Det problemet jag kan föreställa mig är om man har en obalanserad spelargrupp.
Mer traditionellt spel låter ju rollpersonernas egenskaper och erfarenheter snarare än spelarnas ”förhandlingsskicklighet” lösa konflikten. Detta för att man ska kunna spela en hjälte eller ett snille även om man inte är det själv som spelare.
Skulle jag spela med en sån som God45 t.ex. som fullkomligen sprutar ur sig fantastiskt galna idéer hela tiden, och inte har den minsta omtanke om sina rollpersoner, så skulle jag ha jättesvårt att vinna en konflikt.
Visst kan jag kasta ur mig en eller två kul saker som skulle kunna hända men där börjar det ta slut för mig. Men en del spelare kan ju utan ansträngning fullkomligt rada upp coola motbud. Det blir ju inte så kul att säga nej till ett bud om man liksom inte kommer med ett bättre motbud tillbaks.
Så jag upplever att det finns en risk att när kreativiteten tryter kommer vissa spelare helt dominera alla konflikterna. Och även att man kanske riskerar att hamna i spiraler där man försöker ”övertrumfa varandra med uppfuckningar” vilket kanske riskerar att försämra spelupplevelsen.
Men det finns såklart vissa som gör det i andra typer av spel också.

//EvilSpook
Mer traditionellt spel låter ju rollpersonernas egenskaper och erfarenheter snarare än spelarnas ”förhandlingsskicklighet” lösa konflikten. Detta för att man ska kunna spela en hjälte eller ett snille även om man inte är det själv som spelare.
Skulle jag spela med en sån som God45 t.ex. som fullkomligen sprutar ur sig fantastiskt galna idéer hela tiden, och inte har den minsta omtanke om sina rollpersoner, så skulle jag ha jättesvårt att vinna en konflikt.
Visst kan jag kasta ur mig en eller två kul saker som skulle kunna hända men där börjar det ta slut för mig. Men en del spelare kan ju utan ansträngning fullkomligt rada upp coola motbud. Det blir ju inte så kul att säga nej till ett bud om man liksom inte kommer med ett bättre motbud tillbaks.
Så jag upplever att det finns en risk att när kreativiteten tryter kommer vissa spelare helt dominera alla konflikterna. Och även att man kanske riskerar att hamna i spiraler där man försöker ”övertrumfa varandra med uppfuckningar” vilket kanske riskerar att försämra spelupplevelsen.
Men det finns såklart vissa som gör det i andra typer av spel också.


//EvilSpook