Urspårad andrahandsmarknad

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Däremot håller jag med om att OSR rört sig bort från rollspelsarkeologin. Inte så att arkeologin är helt död, men nu handlar OSR mer om att skapa nytt, märkligt, mustigt och regellätt.
Jag tänker att, med Old School Essentials att köpa och Basic Fantasy Roleplaying Game tillgängligt gratis, så är behovet av ny/mer arkeologi och kloner ganska begränsat. Det är ju liksom gjort, och gjort rätt och bra, nu.

Men det betyder ju inte att en klon av ett spel från 1980 är den bästa upplevelsen, så nu finns möjligheter till innovation och förbättringar.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag spelar old school Magic. Det omfattar kort som trycktes 1993-1994, men delar i övrigt en hel del av nostalgin från osr-vurmen för gammalt D&D. Därför följer jag prisutvecklingen en del. På sistone, ungefär det här året, har priserna gått ner ganska mycket, efter att ha peakat under pandemin av samma anledningar som angetts ovan. Nu handlar det mer om stigande räntor, fallande kryptopriser och sådant som driver ner det, antagligen. Det gäller även de dyraste korten. Lite intressant att motsvarande tapp inte tycks ha rört D&D.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Det känns som om det blivit mer av en samlar-marknad när det kommer till rätt mycket "nörd grejer". Vare sig det rör sig om rollspelsböcker, TV-spel eller figurer. För typ 10 år sedan så kändes det som om man kunde köpa ett spel som varit ur tryck i 15 år för en spottstyver, men priserna har gått upp på nästan allt som är lite kännt. Visst kan man få tag på något obskyrt gammalt spel som ingen bryr sig om för en mycket liten summa, men det mesta har blivit dyrare.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Nu köper jag väldigt lite gamla rollspelsböcker då jag har det mesta av det jag villhöver så pass att jag är villig att "slåss" om det, däremot har jag lagt desto mer pengar på serietidningar. Det som märktes under pandemin var helt klart stimuluspengarna som folk i USA helt plötsligt fick. Kombon extrapengar, mindre mässor och annat att spendera dom på och en massa tid hemma framför datorn gjorde att folk började jaga samlargrejer och priserna stack. Spekulationstips på youtube vart en jäkla grej så där plöjdes det också in pengar. (Företagen såg det och började göra variants av allt möjligt som idag är totalt osäljbart i många fall)

Marknaden där har sjunkit en hel del på det mesta, förutom sånt som "alltid" kommer att vara värt en massa pengar, vissa key issues av Marvel t.ex men även dom har droppat lite i pris. Beroende på hur världsekonomin rullar de närmsta åren så får vi se vad som händer men det kommer nog inte bli lika kul som för 10-15 år sedan när man kunde köpa det mesta för rimliga pengar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Ni får skrika till ifall ni inte tycker jag följer tråden - men hur påverkar Fria Ligans nya DoD värdet av gamla versioner? Min magkänsla har varit just att gamla DoD har blivit lite mindre heta.
Av en slump har jag köpt på mig en hög gamla grejer (som Svavelvinter, regelboxar, etc) och hade lite förutfattade meningar. Jag trodde att det skulle vara snordyrt men det var det inte. Jag blev nyfiken och gjorde lite efterforskningar. De gamla regelboxarna har rasat i värde jämfört med för nått år sedan men övriga grejer har aldrig varit dyra. Däremot har vissa säljare lyckats trissa upp priserna på enskilda budgivningar.

Så svaret är att vissa priser tycks ha gått ner medan övriga alltid varit låga. Facebooksidor och säljare har däremot lyckats sprida bilden av dyra rariteter.

Fullt möjligt att nya DoD sänkt priset på regelboxarna.

Visst, ska du köpa inplastad orginalbox så.blir det ju dyrt.
 
Top