Nekromanti Uppdrag Mos Varulv - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
I den lilla pyriska byn Mos Mosel pågår det märkligheter. En grupp äventyrare har blivit ditskickade av Nicolas Fon Rijn för att undersöka vad som pågår. Snart visar det sig att ett dråparträd har ersatt delar av befolkningen med sina växtkloner! Ska äventyrarna och lokalbefolkningen hinna stoppa det mordiska trädet innan hela byn utplånats? Vem är vän och vem är fiende? Vem går trädets ärenden och vem försöker stoppa det?

Deltagare:
Vicotnik
Konrad Konvalj
xyas
!Paxen
Lukas
Recca
Brynolf
Trasapa

Regler och upplysningar:

1. Byborna vinner när alla växter är ute ur spel. Växterna vinner när alla bybor är ute ur spel.

2. Endast deltagare som är kvar i spel får posta inlägg här och i övriga trådar med namnet "Uppdrag Mos Varulv”. Spelare som blir utslagna får posta ett sista inlägg och tacka för sig, men absolut inte nämna någon spelinformation eller annat spelrelaterat.

3. Det är strikt förbjudet att diskutera spelet med varandra utanför de officiella speltrådarna (exempelvis i vrållåda, PM, mejl, ansikte-mot-ansikte, med mera).

4. Man får inte editera inlägg man skrivit i efterhand. Skriver man fel så gör man ett nytt inlägg där man förklarar och rättar sig.

5. Varje spelare måste göra minst ett inlägg i varje runda/tråd. Görs detta inte diskvalificeras spelaren från spelet.

6. Blir en spelare av någon anledning avstängd från www.rollspel.nu medan dennes roll är kvar i spel, diskvalificeras spelaren omedelbart från spelet.

7. Varje spelare har en rollbeskrivning som ni fått i ett PM från mig. Informationen däri får ni fritt dela med er av i speltrådarna eller ljuga helvilt om, beroende på vilket ni tror hjälper er sida att vinna. Ni får dock inte direkt citera de PM ni fått av mig, utan måste skriva om det och använda era egna ord.

8. Varje runda ska ni rösta på den spelaren ni vill ska lämna spelet. Era röster skriver ni i fetstil: "Röst: xyas" i fetstil så jag enkelt kan hitta dem. Man får ändra sin röst hur många gånger som helst under en runda och det är bara ens senaste röst som kommer räknas när rundan är slut.

9. Vissa deltagare har roller som kräver att de kommunicerar med mig. Detta görs visa PM här på forumet. Precis som med rösterna får ni ändra er hur många gånger ni vill innan rundan är slut och det är bara den senaste som räknas.

10. När en runda tar slut kommer jag att skriva ”STOPP!” i ett inlägg. Efter detta är det inte tillåtet att skriva ytterligare inlägg i tråden. Röster som lagts efter det att sluttiden för rundan nåtts kommer inte att räknas (det beror alltså på tidpunkten för rösten, och inte på mitt STOPP-inlägg då detta kan komma försenat).

11. Rollerna är slumpmässigt fördelade bland spelaren, via random.org. Ingen hänsyn till något har tagits.

12. Skulle det vara så att två (eller flera) personer har lika många röster vid en rundas slut, fortsätter rundan tills detta har ändrats och ett alternativ har flest röster. Observera dock att jag ändå kommer stoppa spelet med ett "STOPP!"-inlägg, för att sedan starta det igen efter att jag konstaterat att det är lika.

Rutiner:

Första rundan kommer avslutas på onsdag 21.00.
Därefter ser schemat ut som följande:
Runda 2: slutar fredagen 20:e 21.00
Runda 3: slutar måndagen 23:e 21.00
Runda 4: slutar onsdagen 25:e 21.00
Runda 5: slutar fredagen 27:e 21.00
Runda 6: slutar måndagen 30:e 21.00

Med tanke på regel 12 kan det bli förskjutningar i schemat.

