Enligt henne så fanns butiken bakom en kulle och syntes inte och Mumin trollen var som alla troll Rika som troll... )
Och Axelskydden konkretiserar bara det idiotiska i Chronopia tillsammans med den dåligt uppbygda och förkarade infrastrukturen i staden som inte förklarar HUR de fraktar ditt maten som folk äter varje dag och VART den odlas.. ( vart erkänner jag är inte viktigt )
DET Koboltiska är Magin i Chronopia och den Over kill som blir magiker blir en sorts fälthaubitz de kan spränga allt typ..
Nä jag gillar inte katastrofia.. Även om bilderna AV staden acuedukter och broar är vackra orealistiska ibland men vackra.. *suck*

Ereb som du så snällt tar upp är på många sätt Koboltist men Chronopia är värre..
Ereb SKA spelas med DoD expert det är då som den är som bäst.. När de väl började ge ut Krilloan modulen så var det i längden en mörk dag i Krilloan så ser man de första antydningarna till Chronopia..
Krilloan är kan man säga Chronopias ursprung..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det var en gång för länge sedan

Inte fullt så dramatiskt.. Jag har ett ihopväxt ögonbryn.. Sexigt värre, hehe! Fast det tycker inte tjejerna.. Konstigt? För övrigt ett tecken för trolldom! Hoahaahaahaaaa! (Undras hur många varianter på "ondskefullt skratt" det finns? Ska räkna upp mina:)

Muahahaha
Bwahahaha
Moahahaha
Hoahahaha
(Eller så kan man lägga till bindestreck, till exempel: Bwa-ha-ha-haa!)

NÅJA!! Slutflamsat! Hur går det med Civ Dnalor? Och sedan vill jag gärna ha en intelligent och civiliserad diskussion om hemliga budskap och sånt i böcker, filmer, låtar.. Har någon läst "Zen och konsten att sköta en motorcykel"?

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: En gång till!

Om jag hade en krona för varje gång någon räknade upp varför Chronopia faktiskt är dåligt så hade jag kunnat köpa DoD-rättigheterna själv..

Kan man ha roligare med andra spel? Jaha? Då får man väl spela dom istället.. Okej, om man nu är så grön att man inte kan något om rollspelsbranchen och ska köpa ett spel så spelar det väl ingen större roll vilket. Det blir ju mest flum ändå. /images/icons/wink.gif Nä, allvarligt talat. Jag startade med Chronopia -Fungerade perfekt! Sedan skaffa vi en massa Ereb-moduler och körde i en namnlös värld, med en ny by för varje äventyr.. Kul! Jag undrar om inte svårigheten att acceptera Chronopia helt enkelt ligger i att betraktaren startade för länge sedan med ett annat rollspel, på samma sätt som DoD var svårt att acceptera för äldre spelare, för många år sedan. Då började man med D&D eller något annat engelskt rollspel, och när sedan SMÅUNGAR kunde spela också då var det klart att deras spel inte var värt ett ruttet öre.. (Detta är inte av erfarenhet jag talar, jag har läst gamla sinkadus /images/icons/wink.gif, så jag kan ju ha fel.) Och sen behöver man ju inte ta Chronopia på allvar heller. Det går att spela ändå..

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: En gång till!

Helt rätt Arvidos, jag är nog för gammal (36) för att själv kunna erkänna att jag själv var en hejdundrande kobold en gång i tiden, och med tid och erfarenhet numera tycker "små-
ungarna" spelar strunt-rollspel. Men det verkar vara tidens kretslopp, och det föder en trevlig hatstämning mellan generationerna som är bra grogrund för debatt!
Och visst jag kan spela annat än Chronopia, men jag är faktiskt ännu en gång för feg för att säga det sagda om Chronopia rakt i fejset på nämnda sl. Craven I am. Well then - just shoot me!

Signing off. D.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En gång till!

<I>Då började man med D&D eller något annat engelskt rollspel, och när sedan SMÅUNGAR kunde spela också då var det klart att deras spel inte var värt ett ruttet öre.. (Detta är inte av erfarenhet jag talar,</I>

Jag brukar citera det här nån gång emellanåt - hört ca 1984 av en D&D-spelande kompis, bläddrandes i DoD:
"Å FY fan... Vet ni vad kallar skills? FÄRDIGHETER! Ja, det är ju fan rätt; mamma fäärdig, kom å toorka. ... Och kan ni GISSA vad de kallar SPELLS?!?"

