Urdjupets Avkomma [Whitehack]

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Nu när jag hittat rätt tråd tipsar jag även om denna, angående träsk ... kanske blev mer ö och hav än träsk nu iof?

https://www.exaltedfuneral.com/products/lorn-song-of-the-bachelor

Zedeck är ett geni, med lite tur släpper tullen vår beställning från Malaysia av A thousand thousand islands i nästa vecka. Tyvärr kan en bara beställa Lorn song of the Bachelor direkt från Exalted Funeral.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
.Per.;n340477 said:
Nu när jag hittat rätt tråd tipsar jag även om denna, angående träsk ... kanske blev mer ö och hav än träsk nu iof?

https://www.exaltedfuneral.com/produ...f-the-bachelor

Zedeck är ett geni, med lite tur släpper tullen vår beställning från Malaysia av A thousand thousand islands i nästa vecka. Tyvärr kan en bara beställa Lorn song of the Bachelor direkt från Exalted Funeral.
Vill inte vara den som är den men tyvärr fastnade Thousand thousand islands för mig med extra hanteringsavgift som följd. Lorn Song ska eventuellt gå att köpa på Melsonian Arts Councils butik (brittisk) vid tillfälle enligt Matt på Exalted Funeral, men jag vet inte när det blir i så fall. Håller med om att Zedecks grejer är grymma hur som helst!
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Fick precis mail om att yoon-suin är påväg till brevlådan, kom då och tänka på denna tråd. Alla frågor i början av posten borde kunna användas, inte klassisk fantasy i det lila landet samt att allt behöver inte byggas från grunden av SL. Bara en tanke ...

Yoon-Suin is a campaign toolbox for fantasy games, giving you the equipment necessary to run a sandbox campaign in your own Yoon-Suin - a region of high adventure shrouded in ancient mysteries, opium smoke, great luxury and opulent cruelty. Contains: A bestiary of unique monsters, including self-mummified monks, liquid golems, tiger-beetle men, figments, and dozens more; a new character class, the Crab-man; a chapter for each of the major regions of Yoon-Suin, filled with random generators to brainstorm map contents, social groups, and more; extended rules for poisons, tea, opium, trade, deities and so on; extended rules for exploring the Old Town of the Yellow City, and the haunted jungles of Lahag; many encounter tables; well over 100 pre-written adventure locales; purple prose; 320+ pages of usefulness
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
talgboll;n345475 said:
Varför valde du just Whitehack som system?
Det korta svaret är att det verkar kul. Några saker jag gillar:
* Det är regellätt
* Det finnas många saker i reglerna som uppmanar spelgruppen att tillsammans skapa världen genom att förhandla kring tex affiliations, magi etc
* Det känns som en bra mix av indie (som jag älskar) och Story Now som jag är nyfiken på
* Genom att vända och vrida på hur man slår slaget, så lyckas det skapa ett dynamiskt system med stor variation utan att göra det krångligt och regeltungt
* Yrken eller klasser eller vad man vill kalla dem, hanteras på ett nytt spännande sätt, som är väldigt öppet för att tolka och skapa
* Rollpersonerna är naturligt kopplade till spelvärlden med sina grupper
* Det har ett intressant system för att buda i tex jaktscener

Jag som inte är över-förtjust i just det undersökande med att pilla på farliga statyer i grottor, tycker att Whitehack känns som ett system som mer fokuerar på den sociala aspekten av spelvärlden, alltså ha kontakter, relationer och vara en del av ett sammanhang—mer den typen av äventyr där man rör sig i en sandlåda av folk och faktioner. Men här kan jag säkert ha fel
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
.Per.;n340477 said:
Nu när jag hittat rätt tråd tipsar jag även om denna, angående träsk ... kanske blev mer ö och hav än träsk nu iof?

https://www.exaltedfuneral.com/products/lorn-song-of-the-bachelor

Zedeck är ett geni, med lite tur släpper tullen vår beställning från Malaysia av A thousand thousand islands i nästa vecka. Tyvärr kan en bara beställa Lorn song of the Bachelor direkt från Exalted Funeral.
Det verkar ju spännande, men oj vilken konstig framsides-illustration.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
.Per.;n345472 said:
Fick precis mail om att yoon-suin är påväg till brevlådan, kom då och tänka på denna tråd. Alla frågor i början av posten borde kunna användas, inte klassisk fantasy i det lila landet samt att allt behöver inte byggas från grunden av SL. Bara en tanke ...

Yoon-Suin is a campaign toolbox for fantasy games, giving you the equipment necessary to run a sandbox campaign in your own Yoon-Suin - a region of high adventure shrouded in ancient mysteries, opium smoke, great luxury and opulent cruelty. Contains: A bestiary of unique monsters, including self-mummified monks, liquid golems, tiger-beetle men, figments, and dozens more; a new character class, the Crab-man; a chapter for each of the major regions of Yoon-Suin, filled with random generators to brainstorm map contents, social groups, and more; extended rules for poisons, tea, opium, trade, deities and so on; extended rules for exploring the Old Town of the Yellow City, and the haunted jungles of Lahag; many encounter tables; well over 100 pre-written adventure locales; purple prose; 320+ pages of usefulness
Jag hade faktiskt precis läst Yoon-Suin när jag skrev det här. Gillar den boken jättemycket—men innehållet är för knäppt för både mig och min spelgrupp. Ett tag tänkte jag att man kunde köra det genom att inte tolka arter och så bokstavligt, alltså att Slug-men är människor som kallas Slug-men eftersom de är adel osv. Men, nej, det funkar inte för mig. Den här tråden är mitt försök att göra något som passar mig bättre, dvs mindre skruvat och mer ”på riktigt”. Sen har vi tyvärr inte spelat det än, så det är ju fortfarande oklart hur det blev.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Nässe;n345511 said:
Jag som inte är över-förtjust i just det undersökande med att pilla på farliga statyer i grottor, tycker att Whitehack känns som ett system som mer fokuerar på den sociala aspekten av spelvärlden, alltså ha kontakter, relationer och vara en del av ett sammanhang—mer den typen av äventyr där man rör sig i en sandlåda av folk och faktioner. Men här kan jag säkert ha fel
Tack! Frågade delvis pga pick your brain och lite inför frågor till intervju. Oavsett så håller jag tummarna att det blir av! Längtar efter att få höra dig som spelledare igen och skulle i så fall skicka med dig en önskan om det blir AP: Klipp som fan. Håll scener korta och on point. Håll tempot uppe. Fokusera på dialog och vad karaktärer vill och undvik beskrivningar av hur karaktärer känner och tänker och hur saker ser ut. Skit i tradig kontinuerlig story och hoppa i tid och plats mellan scener <3
 
Top