Urdjupets Avkomma [Whitehack]

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har förberett en kampanj till Whitehack med förhoppningen att få spela den med min grupp, trots att de avskyr fantasy, och ja, allt som inte är 20-tal och skräck. Men jag tänker såhär; om jag skriver den så är chansen större att jag spelar.

Anledningen till att jag postar här är att jag vill få all tänkbar input. Den här kampanjidéen tänkes egentligen ut till Burning Wheel eller Solar System och jag vet inte om den ens funkar till Whitehack. Det är en salig blandning av osr och Story Now. Det finns inget äventyr och inga monster är anpassade till RPs styrka.

Så ja, all respons är välkommen, inklusive input till tabeller och annat—kör hårt. Eller så bara postar jag här så har jag någonstans att skriva. Jag kommer dela upp de inledande posterna efter fyra olika dokument, som utgör själva förberedelserna: Världen, Ön, Rollpersonen och Spelledarens hemligheter.

Något som kommer att komma senare, om jag får med dem på att köra kampanjen är en massa frågor om Whitehacks system; sånt jag inte fattar. Men det tar jag när/ om det blir aktuellt med spel.

Edit: de följande inläggen ska delas ut som dokument till spelarna innan spelet börjar, och det är spelarna som ska svara på frågorna.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
VÄRLDEN
Det här är en fantasyvärld av det mer gråa och vardagliga slaget. Magiker seglar inte runt på flygande mattor, det finns inga drakar som sveper ner och tar med sig prinsessor, och det råder en total avsaknad av alver och dvärgar som krigar mot varandra på grund av tusen år gamla, och bortglömda, oförrätter. Men dock kan det väl nämnas att det finns gott om rykten om en tid för hundratals år sedan, då märkliga varelser faktiskt existerade, och det finns också en del rester från den tiden—kunskap om hur man åkallar demoner eller paralyserar sin fiende med märkliga gester och gutturala ljud.

Ett väldigt Imperium täcker stora delar av världen. Eller så var det i alla fall till för tio år sedan då ett brutalt inbördeskrig bröt ut, som kastade hela den kända världen in i kaos och förödelse. Kommunikation och handel mellan olika delar av Imperiet blev snabbt omöjlig och det är för de flesta människor oklart vad som egentligen hände under de kommande åren. Men en sak är säker; för fem år sedan öppnade något i marken som kallas Urdjupet (Urhålet?), och sedan dess har inget varit sig likt. Märkliga varelser hemsöker världen, myter som tidigare använts för att skrämma barnen har blivit sanna, och den magi folk utövat har blivit starkare.

Efter att Urdjupet öppnades har också kriget avtagit. Arméer och hela riken har helt enkelt försvunnit. Många av de som stridit och överlevt har återvänt till det som en gång var ”hemma”. Men framtiden tycks inte ljus; för varje år mörknar himlen allt mer, skördarna slår fel och fisken i havet håller på att försvinna. Som detta inte vore nog har både människor och djur börjat födas med hemska förvridningar. Vissa av de vanställda tillåts leva kvar i sin by, medan andra kastas ut, och det ryktas om arméer av vanställda som drar runt och plundrar och mördar.

Era rollpersoner har alla, på ett eller annat sätt, tagit del i kriget, men nu återvänt hem till den ö där ni föddes. Det är en ö i en enorm arkipelag, i Imperiets yttersta utkant, helt oviktig för alla utom de som bor här.

De senaste åren har ni börjat bygga ett nytt liv här, men nyligen har det hänt saker som oroar er. Förutom de märkliga drömmar som både ni och andra har—och konstiga järtecken—har det ryktats om ett skepp med svarta segel som synts nära ön under flera veckor, men ingen har lyckats ta kontakt med det. Dessutom syns det på på natthimlen i öster—över de delar av ön som är vildmark, där de gamla ruinerna ligger—märkliga ljussken i olika färger, som gaser som spelar och leker i mörkret.