Under ”dag-rundan” sker följande:
- Ny tråd med namnet ”Uppdrag Mos Varulv - Runda X" läggs upp av mig. I det första inlägget kommer information om vilka deltagare som är kvar att finnas, samt vilka som försvunnit ur spel och vilken tillhörighet de hade.
- Samtidigt som den nya tråden läggs upp får de som använt förmågor PM-svar från mig.
- I tråden diskuterar ni och röstar på den som ni vill ha bort.
- De som kan och vill skickar PM till mig om hur de ska använda sina förmågor.

Under "Natt-rundan" sker följande:
- Den person med flest röster på sig tvingas lämna spelet.
- De förmågor som spelarna valt att aktivera under "Dag-fasen" får effekt. I vilken ordning förmågorna får effekt är förutbestämt men hemligt.

Den nya ”dag-rundan” läggs upp så fort jag har möjlighet efter det att ”natt-rundan” är klar.

Era roller:

Alla har
- Namn
- Ras
- Utrustning

Har alla?
- Förmåga
- Information

Med tanke på att det här spelet med tillhörande regeltexter, rollbeskrivningar och så vidare är ihopslängt under veckan är det inte omöjligt att det finns otydligheter i texterna. Så, tveka inte att skicka ett PM till mig om ni undrar över något! Antagligen är det jag som har varit otydlig och inte ni som är koko! :gremwink:

Låt spelet börja, och bästa fraktion vinna!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Så då var spelet igång. :gremsmile:

Så då konrad redan hunnit skriva ett inlägg och är därför aktiv så lägger jag min första röst på Konrad.

Röst: Konrad Konvalj

Den är inte illa menad men kan du förklar för mig varför du inte är en grönsak?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Röst: Brynolf

Kan motiveras med att Brynolf börjar på B, men det är inte den motiveringen jag kommer att använda mig av.

Det förra varulvsliret kom Brynolf undan med ett inlägg den första rundan och han var sedan kvar in i det sista. Pälsbeklädd som han var lyckades han nästan vinna tack vare att han kört sin låga profil taktik mot byn.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Den är inte illa menad men kan du förklar för mig varför du inte är en grönsak?
Som barn vägrade jag att äta frukt och grönt och det har följt med mig genom hela livet. Jag hatar frukt och grönt så det är en hel omöjlighet för mig att vara en grönsak.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag anser att vi bör dreva hårt mot följande spelare under första rundan:
Konrad Konvalj
Recca

Anledningen till detta är att de båda har spelat bra på senaste tiden och jag finner det väsentligt att pressa dem för att kunna avgöra deras fraktion då båda som sagt är drivande spelare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
För övrigt så skulle jag nog gissa på att vi har 2 grönsaker att göra med, då vi är 8 spelare och rimligtvis bör det vara 25% grönsaker med i spelet. Möjligtvis att det finns 3 grönsaker i spelet men då måste vi ha fått i alla fall några powerroller.
1 grönsak tror jag inte på, då 7 mot 1 är mer eller mindre omöjliga ods.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Den är inte illa menad men kan du förklar för mig varför du inte är en grönsak?
Som barn vägrade jag att äta frukt och grönt och det har följt med mig genom hela livet. Jag hatar frukt och grönt så det är en hel omöjlighet för mig att vara en grönsak.
Vad tror ni andra, verkar detta rimligt?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vimes said:
8. Varje runda ska ni rösta på den spelaren ni vill ska lämna spelet. Era röster skriver ni i fetstil: "Röst: xyas" i fetstil så jag enkelt kan hitta dem.


ha...ha...ha. Roligt :gremtongue:



Vicotnik och Konrad är snabbt på att sätta igång. Förväntat agerande från dem. Inget konstigt där.

Tre dagar till första rundan, men med endast 8 spelare känns det som det är ganska gott om tid.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Kan ju på peka att jag inte kommer vara med i slutet av denna runda då jag är på Bishops Arms och dricker öl.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Det förra varulvsliret kom Brynolf undan med ett inlägg den första rundan och han var sedan kvar in i det sista.
Jag vet att du satt och slet ditt pubishår över att jag inte skrev något de första dagarna men sedan kom jag ju igång i slutet av första rundan.

