Urspårad andrahandsmarknad

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag har samlat på gamla rollspelsböcker till och från i ungefär 20 år eller så. Framförallt engelskspråkiga spel, och framförallt då gamla Dungeons & Dragons.

Som påpekats här tidigare har priserna på Tradera gått upp mycket under de senaste par åren (?), men denna effekt är ännu tydligare om man ser till andrahandsmarknaden för engelskspråkiga spel. Detta har varit kännbart länge, men jag blev ändå väldigt förvånad när jag gick in på www.acaeum.com, som sedan slutet av nittiotalet samlat information om prisutvecklingen för produkter kopplade till äldre D&D-versioner.

denna länk listas regelböcker och grundboxar, med pris beroende på skick. I kolumnen längst till höger, med den röda grafkurvan, kan man klicka för att se prisutveckling under de senaste åren (för VG-skick).

Man hade kunnat tro att covid, krig och påföljande ekonomiska kris skulle göra folk mindre benägna att köpa gamla rollspelsgrejer, men trenden tycks vara den direkt motsatta, med prisökningar på 50-150 % för många produkter under de senaste typ 2-3 åren. Visserligen kan en del av detta förklaras med inflationen, men långt ifrån allt.

Vad tror ni att detta beror på?

Finns det liknande sajter som samlar ebay-slutbud och liknande för andra spel och D&D-versioner?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Utbud och efterfrågan. Ju fler samlare det finns, och ju mer produkter de får i sina samlingar, desto färre produkter finns det som fler samlare söker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
En del av de större DnD-kreatörerna på youtube are de senaste åren övergått från att prisa 5e till att lovsjunga äldre utgåvor mer och mer. 4th edition har fått väldigt mycket kärlek från Matt Colville exempelvis.

Jag tror det öppnat upp för många DnD-fantaster att börja ge sig efter äldre utgåvor, som ett lättare steg än att helt byta rollspelssystem.

Covid tror jag inte varit ett jättestort hinder för folk eftersom man helt enkelt kan låta lådan stå i ett par veckor innan man packar upp den för att låta eventuella bakterier självdö, och många har ju ändå övergått till att handla allt online istället för fysiska affärer, så det har nog bara fallit sig naturligt för många.

Men det är sjukt synd, det är det! Till och med begagnade ex av sånt som fortfarande är i tryck går för nästan nypriser (och en del försöker till och med ta ännu mer betalat än nypris utifrån nån logik jag inte förstår). För känndes det som standard att det var max 50% av nypris för sånt som inte var OOP, även om den var i nyskick.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag spelar gitarr och under covid blev det en boom där priserna på gitarrer på andrahandsmarknaden sköt i höjden. Där berodde priserna delvis på en jätteökning av folk som spelar (gitarrgiganten Fender gjorde sitt bästa år ever under 2020), så då ökade efterfrågan och därmed priserna. Det gjorde också att vintage-gitarrer, som redan var dyra, nu blev ännu mer snuskigt dyra. När inflationen och konjunkturen kom i kölvattnet av det så ökade priserna på nya gitarrer och med det värdena på (den nu större) andrahandsmarknaden upp ännu mer, speciellt då många nu såg möjligheten att tjäna sig en hacka på att sälja sina gamla dyrgripar, eftersom de redan pressats upp och eftersom efterfrågan är större än någonsin betalar fler.

Jag skulle tro att det är ungefär samma sak när det gäller rollspel, eftersom antalet rollspelare ökade stort under covid.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
När inflationen och konjunkturen kom i kölvattnet av det så ökade priserna på nya gitarrer och med det värdena på (den nu större) andrahandsmarknaden upp ännu mer, speciellt då många nu såg möjligheten att tjäna sig en hacka på att sälja sina gamla dyrgripar, eftersom de redan pressats upp och eftersom efterfrågan är större än någonsin betalar fler.

Jag skulle tro att det är ungefär samma sak när det gäller rollspel, eftersom antalet rollspelare ökade stort under covid.
Ja, detta låter högst rimligt. Jag har också funderat på om det är så att även folk som kanske inte nödvändigtvis är superentusiastiska samlare tänker att det är en smart investering att köpa gamla samlargrejer, som det i alla fall aldrig kommer bli fler av.

En del av de större DnD-kreatörerna på youtube are de senaste åren övergått från att prisa 5e till att lovsjunga äldre utgåvor mer och mer. 4th edition har fått väldigt mycket kärlek från Matt Colville exempelvis.

Jag tror det öppnat upp för många DnD-fantaster att börja ge sig efter äldre utgåvor, som ett lättare steg än att helt byta rollspelssystem.
Detta hade jag inte koll på. Mycket intressant!

Får jag våga mig på en gissning skulle jag tro att de riktigt stora prisökningarna under kommande år kommer att ske för AD&D2-produkter.