Och vore inte detta nog så har ni nu efter att ha förberett den årliga Midsommarfesten som hålls i er by, och som samlar alla som bor på ön, insett att ingen från de två andra byarna har dykt upp. Precis när spelet börjar kallas det till stormöte nere vid hamnen. Något måste göras.
Frågor:
  • Vad kallas Imperiet?
  • Vilken namnkultur råder?
  • Vad hette Imperiets huvudstad?
  • Vilka var de två huvudsakliga stridande parterna i inbördeskriget?
  • Vilken teknologinivå? Finns tex krutvapen?
  • Är det allmänt känt att det har funnits lite magi, eller är det bara något de mest insatta vet?
  • Vilken sorts magi finns i den här världen?
  • Finns det några andra ”raser” än människa?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
ÖN
Detta vet vi om ön:

Ni livnär er främst på fiske men även en del på odling och jakt i skogarna i öns centrum. Ni bor i den största byn med den bästa och största hamnen. Här finns cirka 200 vuxna människor. Det finns ett samhälle i norr där man främst odlar. Här finns omkring 100 vuxna människor. I söder finns ytterligare ett samhälle, med främst fiskare och handelsmän. De är omkring åttio vuxna. Det är strax över två mil från er by till både byn i norr och byn i söder.

I skogarna och höjderna i centrum av ön finns en del människor som av olika anledningar valt att slå sig ner långt från er andra—krigsveteraner, någon religiös fanatiker med familj och en och annan galning, och så klart ett par vanställda som körts bort från byarna.

Östra delen av ön är karg med djupa skogar, vassa klippor längst med kusten och en gammal ruin av en borg, som så klart sägs vara hemsökt.

Det finns två närliggande samhällen på andra öar, som ni handlar med ibland. Det tar ett par dagar att ta sig dit med båt. Tyvärr förekommer en hel del rykten om vad som skett med de samhällena—och det är inte bra grejer.

Vädret såhär års brukar vara rejält varmt, uppåt trettio grader, men nu är himlen mörk, solen tycks skymd av ett dis, och det är sällan varmare än 12-13 grader.

Det finns en hel del djur på ön. Tidigare har vattnen kring ön varit fulla av fisk, men tyvärr börjar fisken försvinna, och allt oftare drar ni upp skämd fångst med motbjudande vanställningar.

Karta: https://docs.google.com/document/d/1NufyB0ZSCM5XSiNy8jH0m2AIeUmz_L0gb2H95kHDhjU

Frågor:
  • Namnge allt på kartan
  • Vilken sorts religion råder på ön? Vem leder den?
  • Hur styrs er by?
  • Vilka spänningar eller konflikter råder mellan de tre byarna?
  • Namnge en ledare i var och en av de tre byarna
  • Slå på ryktestabellen två gånger för de två olika avlägsna samhällena som ni handlat med.
  • Bestäm vilken sorts sagor som brukar berättas om ruinen i öster? Och hur kommer det sig att tonåringarna i byn inte tar sig dit i smyg för att undersöka?
  • Finns det någon eller något övernaturligt eller magiskt på ön?
  • Hur skippas rättvisa?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
ROLLPERSONEN
Du föddes här och var menad att bli en fiskare eller bonde som vid den ålder du är idag hade haft flera barn, en maka eller make, en sliten kropp med grova händer och solbränt ansikte—och vanor och ritualer som du upprepat varje dag i tiotals år. Men så kom kriget. Av någon anledning tvingades eller kallades du bort; kanske tog du värvning som en enkel armborstskytt, eller tränade du för en hemlig magiker eller som lönnmördare? Kanske flydde du från eller till något?

När du kom tillbaka var det inte egentligen du som kom tillbaka, inte den du föddes för att bli, utan en annan. Du har sett fruktansvärda saker—och kanske gjort en del själv? Du har kunskaper och färdigheter som sällan behövs de tidiga morgontimmarna när nätet ska dras upp, eller ute i slitet på fälten. Och du har också sett större, mer glittrande och fantastiska saker än vad som någonsin rymts på ön. Kanske längtar du tillbaka till den stora världen?

Frågor:
  • Kom på ett rollpersonskoncept
  • Bestäm om du ska vara Deft (specialist, lönnmördare, skytt, expert inom ett teoretiskt eller praktiskt område etc), Strong (råkämpe) eller Wise (magiska trix, magiker präst med krafter från gud)
  • Gör din karaktär
  • Ni ska som grupp namnge sex till tio SLP. Varje SLP ska ha en boplats på ön, en tillgång och ett mål. Din rollperson ska utse en av dessa SLP till din fiende, en till en vän/ älskare och en till en konkurrent, eller på annat sätt viktig person.
  • Hur ser andra i byn och på ön, på dig?
  • Ange din dröm för framtiden
  • Ange ett problem
  • Ange en hemlighet
  • Välj var du bor och med vem
  • Kom överens om varför ni hänger ihop och, typ, litar på varandra
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
SPELLEDARENS HEMLIGHETER
Den här kampanjen kommer att ledas med två parallella spår. Alla hemskheter, monster och fiender kommer att ledas med en SL som är en opartisk domare, där slump och tabeller och prepp får styra. Den andra delen som är viktiga SLP och spelet mellan byar och bybor kommer att ledas som en Story Now SL med bomber och relationskartor och annat kul.