<I>jag har läst gamla sinkadus , så jag kan ju ha fel.)</I>

Jag kan dock lova att mina gamla spelpolare från den tiden inte har läst gamla Sinkadus. Ever. (-:

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Det var en gång för länge sedan

<I>Hur går det med Civ Dnalor?</I>

Utmärkt! jag har kommit en bra bit in på 1800-talet och leder överlägset över de andra civilisationerna i alla kategorier. men det är klart, jag spelar ju på lättaste svårighetsgraden.

<I>Har någon läst "Zen och konsten att sköta en motorcykel"?</I>

Nepp!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: koboldism

Åhå! men den enda verkligt koboldiska detaljen med chronopia du nämner, är fälthaubitzmagin. Om det inte finns några andra koboldiserande saker i Chronopia, bör det väl inte vara så stor grej, eller? Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i den chronopianska magin för att kunna ge någon kommentar till dina åsikter om den.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: En gång till!

Men nu handlade ju diskussionen faktiskt inte om huruvida Chronopia var *dåligt* eller inte, utan om huruvida det var *koboldiskt* eller inte.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Rustningar

Fakta: Jag gillar inte idiotiska rustnings detaljer de är ologiska och overkliga...

Ta en titt på de gamla japanska krigsrutsningarna. Bara en massa detaljer, och stora hjälmar, och stora axelskydd, och långa svärd...

Usch vad overkliga de är... :)

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Kolla de orealistiska rustningarna här!

Ahh, efter lite letande hittade jag bilder på en massa orealistiska rustningar med detaljer och stora axelskydd och feta hjälmar och annat.

http://www2n.biglobe.ne.jp/~bakauma/uma92.html Usch vad orealistiskt!

Eller vänta nu... det var visst foton på riktiga rustningar... jaja, de är orealistiska och koboldiska i alla fall.

:)

N.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Nja

Mitt svar gällde det yttrandet från hatten:

Fakta: Orsaken att Katastrofia är ett dåligt spel för Kobolt spelare är inte för att spelet är bra eller så utan för att det är SÅ dåligt så ologiskt att det är inte värt att ha.. Till och med Kobolt spelare kan ha en roligare kampanj genom att spela Star Wars the Kobolt way......

Jag respekterar er allihopa, tro inget annat..

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Slutet gott (Nästan.)

Okejj! Så ettan är kul att spela? Har du fått (mums!) bygga på palatset? Bra, bra..

NU får vi banne mig diskutera ögonbryn och dolda budskap här på forumet! /images/icons/mad.gif

//images/icons/mad.gif <-En bild på mig med ihopväxta ögonbryn.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Kolla de orealistiska rustningarna här!

Dessa rustningar är inte alls lika utsmyckade som vissa fantasy-rustningar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kolla de orealistiska rustningarna här!

"Dessa rustningar är inte alls lika utsmyckade som vissa fantasy-rustningar"

Nej, de är huvudsakligen mer utsmyckade än fantasyrustningar. En typisk fantasyrustning är figursmidd, vagt inspirerad av en fjortonhundratals- eller femtonhundratalsrustning, och försedd med en kasse spikar på ett par axelskydd som borde knipsa av bärarens huvud om han lyfte armarna. Den har också en hjälm som får Darth Vader att se mesig ut.

Men den är inte särskilt utsmyckad, i alla fall inte om man jämför med en japansk samurajrustning, som också har en hjälm som får Darth Vader att se mesig ut.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Öööh...

...vi kollade nog på helt olika sidor. :)

Mer utsmyckade rustningar än de på sidan som jag länkade till har jag svårt att föreställa mig.

Förutom de klassiska riddarrustningarna, då, med sina blomsterarrangemang.

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Det är ingen skillnad

I stort sett är all magi i Drakar och Demoner Chronopia-regelboken samma som den varit i över 10 år. Ett par besvärjelser är nya, men alla andra är gamla godingar. Det räcker att bläddra lite snabbt i regelboken och jämföra med tidigare versioner så finner man att det är ganska lika samma, helt enkelt.

