NYHET Uppdaterad utgåva av Symbaroum

Vi alla älskar ligan och önskar dom alla lycka till men själv kan jag uppbåda noll entusiasm inför detta, och förstår knappt vem som är målgruppen (för de som inte spelat duger väl den extensiva kampanjvärld som finns bra, och för dem som har spelat vet jag inte om ”minor” changes och en flytt på kartan kommer motiveras dem att investera i allt på nytt. Men men…)

Jag tycker det känns kul, men lite undrande över innehållet i böckerna. Känns som det som finns i core rulebook, create homebrew scenarios, intro-äventyr och världen borde ligga i GM-boken? Väl? För där finns hur man gör scenarios. Och intro-äventyret vill man väl inte lämna ut till spelare?

Ah, blir säkert bra när det blir klart. Cool setting!

Edit: nu fattar jag. GM boken är extraregler. Då blir det ju rimligt.

Last edited:
Det är stor konkurrens från annat så det ska verkligen se bra ut. Kampanjen ser ut att ha annat upplägg och är inte ett mångårigt projekt så om det lockar vilket det gör lite.

En sak det nog faller på för mig är det ser ut som 4 böcker som säkert kommer att vara tok snygga men kommer att hamna på ungefär samma pris som Trudvang vilket jag passade på av ungefär samma anledning. ca 1500 kr för något jag kanske kommer att spela är inte aktuellt för mig. Gillar Ligan men flera av deras projekt blivit stora och deras fantasy portfölj är bred och jag köper inte allt.

Jag, som uttalad Symbaroum-skeptiker, blir ändå lite snåtaggad. Mina reservationer har varit att både formgivning och regler behöver snyggas upp, och det gissar jag att de lagt lite krut på här.

Hade föredragit en svensk version, men det är ingen dealbreaker för mig.

Settingen låter rätt intressant, men jag misstänker att den kommer att vara inbakad i den nya utgåvan. Annars hade jag kanske backat bara den (trots att den är på engelska). Reglerna behöver helt klart en omstrukturering, men eftersom jag har bra koll på dem även i den nuvarande, ostrukturerade versionen, så ser jag inget behov för egen del, särskilt inte om jag behöver byta språk.

Edit: Kollade på datorn nu och inte bara på mobilskärmen. Det låter onekligen som att settingen blir en egen bok. Så då kanske :)

Jag var rätt inställd på att inte backa nya Symbaroum men tycker introduktionen till kampanjen låter intressant. Även kul med mer artwork av Martin Grip.

Kampanjen skulle ju vara "several weeks ride" från Davokar och Ambria men har jag fattat det rätt att nya regelboken ändå ska fokusera på Davokarregionen enligt texten på Kickstartern?

Kampanjen skulle ju vara "several weeks ride" från Davokar och Ambria men har jag fattat det rätt att nya regelboken ändå ska fokusera på Davokarregionen enligt texten på Kickstartern?
Så verkar det onekligen. Jag trott att reglerna skulle anpassas till den nya settingen. Å andra gör det ju det lättare att gå rakt på den nya settingen och fortsätta använda sina gamla böcker. Behöver inte vara fel.

Back