Detta har hänt när spelet börjar:

Två grupperingar i inbördeskriget har stridit under en längre tid. Den ena partens ledare har förvandlats till en monstrositet; Honmonstret—en enorm hårig mask med giftiga gaddar. Hennes trupper har blivit slagna och hon har själv blivit allvarligt skadad och flytt med en liten grupp vanställda krigare. Honmonstret har sökt sig till ön för att gömma sig och läka, genom att gräva ner sig i marken och äta människor och djup på ön. Hon anlände för två veckor sedan på norra delen av ön, och hennes krigare fängslade byborna i norra byn och håller dem nu fängslade som boskap. Själv har hon börjat gräva ner sig och skapa ett grottsystem. Hennes bygge är dolt av en träbyggnad skapad av delar från bybornas rivna hus. På sikt vill hon läka, samla in fler boskap (läs människor) och ta kontroll över ön för att rekrytera krigare som hon kan använda för att slå tillbaka.

Men Honmonstrets fiender letar efter henne och har skickat ut mäktiga agenter—Dubbelgångare som kan använda svartkonst för att förblinda vanligt folk till att lyda dem. En av dessa har hittat ön med sitt skepp med svarta segel. Men när han skulle återvända för att rapportera bröts skeppet sönder mot ett rev. Dubbelgångaren tog detta som ett gudomligt budskap om att själv stanna på ön och slå till mot Honmonstret när hon är svag, och på sikt skicka en budbärare till sin härskare. Dubbelgångaren har slagit sig ner i södra ön och fått invånarna i södra byn att se honom som utsänd från gudarna för att leda dem. Han bygger pallisader för att skydda byn från Honmonstret och hennes krigare och håller på att träna byborna så att de ska kunna användas för att slå till mot henne. Ännu har han inte hittat henne, men han har skickat ut spanar på ön.

Som om detta inte är nog har ruinerna i öster fått liv. En uråldrig konung har vaknat till liv som en spökhärskare och börjat skapa en odöd här som han ska använda för att åter härska över arkipelagen, vilket han gjorde för trehundra år sedan. Han kan tänka sig att ha mänskliga tjänare—om de svär honom trohet, men kommer slå till hårt mot alla som inte erkänner hans roll som härskare.

På ön ska det också finnas potentiella allierade och något eller några magiska föremål.

Behöver göras innan spel:
  • Nedräkningar med hur de tre parterna beter sig om inget görs—och hur de slår mot varandra. Eventuellt ska jag använda systemet från Silent Legions istället; men det verkar vara för mycket jobb.
  • Mötestabell på ön. Kanske en T20 där man lägger till 1 på tärningsslaget för varje dag som går. Låga resultat är typ djur och vandrare. Högre resultat är farliga och märkliga.
  • Tabell med märkliga fenomen som drabbar rp och slp på ön, typ mardrömmar, spökfenomen, djur och varelser som föds vanställda etc.
  • Tre dungeons: ruinen, byn i söder, honmonstrets hål i norr
  • Nedräkning för vad SLP i RPs by gör om de inte själva agerar
  • Magiska föremål och potentiella allierade på ön.
  • Ryktestabell om de två öarna som man handlat med
  • Reaktionstabell—eller finns det i Whitehack?
  • Göra bomber och relationskartor av de SLP som spelarna skapar. Bestämma vad som hänt med SLP som bor i de två andra byarna.
  • Stats för allt och alla—välja sådana som redan finns statade i boken. Minimalt med jobb!
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Shit vad spännande! Jag har inte hunnit läsa nu men ska göra så fort jag hinner!

