Usch, gamle Heinlein

har Druss inte sex med den heta unga bågskytten i Legend? Kanske minns jag fel, hon bara ger honom en massage?
Druss säger klart och tydligt att han inte är intresserad av något sådant och hon reder ut missförståndet och förklarar att hon ska försöka göra något år hans ledproblem (något med gikt att göra för hon pratar om kristallbildning?).

Jag tror det kan ha varit ett par med en större åldersskillnad i en Drenaibok. Sedan har man hans Alexander den Store-böcker, men å andra sidan var sådana äktenskap inget ovanligt bland grekiska eliter.

Kroppsstraff av olika slag används och påstås fungera. Kontroversiellt idag, inte ett dugg kontroversiellt för ett par hundra år sedan, och jag tror inte det var så kontroversiellt på 50-talet när boken skrevs.

Jag kan inte minnas att det fanns någonting om att yttrandefriheten skulle vara inskränkt. I alla fall inte för icke-militärer.
Det verkar i alla fall ha uppstått diskussion kring om Heinlein stödde tanken med spöstraff eller ej.

När det gäller yttrandefrihet så tittade jag i boken. Läkaren som utför undersökningen vid huvudpersonens mönstring säger något i stil med att om det vore upp till de medicinskt utbildare att bestämma i samhället snarare än veteranerna så... Men avbryter sig och säger "but never mind that: you might think I was talkning treason, free speech or not".

Det är förstås upp till tolkning, men nog antyder det att man kan råka illa ut för det man säger.

Det verkar i alla fall ha uppstått diskussion kring om Heinlein stödde tanken med spöstraff eller ej.
På gamla rec.arts.sf-written på Usenet sades det att alla diskussioner till slut utmynnade i en av två saker - amerikanska vapenlagar och huruvida Heinlein var fascist.

Druss säger klart och tydligt att han inte är intresserad av något sådant och hon reder ut missförståndet och förklarar att hon ska försöka göra något år hans ledproblem (något med gikt att göra för hon pratar om kristallbildning?).
Fascinerande - det är precis samma sak med Cohen the Barbarian och Bethan i The Light Fantastic.

Back