  1. Betydligt lägre print runs på 90-talsgrejerna än på AD&D1-böckerna, B/X och så vidare som publicerades i massiva upplagor under rollspelens första guldålder 1979-1983-ish.
  2. Samtidigt köptes 2nd edition-grejerna av i genomsnitt äldre rollspelare, som använde/läste sönder produkterna i mindre utsträckning eftersom de spelade mindre rollspel.
  3. Många kända och älskade produkter, inte minst settings som Planescape (som väl för övrigt utmärker sig just som Häftiga Böcker som folk gillade att köpa och gotta sig i, men som alltjämt var en värld som inte jättemånga spelade i).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag har också funderat på om det är så att även folk som kanske inte nödvändigtvis är superentusiastiska samlare tänker att det är en smart investering att köpa gamla samlargrejer, som det i alla fall aldrig kommer bli fler av.
Självklart! Det har skett inom andra andrahandsmarknader.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
När det gäller gamla DnD-saker blir jag lite förvånad. Jag har fått för mig att peak-OSR är passerad plus att OSR-rörelsen i allt större grad har rört sig bort från just gammel-DnD för att göra mer gnozo/regellätta/egna saker. Men jag kanske har fel i detta?
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
När det gäller gamla DnD-saker blir jag lite förvånad. Jag har fått för mig att peak-OSR är passerad plus att OSR-rörelsen i allt större grad har rört sig bort från just gammel-DnD för att göra mer gnozo/regellätta/egna saker. Men jag kanske har fel i detta?
Tror att det är en kombination av 1. finns fortfarande många i hobbyn med latent eller aktivt intresse för osr/gamla D&D även om peaken är passerad och 2. många samlar på produkterna även om de inte använder dem för spelande.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
När det gäller gamla DnD-saker blir jag lite förvånad. Jag har fått för mig att peak-OSR är passerad plus att OSR-rörelsen i allt större grad har rört sig bort från just gammel-DnD för att göra mer gnozo/regellätta/egna saker. Men jag kanske har fel i detta?
Jag gissar att det är skillnad mellan samlande och spelande. Jag blev chockad när jag hörde att en väns kollega hade köpt ett(!) magic-kort för hundratusentals kronor. En del människor verkar bara ha så otroligt mycket pengar att lägga på sin hobby.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag gissar att det är skillnad mellan samlande och spelande. Jag blev chockad när jag hörde att en väns kollega hade köpt ett(!) magic-kort för hundratusentals kronor.
Mina försök att skryta om hur mycket jag gav för Caverns of Thraca faller platt till marken inför dessa summor ...

En kompis till mig som är i GW-svängen (han har varit avgiftad men åkt dit igen) säger att priserna på begagnade arméer har stuckit iväg på sista tiden. Härförleden blev jag sugen på att köpa Dwarf Collectors Guide från 90-talet, men mitt intresse svalnade lite när jag såg att de går loss på en 1 000 spänn.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Min magkänsla har varit att det varit lite mindre hett sista 6-12 månaderna. Har jag fel?
Känns som folk försöker sälja sina oöppnade Kickstarters utan så mycket framgång, mer.

Ni får skrika till ifall ni inte tycker jag följer tråden - men hur påverkar Fria Ligans nya DoD värdet av gamla versioner? Min magkänsla har varit just att gamla DoD har blivit lite mindre heta.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Tänkte precis skriva samma sak innan jag läste ditt, har precis samma erfarenhet. Även möbler och design har dragit iväg som fan.

En annan sak gällande vintagegrejer är att det aldrig går att tillverka mer, men efterfrågan växer eftersom vi blir fler och fler människor.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
En annan sak gällande vintagegrejer är att det aldrig går att tillverka mer, men efterfrågan växer eftersom vi blir fler och fler människor.
Och ändå envisas vi med att göra mer människor! Märkligt.

Frågan är ju dock om folkökningen globalt slår igenom på priset på B10 Night's Dark Terror. Och varför folk inte kan göra som jag, och köpa en pod-bok.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Blir nästan gråtmild när jag går igenom gamla Tradera-vinster. Vilken oskyldig, oförstörd tid!

12 juni 2011:
Hej och grattis till din vinst på Tradera.

134539027 AD&D Masque of the Red Death (Ravenloft BOX) 56 kr

+ Frakt 40 kr


TOTALT: 96 kr

Nästan perfekt mint condition, ska tilläggas. Verkar knappt genombläddrad.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
70- och 80-talisterna passerar 40. De (Vi?) äger nostalgivågen och passerar nu gränsen för när vi behöver bry oss om barn och kan mer fokusera på hobbies. Och vi är otroligt köpstarka. Så allt vi gillade för 30 år sedan är fair game att skjuta i höjden totalt, Magic är väl ett av de bästa exemplen på det. Allt som är nostalgiskt för oss kommer att fortsätta öka i pris.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Det finns vissa begränsningar vad gäller nostalgi och värde för populära grejer (vissa spel, fenomen som Game&Watch, Pokemonkort, bokserier, tvprogram osv). Normalt går sådana prylar i cykler, och om de inte fick ett uppsving efter 10-12 år, så kommer de sällan att bli populära/värda något igen.
Det fanns någon bra artikel om det här fenomenet för ca 10 år sedan, efter en forskningsrapport.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Blir nästan gråtmild när jag går igenom gamla Tradera-vinster. Vilken oskyldig, oförstörd tid!

12 juni 2011:
Hej och grattis till din vinst på Tradera.

134539027 AD&D Masque of the Red Death (Ravenloft BOX) 56 kr

+ Frakt 40 kr


TOTALT: 96 kr

Nästan perfekt mint condition, ska tilläggas. Verkar knappt genombläddrad.
Ta med den till spelbordet och kladda ner den med flottfläckar och spilld läsk. Se hur värdet bara sjunker framför dina ögon. Känn hur du lever!

(edit: den verkar alltså numera vara till salu för runt tio gånger så mycket, ofta mer beroende på var man kollar)
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
När det gäller gamla DnD-saker blir jag lite förvånad. Jag har fått för mig att peak-OSR är passerad plus att OSR-rörelsen i allt större grad har rört sig bort från just gammel-DnD för att göra mer gnozo/regellätta/egna saker. Men jag kanske har fel i detta?
Jag gissar att vi passerat peak OSR men det är svårt att säga. Tycker att det kommer nya OSR-grejer hela tiden. Däremot håller jag med om att OSR rört sig bort från rollspelsarkeologin. Inte så att arkeologin är helt död, men nu handlar OSR mer om att skapa nytt, märkligt, mustigt och regellätt.
 
Top