Hälsar

Christian
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,245
Tycker det ser ut som du har bra stoff här till en kampanj, eller i varje fall ett långt äventyr. Några saker som jag kommer och tänka på:
- Kanske finns implicit men de tre parternas relation till varandra? Kan den odöda kungen tänka sig att bli lydkung åt Honmonstret? Hur ser de ut och hur kan de utvecklas med/utan RPnas påverkan.
- Vad ska hindra RPna från att ge sig av, evakuera sin by eller alla de kommer åt? Är det en ok utveckling eller vill du låsa fast dem på ön? (Det kanske löser sig i RP-skapandet men tål ändå att tänkas på).
- Det kunde vara spännande om inbördeskrigets parter också fanns bland öns befolkning, även om den typen av tillhörighet inte längre är viktig. Kanske hade kriget socioekonomiska grunder? Typ den merkantila klassens frigörelse från den traditionella ärvda makten.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Grymt spännande! Här lite spridda kommentarer!

* Inga problem att monster inte är anpassade till RPs styrka.

* Imperiet heter bara Imperiet.
* Ja, krutvapen finns. Kör på reglerna rakt av så funkar det.
* Det ryktas om magi, forskning bedrevs, nu vet ett fåtal.
* Ingen stridsmagi. Bara magi för annat, och då nedtonat och då i form av små ritualer som kräver ingredienser, offer, särskilda tidpunkter och väderförhållanden etc. Det kommer funka grymt med Whitehack.
* Jag tycker bara det behövs människor.
* Jag tycker spelarna kan få svara på de andra frågorna.
* Lås inte fast klasserna på det sätt du gjort nu. Då missar du en jättestor poäng med Whitehack. Du vill att de ska kunna spela en Deft präst med krafter från Gud t.ex.
* Jag tycker du behöver grupperingar jämte enskilda SLP. Affilitation groups är viktigt i Whitehack.
* Jag tycker det behövs en orsaksföljd snarare än ett sammanträffande för att den uråldringen konungen ska funka. Honmonstret har råkat göra nåt, t.ex.
* Var sparsam med magiska föremål.
* Det finns regler för Reaction rolls i Whitehack (s. 29).

Om inte din grupp spelar detta missar de nåt!

Hälsar

Christian
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bifur;n339757 said:
Tycker det ser ut som du har bra stoff här till en kampanj, eller i varje fall ett långt äventyr. Några saker som jag kommer och tänka på:
- Kanske finns implicit men de tre parternas relation till varandra? Kan den odöda kungen tänka sig att bli lydkung åt Honmonstret? Hur ser de ut och hur kan de utvecklas med/utan RPnas påverkan.
- Vad ska hindra RPna från att ge sig av, evakuera sin by eller alla de kommer åt? Är det en ok utveckling eller vill du låsa fast dem på ön? (Det kanske löser sig i RP-skapandet men tål ändå att tänkas på).
- Det kunde vara spännande om inbördeskrigets parter också fanns bland öns befolkning, även om den typen av tillhörighet inte längre är viktig. Kanske hade kriget socioekonomiska grunder? Typ den merkantila klassens frigörelse från den traditionella ärvda makten.
Tack, och roligt att du läser och tycker!

1. Ja, det är ju Fiktionslek också inne på—att de tre onda faktionerna hänger ihop mer på något sätt? Hmm, kanske letar honmonstret efter något som ska hjälpa henne vinna kriget; ett urgammalt vapen som ägs av spökmagikern? Den odöda kungen ska dock inte kunna underställa sig någon. Dealen är att RP kan alliera sig med vem av de tre som de vill (om de vill) men de tre kommer inte gå samman på något sätt.
2. RP får gärna evakuera byn och dra från ön. kanske får jag då fråga vart de åker och så ta lite tid att förbereda det. En dröm vore ju att det blir en fet kampanj som slutar långt bort från ön med att de täpper igen Urhålet. Så, ja, det är absolut en ok utveckling.
3. Ja, det låter spännande. Men jag ska nog inte bestämma det innan, utan sätta upp det här som en av frågorna till spelarna, innan vi kör igång. Alltså typ, vad orsakade inbördeskriget? Hur finns olika stridande i kriget representerade på ön?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fiktionslek;n339773 said:
Grymt spännande! Här lite spridda kommentarer!

* Inga problem att monster inte är anpassade till RPs styrka.

