Nekromanti Uppdatering om Western IV

Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Hola compadres,

Här kommer en uppdatering om vad som händer med Western som blandar sorger och glädjeämnen. Så vi tänkt först helt kort ta det roligaste, klippa in lite elände och avsluta med fler glädjeämnen.

Det roligaste är att vi nu vågar bekräfta att Western ligger på sluttryck till månadsskiftet. De färdiga böckerna kommer att existera i komplett fysiskt skick i december, vilket värmer kalla tigerhjärtan.

Det tråkigaste är att vi har tvingats överge tusen böcker i San Franciscos hamn. Vi kunde bokstavligt talat lika gärna ha slängt pengarna i sjön direkt som att skicka Best of Fenix till USA. Vi gjorde ett gemensamt tryck, skickade flera böcker till USA med båt och resten till Sverige. Sedan tog det tid. En halv evighet innan de kom fram. Och väl där fick vi inte ut dem. Veckan som gick ägnades åt en absurd pappersexercis med det ena administrativa påbudet efter det andra. För att lösa det fick vi anlita en amerikansk mellanhand, expert på just detta. När allt annat äntligen var löst tillkom en sista smäll. Senast 24 timmar innan böckerna från början lastades ombord på skeppet mot USA (för två månader sedan) skulle ytterligare ett formulär ha skickats in till Homeland Security (nytt från 9 juli 2013). Det hade inte skett, så en sista avgift på $5 500 tillkom, annars skulle vi inte få ut böckerna.

Det här ställde oss inför ett supersvårt val. Enda sättet att betala var att överföra pengar som vi reserverat för tryck av Western IV eller de böcker som ligger närmast i pipeline för Ensamma Vargen (Domedagsklyftan och Magnamunds Hjältar). Om vi hade gjort det skulle vi kanske kunna få tillbaka mer än själva avgiften, men inte alla pengar vi redan satsat i Best of Fenix. Många av er vet säkert att dessa engelska samlingsvolymer har varit en källa till glädje och stolthet, för Tove har de blivit en symbol för vad hon trots allt lyckades genomföra under den långa svåra sjukdomstid vi äntligen har lämnat bakom oss.

Samtidigt har Western IV blivit försenat länge nog. Bara det byråkratiska tjafset tog tid, men vi vägrar låta böckerna försenas för interna transfereringar mellan våra olika spelprojekt. Vi valde därför att överge tusen böcker i San Franciscos hamn, med sorg i hjärtat. Och istället blicka framåt, för nu jävlar. Nu kommer Western IV!

Med reservation för alla onda gudar, sjöodjur som reser sig ur Östersjöns djup och en rysk invasion så kommer du som har beställt Western IV att ha dina böcker snart. Vi törs inte garantera att det går före jul, men det vore fan om du inte kan spela en massa Western i januari! Det skall bli precis hur roligt som helst!

Vi har också skaffat en Facebooksida till sist. Där kan du bland annat se de allra sista träffigurerna till Western IV, lite småsaker ni kan lägga träffmallen över och försöka träffa. Vem vill inte kunna få en kruttunna att explodera? Självfallet vill vi gärna bli ”gillade” och höras mer där också. Du hittar oss på www.facebook.com/askfageln

Vi kan också berätta att Rickard Elimää håller på och bygger en app med Western IVs nya träffmall – jätteroligt!

Det här betyder att vi nu tagit bort chansen att skaffa En Ömfoting Steg av Tåget (förutom de allra sista Marshal’s Edition som vi har kvar, som är onamnade – för där ingår den) och därmed låst förhandsbeställningarna. Du kan givetvis fortfarande förbeställa Western IV i standardutförande, men får inte längre bonusäventyret.

Vi kommer snart att dra igång en Kickstarter för att stödja speltidningen Fenix. I dessa dagar, när rollspelen har en guldålder och intresset från läsare och spelare är större än någonsin har vi ändå dragits med ett växande problem. Kraftigt vikande annonsintäkter. Spelbutikerna Collector’s Point, Game Maniacs och SF Bokhandeln har varit trogna stöttepelare för att Sverige skall kunna ha en speltidning som Fenix, men i övrigt har det varit tungrott. Samtidigt vill vi inte skära ner på vare sig omfång eller kvalitet, då det händer så otroligt mycket vi vill täcka. Att höja priset påverkar nog knappt de lite äldre läsarna med fasta jobb, men vi tror det kan vara värre för de yngre, studenter och arbetslösa. Därför gör vi ett försök att be om våra läsares och andra spelentusiasters hjälp. Skaffa en prenumeration, Best of Fenix eller bli Sponsor! Har du redan både böckerna och prenumererar? Ge bort dem till någon du känner! Missa inte vår Kickstarter!

Och bara för att vara supertydliga. Fenix existens är inte hotad. Vi måste bara antingen sänka kvalitet eller höja priset – samtidigt som vi hellre vill göra tidningen ännu större, fetare och bättre än den är idag. Vi ber om hjälp att genomföra den satsningen.

