Nekromanti Upphovsrätt DaVinci?

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Är det någon som har stenkoll på hur det är med upphovsrätten på Vitruvian Man. Är up for grabs eller är det något museum som sitter på någon sorts bildrätt?

//erik. fundersam
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,565
Location
Fallen Umber
Som jag har sagt tidigare, det lär finnas bilder av verket (jag vill verkligen skriva "texten") i massor av böcker, så du borde vara rätt säker om du scannar själv från en bok. Men jag har naturligtvis inte någon koll egentligen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,483
Location
Stockholm
Inte sten koll ...

... men wikipedia-sidan du länkade till gav vid handen att den bilden i artikeln var i "public domain".

Min gissning är att det är fritt fram att använda bilden. Jag är dock ingen advokat.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Inte sten koll ...

tror det är fritt fram, bara man inte gör nåt som går mot "klassikerskyddet"... klassiska verk har ett extra skydd inom upphovsrätten som ska förhindra att de används på ett förvanskat eller kränkande sätt... men det är det knappast frågan om här.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Inte sten koll ...

tror det är fritt fram, bara man inte gör nåt som går mot "klassikerskyddet"... klassiska verk har ett extra skydd inom upphovsrätten som ska förhindra att de används på ett förvanskat eller kränkande sätt... men det är det knappast frågan om här.
Mmm… hmm… tja. Jag har smällt dit två extra armar på snubben, men jag har skrivet att bilden är ett montage.

//erik. sex armar är fler än fyra
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Inte sten koll ...

tror det är fritt fram, bara man inte gör nåt som går mot "klassikerskyddet"... klassiska verk har ett extra skydd inom upphovsrätten som ska förhindra att de används på ett förvanskat eller kränkande sätt... men det är det knappast frågan om här.
Allvarligt?

Varför i hela friden då?

Gudars så fånigt...

//Krank, som börjar tycka att det här med tryckfrihet och sånt börjar eka ganska tomt
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Lipsillsregler

Så här säger Sveriges läromedelsförfattares Förbund
Ett skydd som lever kvar trots att verksskyddet gått ut är klassikerskyddet. Har ett verks skyddstid gått ut är det fritt för var och en att återge eller annars nyttja verket både i privata och i kommersiella sammanhang. Klassikerskyddet i 51 § URL utgör emellertid en begränsning i nyttjandet och tar sikte på offentliga återgivanden som sker efter upphovsmannens död och som utgör en kränkning av den andliga odlingens intressen. Så kan vara fallet om verk används på ett sätt som är kränkande och grovt stötande både för verken och för det allmänna. Talan får väckas av Svenska akademien, Musikaliska akademien och Akademien för de fria konsterna.

Skyddet omfattar inte misslyckade scenuppsättningar eller andra undermåliga produktioner. Eftersom censur är ett förbjudet inslag i svensk rätt kan detta skydd endast verka efter en återgivning. En ägares förstörelse av sitt eget exemplar omfattas inte av klassikerskyddet.
Är det bara jag som tycker frasen »Skyddet omfattar inte misslyckade scenuppsättningar eller andra undermåliga produktioner« är oerhört komisk. D v s om man bara råkar vara en usel konstnär som gör en lika usel tolkning av ett verk så är man förlåten.

//erik. älskar lipsillsregler
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Lipsillsregler

utgör en kränkning av den andliga odlingens intressen. Så kan vara fallet om verk används på ett sätt som är kränkande och grovt stötande både för verken och för det allmänna.
Det här tyckte jag annars var det roligaste; Vad i helvete tänkte man!? Hur kan sånt här trams få stå kvar i lagboken samtidigt som vi på största allvar hävdar att vi har någon form av tryck- och åsiktsfrihet?


Konstnärlig frihet definieras liksom av hur förbannad man får göra folk med sin konst, typ. Det spelar ingen roll hur man vrider och vänder på det - friheten att välja mellan att skapa ett stilleben eller ett porträtt är meningslös, men om jag inte kan sätta en kuk i munnen på Mona Lisa har jag ingen egentlig konstnärlig frihet.