Och reglerna fungerar ju på samma sätt som förr, så det där med att fälthaubits-effekten är specifik för Chronopia har jag svårt att ta på allvar.

N.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Rustningar

Fakta Japparna hade stora axelskydd MEN de satt inte som de gör i Katastrofia om du kollar så ser du att japanernas axelvaddar inte är ivägen medans de i katastofia ÄR i vägen...
Axelskydden är vinklade så att de inte hindrar armens och axlarnas rörelse ( hos japanska rustningar det är inte de i katastrofia det syns tydligt på bild. )
Sen så ser man även på andra detaljer i japan.. DE som hade de värsta rustningarna mest utsmyckade osv.. DE slogs inte själv de satt på sina hästar och skrek order till fotfolk och samurajer som slogs i stället i funktionella rustningar.!!!

Och om du vill veta något roligt så hade några av dessa viktiga snubbar även på sig pilskydd som ser ut ungefär som utstickande små flaggstänger med små flaggor på.. Denna anordnings sattes ovanför den normala rustningen på bröst rygg och huvud..
Rustningen fungernade så att pilar fastnade i "flaggorna" som var av papper eller grovt tyg och pilens bana blev avikande den träffade inte det undre pansaret rakt utan med en bjöd bana..
Ett sådan pils skydd var Otroligt mycket i vägen men De japanska fältherrarna satt på sina hästar och ledde slaget utan att själv svinga svärd i attacker..

Samma poäng skulle du Nathan kunnat ha gjort genom att titta in i Europas historia deras kungar och furstar hade Otroligt opraktisa rustningar dessutom det mest oroliga var och är enligt mig att några av de jag anser är de sämsta i fråga om praktist utsmyckning,
Faktist har används under turnering. *ler* Fast å andra siden så finns det gott om idioter där ute som springer omkring i jeans byxor som verkar vara fem sex storlekar för stora knappas praktist.. *ler* MEN det är mode ..
Tjejer som går omkring i Högklackade skor ? Fan de kan ju bryta benen av sig knappast hälsosamt till och med livsfarligt.. ( även om de kan se väldigt *ler* trevliga ut *ler* )

Jeeep jag har alldrig något opraktist på mig ---> __|¨¨¨¨¨¨|__ <----- Okeej då ibland kan den blåsa iväg under snöstormar när man cycklar men den är inte (* , * ) opraktist SÅ ofta...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Kolla de orealistiska rustningarna här!

http://www2n.biglobe.ne.jp/~bakauma/uma92.html Rustningarna på denna sida är knappast Orealistiska..
Låt oss analysera dom..
De flesta består av plattor av laminerad eller nitläder ibland härdat nitläder. genom att ha flera ledade plator så ger man krigarna stor smidighet i strid. ( något japarna var bra på )
Hjälmarna många av dom hade stora ytor av blankpolerade stål som hugg och kross skulle halka av.. Sen fannd det på sidan tyvär massor av SKRYT rustningar..
( min rustning kostar mer än din rustning.. Eller ""Å gud va hemskt hon har en likadan jacka med samma färg som jag har men hennes är en billig kopia köpt för 90 kroner,, Hur vågar hon komma in med så billiga kläder *fnys*"" )
Även på den tiden strävade människor efter att uppfylla fåniga mode nycker som avslöjade hur man blev en macho man..'
Ofta kan man säga så att JU mer Opraktist skit som man hade på sin rustning/hjälm desto viktigare person var man *ler* och ju viktigare man var desto mindre slogs man aktivt..
http://www2n.biglobe.ne.jp/~bakauma/uma93.html
OM du studerar hjälmarna här på denna sida så ser du att Dessa hjälmar är specielt effektiva de har en jämn blandning av onödig skryt som i vissas fall minskar deras effektivitet och bra designe...
http://www2n.biglobe.ne.jp/~bakauma...n.biglobe.ne.jp/~bakauma/toku15.jpg Japanska rustningar var inte bara till för att skydda sin bärare utan ofta var de en symbol för att han var samuraj krigare med rättigheter att döda och bära vapen han var en person av adligt blod..
Så tänk på deras rustningar som en form av ID kort och kostym.. ( kostymer ÄR inte praktisa sköne eller användabara om man måste laga något.. )
 
Top