Pälsbeklädd som han var lyckades han nästan vinna tack vare att han kört sin låga profil taktik mot byn.
Låg profil var aldrig min taktik, anledningen till att jag kom så långt var enbart att jag siades som grön.

Röst: Konrad Konvalj som sprider desinformation.



För övrigt: Hur många har koll på fluffet här? Det enda jag tror mig veta är att det är ett riktigt gammalt mutant-äventyr.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag har minimal kunskap om fluffet, har kört ett varulvsspel med mutant ua tema förut och då var vi på en maskerad med massor med "fint" folk.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Jag har minimal kunskap om fluffet, har kört ett varulvsspel med mutant ua tema förut och då var vi på en maskerad med massor med "fint" folk.
Nu menade jag mer specifikt just äventyret som det här spelet baseras på. Huruvida vi har roller hämtade direkt ur äventyret kan ju spela rätt stor roll i så fall.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
För övrigt: Hur många har koll på fluffet här? Det enda jag tror mig veta är att det är ett riktigt gammalt mutant-äventyr.
Just äventyret har jag noll fluff kunskap om.
Mutant överlag har jag lite bättre koll på.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
För övrigt så skulle jag nog gissa på att vi har 2 grönsaker att göra med, då vi är 8 spelare och rimligtvis bör det vara 25% grönsaker med i spelet. Möjligtvis att det finns 3 grönsaker i spelet men då måste vi ha fått i alla fall några powerroller.
1 grönsak tror jag inte på, då 7 mot 1 är mer eller mindre omöjliga ods
vad jag tycker du verkar ha missat är
fvimes said:
Byborna vinner när alla växter är ute ur spel. Växterna vinner när alla bybor är ute ur spel.
vi har alltså inget vanligt varulvspel utan ett där varulvana bara vinner om de total utrotar byborna.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Fan, glömde bort varulvsspelet och nu ska jag redan gå och lägga mig.

Jag tänker göra så att så fort jag hinner imorgon så läser jag igenom vad ni har skrivit, sen så svarar jag på eventuella frågor (antingen direkt till mig, eller som är ställda till alla) sen får vi se om jag har frågor.

Gonatt alla
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag visste inte ens att det här spelet var baserat på något, jag trodde att vi spelade i Vimes egna sjuka fantasi.

Men om det nu är mutant så kan jag inget om fluffet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Jag vet att du satt och slet ditt pubishår över att jag inte skrev något de första dagarna men sedan kom jag ju igång i slutet av första rundan.
Kom igång och kom igång. 8 inlägg i runda 1 ser ju inte jag som så värst komma igångigt.

Men nu skiter vi i det. Du är igång nu och nu är det ett nytt lir.

Vic. vill sätta press på mig och Recca nu i första rundan för att vi tycks vara på g och vara drivande. Mest drivande här är ju Vic. så vi kanske måste sätta press på honom illa kvickt?

Vad tycker du Brynolf?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lu-kaazh said:
vi har alltså inget vanligt varulvspel utan ett där varulvana bara vinner om de total utrotar byborna.
Snyggt uppfattat Lu-kaazh! Själv har jag mest ögnat igenom reglerna lite kvickt så jag missade det där och en del annat.

Vicotnik som är känd för att sätta samman varulvsspel borde väl ha sätt det där och reagerat på det, eller har jag fel?

Dock så brukar ju Vicotnik även tidigt gå ut med vad han tror gällande ulvar och hur många dom kan tänkas vara baserat på 25% principen. Han brukar även föra statestik i sitt excell och lägga upp en "bra att veta för nybörjare".
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Lu-kaazh said:
Men om det nu är mutant så kan jag inget om fluffet.
Jag kan inte heller något om fluffet. Däremot så tror jag inte att fluffet har någon som helst betydelse i det här spelet i och med att Vimes utryckte missnöje med hur fluffet påverkade LoL-spelet.

Så om jag inte ser några bevis på motsatsen så kommer jag inte att lägga energi på analyserande av fluffet.
 
Top