* Imperiet heter bara Imperiet.
* Ja, krutvapen finns. Kör på reglerna rakt av så funkar det.
* Det ryktas om magi, forskning bedrevs, nu vet ett fåtal.
* Ingen stridsmagi. Bara magi för annat, och då nedtonat och då i form av små ritualer som kräver ingredienser, offer, särskilda tidpunkter och väderförhållanden etc. Det kommer funka grymt med Whitehack.
* Jag tycker bara det behövs människor.
* Jag tycker spelarna kan få svara på de andra frågorna.
* Lås inte fast klasserna på det sätt du gjort nu. Då missar du en jättestor poäng med Whitehack. Du vill att de ska kunna spela en Deft präst med krafter från Gud t.ex.
* Jag tycker du behöver grupperingar jämte enskilda SLP. Affilitation groups är viktigt i Whitehack.
* Jag tycker det behövs en orsaksföljd snarare än ett sammanträffande för att den uråldringen konungen ska funka. Honmonstret har råkat göra nåt, t.ex.
* Var sparsam med magiska föremål.
* Det finns regler för Reaction rolls i Whitehack (s. 29).

Om inte din grupp spelar detta missar de nåt!

Hälsar

Christian
Grymt, tack!

Ska börja med att säga att jag varit lite otydlig med att frågorna är tänkta till spelarna innan man börjar köra—som en del i att göra världen och situationen ihop innan spel. Jag tänker mig att de tre första av dessa dokument ska delas ut (ett ex var) till spelarna, och så utgår man därifrån. Alltså rätt mycket spelvärldsskapande som i Story Now.

Här fick jag en del huvudbry när jag läste Yoon-Sui. Det finns ju kreativa tankar kring världsbygge innan kampanj i både osr och Story Now, men det är väldigt olika tänk. I story now gör man det ihop, kring frågor och använder lite spridda skurar av svar som man pusslar ihop till en helhet, och alla spelarna känner till allt som skapats. I osr lutar man ju sig mycket på färdigskapade tabeller—och där vet väl spelarna sällan vad SL slagit fram? Så i en första skiss hade jag faktisk tänkt en massa tabeller istället för frågor. Men jag tror det passar min spelgrupp att vara med och bestämma mycket, både före spel och under spel (vilket gör Whitehack extra bra med sina förhandlingar).

Klasserna är en svårighet för mig med Whitehack. Jag har svårt att riktigt sammanfatta dem på ett sätt som blir enkelt och förståeligt. Exemplen är ju jättetydliga och klargör hur otroligt olika RP man kan göra med dem—men sen när jag ska backtracka och sammanfatta Deft, Strong och Wise så kan jag inte riktigt hitta ett bra sätt att göra det. Expert, Kämpe och Trixare? Näää...

Ja, det vore, som jag skrev till Bifur ovan, helt klart bra om Honmonstret och spökkungen hänger ihop. Väldigt random annars. Vad tror du om den idén, att hon faktiskt kommit just till ön av en anledning? Spöket har något som hon vill åt för att vinna kriget. Ett föremål döljs i djupet av ruinen, och detta föremål har enorma krafter. kanske kan det till och med användas för att stänga Urhålet?

Affiliation groups är en svårighet med settingen, ja, jag tänkte på det när jag skrev. Jag vill ju inte ha en massa kompetenta tjuvgillen och riddarordnar på ön, och samtidigt missar man något oerhört viktigt. Vet inte hur jag ska göra med det än. Det ska liksom vara RP, bybor och ett par andra krigsveteraner (kanske någon eremitig Luke Skywalker som gömmer sig i skogarna?) mot övermäktiga monster.

Här är jag också osäker på hur det är tänkt med de tre olika sorternas grupper (species, vocation, affiliations) som nämns i boken. Måste man ta en affiliation och en vocation (om man inte har en species)? Kan man ta två affiliations? Och om man har en species, ska den andra gruppen då vara en affiliation eller en vacation? Eller gör man bara som man vill?

Magiska föremål är svårt, men jag tänker att något behöver finnas på ön, för att de ska ha en chans, och för att omvärlden inte bara ska vara bestraffande. Någon slags belöning måste väl finnas, tänker jag?

Jag har en hel del Whitehack frågor som jag, som sagt, kommer sammanfatta när/ om det blir spel. Men en som jag kan ta redan nu är med xp. Här kommer ju inte finnas så mycket guld, och väldigt svåra monster att besegra. Och knappt några tydliga äventyr med achievements. Finns det något annat vettigt sätt att dela ut xp?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,224
Location
Stockholm
Låter häftigt! När du skriver att du vill blanda OSR och Story Now vilt så påminns jag lite om 2097:s DramaSystem+DnD-kampanj, där det blandades friskt mellan dungeoncrawl och dramascener.