Don’t be a stranger,

Tove & Anders
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Med reservation för alla onda gudar, sjöodjur som reser sig ur Östersjöns djup och en rysk invasion så kommer du som har beställt Western IV att ha dina böcker snart. Vi törs inte garantera att det går före jul, men det vore fan om du inte kan spela en massa Western i januari! Det skall bli precis hur roligt som helst!
Får de som lägger en beställning nu också böckerna i januari?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Låter bra, fixa en kickstarters för att slippa bli av med alla best of Fenix i USA? Jag har själv inte beställt de böckerna men skulle gärna hjälpa er att ge en liten del av min redan lilla månadspeng för att hjälpa då jag trots min "grumpiness" faktiskt är ett stort fan av allt ni gör.

Sen skulle det inte göra mig något att betala mer för Fenix tidningen i butik då den helt klart är värd det.

Western-rollspelet har blivit ljuspunkten i mitt rollspelsliv just nu och jag tror personligen att det kommer att vara det bästa som hänt rollspelssverige när det väl dyker upp.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Tack för ditt svar. Vi blev oerhört glada över att höra att Western-rollspelet blivit ljuspunkten i ditt rollspelsliv och att du gillar vad vi gör.

En kickstarter för Fenix är på gång. Återkommer inom kort.

Anders & Tove
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Än en gång, super! Jag gillar egentligen inte kickstarters men att låta massa böcker bli kvar på andra sidan jorden på grund av skitbyråkrati får min smått autistiska personlighet att grimasera.

Hoppas allt löser sig på den punkten och även om jag slog lägre medelklass på mitt irl liv så ska jag försöka sponsra med något till kickstartern.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Är Western skickad på tryck?

Kan man hoppas på en liten julklapp till sig själv?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag fick ett mail igår kväll. Det kommer antagligen en officiell uppdatering snart, men jag kan klistra in det mest relevanta så länge:

Nu lackar det mot jul och Westerns sista tryckpressar drar igång innan jul. Med andra ord kan du nästan vara helt säker på att vi kommer att begrava huvudet i sanden och knappt säga flaska förrän det allra sista är klart och tryckpressarna rullar. Därefter lär vi sova i två dygn innan vi börjar skicka ut de slutgiltiga pdf-filerna till er som har förbeställt. Äntligen! Därefter dröjer böckerna till januari, men nu är det slut på förseningar och krokben, och vi skall äntligen få de färdiga böckerna.
Så inget har gått till tryck än, men förhoppningsvis får vi de slutgiltiga PDF:erna till jul.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Pdf är gott nog, böcker är mer ett trevligt komplement! :)

Härligt med ett livstecken att allt verkar vara på rätt spår, hoppas det är en ny vana! :)
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Jag håller inte med. Pdf:er är ett komplement till böckerna inte tvärt om.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag tycker egentligen likadant men i realiteten har jag upptäckt att jag bläddrat allt mindre i böckerna och mer i pdf (snabbare att söka, alltid med på mobilen). Nu gäller det Mutant år noll förvisso där formatet på böckerna är väldigt smått och av typen som inte kan läggas uppslagen på ett bord..
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Jag är stor vän av böcker. Kalla mig gammeldags, men inget slår att kunna bläddra i en bok i godan ro. Och så luktar de gott och har karaktär. Mmmm... Böcker!
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Jag skriver här då Tove och Anders uppenbarligen läser de här trådarna.

Vad händer?
Är böckerna skickade på tryck?

Senaste nyhetsuppdateringen var intet nytt, jag börjar tröttna rätt rejält.

Jag vet att möjligheten finns att få pengarna tillbaks, det är inte det jag vill så klart ha de beställda böckerna jag trodde redan låg för tryck i juni och som skulle levereras i juli.

Det känns precis som om ni inte har pengarna för tryck, varför skjuta upp trycket hela, hela , hela tiden? Vid flertalet uppdateringar har ni bedyrat att spelet i princip är klart för tryck.
Jag vill ha ett transparent svar som verkligen berättar vad det är som händer och inte med undanflykter.

Det är dags att agera som vuxna människor!

?/ Daniel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Drey;n135134 said:
Jag vill ha ett transparent svar som verkligen berättar vad det är som händer och inte massor med undanflykter och snyfthistorier.

[snippeti]

Det är dags att agera som vuxna människor!
Moderering:

Jag förstår att du är skitfrustrerad av att inte ha fått dina böcker än, men det är inte en orsak att ta ner diskussionen på den låga och personliga nivån. Jag bjuder på julledigt om jag får se fler sådana poster i det här forumet.
 

Huggsnok

Veteran
Joined
7 Jul 2011
Messages
26
Drey;n135134 said:
Jag skriver här då Tove och Anders uppenbarligen läser de här trådarna.

Vad händer?
Är böckerna skickade på tryck?

Senaste nyhetsuppdateringen var intet nytt, jag börjar tröttna rätt rejält.


?/ Daniel
De skrev:

Det roligaste är att vi nu vågar bekräfta att Western ligger på sluttryck till månadsskiftet. De färdiga böckerna kommer att existera i komplett fysiskt skick i december, vilket värmer kalla tigerhjärtan.

Vilket för mig är rätt klart att böckerna är på tryck, de skrev oxå att vi som beställt snart kommer få njuta av dem... iaf i Januari.

Känns skönt att det till slut löst sig med alla uppförsbackar. :)
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Krille: Förstår inte modereringen?

Ser inget varken personligt eller lågt i diskussionen, berätta gärna över PM vad du anser vara personligt och lågt i det jag skrev.
 
Top