Nekromanti Uppdrag Mos Varulv - Runda 1

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,642
Location
Huddinge
Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh said:
vi har alltså inget vanligt varulvspel utan ett där varulvana bara vinner om de total utrotar byborna.
Snyggt uppfattat Lu-kaazh! Själv har jag mest ögnat igenom reglerna lite kvickt så jag missade det där och en del annat.

Vicotnik som är känd för att sätta samman varulvsspel borde väl ha sätt det där och reagerat på det, eller har jag fel?
Jag vet inte inte om jag anser det som en scumtell att han inte reagerade på det här. Det känns som om de flesta som spelat tidigare bara skummar igenom reglerna (de brukar ju vara exakta kopior av varandra).
jag har bara vanan att läsa igenom reglerna sedan jag blev diskad i mitt första spel.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Vic. vill sätta press på mig och Recca nu i första rundan för att vi tycks vara på g och vara drivande. Mest drivande här är ju Vic. så vi kanske måste sätta press på honom illa kvickt?
Anledningen till att jag vill pressa er är att ni har spelat dra i de senaste spelen och båda är drivande och har oftast starka åsiker och tankar.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lu-kaazh said:
För övrigt så skulle jag nog gissa på att vi har 2 grönsaker att göra med, då vi är 8 spelare och rimligtvis bör det vara 25% grönsaker med i spelet. Möjligtvis att det finns 3 grönsaker i spelet men då måste vi ha fått i alla fall några powerroller.
1 grönsak tror jag inte på, då 7 mot 1 är mer eller mindre omöjliga ods
vad jag tycker du verkar ha missat är
fvimes said:
Byborna vinner när alla växter är ute ur spel. Växterna vinner när alla bybor är ute ur spel.
vi har alltså inget vanligt varulvspel utan ett där varulvana bara vinner om de total utrotar byborna.
Lukas när det kommer till grönsakernas mål i spelet så är det exakt det samma som vanligt. Hur kommer det sig då?
Jo grönsakerna vinner ifall de utrotar de övriga och vad händer ifall du skulle få följande resulatat:
2 skurkar 2 bybor?
Skurkarna lägger sina röster och sen är det bara för dem att vänta på att byborna röstar på varandra eller blir oense och sprider sina röster, oavsätt så vinner ulvaran eftersom de kan hålla ihop. Dvs om inte skurkarn vinner då de är lika många som byn så kommer spelet pågå för evigt och jag vet inte om jag skulle vilja spela ett spel som varar för evigt. Jag tror även denna regelformulering har används tidigare och då var det ändå de normala vinst vilkoren för skurkarna som gällde.

Och nej läser inte reglerna jag skummar dem, på sin höjd då de mer eller mindre alltid säger samma sak.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Vicotnik som är känd för att sätta samman varulvsspel borde väl ha sätt det där och reagerat på det, eller har jag fel?
Jag skummar endast marginelt reglerna.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Vic. vill sätta press på mig och Recca nu i första rundan för att vi tycks vara på g och vara drivande. Mest drivande här är ju Vic. så vi kanske måste sätta press på honom illa kvickt?

Vad tycker du Brynolf?
Jag kan inte minnas något spel jag varit med i där ulvarna spelat särskilt drivande, så den där logiken är jag inte så värst övertygad om. Jag tycker Lukas hittade en bra grej. Vimes kan för all del ha tabbat sig, men det är ju inte så elegant regeldesign med de vinstvillkoren. Strikt sett så måste man ju nämligen spela klart de sista meningslösa rundorna även när grönsakerna är i majoritet. Varför då inte i stället skriva "grönsakerna vinner när de är lika många som byborna"?

Dock kan jag inte direkt komma på någon twist i spelupplägget som skulle kunna motivera en sådan formulering. Men det kan säkert Vic.

Röst: Vicotnik
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Vic. vill sätta press på mig och Recca nu i första rundan för att vi tycks vara på g och vara drivande. Mest drivande här är ju Vic. så vi kanske måste sätta press på honom illa kvickt?

Vad tycker du Brynolf?
Jag kan inte minnas något spel jag varit med i där ulvarna spelat särskilt drivande, så den där logiken är jag inte så värst övertygad om. Jag tycker Lukas hittade en bra grej. Vimes kan för all del ha tabbat sig, men det är ju inte så elegant regeldesign med de vinstvillkoren. Strikt sett så måste man ju nämligen spela klart de sista meningslösa rundorna även när grönsakerna är i majoritet. Varför då inte i stället skriva "grönsakerna vinner när de är lika många som byborna"?

Dock kan jag inte direkt komma på någon twist i spelupplägget som skulle kunna motivera en sådan formulering. Men det kan säkert Vic.