"Den andliga odlingens intressen" indeed...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hahaha!

Vilka märkliga formuleringar och omoderna tankar. Inte så omoderna som de borde vara förstås. Men vad är egentligen "...andlig odling..."? Och varför skulle Akademierna vara bäst lämpade att bestämma dels vad som är klassiker och dels när någon har begått ett övergrepp mot dem? Är det någon som vet om det faktiskt väckts något eller några åtal i modern tid mot personer som brutit mot klassikerskyddet?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lipsillsregler

ja, det är en otroligt larvig lag... har för mig att det finns några rättsfall/prejudikat (måste kolla i mina marknadsrättsböcker), men det var nog rätt länge sen senast... under "förbudstiden" på 70-80-talet. Nuförtiden verkar inte folk lägga tid på det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,923
Location
The Culture
Re: Lipsillsregler

Jag tror att man ganska kallt kan räkna med att både Svenska akademien, Musikaliska akademien och Akademien för de fria konsterna har bättre saker för sig än att väcka åtal mot någon som ställer ut en kopia av Mona Lisa med mustasch eller sätter upp Hamlet som en gay-musikal.

Men det är otroligt underhållande att det faktiskt finns så mossiga lagar.

/tobias
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Lipsillsregler

men det var nog rätt länge sen senast... under "förbudstiden" på 70-80-talet. Nuförtiden verkar inte folk lägga tid på det.
Kanske har att göra med att dagens »samplade värld« där allt kan digitaliseras och »förvanskas« på nolltid, så går det inte hålla reda på allt som görs.

//erik. jolt
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Lipsillsregler

Det här tyckte jag annars var det roligaste; Vad i helvete tänkte man!? Hur kan sånt här trams få stå kvar i lagboken samtidigt som vi på största allvar hävdar att vi har någon form av tryck- och åsiktsfrihet?


Konstnärlig frihet definieras liksom av hur förbannad man får göra folk med sin konst, typ. Det spelar ingen roll hur man vrider och vänder på det - friheten att välja mellan att skapa ett stilleben eller ett porträtt är meningslös, men om jag inte kan sätta en kuk i munnen på Mona Lisa har jag ingen egentlig konstnärlig frihet.
Nej, nej. Det roligaste är ju att om du blir åtalad för »kränkning av den andliga odlingens intressen« så kan du bara säga: »men det är inte en penis. det är bara en totempåle som sticker ut ur hennes mun« så kan du inte bli fälld eftersom du då räknas som en usel konstnär i stället. :gremgrin:

//erik. skulle kunna lyckas med en sådan manöver, med tanke på hur usel han är på rita
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Lipsillsregler

Men det är otroligt underhållande att det faktiskt finns så mossiga lagar.
Så länge det finns konservativa individer i maktpositioner kommer det också att finnas underliga lagar.

Själv tycker jag nog att den här hamnar nånstans kring lagarna som finns mot att döpa om sig själv till vad man vill. Jag menar, visst är det bra att man inte får döpa sin unge till Sven-Åke Hitler, men om jag är över 18 borde jag väl ändå anses vara mogen nog att själv avgöra om jag vill heta Hitler eller inte.

//Krank, som skulle hetat Krank i förnamn på riktigt om det inte funnits 26 personer i sverige med efternamnet "Krank" - RSV säger "har inte förnamnskaraktär" och pekar på någon kunggörelse som var mer än 200 år gammal, som säger att man inte får ha efternamn som förnamn. Oerhört fånigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Lipsillsregler

Nej, nej. Det roligaste är ju att om du blir åtalad för »kränkning av den andliga odlingens intressen« så kan du bara säga: »men det är inte en penis. det är bara en totempåle som sticker ut ur hennes mun« så kan du inte bli fälld eftersom du då räknas som en usel konstnär i stället.
Det jag funderar över är hur man rent juridiskt definierar "andlig odlings intressen". Det är ganska lätt att definiera misshandel, till exempel, eller stöld. Till och med det bisarra brottet "brott mot upphovsrättslag" går att definiera, men hur bestämmer man om något bidrar till eller krä'nker den andliga odlingen?

