NYHET Uppdaterad utgåva av Symbaroum

Jag tänker att det kanske är mer lönsamt i längden. Om statistiken från kickstarter är talande för den totala försäljningen av produkterna så pekar siffrorna på att Fria Ligan missar en stor mängd svenska köpare varje gång de skippar svenska som ett alternativt språk. Om man kikar lite på deras senaste kickstarters så störtdyker antalet svenska köpare varje gång svenska inte är valbart. Om möjligheten till en större vinst är tillräckligt stor så kan det ju vara värt att öka resurserna? Jämför Trudvang med Coriolis: The Great Dark. För Trudvang så stod de svenska köparna för ca 22% av totala antalet, dvs. 2,4 miljoner kr. I Coriolis så var det 6% svenska köpare och ca 450.000 kr. Skulle svenska köpare istället stått för 22% av Coriolis-kickstartern så skulle den kanske kunnat dra in ytterligare en miljon kronor, vilket kanske skulle gjort det värt att anlita en översättare? Dessutom så är det ju förstås jättemycket värt (även ur ett långsiktigt ekonomiskt perspektiv) att kunderna blir glada. För att inte tala om hur glad översättaren skulle bli (en bransch som är i kris pga AI). ;-)

Det känns vanskligt att jämföra ett relativt nytt SF-spel som Coriolis med ett väletablerat fantasyspel som Trudvang. På det hela taget tror jag inte heller att vi har tillgång till data så att vi kan göra relevanta beräkningar och jämförelser. Sedan hoppas jag ju egentligen att du har rätt - att det är bättre för Ligan och andra att ge ut rollspel både på engelska och svenska - eftersom jag absolut föredrar rollspel på svenska.

För egen del tycker jag Kickstarters är trevligt på något vis. Allt man köper idag kommer till en på någon dag, men tycker man kan tappa glädjen i inköpen då. Att få längta lite skadar inte! (I synnerhet när man ändå aldrig hinner använda/läsa/nyttja allt man köper.)

Personligen känns det dock uppenbart varför man vill och bör köra KS när man har möjlighet, iaf om man har ambition att faktiskt tjäna pengar på tex rollspel. Att få förhandsinfo om intresset, tid att se hur mkt krut man vill lägga på en produkt och samtidigt säkra pengarna för det i förväg?

Låter typ ovärderligt, samt att det mot tex anställda eller inhyrda vore på gränsen till oansvarigt att inte nyttja all möjlig information för att säkra jobb och intäkt på längre sikt än närmsta satsningen. Varje KS blir ju även en marknadsundersökning (som statistiken ovan visar) på hur PR-kampanjer slår och även hur företagets anseende ser ut mer generellt.

Med tanke på hur det talas om Symbaroum på tex detta forumet kan man även fråga sig lite hur väl en satsning som detta skulle slå, men tycker personligen det är kul att se hur väl det gått! Sedan var Symbaroum* mitt första rollspel så är jag såklart jävig!

*förutom lite Mutant år 0, men räknas knappt.

För egen del tycker jag Kickstarters är trevligt på något vis. Allt man köper idag kommer till en på någon dag, men tycker man kan tappa glädjen i inköpen då. Att få längta lite skadar inte! (I synnerhet när man ändå aldrig hinner använda/läsa/nyttja allt man köper.)

Jag håller helt med! Jag gillar kickstarters och tycker att Fria Ligan gör det på ett bra sätt (vilket även gäller för de flesta andra svenska förlagen). Det gör ju också att kunderna får chansen att komma närmare skaparna och få en inblick i skapandeprocessen.

Ja, Kickstarter har tjänat Ligan mycket väl, och fortsätter göra det. Jag önskar bara att det fanns ett större mervärde för de som backar kampanjen.

Back