Röst: Vicotnik
Nej jag kan inte komma upp med någon formulering över vinst vilkoren och ärligt talat så skiter jag i dem. Jag kommer utgå ifrån de vanliga vinst vilkoren för respektive sida. Så vill ni spekulera i Vimes formulering över skurkarnas vinst vilkor varså goda, men jag kommer inte lägga mig i den diskutionen något mer.

Så vad vill du säga med din röst på mig, Brynolf?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Jag tror även denna regelformulering har används tidigare och då var det ändå de normala vinst vilkoren för skurkarna som gällde.
Jag har kollat upp det här en bit bakåt, och just Vimes använde samma vinstkriterier i LoL-spelet, men inte i Chronicles-spelet. I övrigt har ingen formulerat sig så, iaf inte så långt tillbaka som till Western-spelet.

Med tanke på att LoL-spelet bara hade en riktig varulv (och en medhjälpare), och detta lir är ungefär lika småskaligt, är det kanske tänkbart att vi även här bara har en riktig grönsak.

Logiken står hög i tak! :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Brynolf said:
Vicotnik said:
Jag tror även denna regelformulering har används tidigare och då var det ändå de normala vinst vilkoren för skurkarna som gällde.
Jag har kollat upp det här en bit bakåt, och just Vimes använde samma vinstkriterier i LoL-spelet, men inte i Chronicles-spelet. I övrigt har ingen formulerat sig så, iaf inte så långt tillbaka som till Western-spelet.

Med tanke på att LoL-spelet bara hade en riktig varulv (och en medhjälpare), och detta lir är ungefär lika småskaligt, är det kanske tänkbart att vi även här bara har en riktig grönsak.

Logiken står hög i tak! :gremsmile:
I så fall kan vi ha med en så kallad sektledare att göra.

En sektledare fungerar på ett annat sätt en en klassisk ulv. En sektledare värver spelare till sin sida istället för att eliminera dem ur spelet. Vilket vi kommer upptäcka i slutet av denna runda. Är det bara en som försvinner så har vi en sektledare och ingen klassisk ulv. Åker 2 ut så är det som vanligt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inte alls helt ologiskt Brynolf så du har en poäng och dessutom lite statestik sen tidigare lir.

Vicotnik skiter uppenbarligen i vinstvillkoren och kör bara på. Vad som står i regelverket är ungefär det samma som alla andra varulvsspel så vad som står där har inte så stor betydelse för just det här spelet. Gällande ulvar ibland oss är det enligt Vicotnik rimligt med två men det kan till och med vara tre.

Röst: Vicotnik

Vad är vi ute efter egentligen? Hur ringar vi in en Växtulv?

Alla skall ha följande saker:
- Namn
- Ras
- Utrustning

Följande saker är det inte lika säkert med:
- Förmåga
- Information

Vi spelar ju efter Mutants regelverk så det finns ju en hel del raser/klasser att välja bland. Dessa trestaviga förkortningar borde kunna hjälpa oss att ringa in en möjlig Växtulv eller vad tror ni?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Intressant!

Hur som helst, hur göra med outning? Jag tycker det (tyvärr) funkade bra så som vi gjorde förra spelet; vi drevar mot någon, så får hen outa något valfritt. Med tanke på hur farlig Vicotnik sägs vara som ulv, kan vi försvåra slingrande genom att börja med honom.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca's in the house! :gremsmile:

Jag tycker vi ska dreva ordentligt i början då det förra (första) varulvsspelet jag var med på gick väldigt bra just eftersom vi fick så mycket information tidigt.

Vicotnik said:
Jag anser att vi bör dreva hårt mot följande spelare under första rundan:
Konrad Konvalj
Recca

Anledningen till detta är att de båda har spelat bra på senaste tiden och jag finner det väsentligt att pressa dem för att kunna avgöra deras fraktion då båda som sagt är drivande spelare.
Angående den understrukna delen: Tack så mycket. Jag ska försöka vara pådrivande denna gång också. Men sist jag var med så fanns det väldigt mycket information, förmågor och konstigheter att nysta i som, enligt vissa, gjorde spelet obalanserat. Så beroende på hur spelet ser ut denna gång kanske jag inte är alls lika duktig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Förresten så går jag i skolan samt har praktik denna omgång så jag kommer inte alls vara lika aktiv som förra gången. Risken är förstås att jag försummar skolan och är nästan lika aktiv som sist ändå. :/
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Vad är vi ute efter egentligen? Hur ringar vi in en Växtulv?
Av den information jag fått så känns utrustning mest lämpligt att börja med och jag skulle nog säga att ras är nog det minst lämpliga att gå ut med. Detta är i alla fall hur jag tolkar den information som står i mitt pm. Är det någon/några som fått indikationer på att motsatsen?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Brynolf said:
Intressant!

