Nekromanti Upphottade strider?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Slumpartade händelser

Kan man inte göra så att när det är 2 jämnlika kombatanter att man lägger in nån oväntat t. ex 3:e part, djur av något slag, halkig mark, ljud av något slag så att någon eller bägge tappar koncentrationen m.m.
Mycket nöje !!!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Man kommer överens i spelgruppen att ge en liten beskrivning av varje manöver, istället för att säga "jag hugger" så kanske man drar till med "jag ser över axeln på honom samtidigt som jag tar några små steg åt vänster, sedan försöker jag hugga honom med svärdet".

Det är även ett bra sätt att få spelare att utnyttja miljön (vilket görs i typ alla filmer, men som inte direkt kommer fram i samma utsträckning när det blir slå-parera-slå). Den där lösa stenen kan man göra mycket med om man bara har lite fantasi...

/Azagthoth
 
G

Guest

Guest
Hur gör folk för att komma runt det tradigt enformiga "Jag hugger, du parerar, du hugger, jag parerar

Jag kan förstå att det kan bli lite tradigt ibland, men ibland kan det också vara lite charmigt. Bara man får upp farten som f-n på tärningsslagen.

/Jakob
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"jag ser över axeln på honom samtidigt som jag tar några små steg åt vänster, sedan försöker jag hugga honom med svärdet"."

/images/icons/smile.gif ser det farmför mig. De står öga mot öga, svetten dryper i pannorna av utmattning och nervositet. Det var nu det skull ske, en av dem skulle dö. Den en av de stora brutala krigarna tog några trippande steg på tå åt vänster samtidigt som han försökte se något över axleln på den andra. Vad hade han fått syn på? Något var där borta i horisonten. Alltmedans han tittar bortåt höjer han svärdet för att krossa sin motståndare. Men ack, det blev för mkt på en gång för den stackar stora krigaren. Hans fiende rände svärdet i magen på honom medans vår store brutale krigare glodde över axlen på sin fiende. Den store krigaren är död.

Fast å andra sidan hade han ju en rustning av typen "några abs för mkt" och kunde ostört fortsätta hugga...

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Slumpartade händelser

"när det är 2 jämnlika kombatanter att man lägger in nån oväntat t. ex 3:e part, djur av något slag"

Måste det till ngt/ngn utomstående för att striden skall bli intressant? Spela geografin och beskriv de rörelser ni gör så kommer ni med ens få en bredare reportoar av anfalls-resp försvarsmanövrer. Precis som Azagthoth säger.

/Sir Foilan - improvisation leder långt

And Heaven Eternally Burns....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Slumpartade händelser

Nej, det spelar ju ingen större roll om dte är en 3:e person som kommer in. Det som är det intressanta är vad som kommer in. Det är ju upp til Sl:n att avögra. Men det är ju alltid kul att lägga in oväntade saker.
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
<I>Hur gör folk för att komma runt det tradigt enformiga "Jag hugger, du parerar, du hugger, jag parerar --->oändlighet" som jag ibland upplevt i Drakar och Demoner?</I>

Vi brukar koncentrera oss mycket på vilken miljö de slåss i mycket och låta taktik spela stor roll. Det funkar ibland. Olika mycket CL- eller plus för var man befinner sig i förhållande till motståndaren, trånga hörn eller annat. Funkar som sagt ibland, men bara om spelarna är på bra humör för lite taktik. Är de inte det så blir det "slå-parera-slå" strider.

I vissa fall brukar vi även använda motståndstabellen när man vill ha mer action i striderna. Nu var det ett tag sedan vi spelade DoD me jag har för mig att om en spelare tex ville kasta sig bort från den onde orchen för att nå den värdefulla artefakten så jämförde vi differenserna på motståndstabellen på något sät jag inte kommer ihåg.
Ska försöka lista ut hur vi gjorde, eller kanske kan nå vår gamle SL...

/Erik, once upon a time there was... en Cola-burk! /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Tjenare...

Mitt tips är förljande (Detta använder vi oss av själva):

Din SMI-grupp=antal handlingar.

Dessutom så halveras FV med lika många gånger som du vill använda färdigheten under en och samma SR.

Exempel: Barbaren Urkus skall hugga på Orchen Harszack. Urkus har 13 i SMI vilket innebär att han har SMI-Grupp 3, vilket i sin tur innebär att Urkus har 3 handlingar som han kan utföra under en och samma SR. Urkus vinner Initiativet och bestämmer sig för att hugga 2 gånger på Orchen. Urkus har 15 i FV i sin fruktansvärda stridsyxa så CL för första hugget blir 8 och för det andra blir det 7.

En mycket enkel regel som inte sölar ner systemet något alls enligt min mening.

Mvh
NecTech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
tips

Vet du hur ospännande det är om man möter en ung ljusalv med två kortsvärd? 6 handlingar ajabaja...

Bombadill tycker t.o.m. att alver är koboldiska
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Vi spelar med lite inlevelse i striderna och en liten hög med husregler och improvisationsregler. typ om den store krigaren får en dolkstöt i ryggen så drar han inte sitt tvåhandssvärd och kör lönnmördarfärs, i stället sjunker han sakta ned mot golvet och dör. Ungefär som alla normala stora krigare hade gjort om man tänker efter.

Bombadill "jag slår han så här" är en vanlig kommentar :)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Vad hade han fått syn på?

Sin kamrat alven med pilbåge? Han tänkte, bäst att ta några steg åt sidan nu, har sett pilar flyga genom bröstet på folk förr...

/Azagthoth
 
G

Guest

Guest
har och kommer alltid att stå där med mitt armborst laddat..
och ge fn i att kalla mig alv.. jag e dvärg för böveln! ;)
 
G

Guest

Guest
Re: Slumpartade händelser

Som ett armborstlod :)
finns inget som kan ta uppmärksamhet så som en skäkta mellan revbenen :)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Slumpartade händelser

Ja, armborstlod är ju alltid lika förvånande. Men är inte det lite vanligt ?? Jag menaratt det är lite mer skoj om nått mer oväntat händer, kanske att man trampar i något getingbo eller nått.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Slumpartade händelser

Tja, jag tror att de flesta spelare kommer att bli väldigt lessa tillslut om de ska halka i lera och kliva i getingbon.

Per
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kreativ bonus

1: Bränn krigarens handbok.

2: Ge en spelare som beskriver sin handling bra en bonus någonstans mellan 2 och 5 på fv.

3: lös upp askan från krigarens handbok med syra

4: Inför Impales från CoC (slag < fv/5 ger maxskada+ skada)

5: begrav sörjans som finns kvar från krigarens handbok sex fot under en korsväg.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Kreativ bonus

Bränn krigarens handbok.

Är du inte riktigt klok? Vet du inte att man kan få massor av slantar för ett fint exemplar av Krigarens handbok? Legend Hobbyspel är säkert intresserade.

/Azagthoth - hade sålt om jag ägt boken
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Kreativ bonus

Det vore omoraliskt! Då lever ju boken vidare och kan förstöra spelet för en ny grupp. Nej, döda den och smuggla in resterna i kärnavfallsslutförvaringen!
 
Top