Själv tycker jag t.ex att Mona-Lisa med en ordentlig kuk i munnen skulle bidra till den andliga odlingens intressen. Fast det beror såklart på i vilken riktning man menar att andrarna man odlar ska växa...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Lipsillsregler

Jag menar, visst är det bra att man inte får döpa sin unge till Sven-Åke Hitler, men om jag är över 18 borde jag väl ändå anses vara mogen nog att själv avgöra om jag vill heta Hitler eller inte.
Anledningen till att man inte får heta vad som helst, i alla fall i efternamn, är att det kan drabba andra. Sven-Åke Hitler må ha en rätt att kalla sig vad som helst men om han får barn så kan även de komma att heta Hitler vilket inte är något de valt. Så därför får man inte ta namn som kan anses som stötande.

/Anders
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,210
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Namnlagen

Om det vore så väl. Nu finns det ju dock fåniga, inskränkta och arbiträra regler om att namn man vill ta måste 'passa i svenskt språkbruk', inte vara 'allmänt känt namn på en utdöd släkt', etc. Plus då att man inte får döpa flickor till namn som Storebror (ofta med undermålig grund) anser är uteslutande maskulina, och vice versa.

Liksom, jag kan gå med på att jag inte får byta efternamn till 'Hitler', fair enough. Men att jag mycket väl kan förbjudas döpa en dotter till Elliot eller Logan, en son till Jocelyn eller Mircea, byta efternamn till Mohammed, Komnenos, Fujimoto, Sol och Måne eller Khan...det är mest dumt och fånigt.

- Ymir, bort med namnlagen
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Lipsillsregler

Anledningen till att man inte får heta vad som helst, i alla fall i efternamn, är att det kan drabba andra. Sven-Åke Hitler må ha en rätt att kalla sig vad som helst men om han får barn så kan även de komma att heta Hitler vilket inte är något de valt. Så därför får man inte ta namn som kan anses som stötande.
Nej, men vafan - det går ju under "får inte döpa sina ungar till vadsomhelst", tycker man ju. Om jag då heter Hitler i efternamn så får jag inte ge mina ungar mitt efternamn. Inte konstigare än så.


Dessutom är det, som nån annan skrev, helt sinnessjukt många CP-regler som ligger kvar från tiden då vi inte ens kunde låtsas vara demokratiska. Vi snackar kunggörelser här. Ingen har på ett tillfredsställande sätyt lyckats förklara för mig varför i helvete jag inte får heta krank i förnamn - är det upprörande? För vem? Om jag ringer runt till det 20-tal svenskar som heter det i efternamn och får deras godkännande, får jag göra det då? Helt bisarrt...


//Krank, gör mental notering om att göra ett kollage involverandes Mona Lisa och minst ett könsorgan
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Lipsillsregler

Nej, men vafan - det går ju under "får inte döpa sina ungar till vadsomhelst", tycker man ju. Om jag då heter Hitler i efternamn så får jag inte ge mina ungar mitt efternamn. Inte konstigare än så.
Fast ungarna har trots det en farsa som heter Hitler, vilken kan ge dem obehag i vissa situationer. Det är långt från alla ungar som skulle tycka följande vara roligt under uppropet i första klass:

- "Jaha, vad heter din pappa då lille vän?"
- "Rune Hitler."

Fast det finns dock ett par personer i Sverige som heter Hitler i efternamn, då det efternamnet, om än lite ovanligt, inte är unikt i den tysktalande världen. Så helt konsekvent är det inte.

Ingen har på ett tillfredsställande sätyt lyckats förklara för mig varför i helvete jag inte får heta krank i förnamn - är det upprörande? För vem? Om jag ringer runt till det 20-tal svenskar som heter det i efternamn och får deras godkännande, får jag göra det då? Helt bisarrt...
Antagligen för att Krank inte är ett etablerat förnamn. Jag vill dock påpeka att jag håller med dig i den här frågan. Förnamn, framförallt åt sig själv, borde man vara lite mer liberala med.

/Anders (Krank Hitler...? Hmmm...det kanske vore nåt..)
 
Top