Hur som helst, hur göra med outning? Jag tycker det (tyvärr) funkade bra så som vi gjorde förra spelet; vi drevar mot någon, så får hen outa något valfritt. Med tanke på hur farlig Vicotnik sägs vara som ulv, kan vi försvåra slingrande genom att börja med honom.
Det är det vanligaste sättet ta sig framåt i spelet. Med tanke på att vi bara har till på onsdag 21:00 innan första rundan tar slut så måste vi få igång drev så fort som möjligt.
Och även jag ställer mig bakom att den som har drevet mot sig outar vad den anser lämpligt och även motiverar varför personen går ut med den information som den gör.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag tolkar det som att ras definitivt spelar roll för att ringa in ulvarna. Inte minst genom att vi kan använda oss av de förmågor som jag anar att vi bybor har försetts med för att luska ut vem som är äkta och vem som är falsk.

Så jag undrar varför du inte tycker att det är en bra idé att dreva om ras?

Vidare så fungerade det väldigt bra i mitt förra spel när de som blev drevade mot fick outa det de ville men var tvungna att motivera sin outning. Vi plockade en ulv i första rundan den gången. Det borde du minnas, Vicotnik, eftersom det var du som åkte. :gremtongue:

Som sagt får man veta väldigt mycket av hur folk motiverar sig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Recca said:
Så jag undrar varför du inte tycker att det är en bra idé att dreva om ras?
Anledningen till att jag anser att drev mot ras är dumt är för att jag misstänker att ras kan vara kopplat till förmågor/information.

Recca said:
Vidare så fungerade det väldigt bra i mitt förra spel när de som blev drevade mot fick outa det de ville men var tvungna att motivera sin outning. Vi plockade en ulv i första rundan den gången. Det borde du minnas, Vicotnik, eftersom det var du som åkte.
Jag åkte inte pga outningen utan pga att jag misstolkade ett inlägg och vart förbannad och ni valde att rösta ut mig på grund av min reaktion och inte på vad jag outat.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Vad är vi ute efter egentligen? Hur ringar vi in en Växtulv?
Av den information jag fått så känns utrustning mest lämpligt att börja med och jag skulle nog säga att ras är nog det minst lämpliga att gå ut med. Detta är i alla fall hur jag tolkar den information som står i mitt pm. Är det någon/några som fått indikationer på att motsatsen?
Okay. Varför är utrustning mest lämpat? Jag ser ingen indikation till det alls, utan jag tror det är mest safe att outa.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Okay. Varför är utrustning mest lämpat? Jag ser ingen indikation till det alls, utan jag tror det är mest safe att outa.
Jag tror att det är mest lämpat eller snarare minst farligt att gå ut med (all outning är ju tveeggad som sagt).

Men sen som Brynolf har nämt så är det vettigt att låta den med drev mot sig bestämma vad den vill outa och varför. Mitt mål just nu är att få igång en diskution så vi får något att jobba utifrån och då anser jag att lättaste är att utgå ifrån information som vi har fått i våra pm och folks tankar runt det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Brynolf said:
Intressant!

Hur som helst, hur göra med outning? Jag tycker det (tyvärr) funkade bra så som vi gjorde förra spelet; vi drevar mot någon, så får hen outa något valfritt. Med tanke på hur farlig Vicotnik sägs vara som ulv, kan vi försvåra slingrande genom att börja med honom.
Det är det vanligaste sättet ta sig framåt i spelet. Med tanke på att vi bara har till på onsdag 21:00 innan första rundan tar slut så måste vi få igång drev så fort som möjligt.
Och även jag ställer mig bakom att den som har drevet mot sig outar vad den anser lämpligt och även motiverar varför personen går ut med den information som den gör.
Som Vic. säger har vi bara fram till onsdag 21.00 på oss. Att outa under press och motivera varför man outar just si och så är väldigt givande och bra håller jag med både Vic. och Brynolf om. Tidsmässigt kommer vi inte hinna med det och tänk på att det är runda 1 också.

Det räcker med att vi exempelvis drevar xyas som i sin tur håller sig undan tillräckligt länge för att slippa svara på knasiga frågor, och sedan får vi gå vidare med ännu mindre tid.

Steg 1 är ju att få igång alla i spel.

Jag tror byn tjänar på att komma fram till vad vi tjänar mest på att outa utan att riskera powerroller och göra det rakt av utan press.

Vi är 8 pers så att börja fjanta runt med dubbla drev och liknande är helt utan verkan. Det kommer att hjälpa ulvarna med en splittrad by. Vi måste stå enade mot Växtulvarna!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lu-kaazh jag vill höra dina tankar och ideer runt vad tror du är "säkrast" att outa av Ras, Föremål och Namn.

Och med den fråga får ut min röst.

Röst: Lu-kaazh
 
Top