Angående världsskapande tycker jag inte du ska stirra dig blind på att det kanske inte är så vanligt i den här sortens spelande att involvera hela gruppen i det. Kör på med att låta spelarna vara med och svara på frågorna du ställt upp, det låter roligare tycker jag! Och brukar i min erfarenhet det brukar ge lite mer investering när hela gruppen är med. Och du verkar ju redan vara inställd på att det är vad gruppen föredrar. Jag gjorde själv lite lätt så när jag spelledde just Yoon-Suin. Jag bestämde att rollpersonerna skulle vara en del av ett äventyrargille men lät spelarna vara med och hitta på detaljerna kring gillet. En annan sak som det kan hjälpa lite med är att det brukar vara enklare att komma ihåg det som man skapat tillsammans i grupp än det som man hittat på själv som SL. Just med Yoon-Suin är det till exempel rätt krångligt att hålla reda på allt settingmaterial du genererat utan en bra struktur.

När det gäller XP så får du nog först och främst fundera på vad du vill ska vara fokus i kampanjen. Om du vill undvika just guld men ändå ha fokus på utforskning så kan du kanske dela ut XP för att upptäcka platser (i en dungeon kan det till exempel vara ett visst antal XP per utforskat rum). Magiska föremål kan förvisso vara en del XP i ett XP för guld-system men jag tycker nog det roligaste med dem är när de introducerar nya sätt att interagera med världen och när till synes enkla effekter kan få galna konsekvenser med lite list.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Nässe;n339786 said:
Grymt, tack!

Ska börja med att säga att jag varit lite otydlig med att frågorna är tänkta till spelarna innan man börjar köra—som en del i att göra världen och situationen ihop innan spel. Jag tänker mig att de tre första av dessa dokument ska delas ut (ett ex var) till spelarna, och så utgår man därifrån. Alltså rätt mycket spelvärldsskapande som i Story Now.

Här fick jag en del huvudbry när jag läste Yoon-Sui. Det finns ju kreativa tankar kring världsbygge innan kampanj i både osr och Story Now, men det är väldigt olika tänk. I story now gör man det ihop, kring frågor och använder lite spridda skurar av svar som man pusslar ihop till en helhet, och alla spelarna känner till allt som skapats. I osr lutar man ju sig mycket på färdigskapade tabeller—och där vet väl spelarna sällan vad SL slagit fram? Så i en första skiss hade jag faktisk tänkt en massa tabeller istället för frågor. Men jag tror det passar min spelgrupp att vara med och bestämma mycket, både före spel och under spel (vilket gör Whitehack extra bra med sina förhandlingar).

Klasserna är en svårighet för mig med Whitehack. Jag har svårt att riktigt sammanfatta dem på ett sätt som blir enkelt och förståeligt. Exemplen är ju jättetydliga och klargör hur otroligt olika RP man kan göra med dem—men sen när jag ska backtracka och sammanfatta Deft, Strong och Wise så kan jag inte riktigt hitta ett bra sätt att göra det. Expert, Kämpe och Trixare? Näää...

Ja, det vore, som jag skrev till Bifur ovan, helt klart bra om Honmonstret och spökkungen hänger ihop. Väldigt random annars. Vad tror du om den idén, att hon faktiskt kommit just till ön av en anledning? Spöket har något som hon vill åt för att vinna kriget. Ett föremål döljs i djupet av ruinen, och detta föremål har enorma krafter. kanske kan det till och med användas för att stänga Urhålet?

Affiliation groups är en svårighet med settingen, ja, jag tänkte på det när jag skrev. Jag vill ju inte ha en massa kompetenta tjuvgillen och riddarordnar på ön, och samtidigt missar man något oerhört viktigt. Vet inte hur jag ska göra med det än. Det ska liksom vara RP, bybor och ett par andra krigsveteraner (kanske någon eremitig Luke Skywalker som gömmer sig i skogarna?) mot övermäktiga monster.

Här är jag också osäker på hur det är tänkt med de tre olika sorternas grupper (species, vocation, affiliations) som nämns i boken. Måste man ta en affiliation och en vocation (om man inte har en species)? Kan man ta två affiliations? Och om man har en species, ska den andra gruppen då vara en affiliation eller en vacation? Eller gör man bara som man vill?

Magiska föremål är svårt, men jag tänker att något behöver finnas på ön, för att de ska ha en chans, och för att omvärlden inte bara ska vara bestraffande. Någon slags belöning måste väl finnas, tänker jag?

Jag har en hel del Whitehack frågor som jag, som sagt, kommer sammanfatta när/ om det blir spel. Men en som jag kan ta redan nu är med xp. Här kommer ju inte finnas så mycket guld, och väldigt svåra monster att besegra. Och knappt några tydliga äventyr med achievements. Finns det något annat vettigt sätt att dela ut xp?
Jag skulle fortfarande spika magin i nån utsträckning faktiskt, så att det säkert blir en magi som går att förhandla om HP-priset på. Det jag föreslog är bara ett exempel på det, förstås.

Jag tror ditt problem med att sammanfatta klasserna är att du försöker göra det via substantiv. Det är inte så klasserna funkar -- de har inte den positionen i systemet. De är istället som adjektiv till vocationens substantiv, om du fattar vad jag menar. Liksom sätter en modus snarare än att spika en identitet. Så översätt rakt av, föreslår jag: Skicklig, Stark och Vis.

Tycker Bifur har en kanonidé!

Du kan låta affiliation groups ha sina huvudgrupperingar utanför ön, men enstaka representanter på ön. T.ex. kanske man har en religion som affiliation, men kyrkan för den religionen finns nån annanstans. På ön finns bara två andra med samma religion -- men de kanske hjälper dig så gott de kan.

Du börjar med två grupper på level 1. Du behöver bara ta species från början. Om du inte vill ha en species grupp kan du vänta med att välja grupper tills efter spelet har börjat. Normalt har man bara 1 vocation, och de allra flesta spelare tar den från början. Men det händer att någon väntar eller faktiskt tar två affiliation groups från början.

Tycker Kloptok har ett bra förslag för XP. I Whitehack kan du ju ge XP för quest goals, och du kan då sätta upp delmål för att t.ex. utforska olika platser.

Ska försöka stå till tjänst med Whitehack-svar när du behöver! (Men du som läser detta och kan Whitehack får väldigt gärna hjälpa till!)

Allt gott,

Christian
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tack Fiktionslek och Kloptok för input!

Ska ta en funderare kring magi och xp. Återkommer när jag har lite mer att visa upp eller fråga om.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jag tycker den här kampanj iden är ascool, och kommer utan att skämmas sno den och spela den, men förmodligen i något annat system eftersom jag inte äger Whitehack
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Swedish Chef;n339859 said:
Jag tycker den här kampanj iden är ascool, och kommer utan att skämmas sno den och spela den, men förmodligen i något annat system eftersom jag inte äger Whitehack
Booooooh :) Inget är som Whitehack! Skojar bara (lite). Men om du ska skaffa är det riktigt billigt nu. Se länken i Köp och sälj (här).

Hälsar

Christian
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fiktionslek;n339874 said:
Booooooh :) Inget är som Whitehack! Skojar bara (lite). Men om du ska skaffa är det riktigt billigt nu. Se länken i Köp och sälj (här).

Hälsar

Christian
Brottas med mig själv om jag med mina föräldrapennings-slantar ska köpa några paperback och en notebook... :)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Sälj ett par gamla spel på tradera, vetja! :). Och skulle du ångra dig är jag rätt säker på att det finns en andrahandsmarknad där du kan få igen vad du lagt ut, typ. Tänk vad skönt det kommer vara att spelarna har egna små häften och du har alla regler i samma bok som du skriver för hand i ... :).

Ur ett kampanjskaparperspektiv är det nog rätt bra med just en Notebook när du bygger kampanjen på det här viset tillsammans med spelarna. Det är annars lätt hänt att man glömmer bort detaljer i det kollektiva världsbygget när man sitter hemma på kammaren.

Hälsar

Christian
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Swedish Chef;n339859 said:
Jag tycker den här kampanj iden är ascool, och kommer utan att skämmas sno den och spela den, men förmodligen i något annat system eftersom jag inte äger Whitehack
Skitkul att höra! Posta gärna om den, eller maila, så kan vi plocka ideér från varandra.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Nässe;n339884 said:
Skitkul att höra! Posta gärna om den, eller maila, så kan vi plocka ideér från varandra.
Absolut, jag skall bara spela färdigt min Band of Blades kampanj först.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Fiktionslek;n339874 said:
Booooooh :) Inget är som Whitehack! Skojar bara (lite). Men om du ska skaffa är det riktigt billigt nu. Se länken i Köp och sälj (här).

Hälsar

Christian
Jag lovar att kolla in det
 
Top